Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eroaminen on nousussa, mistä johtuu?

Vierailija
01.09.2025 |

Kirkosta eroaminen on ollut nousussa keväästä saakka.

Toukokuu 2024: 2394, toukokuu 2025: 2742

Kesäkuu 2024: 2196, kesäkuu 2025: 2318

Heinäkuu 2024: 2352, heinäkuu 2025: 2582

Elokuun tilastoa ei ole vielä julkaistu, mutta jotain voidaan päätellä siitä, kuinka moni klikkasi DVV:n palveluun vievää linkkiä eroakirkosta.fi:ssä:

Elokuu 2024: 2870, elokuu 2025: 3649

Lähteet:

https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=271

https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=286

https://eroakirkosta.fi/static/dvv-aikasarja/

Mistä arvelette tämän johtuvan? Kirkollisveroista, kirkon kannanotoista, jostain muusta?

Kommentit (269)

Vierailija
41/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo säästökohde. Ja hyvin sujuu elämä vaikkei kirkkoon kuulukaan, mä en ole ikinä kuulunut enkä tosiaan tiedä mistä olisin jäänyt paitsi. 

YLE-veron kun saisi vielä pois laskuista.

Omistin television viimeksi viime vuosituhannella. Tuntuu jotenkin perverssiltä maksaa Yle veroa vuodesta toiseen. Autossa sentään joskus kuuntelen radiota. Ehkä joskus jotain Ylen kanavaa myös. Aika vähiseksi jää joka tapauksessa oma hyöty.

Vierailija
42/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo säästökohde. Ja hyvin sujuu elämä vaikkei kirkkoon kuulukaan, mä en ole ikinä kuulunut enkä tosiaan tiedä mistä olisin jäänyt paitsi. 

No mulle on Ylestä paljonkin iloa, veroa en tosin siitä tulottomana maksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten pappien lukumäärä alati lisääntyy vaikka kirkosta eroaa vuosittain keskisuuren kaupungin väkimäärän verran ihmisiä?

Heitä ei ilmeisesti koske samat lainalaisuudet kuin normaaleja ihmisiä.

Vierailija
44/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkollisveron keskimääräinen määrä yli 400 euroa vuodessa

Eikö tässä olen ihan riittävästi hyvää syytä? ps. Jumalaa ei ole olemassa.

Vierailija
45/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan säästötoimenpiteenä ymmärrän tuon. Nyt menee paljon rahaa työhön josta osa melkoista vihapuhetta.

Vierailija
46/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Jumala on olemassa mutta usko on ilmainen lahja ihmiselle. Raamattukin niin sanoo.

Vierailija
47/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla varmaan ihan taloudellinen syy.

Hihihi, totta! Vielä, kun pääsisi YLE-verosta eroon.

T: Antti Laine

Vierailija
48/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomattavan iso osa kirkon jäsenistä ei oikeasti usko jumalaan. Tämä ihan kirkon omien tilastojen pohjalta todettuna.

Erosin kirkosta, uskon jumalaan.

Vierailija
49/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman Luomat ja   Leppäset ovat turmelleet perinteisen suomalaisen kirkkokulttuurin. Onneksi erosin kirkosta   jo vuosia sitten. 🤗

Vierailija
50/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Jumala on olemassa mutta usko on ilmainen lahja ihmiselle. Raamattukin niin sanoo.

Olen samaa mieltä kanssasi.

T: Antti

Vierailija
51/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kuulua kirkkoon, mutta mun tuloilla puhutaan jo euroina isoista summista ja ei ole varaa sellaiseen, kun on lainat maksettavana ja muukin verotus kovaa.

Vierailija
52/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kirkko ei riittävän pontevasti ota kantaa samaa sukupuolta olevien avioliittojen ja ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun puolesta.

Vierailija
53/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkollisvero pitäisi saada jäsenmaksutyyppiseksi eikä se saisi rankaisumaisesti nousta rajusti tulojen noustessa, koska tuolloin palveluja ei tarvitse sen enempää. Esim. 50 euroa vuodessa ja jos haluaa, voisi lahjoittaa lisää. 

