Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kunnollisten vanhempien lapsista tulee hulttioita?

Vierailija
31.08.2025 |

Minä ja mun sisarukset ollaan hulttioita ja niin ovat myös mun isän puolen serkut. 

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerroin äskettäin aikuisille lapsilleni, mitä omassa lapsuudessani ja nuoruudessani perheessä tosiasiassa tapahtui, toinen lapsistani ihmetteli miksi minulla ei näytä olevan mitään mielenterveys- tms. ongelmia ja olen pärjännyt oikein hyvin elämässä. Lapseni ovat nähneet vain ne suhteellisen seesteistä elämää elävät isovanhemmat, vaikka mun lapsuudenkodissa oli alkoholiongelmia, väkivaltaa, monenlaista pettämistä, erossa asumista ja sen aikaisia muita suhteita, ja niin edelleen.

Omat lapseni ovat eläneet kohtuullisen tasapainoista ja turvallista elämää, mutta silti yhdellä on pahoja ongelmia, mm. haasteita päihteiden kanssa ja mielenterveyden ongelmia.

Ihminen on lopultakin niin monen tekijän summa, että mikään yksittäinen asia ei täysin selitä toista.

Vierailija
82/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pappien, saarnaajien, opettajien, poliisien jne pojat toisinaan rötöstelevät

Toisinaan :D 

Niin toisinaan tosiaan: 

- pankinjohtajan lapsi velkautuu 

- lääkärin lapsi lihoaa 

- insinöörin lapsi ei osaa matikkaa 

- ratsastajan lapsi on eläinrääkkääjä 

- sairaanhoitajan lapsi on nisti

... + kaikki maailman tapaukset jatkoksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun luettuani totean vain, että kylläpä ihmiset on tosiaan tyhmentyneet nopeasti. Tietoa olisi saatavilla, mutta eikö sitä jakseta lukea? Vai mikä on. 

Vierailija
84/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ajattelen lähes päivittäin.  Minulla on kolme lasta, joista kaksi ovat kouluttautuneet hyviin ammatteihin, ovat tasapainoisissa  parisuhteissa ja muutenkin tuntuu menevän hyvin.

Mutta tämä yksi. Ei ole tietääkseni rikollinen eikä huumeiden käyttäjä.  Täysin vain jättänyt kaiken elämästään tekemättä. Elää toimeentulotuella, ikää 32 vuotta.

Soimaan itseäni, isää jotenkin en.

Minä taas olen päästänyt irti itsesyytöksistä, kun siitä ei ole mitään hyötyä. Kolmesta lapsestani yksi on sellainen, että kokeilee kaikkea, muttei hyvällä tavalla. Hän pääsi lukion läpi kovan painostuksen alla, ja yo-kirjoituksiin jätti lukematta. Kysyin, miksi luovutat, kun kohta se on ohi. Hän vastasi, ettei riitå motivaatio. Minä ja isänsä sanottiin, että nyt se motivaatio saa kyllä jatkua vielä sen verran, että se valkolakki on päässä.

Päästit irti vaikket ollut koskaan ponnistellut oikeasti lapsen eteen. Kuulostat helpolta päässeeltä ihmiseltä. 

Vierailija
85/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nämä esimerkit ovat outoja. Av aina korostaa, että kaikki normaalius on aina vain kulissia. Ihan kuin 90 % ihmisitä olisi sekopäitä.

Mielenterveysongelmat ovat räjähtäneet käsiin. Suurin työkyvyttömyyden syy tilastojen mukaan.

Niin, nuorten mielenterveys on räjähtänyt käsiin. Ei vanhojen.

Siitä juuri puhutaan. Millaisia elämän eväitä vanhemmat ovat näille nuorille antaneet. Syyttelystä ei ole kysymys, vaan asian pohdiskelusta.

Vierailija
86/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ajattelen lähes päivittäin.  Minulla on kolme lasta, joista kaksi ovat kouluttautuneet hyviin ammatteihin, ovat tasapainoisissa  parisuhteissa ja muutenkin tuntuu menevän hyvin.

Mutta tämä yksi. Ei ole tietääkseni rikollinen eikä huumeiden käyttäjä.  Täysin vain jättänyt kaiken elämästään tekemättä. Elää toimeentulotuella, ikää 32 vuotta.

Soimaan itseäni, isää jotenkin en.

Minä taas olen päästänyt irti itsesyytöksistä, kun siitä ei ole mitään hyötyä. Kolmesta lapsestani yksi on sellainen, että kokeilee kaikkea, muttei hyvällä tavalla. Hän pääsi lukion läpi kovan painostuksen alla, ja yo-kirjoituksiin jätti lukematta. Kysyin, miksi luovutat, kun kohta se on ohi. Hän vastasi, ettei riitå motivaatio. Minä ja isänsä sanottiin, että nyt se motivaatio saa kyllä jatkua

Päästit irti vaikket ollut koskaan ponnistellut oikeasti lapsen eteen. Kuulostat helpolta päässeeltä ihmiseltä. 

Mene jo kiusaamasta muita ihmisiä.

ohis

Vierailija
87/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paapomisen ja holhoomisen tulos. Ei kuria ei vastuuta.

Vierailija
88/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Geenit määrittelevät enemmän kuin kasvatus. Huomaat itsekin tuossa kummalta ne hulttiogeenit tulevat. Kasvatus kuitenkin vaikuttaa myös, joten kunnollisella isälläsi on käynyt tuuri sen suhteen.

Eli isovanhempamme ovat ehkä osanneet kasvattaa hulttiogeeniset lapsensa, mutta nämä lapset eivät ole osanneet kasvattaa omiaan (eli meitä)?

Ap

Voi olla. Ennen monet, joilla ei ollut omaa motiivia oikeen mihinkään, saatiin kurilla käymään koulut ja menemään työhön. Pysyivät ryhdissä, kun yhteisön tuomio oli pelotteena. Elättivät itsensä eikä tehneet rikoksia. Moni kuitenkin alkoholisoitui eli jotain kautta paha olo purkautui.

Sitten mammat "päästävät irti" kun ei ole enää omalla vastuulla ja tuumaavat, että minkä me isän kanssa voimme, huono lapsi. 

Vierailija
89/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että liian helppo elämä tekee lapsista huonoja aikuisia.

Kun on kaikki passattu eteen ja on saanut aina mitä haluaa, ei ymmärrä nähdä vaivaa oman onnensa eteen, vaan odottaa, että kaiken pitää tulla ilmaiseksi. 

Jos on alusta asti ollut puutetta, on edes jonkinlainen käsitys, että pitää tehdä töitä sen eteen, että jotain saavuttaa.

Vierailija
90/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta nämä esimerkit ovat outoja. Av aina korostaa, että kaikki normaalius on aina vain kulissia. Ihan kuin 90 % ihmisitä olisi sekopäitä.

Mielenterveysongelmat ovat räjähtäneet käsiin. Suurin työkyvyttömyyden syy tilastojen mukaan.

Niin, nuorten mielenterveys on räjähtänyt käsiin. Ei vanhojen.

Siitä juuri puhutaan. Millaisia elämän eväitä vanhemmat ovat näille nuorille antaneet. Syyttelystä ei ole kysymys, vaan asian pohdiskelusta.

Pahinta tuhoa (näin kyökkipsykologina arvioin) vanhemmat saavat aikaan, kun ovat persoonallisuushäiriöisiä. Seuraavaksi pahinta tuhoa saa aikaan, kun ovat itse vaikeasti mt-ongelmaisia. Mutta tätä nykyä nuorten mt-ongelmat ovat lisääntyneet, vaikka vanhemmilla ei ole kumpaskaan. Minä kyllä väitän, että syy löytyy somesta ja ympäristöstä tulevista vaatimuksista.

Vierailija
91/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten kehtaatte aliarvioida ja väheksyä ap:n kokemusta. Sanotte rivien välistä, ettei hän vain tiedä, että perhe oli kaistapäinen. Gaslightingia.

Asioiden kyseenalaistaminen ei tarkoita, että aliarvioisimme ketään. Eri ihmiset näkevät asioita eri kannalta ihan elämänkokemuksensa perusteella. Ap on itse avannut keskustelun aiheesta ja se polveilee aika yleisellä tasolla. Ei hänen perheestään kukaan tiedä mitään eikä arvostele sitä. Ehkä ylitulkitset.

Vierailija
92/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on "kunnollinen" vanhempi?

Sellainen, joka on elämässään ihan menestynyt, edelleen naimisissa lastensa toisen vanhemman kanssa ja asuu omakotitalossa.

Ap

Tuo kaikki on vaan pintaa. Sen takana voi piillä perhehelvetti, josta ulkopuoliset ei tiedä mitään.

Perhesurmiakin  kun käsitellään lehdissä, naapurit ja tutut tulevat kilvan julistamaan, kuinka mukavia ihmisiä ja hyviä naapureita olivat.

Eikä väkivallan tarvi olla fyysistä. Myrkyllinen ilmapiiri ja vaientaminen riittää.

Myös tunnekylmä kasvatus, jossa lasta ei aidosti kohdata, saa tuhoa aikaan. Samoin lasten käyttö oman kunnianhimon toteuttajana.

En varmaan kutsuisi vanhempiani ku

Ei se niin varmaan ole. On ihmisiä, joita on lapsena kuritettu remmillä, silti he kehuvat, että se oli vaan hyväksi, ja suosittelevat muillekin. Ihmisen mieli toimii joskus erikoisesti. Heidän vahingoittumisensa tulee esiin tuossa muihin kohdistuvassa ankaruudessa.

Onko tämä nyt sitä kaasuvalottamista? Miksi yrität uskotella mulle, että mun kotiolot on olleet ihan kauheat, kun ne eivät ole sitä olleet? En ole saanut remmiä.

Ap

Vierailija
93/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se niin varmaan ole. On ihmisiä, joita on lapsena kuritettu remmillä, silti he kehuvat, että se oli vaan hyväksi, ja suosittelevat muillekin. Ihmisen mieli toimii joskus erikoisesti. Heidän vahingoittumisensa tulee esiin tuossa muihin kohdistuvassa ankaruudessa.

Hieno idea, kunnes käsissä on pieni narsistinen sosiopaatti. Näitä voi ehdollistaa kivulla toimimaan oikein, mutta normaalit rankaisutoimenpiteet ovat niille vain mukavaa huomiota ja peli josta nauttivat.

Remmin vaihto psykologisen väkivallan käyttöön rangaistuksena taasen näkyy nykyään kasvavana MT-epidemiana. Remmillä kun on selkeä alku ja loppu ja kun se on loppu on asia paketissa. Nykyinen psykologisen väkivallan malli on haitallisempi ja lapselle vaikeampi käsitellä.

Kerran työkalupakissa on vain erittäin haitallinen psygologinen rangaistus, vaatii kasvatus toisen puolison jäämistä kotiin kasvattamaan, jottei tule tarvetta rangaista. Mikäli lapsi on liikaa ikätoveriensa kanssa, jossain vaiheessa tulee tarve rangaistukselle.

Vierailija
94/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaikeat ajat luovat vahvoja miehiä. Vahvat miehet luovat hyviä aikoja. Hyvät ajat luovat heikkoja miehiä. Ja heikot miehet luovat vaikeita aikoja." - G. Michael Hopf Voi ajatella että koko ihmiskunnan historia käy tällaista sykliä.

Vierailija
95/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat  ovat kerma****tä ja opettaneet lapsilleen että seinästä saa rahaa.

Kaikki on saatu ilmatteeksi. Ei silloin arvosteta sitä mitä on.

Siperiaa ei ole käyty. Vasemmisto ja  vihreät haluavat tätä lisää.

Ei mitään onnnistumisen  iloa vain bailaamista tukka pystyssä, valtion tuilla.

Vierailija
96/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa vain hemmotellaan pilalle, ei pidetä kuria. Uraihmisillä taas ei ole aikaa lapsille. Sitten on nämä niin sanotusti kunnolliset urheiluvanhemmat, joiden elämänkatsomukseen kuuluu, että voitto on tärkeintä, suorittaminen on elämän tarkoitus, heikkoja saa pilkata ja vahvat jyräävät. Urheilupiireissä myös kaverit ovat usein impulsiivisia ja päihteitä käytetään.

Sitten on geenilotto, joka voi aiheuttaa ongelmia. Ja joillain se on ihan sattumaa vain.

Vierailija
97/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki "kunnolliset" vanhemmat ole hyviä vanhempia. Esimerkiksi emotionaalinen tuki ja läheisyys on saattanut puuttua täysin, vaikka onkin asuttu omakotitalossa ja käyty töissä.

Vierailija
98/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iso ero, että toimiko perhe yhdessä vai erikseen. 

Leipoikoi vanhempi yksin, vai lasten kanssa? Auton pesu? Marjojen poiminta, pienet remontit, lomien suunnittelu, mummon ja sukulaisten muistamiset, juhlien valmistelut? 

Tuo usein kertoo paljon. 

Vierailija
99/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paapomisen ja holhoomisen tulos. Ei kuria ei vastuuta.

Nuorten motivaation puute ei ole noin yksinkertainen juttu. Katsokaa yhteiskuntaa ja maailmaa. Mitä odotettavaa nuorilla on?

Koulutus ei takaa enää työtä, ei edes akateeminen. Työelämä on murroksessa. Pätkätöillä ei osteta asuntoa tai perusteta perhettä. Ilmastonmuutos etenee ja alueita muuttuu elinkelvottomiksi. Tulee ehkä kansanvaelluksia ja sota elinalueista ja juomavedestä. 

Vierailija
100/130 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy on myös se, että kun muutetaan hienoon omakotitaloon jonnekin syrjään, niin siellä nuorilla ei ole muita vapaa-ajanviettomahdollisuuksia kuin päihteet, kaahaaminen ja ilkivalta. Kaupungin keskustassa näistä jäisi kiinni ja poliisi toisi kotiin, mutta landella ei ole mitään valvontaa.