Tuntuuko teistä, että vaatimukset keittiöille ovat kasvaneet?
Olen etsinyt uutta asuntoa ja kaikkiin pieniinkin esim 37 m2 kaksioihin on remontoitu jättimäinen iso keittiö, joka vie valtavasti tilaa. En tykkää kokkaamisesta ja se tuntuu ihan liialliselta tilasyöpöltä. Ovatko ihmiset nykyään ruokakeskeisempiä kuin ennen, onko telkkarin kokkiohjelmat esim vaikuttaneet siihen, että ruuanlaittaminen on tullut tärkeäksi harrastukseksi? Ennen vanhaan perheenäiti vaan sutaisi ruuan mahdollisimman nopeasti, eikä se ollut identiteettiä muokkaava harrastus. Tai onko syynä noi amerikkalaisten asunto-ohjelmat telkkarissa, missä on aina jättimäinen keittiö? Vai mikä on teidän veikkauksenne? Olenko ainoa, joka ei tykkää tästä uudesta keittiötrendistä?
Kommentit (23)
Milloin tämä sun ennen vanhaan -sutaisuaika on ollut, kun mun mielestä nimenomaan einekset, puolivalmisteet ja keittiökoneet ovat nopeuttaneet ruoanlaittoa?
Meillä on ysärin kerrostalokolmiossa ihan liian vähän laskutilaa kokkaajalle, siksi apuna on kuiden hengen pöytä kahdelle.
Mulla on laskutilaa 50 cm. Toivon isompaa keittiötä.
Minäkin etsin asuntoa ja tuntuu, että keittiöt ovat liian pieniä. Kuivauskaapit ovat poissa ja yläkaapit myös. Vaihdetaanko?
Eikö nykyään tehdä päinvastoin sellasia olkkarin seinässä kiinni olevia keittiöitä jotka eivät ole edes varsinaisia keittiöitä? Siis eivät ole kunnollisia keittotiloja, vaan joku keittiökalustepläjäys, uuni, hella, liesi, jääkaappi ja allas olohuoneen yhdellä seinustalla.
Ja ainakin omassa tuttavapiirissäni ne on usein perheen isejä jotka tykkää hifistellä tuntikausia keittiössä, ja entisaikojen nopeasti ruokaa sutaisevat perheenäitityypit tekee varmaan nykyään enempi niin, että einekset mikroon tai puolivalmisteet pannulle?
Varmasti löytyy asuntoja jotka on rapa kunnossa. Saat rempata pienen keittiönurkan. Tarttet vaan putkarin asentamaan lavuaarin liitokset. Sit saat itte pari kaappia seinälle ja valmis. Se ei maksa kovin paljoa. Parempi noin, niin saa ihan alusta asti valita mieluista materiaalia ja maalia yms. Meillä oli sellainen tee se itse keittiö kun tämä talo ostettiin. Pari kaappia lätkästy seinälle sinne ja tänne. Nyt on hieno ja mittatilaustyönä ja mieluinen.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin etsin asuntoa ja tuntuu, että keittiöt ovat liian pieniä. Kuivauskaapit ovat poissa ja yläkaapit myös. Vaihdetaanko?
Meilll ripustettiin remontissa yläkaapit niin ylös, etten hukkapätkänä meinaa edes ylettää niihin ilman jakkaraa enää.
Haluaisin keittiön 60-luvun kaappimitoituksella.
Havaintoni on siis oikea, kun tähänkin ketjuun ilmestyi heti kommentoijia, jotka haluavat ison keittiön.
Ennen niitä ei ollut, olen syntynyt v 1970 ja kaikki asunnot, joissa olen asunut, ovat olleet pienellä keittiöllä. Esim 30 - 40 neliön kaksiossa kerrostalossa ottaisin mieluummin kaksi normaalia huonetta ja pienen keittiökomeron, kuin yhden huoneen ja toisen, joka on täytetty keittiökaapeilla.
Miksi oikein tarvitsette niin helkutin isoja keittiöitä pieniin asuntoihin?
Ap
Se 37 neliön kaksio oli ennen 12 neliön keittiö ja 18 neliön huone makuualkovilla. Loput neliöt oli eteinen ja pesuhuone.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilll ripustettiin remontissa yläkaapit niin ylös, etten hukkapätkänä meinaa edes ylettää niihin ilman jakkaraa enää.
Haluaisin keittiön 60-luvun kaappimitoituksella.
Tässäon uusi standardi! Viime talvena teetettiin tyttärelle keittöremppa, ja ylä- ja alakaappien väli on nykyään 60 cm. Eivät olisi suostuneet asentamaan alemmas (Ikea). No, lopputuloksena tytär 163 cm yläkaappien kaksi ylintä hyllyä jää käyttämättä ja näin 167 cm vierailijana saa tuijotella pistorasioita yläkaappien alla. Isoja mohloja ovat.
Vierailija kirjoitti:
Havaintoni on siis oikea, kun tähänkin ketjuun ilmestyi heti kommentoijia, jotka haluavat ison keittiön.
Ennen niitä ei ollut, olen syntynyt v 1970 ja kaikki asunnot, joissa olen asunut, ovat olleet pienellä keittiöllä. Esim 30 - 40 neliön kaksiossa kerrostalossa ottaisin mieluummin kaksi normaalia huonetta ja pienen keittiökomeron, kuin yhden huoneen ja toisen, joka on täytetty keittiökaapeilla.
