Kertokaas minulle voiko tämä addiktio loppua kuin itsestään? Vai täytyykö tässä tosiaan pistää itsensä tosissaan koville.
Itsensä uudistaminen. Olen ollut erittäin addiktoituva henkilö. Pahimmat on selätetty nikotiini, alkoholi, rahapelit. En niitä elämääni kaipaa. Pitkän ajatusprosessin aikaansaamana pystyin lopettamaan.
Sokeri tai ruoka on sitten jotain ihan omaa luokkaansa. En tarvitse sokeria päivittäin välttämättä. En tarvitse pizzaa, tai vastaavaa päivittäin. Tarvitsen olevinaan kuitenkin useita kertoja viikossa sokeria. Haaveilen kakuista, eri roskaruoasta. Ne tuovat niin paljon iloa. Rakastan sitä kun saa herkutella.
Haluan myös hyvän kropan ja jaksaa. Haluan pysyä terveenä. Haluan kovasti sitä. Tahdon olla vahva.
Helkkari kun tätä yhtälöä eli riippuvuutta ruokaan on ollut vaikea hallita. Olen tehnyt jo paljon muutoksia. Joku osa minussa uskoo, että vielä ruoan kanssa tulee se oivallus, että pystyn lopettamaan tunnesyömisen. Tai mitä jos ei tulekaan. Täytyyhän tämä jotenkin ratkaista. Täytyykö sitten vain käydä kova taistelu päänsä kanssa ja lopettaa perkeleen voimalla.
Kommentit (23)
Yritä addiktoitua liikuntaan ja terveellisesti syömiseen. Jokainen hyvin mennyt päivä on saavutus. Sekin on tullut itse addiktina koettua.
Ei sokeri ole pahasta, jos sitä syö kohtuudella, ja nauttii myös antifungaaleja, kuten kahvia ja tällaista. Sokeri kasvattaa kehon sieniä ja ne saattavat villiintyä jos ei nauti myös antifungaaleja
Sokeriaddiktio loppuu kyllä jos laittaa sokerit katkolle, mutta itse en ole ihan varma onko se wörttiä. Sugar high on kuitenkin niin hauska ja harmiton, ja elämä on kerta kaikkiaan ankeaa jos nautintoa saa vain työnteosta ja jostain urheilusta. Kärsimyselämää sellainen. Ja ihmiset jotka välttelevät sokeria ovat myös ankeita
Yksi mitä voit tehdä on pitää siitä aina välillä taukoja. Itse pidän säännöllisesti tauon kahvista, sokerista ja kaakaosta, että keho saa palautua ja hormonit tasaantua. Viikko pari, joskus on venynyt kuukausiksi. Jos olet esimerkiksi nikotiiniaddiktion jo selättänyt, niin viikon tauko roskaruuasta ei ole mitään.
Entä jos hankkii verenpainemittarin. Ja miettii vatsan toimintaa. Ja ravinnonsaantia. Koska usein sokerilla saattaa korvata oikeaa ravintoa. Ajan myötä (vuodet) huomaa mitä haittoja tai tuleeko, vaiko mikä määrä ok. Muilla voi olla samaa tarve jälkiruoalle ja hyvälle. Kylmä ilmasto ehkä korostaa sitä ja väsymystä, ellei ole jotain mikä virkistää aivoja.
Sokeri ja valkoinen vehnä.
Nämä poistin ruokavaliostani
jo yli 20 vuotta sitten.
Paino ei nouse, vaaka näyttää
samat lukemat vuosi toisen perään.
Vaikka ikää tulee lisää, tikki kroppa
on ja pysyy.
Muutaman kerran vuodessa mässään;
syön jäätelöä, pullaa, karkkia, suklaata.
Vaatii itsekuria.
Mutta kaikella on hintansa.
Onko ÄHKY-toiminta sinulle tuttu? Jos ei, googlaapas ihmeessä! Sieltä voisit saada ainakin uusia ajatuksia ja vertaistukea tilanteeseesi.
Tunnesyömiseen helpoin keino on olla ostamatta herkkuja kotiin.
Kun himo iskee, eikä mitään ole saatavilla, kynnys lähteä hakemaan jotain herkkua kaupasta on paljon korkeampi.
Minulla on ollut sokeriaddiktio lapsesta lähtien. Koskaan en ole yrittänyt siitä eroon päästä. Joka päivä on oltava jäätelöä, suklaata ja kahvileipiä. M66
Vierailija kirjoitti:
Yritä addiktoitua liikuntaan ja terveellisesti syömiseen. Jokainen hyvin mennyt päivä on saavutus. Sekin on tullut itse addiktina koettua.
Liikuntaan addiktoituminen ei sitten ole hauskaa. Kaikki ajatukset ja päivän rutiinit pyörii liikunnan ympärillä ja jos yksikin harjoituspäivä jää väliin sitten vasta onkin ei-hauskaa. Luulin jo saaneeni homman tasapainoon mutta tänä kesänä on taas mennyt överiksi.
Voit olla itsellesi armollinen.
Voit ottaa kokonaisvaltaisesti ja rentoutua.
Jos koko ajan pingottaa, niin ei ihminen millään jaksa.
🌸
Ole vaan. On lupa olla. Olet just hyvä omana itsenäsi.
Vierailija kirjoitti:
🌸
Niin mutta pelkään mitä teen terveydelleni. Oikeasti. En halua että sairastun diabetekseen. Sokerin syönti kohtuudella on vaikeaa. En oikein halua syödä epäterveellisesti koska se vaikuttaa ihmiseen niin paljon.
Kuitenkin rakastan ruokaa, rakennetta, makua, kaikkea siinä. En tiedä pystynkö luopumaankaan. Ruoka on niin ihanaa. Tai sitten pitäisi liikkua valtavan paljon. Liikunta on onneksi myös kivaa.
Silti tunnen syyllisyyttä kun syön sokeria. En oikein tiedä miten ratkaisen tämän päässäni. - ap
Itse syön terveellisesti aamulla ja päivällä. Illat puputan suklaata ja pullaa, kuivahedelmiä, makeaa mysliä. Siis mullakin sokeririippuvuus. Hieman ylipainoa, mutta jaksan ja liikun joka päivä. Nukun hyvin. En tiedä miten saisin makeannälän pois.
Mulla on myös ongelma sokerin kanssa. Itselleni ei auta muu kuin sen lopettaminen kokonaan.
No minä lopetin alkoholin vaan päättämällä, etten ota. Päätä asia ja toimi päätöksesi mukaan.
Ei: Tarvitsen olevinaan kuitenkin useita kertoja viikossa sokeria.
vaan: Olen tarvitsevinani. . .
Älä käytä potentiaalia kun et osaa. Se antaa sinusta tyhmän vaikutelman.
Yleensä addiktoituvalla jää se viimeinen addiktio, eli kun kaikki muut addiktiot on selätetty, niin jää se yksi addiktio johon kaikki menneet addiktiot nivoutuvat. Harva pääsee eroon kaikesta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
🌸
Niin mutta pelkään mitä teen terveydelleni. Oikeasti. En halua että sairastun diabetekseen. Sokerin syönti kohtuudella on vaikeaa. En oikein halua syödä epäterveellisesti koska se vaikuttaa ihmiseen niin paljon.
Kuitenkin rakastan ruokaa, rakennetta, makua, kaikkea siinä. En tiedä pystynkö luopumaankaan. Ruoka on niin ihanaa. Tai sitten pitäisi liikkua valtavan paljon. Liikunta on onneksi myös kivaa.
Silti tunnen syyllisyyttä kun syön sokeria. En oikein tiedä miten ratkaisen tämän päässäni. - ap
Mitä tarkoitat sokerin kohtuusyömisllä? Jos syöt päivässä vaikkapa 3 tai 4 sokeritonta ateriaa ja herkuttelet yhdellä, on kyse vielä ihan kohtuullisesta käytöstä. Yksi karkkipäivä viikossa on sitten jo terveysintoilua
Liikunta ja syöminen ovat molemmat alemman kognition toimintoja, yksiä alkeellisimpia mitä ihminen tekee. Jo vauvasta asti. Kiinnostaako sinua mikään kultturelli, esim. lukeminen, taide, musiikki, hengellisyys, matematiikka tai tekniikka? Käsityöt? Etsi näistä tai vastaavista jotakin kiinnostavaa ja ala tutkimaan sitä.
En ymmärtäny sanaakaan.