Kelan pääjohtaja: Sosiaalietuudet voidaan rahoittaa uudella tavalla
"Lehtonen kirjoittaa, ettei valtiontalouden alijäämän pienentäminen ole tosiasiassa enää mahdollista, ellei merkittäviä lisäleikkauksia sosiaaliturvaan tai sosiaali- ja terveyspalveluiden budjetteihin tehdä."
https://www.verkkouutiset.fi/a/kelan-paajohtaja-sosiaalietuudet-voidaan…
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliturvaan työvelvoite kaupungin osoittamaan työhön.
Irtisanotaanko ne nyt sitä työtä tehneet ja palkataan samat osaajat ilmaiseksi työttömyystuella?
Ei tietenkään (toivottavasti). Vaan osoitetaan sellaisia töitä, joita tähän asti ei ole tehnyt kukaan (kannattamattomina), mutta joiden tekeminen parantaa yleisesti ottaen taloutta tai ihmisten hyvinvointia. Esim. kierrätys, erilainen tavaroiden korjaus, vanhusten auttaminen omissa mökeissään (puut, nurmikko, lumi).
Olet siis valmis tekemään ilmaistyötä?
Eihän se mitään ilmaistyö
En missään nimessä halvenna työtä. Se raha, jonka tukena saisin, olisi se palkka. Mitä väliä sillä on, millä nimikkeellä se raha tulisi. Olisin iloinen, jos voisin olla hyödyksi, enkä vain kupata muiden selkänahkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanotaanko ne nyt sitä työtä tehneet ja palkataan samat osaajat ilmaiseksi työttömyystuella?
Vai keksitäänkö joku ns.tärkeä ja myös nöyryyttävää työ? Esim. Listojen hinkkaaminen hammasharjalla tai nurmikon takkujen kampaus tai vaikka kaupungin työntekijöiden kenkien kiillottaminen...
Näitä on oikeasti ollut kuntouttavassa työtoiminnassa; siellä on laitettu pesemään merenrantakiviä.
Vierailija kirjoitti:
"Edelleen laitonta. Työehtosopimuksessa määritettyä minimipalkkaa ei voi laillisin keinoin alittaa."
Täällähän jossakin vaiheessa hehkutettiin kovasti paikallista sopimista. Mikäli yritys on paikallisen sopimisen piirissä, niin työehtosopimukset eivät koske heitä.
Työehtosopimuksia laativat ammatiliitot omille jäsenilleen järjestäytyneiden työnantajien kanssa, ja ainoastaan näissä järjestäytyneissä työpaikoissa ammattiliittoihin kuulumattomat saavat "vapaamatkustajina" työehtosopimuksen mukaisia palkkoja.
Jos tt-tuen saajat työllistetään rahatulonsa kokoisella palkalla eli noin 9,3€/tunti paikallisen sopimisen piirissä olevalle työnantajalle, eikä mitään muita tukia anneta, niin se on täysin ok.
Eli perustetaan valtiollinen työllistämisyhtiö vajaatyökykyisiä varten, joka tekee urakoita polkuhinnalla? Hei, tätähän kokeiltiin jo Marinin aikana, maksoi valtiolle noin 200 miljoonaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään (toivottavasti). Vaan osoitetaan sellaisia töitä, joita tähän asti ei ole tehnyt kukaan (kannattamattomina), mutta joiden tekeminen parantaa yleisesti ottaen taloutta tai ihmisten hyvinvointia. Esim. kierrätys, erilainen tavaroiden korjaus, vanhusten auttaminen omissa mökeissään (puut, nurmikko, lumi).
On ihmisten alistamista että työkyvyttömät ja työttömät laitetaan jatkuvasti loputtomasti kierrätykseen töihin. Mene itse sinne. Että oletetaan että roskia kierrättämään kaikki ja romua. Eivät kaikki pysty auttamaan van
Työkyvyttömät eivät kuulu töihin millään nimikkeellä, vaan eläkkeelle.
Ei se, että kaikki ei sovellu johonkin tiettyyn työhön, tarkoita sitä, että kenenkään ei sitä työtä pidä tehdä. Sitten tekee jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli töitä siis on mutta siitä ei haluta maksaa .
Ei muuta kun kunnallisveroprosentti tuplaksi, niin alkaa olemaan kaupungilla rahaa palkata työttömiä.
Kaupunki saa jo sakkoa työttömistä.
Mutta kun heidät otetaan kaupungille töihin, niin good-bye sakkomaksut. Kaikki voittavat, paitsi veronmaksajat.
Mikä nykyisen hallituksen toimista on luonnut uusia työpaikkoja ja kasvua?
Kuullostaa sille, että hiilijalanjälkeä pienennetään kohta lisää ja ilmasto pelastuu!
Kuten tässäkin ketjussa nähdään, on muutosvastarinta (johtuen ilmeisesti siitä ettei vaan ymmärretä ongelman laajuutta ja suon syvyyttä) tässä maassa niin kompaktia, että mitään muutosta ei yksinkertaisesti tule tapahtumaan ennen kuin koko talous ajaa ihan totaalisesti seinään. Siis tilanteeseen jossa ei enää saada lainarahaa yhtään mistään, sellainen 90-luvun alun hätä. Siinä pisteessä vasta herätään siihen että jotain tarttis varmaan tehdä...
Olen itse ollut sosionomiksi (amk) valmistuttuani työtön. Kun olin ollut työttömänä 6 kk, laitettiin työmarkkinatuella työharjoitteluun päiväkotiin 30 t\vko. Ajattelin ensin, että sehän kiva, päiväkotiin lasten kanssa puuhailemaan. Hyvin pian kävi ilmi, etten saa tehdä mitään.
Lapsia en saanut valvoa, ohjata enkä hoitaa, koska siihen työhön on palkattu ihmisiä. Kysyin aluksi tyhmänä, voinko auttaa pukeutumisessa ulos lähtiessä tai vaipan vaihdossa. Ehdottomasti ei, koska jos sattuu jotain. Lapsiin ei saanut koskea lainkaan. Sain pestä kurahaalareita. Keittiössä sain tiskata astioita, mutta en koskea ruokiin, koska ei ollut hygieniapassia. Siivota en saanut, koska siivoustyöhön oli palkattu ammattisiivoojat. Kun lapset vaikkapa teki askarteluja, sain raivata heidän jäljet ja roskat pois. Johtaja tai lastentarhanopet antoivat joskus jotain monistettavaa. Tekemistä oli liian vähän. 6 tuntia päivässä piti saada kulumaan, vaikka työtä olisi ollut yhdelle tunnille. Alun perin oli tarkoitus, että teen töitä myös ulkona. Oli syksy kun aloitin. Haravoitavaa ei enää ollut. Kun tuli talvi, mielelläni olisin jotain tehnytkin, mutta ei siellä ollut edes lumikolaa. Kiinteistönhuollon tavarat oli heidän omia. Käsinkö olisi pitänyt poistaa lunta? Harjasin joskus katuharjalla sisäänkäyntien edustoja. Se on 5 minuutin työ.
Kokonaisuudessaan oli kyllä niin turhaa nöyryyttämistä koko työharjoittelu. Sosionomi pystyisi tekemään vaikka mitä, ohjaamaan ryhmiä ja leikittämään lapsia, mutta työmarkkinatuella ei saanut tehdä mitään oikeaa työtä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten tässäkin ketjussa nähdään, on muutosvastarinta (johtuen ilmeisesti siitä ettei vaan ymmärretä ongelman laajuutta ja suon syvyyttä) tässä maassa niin kompaktia, että mitään muutosta ei yksinkertaisesti tule tapahtumaan ennen kuin koko talous ajaa ihan totaalisesti seinään. Siis tilanteeseen jossa ei enää saada lainarahaa yhtään mistään, sellainen 90-luvun alun hätä. Siinä pisteessä vasta herätään siihen että jotain tarttis varmaan tehdä...
Jos tilanne olisi oikeasti noin paha, olisi mm. yritystuet laitettu leikkuriin...
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ollut sosionomiksi (amk) valmistuttuani työtön. Kun olin ollut työttömänä 6 kk, laitettiin työmarkkinatuella työharjoitteluun päiväkotiin 30 t\vko. Ajattelin ensin, että sehän kiva, päiväkotiin lasten kanssa puuhailemaan. Hyvin pian kävi ilmi, etten saa tehdä mitään.
Lapsia en saanut valvoa, ohjata enkä hoitaa, koska siihen työhön on palkattu ihmisiä. Kysyin aluksi tyhmänä, voinko auttaa pukeutumisessa ulos lähtiessä tai vaipan vaihdossa. Ehdottomasti ei, koska jos sattuu jotain. Lapsiin ei saanut koskea lainkaan. Sain pestä kurahaalareita. Keittiössä sain tiskata astioita, mutta en koskea ruokiin, koska ei ollut hygieniapassia. Siivota en saanut, koska siivoustyöhön oli palkattu ammattisiivoojat. Kun lapset vaikkapa teki askarteluja, sain raivata heidän jäljet ja roskat pois. Johtaja tai lastentarhanopet antoivat joskus jotain monistettavaa. Tekemistä oli liian vähän. 6 tuntia päivässä piti saada kulumaan, vaikka työtä ol
Ei saa tehdä mitään itsenäisesti, koska ei saa korvata palkkatyöntekijää. Liian moni paikka rikkoo tuota lakia. Et kai halua, että kaikki oltaisiin palkattomia harjoittelijoita?
Valtio säästää jos kela alkaa käyttämään maksuihin omia miljardien sijoituksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon ns. yleishyödyllisiä töitä joita tällä hetkellä ei tee kukaan. Minusta olisi täysin relevanttia että työttömyyskorvauksen vastineeksi jokaisen sitä saavan pitäisi tehdä 40 tuntia kuukaudessa näitä töitä.
Aivan puppua. Nimenomaan on tekijöitä monelle alalle, osa palkalla ja osa tuella. Mutta maksajaa ei ole palkalle joka on normaali.
Tuen hinnalla voisi jotain tehdäkin.
Eläkkeen hinnalla sitä tekemistä vasta riittää.
Ne on minun rahojani ja käytän ne parhaaksi katsomallani tavalla, eli elän pienituloista eläkeläisen säästäväistä eläm
Sovitte keskenänne että silloin vielä syntymättömät maksavat teidän eläkkeet. Ei mee läpi. Ne silloin vielä syntymättömät on liian kriittisiä teidän kusetukselle. Leikkuriin vaan eläkkeet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon ns. yleishyödyllisiä töitä joita tällä hetkellä ei tee kukaan. Minusta olisi täysin relevanttia että työttömyyskorvauksen vastineeksi jokaisen sitä saavan pitäisi tehdä 40 tuntia kuukaudessa näitä töitä.
Aivan puppua. Nimenomaan on tekijöitä monelle alalle, osa palkalla ja osa tuella. Mutta maksajaa ei ole palkalle joka on normaali.
Tuen hinnalla voisi jotain tehdäkin.
Eläkkeen hinnalla sitä tekemistä vasta riittää.
Ne on minun rahojani ja käytän ne parhaaksi katsomallani tavalla, eli elän
Sovitte keskenänne että silloin vielä syntymättömät maksavat teidän eläkkeet. Ei mee läpi. Ne silloin vielä syntymättömät on liian kriittisiä teidän kusetukselle. Leikkuriin vaan eläkkeet.
Mennös sitten sorkkimaan perustuslakia. Kela maksaa vain kansaneläkkeet, ne köyhimpien.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia en saanut valvoa, ohjata enkä hoitaa, koska siihen työhön on palkattu ihmisiä. Kysyin aluksi tyhmänä, voinko auttaa pukeutumisessa ulos lähtiessä tai vaipan vaihdossa. Ehdottomasti ei, koska jos sattuu jotain. Lapsiin ei saanut koskea lainkaan. Sain pestä kurahaalareita. Keittiössä sain tiskata astioita, mutta en koskea ruokiin, koska ei ollut hygieniapassia. Siivota en saanut, koska siivoustyöhön oli palkattu ammattisiivoojat. Kun lapset vaikkapa teki askarteluja, sain raivata heidän jäljet ja roskat pois. Johtaja tai lastentarhanopet antoivat joskus jotain monistettavaa. Tekemistä oli liian vähän. 6 tuntia päivässä piti saada kulumaan, vaikka työtä ol
Kuulostaapa omituiselta. Minulla ei ole koulutusta alalle, mutta laitettiin myös päiväkotiin työhön. Jaoin ruokaa (ei hyg.passia), siistin jäljet, laitoin nukkarin kuntoon, valvoin nukkumista, siistin nukkarin. Autoin lasten kanssa siirtymätilanteissa (käsien pesut, potatus, vaipan vaihdot, pukeminen), toimintahetkissä olin se tarvittava ylimääräinen käsipari, vakituinen siivooja lähti eikä uutta otettu ennen omaa poislähtöäni, joten siivosin, luin lapsille päivittäin, järjestelin kaappeja, suunnittelin askartelutuokioita, jne. Minulla riitti koko päiväksi työtä. Kukaan ei sanonut, etten voi jotain tehdä.
Minä en tajua nyt: mistä sitä rahaa siis tulee lisää tukien ja palveluiden rahoittamiseen?
Miksi työttömät eivät voisi kerätä samalla tavalla tukensa kuin feissarit jotka etsivät kuukausilahjoittajia kadulta?
Olen valmis tekemään saamani rahan eteen työtä.