Ap
No me näin perhe-elämän jälkeen ei tarvita tilaa oikein muualle kuin keittiöön ja kylppäriin, niissä tehdään paljon kaikkea mm ruoat itse alusta saakka. Musta olisi ärsyttävää kantaa keittokomerosta kaikki esim ruokasaliin ja taas takaisin.
Toivottavasti kunnon kokoiset keittiöt mihin mahtuu myös ruokapöytä palaavat tuotantoon ja myös kaksioihin, joissa uusimmissa on nykyään vain keittöseinäke niukalla laskutasolla. En ainakaan itse halua kokata olohuoneessa enkä edes halua olohuoneeseen avautuvaa keittiötä koska ei ole tarvetta seurustella vieraiden kanssa kokatessa (teen ruuat valmiiksi ennen vueraiden tuloa).
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kunnon kokoiset keittiöt mihin mahtuu myös ruokapöytä palaavat tuotantoon ja myös kaksioihin, joissa uusimmissa on nykyään vain keittöseinäke niukalla laskutasolla. En ainakaan itse halua kokata olohuoneessa enkä edes halua olohuoneeseen avautuvaa keittiötä koska ei ole tarvetta seurustella vieraiden kanssa kokatessa (teen ruuat valmiiksi ennen vueraiden tuloa).
Minä en tykkää kokata, ostan mahdollisimman paljon valmista, enkä koskaan kutsu ihmisiä syömään. Kun lapset muuttivat pois kotona, päätin selvitä mahdollisimman vähällä ruokahuollolla. Koko konsepti, että kaikkien pitäisi kutsua kotiinsa vieraita syömään, on minusta myös telkkariohjelmien seurausta. Ainakin minulle koti on yksityisaluetta, ei mikään vierailuareena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tykkää kokata, ostan mahdollisimman paljon valmista, enkä koskaan kutsu ihmisiä syömään. Kun lapset muuttivat pois kotona, päätin selvitä mahdollisimman vähällä ruokahuollolla. Koko konsepti, että kaikkien pitäisi kutsua kotiinsa vieraita syömään, on minusta myös telkkariohjelmien seurausta. Ainakin minulle koti on yksityisaluetta, ei mikään vierailuareena.
Ap
Aaaa niin sä puhut itsestäsi aloituksessa. Sinä olet sellainen "entisaikojen äiti" joka teki vain nopeasti jotain ruokaa kun oli pakko jne.
Kyllä minä olen tottunut lapsuudenkodissani vierailukulttuuriin, eikä meillä ollut telkkaria. Samoin aikoinaan molemmat vanhempani tottuivat runsaaseen vierailukulttuuriin omissa lapsuudenkodeissaan, ei heilläkään televisioita ollut.
En varmaan edes tunne ketään kaltaistasi ihmistä mistään ikäluokasta, jolle koti olisi pelkkää yksityisaluetta eikä vieraille avoin. Minun elinpiirissäni ihmisten kodeissa kyläily on normaalia.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No me näin perhe-elämän jälkeen ei tarvita tilaa oikein muualle kuin keittiöön ja kylppäriin, niissä tehdään paljon kaikkea mm ruoat itse alusta saakka. Musta olisi ärsyttävää kantaa keittokomerosta kaikki esim ruokasaliin ja taas takaisin.
Tuo juuri kuulostaa oudolta, että käytätte niin paljon aikaa ruuanlaittoon vapaaehtoisesti.
Lisäksi jos teillä on ruokasali, teidän ei tarvitse yrittää maksimoida tilaa. Jos huoneita on kaksi, niin varmaan mieluummin haluatte, että toinen on makuuhuone ja toinen olohuone? Eikä niin, että teillä on vain makuuhuone ja sen lisäksi toisessa huoneessa olohuoneen sijaan saakelin iso keittiö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aaaa niin sä puhut itsestäsi aloituksessa.
Minä en introverttinä pidä kyläilyistä. Tuskinpa olen maailman ainoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aaaa niin sä puhut itsestäsi aloituksessa.
Mä olen hyvin yksityinen ihminen, meillä ei juuri käy vieraita ja inhoan emännöintiä. Kotini tosiaan on linnani ja sen sydän on keittiö. Mä taas rakastan kokkaamista ja lapsen poismuuton myötä siitä on tullut paljon antoisampaa, kun ei tarvitse kaiken muun lisäksi rajoittaa tuotantoa autistin aistiyliherkkyyksien mukaan. Edelleen, jos muutettaisiin, haluaisin ja tarvittaisiin iso keittiö. Meillä sahataan luita, kuivataan kaikenlaista, säilötään, milloin mitäkin projektia meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä en introverttinä pidä kyläilyistä. Tuskinpa olen maailman ainoa.
Ap
Tuskin olet eikä siinä mitään väärää ole, mutta ei kyläily ole mikään nykyajan juttu tai telkkariohjelmien tulosta. Päinvastoin kyläily on nykyään vähentynyt, kun ihmiset lojuu ruuduilla sosialisoimassa.
Eli ottaisitteko te kaikki ketjuun kirjoittaneet mieluummin pienen asunnon, jossa on
A Makuuhuone ja toinen huone on kokonaisuudessaan keittiö
vai samankokoisen asunnon, jossa on
B Makuuhuone, olohuone ja keittiökomero?
Ihan päinvastoin. Nykyään tehään niin pieniä keittiöitä, että ei meinaa olla tarpeeks laskutilaa, jos tykkää kokata. Harvoin nähny ainakaan kerrostaloasuntoo jossa ois kokkaajan keittiö.