Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eroaminen on nousussa, mistä johtuu?

Vierailija
01.09.2025 |

Kirkosta eroaminen on ollut nousussa keväästä saakka.

Toukokuu 2024: 2394, toukokuu 2025: 2742

Kesäkuu 2024: 2196, kesäkuu 2025: 2318

Heinäkuu 2024: 2352, heinäkuu 2025: 2582

Elokuun tilastoa ei ole vielä julkaistu, mutta jotain voidaan päätellä siitä, kuinka moni klikkasi DVV:n palveluun vievää linkkiä eroakirkosta.fi:ssä:

Elokuu 2024: 2870, elokuu 2025: 3649

Lähteet:

https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=271

https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=286

https://eroakirkosta.fi/static/dvv-aikasarja/

Mistä arvelette tämän johtuvan? Kirkollisveroista, kirkon kannanotoista, jostain muusta?

Kommentit (269)

Vierailija
21/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko petti suomalaiset ja nyt suomalasiet hylkäävät kirkon. Niin yksinkertaista se on. Tämä on iloinen tapahtuma.

MIten se petti, ryssy?

Kirkko julistaa Jeesuksen Kristuksen lähimmäisenrakkauden ja armon  oppia eikä hihhelipersujen rakastamaa putinismia, sori siitä.

Vierailija
22/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirkko itsehän karkoittaa normi heterot maksajansa. L-piispoille nais papit, pride kulkueet ja sampa kurssit tärkeämpiä.

Sä oot ihan sekaisin. Oletko kokeillut lääkehoitoa? Vainoharhaisuuttahan sinä podet ja pahoja pelkotiloja. Ihan lähimmälle terveysasemalle varaat ajan, siitä se lähtee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vaihtavat ev. lut. kirkosta Islamilaiseen seurakuntaan.

Vierailija
24/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmiset ovat vihdoin havahtuneet siihen tosiasiaan, että muinaisen paimentolaisheimon myytteihin perustuvalla uskomusjärjestelmässä ei tee nyky-yhteiskunnassa mitään. 

Vierailija
25/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmistään puu tunnetaan. Olen harkinnut eroa minäkin. En taloudellisten syiden vaan kirkon luopumuksen. En minä halua mihinkään sateenkaarikirkkoon mennä. 

Vierailija
26/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan takia erosin. Kaikki hinnat nousevat, mutta eläke ei. Toki korotuksia tullut, mutta vain työeläkkeeseen, joka on mulla pieni, eli saan yhä vain takuueläkkeen. 

Vierailija
27/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maallistuminen etenee vääjäämättömästi. Ihmiset eivät koe lasten kastetta tarpeelliseksi, koululaiset haluavat pois uskonnon tunneilta, rippikoulujen vetovoimakin hiipuu pikkuhiljaa ja kirkkohäät eivät kiinnosta.

Mediassa luodaan jostain syystä mielikuvaa uskonnollisuuden ja uskovaisten määrän lisääntymisestä, vaikka tosiasiassa pientä kasvua on havaittu vain joissain miesten ikäryhmissä. Kokonaiskuvassa jäsenmäärät ovat laskeneet selvästi jo vuosia ja lasku jatkuu yhtä vakaana.

Vierailija
28/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän kirkko ole mitään muuta kuin rakennus, uskoon ei tarvita kirkkoja ja aidosti kirkko Raamatussa merkitsee uskovaisia, ei rakennusta, joten täyttä harhaoppia etenkin ev.lut / katolilaisuus / ortodoksit / le stat / mormonit yms. 

Vierailija
29/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Belsebuuppin palvojat 

Päinvastoin.

Vierailija
30/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole jäsen koska ei ole vara maksaa sitä puoltatoista prosenttia nykyistäkin enemmän veroja. Mutta mulla on vara maksaa jäsenyyteni tekemällä vapaaehtoistyötä köyhimpien hyväksi. Ja siihen ei yksikäänn teistä vihapuhujista pysty. Te pilaatte kirkon ja koko yhteiskunnan julistamalla omia harhaluulojanne ja antamalla vääriä todistuksia lähimmäisistänne. Ette te mitään kristittyjä ole, vihaajat.

Jeesus käski rakastaa lähimmäistä ja antaa ylimääräinen ihokas köyhille. Hän nosti esimerkiksi laupiaan samarialaisen, joka auttoi ryöstetyn kauppiaan pois ojan pohjalta ja toimitti tämän hoitoon. Hän vihasi rahanvaihtaija ja fariseuksia ja nosti näiden yläpuolelle köyhän publikaanin, joka nöyrästi kutsui hänet kotiinsa aterioimaan.

Hän totesi, että helpompi on kamelin mennä läpi neulansilmästä kuin rikkaan päästä taivasten valtakuntaan. Hän ohjeisti, että synnitön heittäköön ensimmäisen kiven, josta aika tyhmätkin tajusivat, ettei kukaan ole synnitön.

Mutta koville ottaa teillä kouluttamattomalla miesväellä ja naisilla tämä Jeesuksen puhe. Te jumitatte Vanhassa Testamentissa ja kuvittelette, että virkaheitto naispuolinen lääkäri homovihoineen on profeetta. Haloo, telologin tai lääkärin pätevyys ei siirry *yrvänvartta pitkin vaikka miten jynkyttäisi, ei kumpaankaan suuntaan.

Vierailija
31/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla keskituloisena ruuhkavuosia elävänä ja lasten harrastusmaksuja maksavana ei ole enää varaa kuulua kirkkoon.

Irtisanoin tuon jäsenyyden koska me keskituloiset maksamme kaikesta kalleimman mukaan ja jostain on pakko luopua.

Alla esimerkkejä kurituksesta:

Sähkön hinta nousi

Ruuan hinta nousi

Maksamme maksimihinnat lasten päiväkotipäivistä

Maksamme itse lasten harrastukset

Tukea ei saa asumiseen koska oma ja kpska tulot

Kotitalousvähennys huononi

Asuntolainan lyhennysten verohelpotus poistui

Liiton maksujen verovähennys poistui

Ja koska kaikki ylläolevat tapahtuivat lyhyessä ajassa palkkakehityksen junnatessa... Meidän on pakko maksaa vakuuutuksia esim sairastumisen varalle koska sairastumisen myötä emme saisi esim tukea omassa kodissa asumiseen ja joutuisimme myymään sen.

Autokin on pakko olla koska säästöbuumin myötä työpaikalleni ei enääedes pääse bussilla eikä se sijaitse missään periferiassa. Asunnon sijaintikin järkevä ja kohtuuhintainen.

Mistään ylikulutuksesta on siis turha tulla huutelemaan. Hallitus pakottaa ottamaan kalliita vakuutuksia ja säästämään jostain. Näin meillä.

Vierailija
32/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmistään puu tunnetaan. Olen harkinnut eroa minäkin. En taloudellisten syiden vaan kirkon luopumuksen. En minä halua mihinkään sateenkaarikirkkoon mennä. 

Koska miksi? Koska oot synnitön? Koska sulla on oikeus kivittää erilaiset? 

Säälin  tietämättömyyttäsi Jeesuksen opetuksista, jotka on sangen erilaiset kuin sinun arvosi.

Vierailija
33/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirkko petti suomalaiset ja nyt suomalasiet hylkäävät kirkon. Niin yksinkertaista se on. Tämä on iloinen tapahtuma.

MIten se petti, ryssy?

Kirkko julistaa Jeesuksen Kristuksen lähimmäisenrakkauden ja armon  oppia eikä hihhelipersujen rakastamaa putinismia, sori siitä.

Kääntyi vuonna 2015 avoimesti valkoihoisia suomalaisia kristittyjä, siis heitä jotka maksavat pappien ja muiden elättien palkat, vastaan valiten kumppaneikseen vierasuskoiset muukalaiset.

Ja sinä onneton kysyt miten se petti.

Tuon ryssyttelyn jätän omaan arvoonsa, se kertoo enemmän sinusta kuin minusta.

Vierailija
34/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KauhunKabinetin takia ihmiset hakevat viimeisiä säästö kohteita.

Vierailija
35/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herramme Jeesuksen Kristuksen armo ja Pyhän hengen osallisuus olkoon teidän kaikkien kanssa.

Jumala on rakkaus. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kiellellä mutta minusta puuttuisi rakkaus, en minä mitään olisi.

Hyvää päivänjatkoa kivittäjille ja homoille, mä mieluummin hengaan jälkimmäisten kanssa. Koska niin teki Jeesuskin.

Vierailija
36/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalaa tuskin on olemassa. Joten syytä maksaa 500 € vuodessa kirkollisveroa ei ole.

Vierailija
37/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tästä tehdään uusi ylevero. Kaikki maksaa tykkäät tai et.

Vierailija
38/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo säästökohde. Ja hyvin sujuu elämä vaikkei kirkkoon kuulukaan, mä en ole ikinä kuulunut enkä tosiaan tiedä mistä olisin jäänyt paitsi. 

YLE-veron kun saisi vielä pois laskuista.

Vierailija
39/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta tästä tehdään uusi ylevero. Kaikki maksaa tykkäät tai et.

Tätähän piispat ja muut myssypäät varmasti lobbaavat pää märkänä.

Vierailija
40/269 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomattavan iso osa kirkon jäsenistä ei oikeasti usko jumalaan. Tämä ihan kirkon omien tilastojen pohjalta todettuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi