Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16- ja 13- vuotiaat nuoreni eivät syö välipaloja, vaan vain lämmintä ruokaa. Olen ihan loppu

Vierailija
31.08.2025 |

Aamulla ensimmäinen mitä kuulen on NÄLKÄ! ja ollaan mitä viimeiseksi kuulen on NÄLKÄ!. Eivät siis koskaan ole elämässään syöneet mitään hedelmiä, muroja, nuudelia,munakasta, leipää tms mitä voisi itse ottaa kaapista ennen ateriaa välipalana. Ei ikinä! Olen 46-vuotias ja yksinhuoltajana ollut 15 vuotta. Olen väsynyt ja vttuuntunut. Molemmilla diagnoosina vaikeat neurokirjon häiriöt ja toiminnanohjauksessa on isoja puutteita. Eivät osaa tehdä mitään itse, ei mitään.

Vietän patojen ääressä suuren osan aikaa päivästä koska asiaa mutkistaa vielä se etteivät syö samaa ruokaa peräkkäin, eivät syö muutenkaan mitään keittoja, laatikoita, patoja mistä riittäisi pidempään. Eivätkö syö edes samoja ruokia. Olen niin saatanan väsynyt tähän ruoanlaittoon. Olen niin väsynyt ylipäätään näiden kahden ihmisen haasteiden kanssa että harkitsen itselleni eutanasiaa jotta pääsen pois tästä painajaisesta jota elän 24/h ja jonka olen itse luonut ja jota en ollutkaan valmis elämään. Joskus jaksoin vielä jotenkin, enää en. Ei tarvitse kommentoida mitään, kirjoitin vaan kun ei ole muutakaan tahoa eikä kavereita, sukua, lasten isää ketään. 

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole täysi provo, mille tämä nyt pahasti alkaa vaikuttaa, niin 1: ovatko tyttöjä vai poikia? 2: elääkö he loppuikänsä siis laitoksessa? 3: mitä jos nyt et vaan tee? 

Vierailija
42/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet luonut tilanteen. Lapset syövät koulussa lounaan. Riittää, että laitat päivällisen. On lapsen oman harkinnan varassa syökö muuta. Jos kaapissa on ruokaa niin ei sinun tarvitse kokata enempää.

Nuo diagnoosit ei oikein sano mitään. Ovatko siis tulevia laitosasujia vai onko todettu että pystyvät johonkin? Käyvätkö erityiskoulua? 

Ovat autisteja. Ajattele mikä lottovoitto! Molemmat kersat! Ovat erityisopetuksessa, eivät syö kouluruokaa vaan teen ruoat sinnekin. Koulusta kyllä muistutetaan jos eväslaatikko jää kotiin, odottavat että laitan ruoat mukaan koska jotain pitää syödä.

Ap

Ei voi mennä noin. Olet itse alkanut hommaa. Kouluruoka kuuluu lapsille. Se on heidän valinta syövätkö. Nyt lopetat  tuon järjettömän kokkailun ja katsot miten menee. Voit jo soittaa lastensuojeluun ja pyytää tukitoimet. Tarvittaessa sijoitus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olet luonut tilanteen. Lapset syövät koulussa lounaan. Riittää, että laitat päivällisen. On lapsen oman harkinnan varassa syökö muuta. Jos kaapissa on ruokaa niin ei sinun tarvitse kokata enempää.

Nuo diagnoosit ei oikein sano mitään. Ovatko siis tulevia laitosasujia vai onko todettu että pystyvät johonkin? Käyvätkö erityiskoulua? 

Ovat autisteja. Ajattele mikä lottovoitto! Molemmat kersat! Ovat erityisopetuksessa, eivät syö kouluruokaa vaan teen ruoat sinnekin. Koulusta kyllä muistutetaan jos eväslaatikko jää kotiin, odottavat että laitan ruoat mukaan koska jotain pitää syödä.

Ap

Laita hetkeksi huostaan. Tottuvat siellä. 

Lapsen kaverin äiti on huostapaikassa itse töissä. Laittoi lapsensa hetkeksi toiseen huostalaitokseen, kun se lapsi alkoi hulttioitua. Se sai lapsen raiteilleen. Noin 15-vuotiaana. Lapsi oli siellä noin 3 kk. 

Vierailija
44/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten 70-luvulla lapset pysyi hengissä, kun ei voinut nirsoilla  ja vedota johonkin diagnoosiin. Ruoka oli just sitä mitä tarjottiin (perunoita ja ruskeaa kastiketta, keittoja) ja en ole kuullut, että kukaan olisi kuollut nälkään. Ihan on nyt aloittajalla itse aiheutettu ongelma.

70-luvulla lapsia hakattiin myös paljon enemmän sekä kasvatettiin tunnekylmissä kodeissa.

En nyt lähtisi vertaamaan.

Vierailija
45/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pyrkimyksenä, että asuisivat täysi-ikäisinä omillaan? Nykyinen kasvatus ei ainakaan siihen ole tähdännyt.

Vierailija
46/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäisinä me kolme sisarusta (kaksi poikaa ja yksi tytär) vastasimme kokonaan perheen kaikista kotitöistä mukaan lukien ruoanlaitto. Isä jäi leskeksi ja hän tienasi perheen rahat.

Ap, laita pojat leirille tai intervallihoitoon sijaisperheeseen, jotta saat välillä kerätä voimia. Tee lasu ja toivotaan että saat apua. 

Leirille minäkin ne laittaisin...

Erityislapsista tulee vieläkin "erityisempiä", jos heitä palvellaan ja ja kaikkien oikkujen mukaan mennään. Ap: etsi lapsille sijaishoitopaikka ja hae itsellesi apua! Toivon sinulle kaikkea hyvää!

Vierailija
47/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa tehdään lääkärintodistuksella heille erityisruuat. Kummallista jos et ole sitäkään hoitanut kuntoon.

Vierailija
48/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on nyt ilmiselvä provo.

Vastailee hyvin harvakseen. Ei esim. otsikossa tai edes aloituksessa mainitse, että kyseessä on "muka" vaikeasti autistiset nuoret. Ei muka saa vaikeasti autismista kärsiville nuorille mitään hoitoapua jne?

Joo varmasti on totta koko juttu

Vierailija
49/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni vastaaja ei ymmärrä mitä on arki erityislasten kanssa.

Meillä 15v meinasi polttaa koko keittöön kun keitti nuudeleita ja kaksi ar fryeria on jo pistänyt paskaksi. En uskalla todellakaan antaa  tuon "opetella tekemään  ruokaa enää". Ja sitten joudun kuuntelemaan että  nälkä, nälkä, tee mulle nuudeleita,tee mulle ranskanperunoita, tee mulle..  

Adhd lääke lisää ruokahalua.

Vierailija
50/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vastaaja ei ymmärrä mitä on arki erityislasten kanssa.

Meillä 15v meinasi polttaa koko keittöön kun keitti nuudeleita ja kaksi ar fryeria on jo pistänyt paskaksi. En uskalla todellakaan antaa  tuon "opetella tekemään  ruokaa enää". Ja sitten joudun kuuntelemaan että  nälkä, nälkä, tee mulle nuudeleita,tee mulle ranskanperunoita, tee mulle..  

Adhd lääke lisää ruokahalua.

PASKAPUHETTA.

ADHD lääke nimenomaan tekee sen, ettei ole nälkä.

Trolli trolli!!

Vierailija
51/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa tehdään lääkärintodistuksella heille erityisruuat. Kummallista jos et ole sitäkään hoitanut kuntoon.

Eivät syö koulussa. Ihan sama mitä ruokaa tarjoavat.

Ap

Vierailija
52/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halaus ja voimia sinulle.

Vierailija
53/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja koulun mielestä eväät on oltava kotoa? Miten lämmintä ruokaa voi ottaa mukaan kouluun ja lämmitetäänkö se heille koulussa? Missä sitä säilytetään? Kylmäketju? Miten tuo kuvio on edes mahdollinen? 

Vierailija
54/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se nyt raskasta voi olla kerran päivässä lämmittää keitto mikrossa. Meillä pojat on ihan tyytyväisiä siihen ja keittoa voi tehdä niin, että sitä riittää viikoksi, seuraavalla kalakeittoa jne.

Vierailija
55/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja koulun mielestä eväät on oltava kotoa? Miten lämmintä ruokaa voi ottaa mukaan kouluun ja lämmitetäänkö se heille koulussa? Missä sitä säilytetään? Kylmäketju? Miten tuo kuvio on edes mahdollinen? 

Koko alotushan on vaan provo

Vierailija
56/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kouluun yhteyttä, ettet selviä tästä ruokarumbasta. Ota lastensuojeluun yhteyttä ja sano, ettet selviä tästä ruokarumbasta. Sinun ei tarvitse jäädä yksin ongelmasi kanssa. Puhalla peli poikki.  Koulu on nyt tehnyt tuon liian helpoksi tehden sinusta lasten hovikokin. Teidän täytyy keskustella asiasta! Lastensuojelu mukaan! 

Vierailija
57/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos niille joillekin jotka ymmärtävät. Kiitos myös neuvoista. Valitettavasti en jaksa laittaa koko historiaa tänne. Kaikkea on kokeiltu ja iso ratas pyörii ympärillä edelleenkin. Halusin vaan tuulettaa tunteita, ei muuta. Olen yksinäinen, väsynyt ja elämänliekki sammunut, resilienssi loppu. Oksensin vain tunteeni ja väsymykseni tänne anonyyminä. 

Ap

Vierailija
58/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu mutta meillä on ainokainen. Ei kuulema syö kouluruokaa ollenkaan ja sitten koulun jälkeen tietenkin jäätävä nälkä! Kun itsekin väsyneenä tulen töistä kotiin niin heti pitää alkaa laittamaan ruokaa. Ei syö jääkaapista lämmitettävää ruokaa, kaikki pitää olla nenän edessä juuri kypsennettynä ja tuoreena. Huohhh

Vierailija
59/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota kouluun yhteyttä, ettet selviä tästä ruokarumbasta. Ota lastensuojeluun yhteyttä ja sano, ettet selviä tästä ruokarumbasta. Sinun ei tarvitse jäädä yksin ongelmasi kanssa. Puhalla peli poikki.  Koulu on nyt tehnyt tuon liian helpoksi tehden sinusta lasten hovikokin. Teidän täytyy keskustella asiasta! Lastensuojelu mukaan! 

Tämä. Sinun täytyy nyt puolustaa oikeuksiasi saada tukea lastesi kanssa. Koulu ei voi sysätä sinulle tuota kouluruuan tekemistä. Hae apua tuon koko vyyhdin selvittämiseen. 

Vierailija
60/119 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä Supernannyyn. Pis saisi kyllä tuohon kaikkeen järjestyksen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän