16- ja 13- vuotiaat nuoreni eivät syö välipaloja, vaan vain lämmintä ruokaa. Olen ihan loppu
Aamulla ensimmäinen mitä kuulen on NÄLKÄ! ja ollaan mitä viimeiseksi kuulen on NÄLKÄ!. Eivät siis koskaan ole elämässään syöneet mitään hedelmiä, muroja, nuudelia,munakasta, leipää tms mitä voisi itse ottaa kaapista ennen ateriaa välipalana. Ei ikinä! Olen 46-vuotias ja yksinhuoltajana ollut 15 vuotta. Olen väsynyt ja vttuuntunut. Molemmilla diagnoosina vaikeat neurokirjon häiriöt ja toiminnanohjauksessa on isoja puutteita. Eivät osaa tehdä mitään itse, ei mitään.
Vietän patojen ääressä suuren osan aikaa päivästä koska asiaa mutkistaa vielä se etteivät syö samaa ruokaa peräkkäin, eivät syö muutenkaan mitään keittoja, laatikoita, patoja mistä riittäisi pidempään. Eivätkö syö edes samoja ruokia. Olen niin saatanan väsynyt tähän ruoanlaittoon. Olen niin väsynyt ylipäätään näiden kahden ihmisen haasteiden kanssa että harkitsen itselleni eutanasiaa jotta pääsen pois tästä painajaisesta jota elän 24/h ja jonka olen itse luonut ja jota en ollutkaan valmis elämään. Joskus jaksoin vielä jotenkin, enää en. Ei tarvitse kommentoida mitään, kirjoitin vaan kun ei ole muutakaan tahoa eikä kavereita, sukua, lasten isää ketään.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Miksi olet lellinyt lapset piloille? Jos kummallakin on ongelmia toiminnanohjauksessa, ongelmahan on nyt siinä miten olet he kasvattanut. 16-vuotias on ihan tarpeeksi vanha opettelemaan ruuanlaittoa. Ja entä sitten jos eivät syö samaa ruokaa peräkkäin? Sanot heille, että nyt opettelevat laittamaan ruokaa ja laitat heille reseptin nenän eteen. Joskus pitää ymmärtää, että se jatkuva lasten lelliminen ja huolehtiminen johtaa tuohon, etteivät he sitten osaa mitään tehdä itse.16 vuotiaan olisi ollut syytä osata ruoan laitto jo vuosia. Minä saatoin tehdä koko perheen päivällisen itsenäisesti jo 11-vuotiaana. Eikä puhuta nyt nauravista nakeista ja ranuista vaan vaikkapa lihapullista ruskeassa kastikkeessa ja perunamuussista (oikeista perunoista, eikä jauheesta).
Joo sinä olet niin hyvä ja hieno kun osasit 11-vuotiaana nuo tehdä! Upeeta, mahtavaa.
Jos nyt otetaan sut kuitenkin pois sieltä jalustalta.
On nykyään ihan normaalia, ettei kaikki 16-vuotiaat osaa kokata, mutta tuo on ikä milloin on hyvä opettaa heille ne kotitaloustaidot, kun kohta muuttavat jo omilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Miksi olet lellinyt lapset piloille? Jos kummallakin on ongelmia toiminnanohjauksessa, ongelmahan on nyt siinä miten olet he kasvattanut. 16-vuotias on ihan tarpeeksi vanha opettelemaan ruuanlaittoa. Ja entä sitten jos eivät syö samaa ruokaa peräkkäin? Sanot heille, että nyt opettelevat laittamaan ruokaa ja laitat heille reseptin nenän eteen. Joskus pitää ymmärtää, että se jatkuva lasten lelliminen ja huolehtiminen johtaa tuohon, etteivät he sitten osaa mitään tehdä itse.
16 vuotiaan olisi ollut syytä osata ruoan laitto jo vuosia. Minä saatoin tehdä koko perheen päivällisen itsenäisesti jo 11-vuotiaana. Eikä puhuta nyt nauravista nakeista ja ranuista vaan vaikkapa lihapullista ruskeassa kastikkeessa ja perunamuussista (oikeista perunoista, eikä jauheesta).
Näin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Miksi olet lellinyt lapset piloille? Jos kummallakin on ongelmia toiminnanohjauksessa, ongelmahan on nyt siinä miten olet he kasvattanut. 16-vuotias on ihan tarpeeksi vanha opettelemaan ruuanlaittoa. Ja entä sitten jos eivät syö samaa ruokaa peräkkäin? Sanot heille, että nyt opettelevat laittamaan ruokaa ja laitat heille reseptin nenän eteen. Joskus pitää ymmärtää, että se jatkuva lasten lelliminen ja huolehtiminen johtaa tuohon, etteivät he sitten osaa mitään tehdä itse.
