Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Iltalehti: Alexandra, 26, katuu tatuointejaan. Ne estävät työnhaun. "Kannattaa oikeasti kuunnella äitiä"

Vierailija
01.09.2025 |

Alexandra kertoo katuvansa nuorena ottamiaan tatuointeja. Hän ei enää tunne, että ne sopisivat hänen identiteettiinsä, ja harmittelee etenkin näkyviä kämmenselän kuvia, joita ei voi peittää. Osa työmahdollisuuksista on jäänyt saamatta tatuointien vuoksi, etenkin mallin ja kansainvälisissä tehtävissä. Alexandra varoittaa ottamasta tatuointeja päihteissä, kavereiden kotistudioissa tai hetken mielijohteesta. Hän neuvoo nuoria miettimään kunnolla merkitystä ennen kuin tatuoi mitään ihoonsa ja kuuntelemaan äitiä.

"Miksi nykyään kaikkea pitää kokeilla, töherrellä naama ja nahka täyteen tekstiä, ja sitten itkeä kun ei kelpaa enää työmarkkinoille tai jopa omaan peiliin? Tämän jutun voisi oikeasti lähettää kaikille suomen 15-vuotiaille tytöille: tässä lopputulos, kun identiteetti rakennetaan Instagramin, tatuointihaaveiden ja mielikuvituksellisen itsetunnon varaan. Onko nykyinen tatuointikulttuuri vain yksi osa siitä, miten nuoriso kasvatetaan kuvittelemaan että kaikki valinnat on palautettavissa, peruttavissa ja jonkun muun syy? Jos käsi tatuoidaan kannabis päihteissä kaverin keittiössä, niin kenen muun kuin oma moka se on? Ja kun sitten ei kelpaa töihin tai ulkomaankomennuksille, niin taas "yhteiskunta syrjii". Voi hyvää päivää. Ehkä kannattaisi joskus kuunnella äitiä eikä influenssereita?

https://www.iltalehti.fi/keho/a/931a9819-6372-4588-aa0b-6718d102f8f1

Kommentit (432)

Vierailija
81/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ollut enää niin nuori kun tämä tatskamuoti tuli. Nuo tosiaan eivät oikein sovi tuon Alexandran käteen. 

Tatskamuoti tuli 5000 vuotta sitten, senkin tietämätön hölmö.

Samaan aikaan kuin jalkaterien kutistaminen. Noitaroviot ja Naisten kivittäminen hengiltä.

Niin mutta tämä nykymuoti. Ei tällaista samanlaista tatskojen ottamista ollut 90-luvulla. 

Ei ollutkaan. 90-luvulla otettiin tribaaleja. Niitä on minullakin useita. Eivät ole haitanneet työnsaantia.

Nykyään tatuoidaan käsivarret, kaulat, dekoltee, jopa naama. Naiset myös. 

Vierailija
82/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon viisikymppinen, enkä todellakaan ole ollut niin tyhmä, että olisin ottanut yhtään tatuointia. Ihan samoin ovat käyttäytyneet minun korkeakoulutetut ystäväni. Kyllä sen huomaa kouluvalinnoissa, kuten myös tatskojen määrässä, mihin ihmisestä on..

Olen korkeasti koulutettu ja minulla on tatuointeja. Mieluisampaa on olla tatuoitu, kuin kaltaisesi ennakkoluuloinen kusipää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ollut enää niin nuori kun tämä tatskamuoti tuli. Nuo tosiaan eivät oikein sovi tuon Alexandran käteen. 

Tatskamuoti tuli 5000 vuotta sitten, senkin tietämätön hölmö.

Samaan aikaan kuin jalkaterien kutistaminen. Noitaroviot ja Naisten kivittäminen hengiltä.

Niin mutta tämä nykymuoti. Ei tällaista samanlaista tatskojen ottamista ollut 90-luvulla. 

Ei ollutkaan. 90-luvulla otettiin tribaaleja. Niitä on minullakin useita. Eivät ole haitanneet työnsaantia.

Ei todellakaan kaikki ottanut tribaaleja. Mä olen ottanut kaksi tatuointia 90-luvun lopussa eikä kumpikaan niistä ole tribaali. 

Vierailija
84/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 46v ja mulla on useampi tatuointi. Viimeisin tehty n. puolitoista vuotta sitten ja siihen tulee vielä jatkoa. En ole yhtäkään tatuointia ottanut kännissä, jossakin epämääräisessä paikassa tai hetken mielijohteesta. Ensimmäisen tatuoinnin otin 18-vuotiaana. 

Olen ihan tavallinen äiti-ihminen ja teen töitä sairaanhoitajana. Olen kunniallinen kansalainen ja veronmaksaja. Vakituisen työn ohessa pyöritän pienimuotoista yritystoimintaa jonka toivon laajentuvan.

Niin, jotkut jäävät teinin tasolle.

Vierailija
85/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaunis nainen pilalla

aika surullista kyllä

jää lapsettomaksi noin rumilla tatuoinneilla

Vierailija
86/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni suurin virhe oli tatuoinnit 20 vuotiaana. Tähtiä olkapäässä ja Carpe diem jalassa. Nuorena olin tyhmä, nykyään olen järkevä ja poistanut tatuoinnit jo 10 vuotta sitten. Hyi miten rumiakin oli.

Vierailija
87/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon viisikymppinen, enkä todellakaan ole ollut niin tyhmä, että olisin ottanut yhtään tatuointia. Ihan samoin ovat käyttäytyneet minun korkeakoulutetut ystäväni. Kyllä sen huomaa kouluvalinnoissa, kuten myös tatskojen määrässä, mihin ihmisestä on..

Olen korkeasti koulutettu ja minulla on tatuointeja. Mieluisampaa on olla tatuoitu, kuin kaltaisesi ennakkoluuloinen kusipää.

Käytätkö myös huumeita. Kannabista ehkä...

Vierailija
88/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esmes tribaalit on tosiaan vähän last season. Ehkä tulevat taas muotiin. 

Vierailija
89/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas fiksumman ja  koulutetumman yleistys kaikista vähemmän koulutetuista ja pienenkin tatuoinnin ottaneista. Eihän heistä ole mihinkään ja silti he tekevät sellaisia töitä joiden tekemättä jättäminen kyllä vaikeuttaisi sinunkin arkista elämääsi todella paljon. 

Monella koulutetummallakin on pieni tatuointi jossakin mikä ei vaan ole kaikkien näkyvillä, kuten korkeasti koulutetulla ja hyväpalkkaisessa työssä olevalla siskollani. Minä taas olen vähemmän koulutettu tavallinen duunari ilman yhtään tatuointia.

Selkeästi se korkeampi koulutus ei tyhmyyttä poista. Monella se lisää vain ylemmyydentunnetta toisiin nähden ja kertookin kaiken toisten ihmisten arvostamisesta jos ei osaa nähdä sitä, että jokaisen rooli yhteiskunnassa on tärkeä sen toimivuuden kannalta. Tuollainen halveksunta osoittaa juurikin todellista tyhmyyttä.

Vierailija
90/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 46v ja mulla on useampi tatuointi. Viimeisin tehty n. puolitoista vuotta sitten ja siihen tulee vielä jatkoa. En ole yhtäkään tatuointia ottanut kännissä, jossakin epämääräisessä paikassa tai hetken mielijohteesta. Ensimmäisen tatuoinnin otin 18-vuotiaana. 

Olen ihan tavallinen äiti-ihminen ja teen töitä sairaanhoitajana. Olen kunniallinen kansalainen ja veronmaksaja. Vakituisen työn ohessa pyöritän pienimuotoista yritystoimintaa jonka toivon laajentuvan.

Kuten sä kommentistasi päätellen?

Mä en ole jäänyt teinin tasolle vaan olen ihan vastuullinen aikuinen ihminen. Olen kouluttautunut ja hain juuri tänään jatko-opintoihin. Kokopäiväisen työn lisäksi on tosiaan osa-aikaista yritystoimintaa. Miten tämä kaikki on muka teinin touhua?

Vierailija
91/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattikoulu ei ole samaa kuin korkeasti koulutettu.

Vierailija
92/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65 v. Otin olkavarteen tatskan kun täytin 40. Mun systeri on 68 v. ja otti n. vuosi sitten ekan tatuointinsa yläselkään.

Vierailija
93/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo Alexandra todellisuudessa Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvanen.

Vierailija
94/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaunis nainen pilalla

aika surullista kyllä

jää lapsettomaksi noin rumilla tatuoinneilla

No ei jää lapsettomaksi noiden tatuointien vuoksi. Miten typerä ja lapsellinen sä oikein olet? Te jotkut haukutte todella lapsellisesti ja typerästi tatuointuja vaikka teidän oma käytös on lapsellista ja säälittävää. En ymmärrä miten voi mennä toisten tatuoinnit noin tunteisiin. Mulle on ainakin ihan sama onko muut tatuoituja vai ei. 

Vierailija
95/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäni suurin virhe oli tatuoinnit 20 vuotiaana. Tähtiä olkapäässä ja Carpe diem jalassa. Nuorena olin tyhmä, nykyään olen järkevä ja poistanut tatuoinnit jo 10 vuotta sitten. Hyi miten rumiakin oli.

Kannattaisko ottaa kaunis?

Vierailija
96/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä tyhmä? Tatuoinnit ei tarkoita sitä, että käyttää huumeita. Mä olen tatuoitu enkä ole koskaan käyttänyt huumeita. 

Vierailija
97/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiä kannattaa kuunnella monessakin asiassa. Kun on sitä elämän kokemusta.

Vierailija
98/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole jäänyt teinin tasolle vaan olen ihan vastuullinen aikuinen ihminen. Olen kouluttautunut ja hain juuri tänään jatko-opintoihin. Kokopäiväisen työn lisäksi on tosiaan osa-aikaista yritystoimintaa. Miten tämä kaikki on muka teinin touhu

Ei oikein osu yhteen tatuointien kanssa ?? Mistä moinen.

Vierailija
99/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä tyhmä? Tatuoinnit ei tarkoita sitä, että käyttää huumeita. Mä olen tatuoitu enkä ole koskaan käyttänyt huumeita. 

Linnassa kuitenkin ollut ?

Merillä ?

Vierailija
100/432 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole jäänyt teinin tasolle vaan olen ihan vastuullinen aikuinen ihminen. Olen kouluttautunut ja hain juuri tänään jatko-opintoihin. Kokopäiväisen työn lisäksi on tosiaan osa-aikaista yrity

Mikä sulla on hätänä? Miksi olet noin mustavalkoinen ja ennakkoluuloinen? Miksi et ymmärrä oikeasta elämästä yhtään mitään vaan elät omassa tynnyrissäsi?