Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amis tienaa enemmän kuin akateeminen

Vierailija
31.08.2025 |

https://yle.fi/a/3-11970362

Miksi monelle yliopiston käyneelle tämä asia on vaikea mieltää? Tai hyväksyä? Ottaako se ylpeyden päälle?  Halutaan luoda mielikuva, että automaattisesti akateeminen olisi tosi hyväpalkkainen? Monet putkimiehet ja sähköasentajat lyövät tuloillaan mennen ja tullen monta akateemista ja heillä monella vielä opiskeluiden aikana syntynyt velkataakka kummittelee niskassa. Kun amislainen on tässä vaiheessa jo ostanut asunnon ja auton. Ilman opintolainaa. 

Ainakin opettajilla, kirjastovirkailijoilla museoihmisillä, farmaseuteilla, vakaopeilla ja tutkijoilla on surkea palkka. Ja moni duunari pesee heidät tulolistoissa. 

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä mielummin olisin hyvätuloisen amiksen kanssa kin velkaantuneen akateemisen kanssa, jonka täytyy soittaa jokaiseen pikkuhommaan ammattilainen, vaikka ei olisi varaa ees maksaa amislaiselle palkkaa. 

"Kanssa". Okei, minä en anna seksiä vaihtokaupassa hanttihommapalveluksista. 

Vierailija
42/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel kun akateemisen mieltä pahoitettiin. 

Mun kavereita on paljon akateemisia ja myös amiksia. Kaikilla alateemisilla on isot opintolainat vielä 30-vuotiaana. Pahimmassa tapauksessa on 50.000€. 

Aloitin oman alani työt kahden opiskelujen jälkeen, opiskelin ohessa yliopistotutkinnon loppuun. Ei euroakaan opintolainaa, vuositulot lähemmäs 100te, 100% etätyö ja liukuva työaika - voin tehdä töitä vaikka mökillä. Noh, elämä on valintoja, voihan sitä rassata paskaisia putkia jos haluaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion ja kuntien töttröviroissa nämä akateemiset ovat vielä etulyöntiasemassa. Tällöin pätevimmät eivät saa näitä suojatyöpaikkoja vaan kiltit lukutoukat. Tämäkin korjaantuu tulevaisuudessa julkisen lainarahan loppuessa.

Vierailija
44/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä mielummin olisin hyvätuloisen amiksen kanssa kin velkaantuneen akateemisen kanssa, jonka täytyy soittaa jokaiseen pikkuhommaan ammattilainen, vaikka ei olisi varaa ees maksaa amislaiselle palkkaa. 

Että se sähköasentaja korjaa tarvittaessa asunnon putket ja nuohoaa itse piipun? Kun ei se ole sallittua.

Muutenkin outo asenne. Etkö sitten arvostakaan  sitä amiksen käyneen osaamista? Mistä se palkka tulisi, jos kukaan ei tilaisi korjaajaa paikalle vaan tekisi itse? 

Vierailija
45/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäs sanoa, että "suhteellista". (koska kilahdin viikko sitten ....).

Mutta: itsellä nyk. termin IT-maisterin paperit, piti vetää lattialla verkko/nettijohtoa, nelinkontin. Ei tullut kyllä mieleenkään sanoa, että tämä ei kuulu mulle (kuulunut jollekin muulle, "alempiarvoiselle"). Ajattelin että, töihin kuuluvaa; jos minä en sitä hoida, niin koko verkkoliikenne on seis, koko osastolta.

Niinhän se on. Korkeammin koulutettu osaa nuo alemman koulutuksenkin hommat, mutta se matalammin koulutettu ei osaa korkeamman koulutuksen juttuja. Minäkin teen paljon töitä jotka periaatteessa ei koulutustani vaatisi, kolvailen ja rakennan laitteita, mutta se kuuluu työhön. Suunnittelen niitä laitteita myös, ja koodaan niihin tekoälyä.. Mielenkiintoista hommaa, ja monipuolista! 😊

Vierailija
46/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänlaatua ei voi mitata tilinauhalla tai palkkapussilla.

Vierailija
47/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että se sähköasentaja korjaa tarvittaessa asunnon putket ja nuohoaa itse piipun? Kun ei se ole sallittua.

Muutenkin outo asenne. Etkö sitten arvostakaan  sitä amiksen käyneen osaamista? Mistä se palkka tulisi, jos kukaan ei tilaisi korjaajaa paikalle vaan tekisi itse? 

Ja miksi ihmeessä pitää kaikki edes tehdä itse? Mieluummin pidän vapaa-aikani vapaa-aikana ja palkkaan jonkin toisen tekemään nuo hommat. Lähden vaikkapa lenkille mieluummin, tai vaikkapa ravintolaan syömään. 

Vierailija
48/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pelkän peruskoulun. Sitten itseopiskeluna rakennesuunnittelua  ja koneenrakennusta. Kohta tulee 40 vuotta täyteen suunnitteluhommia ulkomaisille firmoille. Riippuu täysin projektin koosta ja siitä teenkö sen yksin, mutta palkkio on ollut yhdestäkin hommasta 43 000€. Aikaa meni 1,5kk. Pienimmät palkkiot ovat vähintään 10 000€.

Vierailija
49/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nauttii työn hedelmistä eläkkeellä" sanoi joku. Elämä eläķkeellä on jo loppusuoralla. Kannattaa nauttia niistä työn hedelmistä ennen eläkeikää.

Vierailija
50/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et taida ihan ymmärtää miten talous toimii. On kaikkien kannalta järkevää, että ihmiset hankkivat arvokasta osaamista joltain alalta. Sen sijaan että tekisin monta tuntia hommaa, jonka ammattilainen hoitaisi tunnissa, voin tehdä omaa työtäni sen ajan ja kaikki voittavat.

Vierailija
51/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan väitä, että joku kirjastonhoitaja tai museologian maisteri olisi hyvätuloinen? Keskimäärin akateemiset tienaavat paljon enemmän kuin amikset.

PS. Itse lukion opettajana tienaan 4500 e/kk. En nyt tiedä onko se kauhean surkea palkka.

Osaatko lukea? Luitko tuon ylen tekemän jutun? Ilmeisesti et? 

Ap itse luetteli ja nosti esille huonosti palkattuja ammatteja. Aineopettajat eivät ole niitä. Lukion opettaja voi tienata lähemmäs 5000 euroakin. Ja sitten kun katsoo työmäärää ja suhteessa siihen, että urakkapalkalla saa amis paiskoa hommia. Yliopistolla on huonot palkat, mutta kyllä sielläkin vakituisesti töissä olevat jonkun verran tienaa, vanhemmat lehtorit, professorit. Toki he tienaa koulutukseen suhteutettuna todella vähän verrattuna joihin amishommiin. Amishommissa täytyy muistaa, että on todella paljon amishommia joissa ei tienaa hyvin niiden vaikka putkiasentajien vastapainoksi. Ja sitten päälle esimerkiksi rakennusteollisuudessa, jos hommat ovat uudisrakennuspuolella, niin ala on hyvin suhdanneherkkää ja uran aikana voilla olla paljon työttömyys- ja lomautusjaksoja. 

Jos otetaan koviten palkatut amistyöt ja koviten palkatut akateemiset hommat, niin akateeminen puoli vetää amispuolta ihan 6-0.

Vierailija
52/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan väitä, että joku kirjastonhoitaja tai museologian maisteri olisi hyvätuloinen? Keskimäärin akateemiset tienaavat paljon enemmän kuin amikset.

PS. Itse lukion opettajana tienaan 4500 e/kk. En nyt tiedä onko se kauhean surkea palkka.

Osaatko lukea? Luitko tuon ylen tekemän jutun? Ilmeisesti et? 

En lukenut, mutta tiedän, että lähihoitajana tienaan enemmän kuin vo. 

Vierailija
53/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeammin koulutettu tietää omasta alastaan enemmän kuin matalasti koulutettu. Ei siitä ole kahta sanaa. Ja samalla alalla se korkeampi koulutus myös 99% tapauksista tarkoittaa parempaa palkkaa.

Maailma tarvitsee kaiken tasoisia osaajia tietysti. En oikein ymmärrä miksi joillekin alemmin koulutetuille on vaikeaa myöntää että joku toinen on alaa lukenut pidemmälle ja siitä siis tietää laajemmin. Se sähkö-DI osaa kyllä tehdä asentajan hommat, mutta asentaja ei osaa tehdä sähkö-DI:n hommia. 

Anna mun kaikki kestää!? Ootko vähän tyhmä vai tyhmä? Tiedätkö että monissa kuapungeissa on alettu insinöörejä kouluttamaan myös säjlöasentajiksi, koska insinööreistä on pulaa, jotka ymmärtäisivät myös asentamisesta jotain. Huomaa että olet vähän jälkeenjäänyt, etkä ainakaan kyseisellä alalla, kun päästät suustasi tuollaisia sammakoita.

Tästä vastauksesta oikein huokuu sivistys ja koulutus.

Vierailija
54/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnteko ei Suomessa kannata.

Silloin kun vielä reissasin ja tein ylitöitä oli palkka usein yli 8000 kk.

Lopetin koska verottaja hyötyi enemmän kuin minä.

Nyt teen vain normaalit tunnit ja otan aina lomarahat vapaana. 5600 riittää minulle ja siitä jää verojen jälkeen sen verran että tulee toimeen.

DI

Vierailija
55/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se siihen paljon vaikuttaa kuitenkin, vai miksi ihmiset muuten valittaisivat esim tukien leikkauksista? Ja harvoin esim palkankorotuksista kieltäytyvät? Ei ole kiva nököttää nälkäisenä kotona kun muut reissaavat ja syövät terveellisesti ja hyvin, ja heillä on varaa harrastaakin. 

Vierailija
56/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein akateemiset ovat ylipainoisia etätyöläisiä.

Korkeasti koulutetut ovat keskimäärin hoikempia ja terveempiä kuin matalasti koulutetut. 

Koulutetuilla on enemmän aikaa pitää huolta kunnosta kun ei aika mene ylitöissä.

Vierailija
57/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas kukas räkänokka on taas tehnyt tälläsen riitaahaastavan ketjun

Vierailija
58/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas kukas räkänokka on taas tehnyt tälläsen riitaahaastavan ketjun

Amikset tekee näitä jatkuvasti. Ilmiannan.

Vierailija
59/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen verotus ei kannusta työntekoon vaan vapaa-aikaan. On hienoa että meillä on yhteiskunta joka kannustaa ja mahdollistaa nauttimaan elämästä ja itsensä toteuttamisesta. Odotan sosialistien toteuttavan Marinin 4 päiväisen työviikon.

Vierailija
60/118 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raha tutkitusti parantaa tyytyväisyyttä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme