Kirkosta eroaminen on nousussa, mistä johtuu?
Kirkosta eroaminen on ollut nousussa keväästä saakka.
Toukokuu 2024: 2394, toukokuu 2025: 2742
Kesäkuu 2024: 2196, kesäkuu 2025: 2318
Heinäkuu 2024: 2352, heinäkuu 2025: 2582
Elokuun tilastoa ei ole vielä julkaistu, mutta jotain voidaan päätellä siitä, kuinka moni klikkasi DVV:n palveluun vievää linkkiä eroakirkosta.fi:ssä:
Elokuu 2024: 2870, elokuu 2025: 3649
Lähteet:
https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=271
https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=286
https://eroakirkosta.fi/static/dvv-aikasarja/
Mistä arvelette tämän johtuvan? Kirkollisveroista, kirkon kannanotoista, jostain muusta?
Kommentit (353)
Mikä se on, kun Eva jää autollaan kiinni lumipenkkaan talvella?
???
Evan kelijumi.
Galatalaiskirjeestä 1. luku:
Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
Jeesus itse varoitti Matteus 24. luvussa "Katsokaa ettei kukaan teitä eksytä."
Raamattu myös tunnistaa ja tunnustaa että seurakunnissa on loppuun asti nisu ja luste (vilja ja rikkavilja) kasvava vierekkäin, rinta rinnan.
Eihän noiden ihmisten kanssa ole mitään yhteyttä, jotka palvovat vääristettyä Jeesusta. Tapasin kesällä vanhan tuttuni oka on nykyään muunsukupuolinen ja hehkutti sateenkaarimessuja ja kuinka ihana tunnelma kirkossa oli kun sai sytyttää värillisen kynttilän. Siis anteeksi mitä??? Ei hänellä näyttänyt enää Jeesusta olevan laisinkaan.
Rupeaa olemaan vanhoillista kuulua kirkkoon. Moni kastetaan perinteen takia ja kun lapsi kasvaa aikuiseksi rupeaa ehkä itse ajattelemaan ja tajuaa erota. He eivät eroa jotka ovat oikeasti uskossa. Miksi pitäisi kuulua johonkin ryhmään johon ei usko? Itse erosin juuri sen syyn takia. En myöskään harrasta lentopalloa, koska en pidä siintä.
Luterilaisilla ei ole sama herra kuin Jeesuksen omilla. Eikä Jeesuksen omien pidä hakeutua yhteistyöhän eikä yhteyteen luterilaisten kanssa.
Keitä nuo Jeesuksen omat ovat ja mihin heidän sitten pitäisi hakeutua, jos ei luterilaisen kirkon toimintaan?
Vierailija kirjoitti:
Galatalaiskirjeestä 1. luku:
Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
Jeesus itse varoitti Matteus 24. luvussa "Katsokaa ettei kukaan teitä eksytä."
Raamattu myös tunnistaa ja tunnustaa että seurakunnissa on loppuun asti nisu ja luste (vilja ja rikkavilja) kasvava vierekkäin, rinta rinnan.
Eihän noiden ihmisten kanssa ole mitään yhteyttä, jotka palvovat vääristettyä Jeesusta. Tapasin kesällä vanhan tuttuni oka on nykyään muunsukupuolinen ja hehkutti sateenkaarimessuja ja kuinka ihana tunnelma kirkossa oli kun sai sytyt
Ettei vain sinua ole eksytetty?
Vierailija kirjoitti:
Rupeaa olemaan vanhoillista kuulua kirkkoon. Moni kastetaan perinteen takia ja kun lapsi kasvaa aikuiseksi rupeaa ehkä itse ajattelemaan ja tajuaa erota. He eivät eroa jotka ovat oikeasti uskossa. Miksi pitäisi kuulua johonkin ryhmään johon ei usko? Itse erosin juuri sen syyn takia. En myöskään harrasta lentopalloa, koska en pidä siintä.
Vaikket uskoisi, niin ne asiat, joista Raamattu kertoo, vaikuttavat sinuun silti. Kannattaisi tutustua niihin.
erosin eilen , ei ole enää varaa maksaa kirkko ja koti lehdestä yli 50€/kk kun työpaikka lähti alta :(
Evankelisluterilaisen kirkon tiedottaminen ja markkinointi on aivan retuperällä.
Olen isossa kaupungissa kirkon jäsen, ja ihan mielelläni kävisin heidän tapahtumissaan, joita siis on vaikka mitä liikuntatuokioista upeisiin konsertteihin, hiljaisuuden retriitteihin, lasten kokkikerhoihin, yhteisruokailuihin jne jne.
Näistä tapahtumista on vain todella vaikea löytää tietoa! Somessa ei ole yhtään mitään (täysin käsittämätöntä vuonna 2025!), verkkosivut ovat sekavat eikä kaikkia tapahtumia edes ole siellä, jonkinlainen lehti tulee kerran muutaman kuukauden välein, mutta ei siinäkään kaikkia tapahtumia ole...
Minä olen lähtökohtaisesti näistä kiinnostunut, mutta en löydä aina tietoa ilman kaivamista enkä aina sittenkään. Se, joka ei ole lähtökohtaisesti ole kirkon tapahtumista kiinnostunut, mutta saattaisi silti lähteä vaikkapa konserttiin, ei varmasti löydä tietoja.
Joka ikisessä seurakunnassa pitäisi olla hyvä, aktiivinen tiedottaja huolehtimassa, että seurakunta näkyisi somessa ja muuallakin osana yhteisöä kuten se onkin.
Kirkot on erotettava valtiosta. Ei ole mitään mieltä yhdistää uskonnot yhteiskuntaan ja periä maksuja jostain
satusetien keksimistä tarinoista.
Joka haluaa uskoa hihhuleihin, liittyköön ja maksakoon.
Annetaan ihmisille vapaus elää ja kuolla ilman mitään pakkoa liittyä hurmoshenkisiin saatanan pelottelijoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ettei vain sinua ole eksytetty?
Millä perusteella tuollainen mieleesi tuli?
Vierailija kirjoitti:
Luterilaisilla ei ole sama herra kuin Jeesuksen omilla. Eikä Jeesuksen omien pidä hakeutua yhteistyöhän eikä yhteyteen luterilaisten kanssa.
Keitä nuo Jeesuksen omat ovat ja mihin heidän sitten pitäisi hakeutua, jos ei luterilaisen kirkon toimintaan?
Jeesuksen omat ovat uskoon tulleita. Ihan yks ja sama missä kirkkokunnassa tai seurakunnassa käyvät jos käyvät. Äitini ja anoppini ovat "luterilaisia" mutta äitini käy vapaakirkolla ja anoppi SLEY:llä. Ovat hakeutuneet sinne missä vielä kokoontuu Jeesuksen omia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikket uskoisi, niin ne asiat, joista Raamattu kertoo, vaikuttavat sinuun silti. Kannattaisi tutustua niihin.
Vaikket uskoisi niin ne asiat joista Raamattu kertoo, ovat vain ihmisten sanoja, ihmisten kynästä.
Nykyään toistetaan usein hokemaa ' kristittyjen välinen yhteys'. Mutta herra Jeesus ei puhunut kristittyjen välisestä yhteydestä ja rukoillut kristittyjen puolesta ja heille keskinäistä rakkautta.
Herra Jeesus itse todistaa: en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
Luterilaisten usko tulee vedenvaluttelun avulla. Ns. kasteessa luterilaisuuden mukaan ihminen saa uskon. Mutta Jeesus ei rukoillut luterilaisten puolesta, vaan JOTKA HEIDÄN SANANSA KAUTTA USKOVAT.
Jeesus rukoili niiden puolesta, jotka uskovat Sanan kuulemisen kautta ja ovat tulleet tuntemaan Jeesuksen.
Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.