16 vuotiaan olisi ollut syytä osata ruoan laitto jo vuosia. Minä saatoin tehdä koko perheen päivällisen itsenäisesti jo 11-vuotiaana. Eikä puhuta nyt nauravista nakeista ja ranuista vaan vaikkapa lihapullista ruskeassa kastikkeessa ja perunamuussista (oikeista perunoista, eikä jauheesta).
Onko sullakin vakava neurokirjon häiriö?
Olen pahoillani.
Olisiko ruokaa mahdollista tilata esim. joltain oppilaitokselta? Vähemmän kokattavaa.
Lapset voisivat ihan itse pilkkoa uuniin juureksia, keittää perunoita, pastaa tai riisiä, tehdä salaatin, lihapullia, kastikkeen jne.
Joku kokkaaja tai kokki neuvomaan heitä, jos/kun et jaksa.
Ruokaa kannattaa tilata kaupasta kotiin, jos mahdollista.
Parempaa vointia ja lepoa sinulle. :)
Itse olet luonut tilanteen. Lapset syövät koulussa lounaan. Riittää, että laitat päivällisen. On lapsen oman harkinnan varassa syökö muuta. Jos kaapissa on ruokaa niin ei sinun tarvitse kokata enempää.
Nuo diagnoosit ei oikein sano mitään. Ovatko siis tulevia laitosasujia vai onko todettu että pystyvät johonkin? Käyvätkö erityiskoulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo sinä olet niin hyvä ja h
Olen samaa mieltä. Aina joku tulee kehuskelemaan anonyymipalstalla, kuinka teki sitä ja tätä pikkulapsena, tällä kertaa tarina 11-vuotiaasta kokkitaiturista. On sen verran harvinaista, ettei se sopisi juuri yhdellekään perheelle ohjenuoraksi. Ehkä pikemminkin jopa lasun paikka se olisi.
Mitä mä teen? Valitettavasti olen ihan loppu henkisesti enkä jaksa huolehtia enää itsestänikään. Asun sängyssä sen ajan kun en laita ruokaa tai kuuntele raivoamista. Olen miettinyt että tuo sänky on hautani vaikka olen vielä teknisesti ottaen hengissä. Mietin paikkoja mihin voisin mennä tekemään elämästäni lopun niin etten aiheuttaisi vaivaa tai harmia kenellekään. Ainakin nuo kaksi hoidokkiani pääsisivät jonnekin missä huolehdittaisiin siihen asti kun tarvetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nälkä on paras mauste. Kun on tarpeeksi nälkä, alkaa kummasti maistua ruoka kuin ruoka. Jos ei tarjottu ruoka kelpaa, olkoot nälässä. Alkaa jossain vaiheessa todennäköisesti kelpaamaan.
Tämä! Meillä tosin lapsena piti aina syödä lautanen tyhjäksi, sekä kotona että koulussa vaikka kuinka pahaa olisi ollut. Kaiken muun sain itkemättä alas mutta ruotokalapäivät oli niitä pahimpia, mulla saattoi mennä tunti että lautanen oli tyhjä kun pilkoin sen s-tanan kalan millinpalasiksi etten tukehtuisi ruotoon.
Tämän "pakko pyörittää ravintolaa" stoorin tekisi älyttömämmäksi enää se että Ap:n lapset olisi ylipainoisia. Miten mä jotenkin veikkaan. Kun äiti heittäytyy lastensa jalkojen juureen orjaksi niin yleensä niistä lapsista tulee ylipainoisia.
Anna ne lapset huostaan. Niin helppoa se on. Onneksi sentään myönsit että syy on ihan omasi etkä alkanut syyttämään muita. Lapsilisät ja elatusmaksu eivät ole syy pitää lapsia luonasi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mä teen? Valitettavasti olen ihan loppu henkisesti enkä jaksa huolehtia enää itsestänikään. Asun sängyssä sen ajan kun en laita ruokaa tai kuuntele raivoamista. Olen miettinyt että tuo sänky on hautani vaikka olen vielä teknisesti ottaen hengissä. Mietin paikkoja mihin voisin mennä tekemään elämästäni lopun niin etten aiheuttaisi vaivaa tai harmia kenellekään. Ainakin nuo kaksi hoidokkiani pääsisivät jonnekin missä huolehdittaisiin siihen asti kun tarvetta.
Ap
Eli mielummin haluat kasvattaa lapset väärin (mikä tekee heidän loppuelämästä helvettiä) kuin että soittaisit lasten sosiaalihuoltoon ja annat heidän viedä lapset sijaisperheeseen?
Trolli tämän pakko on olla
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kysytkin vielä vuonna 2025.
NO SE LASTENSUOJELU. Äkkiä nyt se yhteys sinne niin laittavat lapset muualle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olet luonut tilanteen. Lapset syövät koulussa lounaan. Riittää, että laitat päivällisen. On lapsen oman harkinnan varassa syökö muuta. Jos kaapissa on ruokaa niin ei sinun tarvitse kokata enempää.
Nuo diagnoosit ei oikein sano mitään. Ovatko siis tulevia laitosasujia vai onko todettu että pystyvät johonkin? Käyvätkö erityiskoulua?
Ovat autisteja. Ajattele mikä lottovoitto! Molemmat kersat! Ovat erityisopetuksessa, eivät syö kouluruokaa vaan teen ruoat sinnekin. Koulusta kyllä muistutetaan jos eväslaatikko jää kotiin, odottavat että laitan ruoat mukaan koska jotain pitää syödä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäisinä me kolme sisarusta (kaksi poikaa ja yksi tytär) vastasimme kokonaan perheen kaikista kotitöistä mukaan lukien ruoanlaitto. Isä jäi leskeksi ja hän tienasi perheen rahat.
Ap, laita pojat leirille tai intervallihoitoon sijaisperheeseen, jotta saat välillä kerätä voimia. Tee lasu ja toivotaan että saat apua.
Leirille minäkin ne laittaisin...
Ei tarvi lähettää kuule lapsia yhtään mihinkään kun Ap lopettaa nyt kokonaan kokkaamisen ja lapset kokkaavat kaiken ruokansa itse taas eivät syö enää mitään. Ap tuo vaan kaupasta tarvikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Anna ne lapset huostaan. Niin helppoa se on. Onneksi sentään myönsit että syy on ihan omasi etkä alkanut syyttämään muita. Lapsilisät ja elatusmaksu eivät ole syy pitää lapsia luonasi.
Kiitos hyvästä neuvosta, olet aarre!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai Lasun paikka jos 11-vuotias ei ole avuton vauva?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Täällä on tullut ehdotuksia lasusta. Mitä sanot siihen?
Vielä kysymys: miten paljon olette kotona yhdessä päivisin? Koulussahan he ovat, eikö? Ja sinä työssä? Miten heidän ruokailunsa koulun ulkopuolella sujuvat?
Niin kauan kun ette saa ulkopuolista apua ehdotan sinulle pari isoa kokkauspäivää viikossa. Tee erilaisia ruokia (joita he syövät) ja pakasta ne heille tyypillisiin annoskokoihin rasioihin. Sieltä sitten mikrossa voivat lämmittää, tai sinä, muttei sinulla ole jatkuvaa kokkausta. Osta vaikka Normalista tai Tokmannilta tms 24 pakasterasiaa, joihin kuhunkin mahtuu yhden lapsesi yhdellä aterialla syömä annos. Sanon nyt esimerkin: iso kattilallinen kanakastiketta kuuteen pakasterasiaan, iso makaronilaatikko kuuteen pakasterasiaan ja iso kattilallinen jauhelihakeittoa kuuteen pakasterasiaan ja vielä iso vuoallinen perunajauhelihapaistosta kuuteen pakasterasiaan. Pakkasessa on nyt 24 annosta ruokaa. Ei tarvitse kokata koko ajan.
Miten 70-luvulla lapset pysyi hengissä, kun ei voinut nirsoilla ja vedota johonkin diagnoosiin. Ruoka oli just sitä mitä tarjottiin (perunoita ja ruskeaa kastiketta, keittoja) ja en ole kuullut, että kukaan olisi kuollut nälkään. Ihan on nyt aloittajalla itse aiheutettu ongelma.
Tässä näkee sen, kun lapsia ei kasvateta. Eivät ne autistit itseään nälkään tapa. Jos ei kelpaa, olkoot ilman. Jos heittäytyvät väkivaltaiseksi, niin 112 ja poliisi on oikea osoite. Suomeen tulisi kiireen kaupalla perustaa erilliset kasvatuslaitokset näille tapauksille. Niissä käytettäisiin vanhaa ja hyväksi havaittua "kerran päivässä ruokaa, kahdesti päivässä kunnolla selkään" - kasvatusmenetelmää.
Entä lasten isä? Eikö auta. Teitkö lapsia sellaisen kanssa, josta nuo periytyi?
Ala ostaa kaupan valmisruokia. Saavat lämmittää mikrossa. Jos eivät viitsi, on oma asiansa. Palvelet heidät pilalle. Miten pärjäävät aikuisina.