Monikin voisi nyt liittyä kirkkoon, jos eivät todella pienilläkin tuloilla menettäisi vähintään lähemmäs satasta vuodessa. 

Mitä lähemmäs satasta? Itsellä oli jo 600€, joten totesin opiskelijana, että ehkä en maksa. Enkä maksa ainejärjestömaksuakaan. Vuosimaksu niin ikään n.600€. Molemmissa maksaa tyhjästä.

Vierailija
54/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole tämä taloustilanne ja se, että tuo on helppo paikka säästää kun se ei ole kovin tärkeää.

Vierailija
55/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen budjetti viime vuonna oli 547 miljoonaa euroa.

Onhan se sinänsä kiva, että telkkarista tulee Pikku Kakkonen ja muuta yleishyödyllistä ohjelmatarjontaa. Voidaan kuitenkin kyseenalaista onko se niin tärkeää, että siihen kannattaa panostaa näin valtava summa rahaa?

Onko järkevää käyttää tätä rahaa ostamalla amerikkalaisia telkkarisarjoja ja elokuvien esitysoikeuksia? Urheilukilpailujen esitysoikeuksista myös maksetaan järkyttäviä summia! Nehän voisi halukkaat katsoa maksullisilta kanavilta ihan omalla rahalla. Ei kai sitä voi perustella yhteiskunnallisella tehtävällä, että näytetään jotain "Bimbot paratiisisaarella tissit heiluen" tosi-tv roskaa.

Vierailija
56/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat aiempaa yksilökeskeisempiä, eivätkö tee asioita enää pelkästään tavan vuoksi (ei kai valtaosa luterilaisista ole koskaan mitään uskovia olleet, vaan kirkkoon on kuuluttiin koska niin on ollut perheessä ja lähipiirissä tapana).

Kirkko yrittää olla kaikkea kaikille, eikä ole enää oikein kenellekään mitään. 

Vierailija
57/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siitä Jumalan olemassaolosta mitään todisteita ole. Uskoo ken tahtoo.

Vierailija
58/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylen budjetti viime vuonna oli 547 miljoonaa euroa.

Onhan se sinänsä kiva, että telkkarista tulee Pikku Kakkonen ja muuta yleishyödyllistä ohjelmatarjontaa. Voidaan kuitenkin kyseenalaista onko se niin tärkeää, että siihen kannattaa panostaa näin valtava summa rahaa?

Onko järkevää käyttää tätä rahaa ostamalla amerikkalaisia telkkarisarjoja ja elokuvien esitysoikeuksia? Urheilukilpailujen esitysoikeuksista myös maksetaan järkyttäviä summia! N

Just niin, ja pomoja YLE:llä on "miljoona".

Vierailija
59/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirkko itsehän karkoittaa normi heterot maksajansa. L-piispoille nais papit, pride kulkueet ja sampa kurssit tärkeämpiä.

Niinpä. Ihan itse valitsevat, ketä sinne kirkkoon haluavat. Vanhanaikaiset ja jopa konservatiiviset heterot eivät selvästikään kuulu heihin. Joten käyn sitten muualla.

Vierailija
60/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hedelmistään puu tunnetaan. Olen harkinnut eroa minäkin. En taloudellisten syiden vaan kirkon luopumuksen. En minä halua mihinkään sateenkaarikirkkoon mennä. 

Koska miksi? Koska oot synnitön? Koska sulla on oikeus kivittää erilaiset? 

Säälin  tietämättömyyttäsi Jeesuksen opetuksista, jotka on sangen erilaiset kuin sinun arvosi.

Jotain omituista siinä on, että sateenkaariväki ei suostu tulemaan muiden kirkossakävijöiden seuraan vaan vaativat omat tilaisuutensa. Mikähän ylpeyden synti lienee?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän