Kirkosta eroaminen on nousussa, mistä johtuu?
Kirkosta eroaminen on ollut nousussa keväästä saakka.
Toukokuu 2024: 2394, toukokuu 2025: 2742
Kesäkuu 2024: 2196, kesäkuu 2025: 2318
Heinäkuu 2024: 2352, heinäkuu 2025: 2582
Elokuun tilastoa ei ole vielä julkaistu, mutta jotain voidaan päätellä siitä, kuinka moni klikkasi DVV:n palveluun vievää linkkiä eroakirkosta.fi:ssä:
Elokuu 2024: 2870, elokuu 2025: 3649
Lähteet:
https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=271
https://kirkontilastot.fi/viz.php?id=286
https://eroakirkosta.fi/static/dvv-aikasarja/
Mistä arvelette tämän johtuvan? Kirkollisveroista, kirkon kannanotoista, jostain muusta?
Kommentit (269)
Köyhän ei kannata maksaa kirkollisveroa. Vähät rahat menee ruokaan ja vaatteisiin.
Helppo säästökohde. Ja hyvin sujuu elämä vaikkei kirkkoon kuulukaan, mä en ole ikinä kuulunut enkä tosiaan tiedä mistä olisin jäänyt paitsi.
Saatana tunkeutunut kirkkoon liberaalit uudistuksineen, ihmiset haluavat eri seurakuntiin.
Koska on aika helvetin noloa kuulua kirkkoon vuonna 2025 :DDD
Kirkko petti suomalaiset ja nyt suomalasiet hylkäävät kirkon. Niin yksinkertaista se on. Tämä on iloinen tapahtuma.
Kirkollisvero pitäisi saada jäsenmaksutyyppiseksi eikä se saisi rankaisumaisesti nousta rajusti tulojen noustessa, koska tuolloin palveluja ei tarvitse sen enempää. Esim. 50 euroa vuodessa ja jos haluaa, voisi lahjoittaa lisää.
Monikin voisi nyt liittyä kirkkoon, jos eivät todella pienilläkin tuloilla menettäisi vähintään lähemmäs satasta vuodessa.
Parempi pitää itsestään huolta säästämällä se pari satkua kirkollisverossa kuin mennä anelemaan kirkolta jotain 50e maksusitoumusta samoista rahoista jotka on itse sinne maksanut.
Helppo 1.5% alennus omaan verotukseen.
1. Taloudellinen syy. Itse liityin kirkkoon pariksi vuodeksi voidakseni hyvällä omatunnolla järjestää kirkkohäät mutta pian aion taas lopettaa veron maksamisen.
2. Kirkolla ei oikein ole identiteettiä enää. Se ei oikein palvele liberaaleja, jotka yleisesti vieroksuu kirkkoa, mutta ei myöskään konservatiivisemmin asioihin suhtautuvia. Kaikki ei tykkää siitä kun joissakin seurakunnissa järjestetään sateenkaaritapahtumia yms.
Koska monet, etenkin nuoret naiset, ovat lukeneet Koraania ja ovat kääntyneet Täydelliseen Islamiin. Meillä on paljon nuoria valkoisia naisia. Ja luvut vain kasvaa. Inshallah.
Islam on vahvempi kuin kristinusko. Ja parempi vaihtoehto fiskeille.
Taitavat päiviräsäsläiset ja muut lahkohihhulit erota. Kirkko kielsi parilta hihhelöjärjestöltä kolehdin keruun kun nämä ei sitoutuneet toimimaan Kirkkolain mukaan.
Ai pentele, että odotan vesi kielellä koska pappis-säädyn edustajia joutuu kilometritehtaalle. Nämä perkeleet maksattavat häikäilemättömästi hulppean ökyelämänsä kulut kilteillä seurakuntalaisilla häpeää tuntematta.
Jeesus Kristuksen mielipide tämän ajan kaaokseen olisi te tekojumalan palvojat.Ettekö tunne totuutta?vaan olette mielistyneet valheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Saatana tunkeutunut kirkkoon liberaalit uudistuksineen, ihmiset haluavat eri seurakuntiin.
Se oli kyllä Jeesus Nasaretilainen, joka opetti lähimmäisenrakkautta ja ihmisten yhdenvertaisuutta, eikä saatana. Sulla on nyt menneet pahasti asiat sekaisin, samoin Räsäsellä, Essayahilla, kaikilla persuilla ja lessuilla.
Vierailija kirjoitti:
Parempi pitää itsestään huolta säästämällä se pari satkua kirkollisverossa kuin mennä anelemaan kirkolta jotain 50e maksusitoumusta samoista rahoista jotka on itse sinne maksanut.
Olen kerran käynyt diakonilla. Ne vaatii siellä enemmän tositteita kuin Kela ja koko vuodelta. Sitten kun siellä oli pari tuntia syynätty ja kuulusteltu saatiin osoite missä on yleinen ruokajako ja 20 euron maksusitoumus kauppaan.
Ei ole mitään järkeä maksaa asiasta, jota et tarvitse. Kävin joskus seurakunnalla syömässä, diakoni oli siellä niin omaa pyhyyttään täynnä, ettei katsonut minuun kertaakaan. En tarvitse tekopyhää seurakuntaa, mulla on Luojaan yksinkertaisempi yhteys. Ja taloudellinen tilanne kiittää kun en maksa tyhjään veroja.
Ei ole vara olla jäsen. Mun veroprosentti on 1,25% alempi kirkkoon kuulumattomana kuin sen jäsenenä.
kirkko itsehän karkoittaa normi heterot maksajansa. L-piispoille nais papit, pride kulkueet ja sampa kurssit tärkeämpiä.
Monilla varmaan ihan taloudellinen syy.