Miks vanhukset kuormittaa pankkipalveluja esim jollain laskujen maksulla mitkä vois hoitaa vaikka kotona?
Jouduin tossa yks päivä pitkästä aikaa käymään pankissa ja ärsyttää jonottaa kun jotkut käy siellä hoitamassa ihan turhia asioita mitkä vois tehdä sata kertaa helpommin
Kommentit (114)
Koska EI NÄE NIITÄ PIENIÄ MININÄYTTÖJÄ LUKUJA . PAPERISET TUNNUSLUVUT SENTÄÄN OLI HELPPOJA 90 VUOTIAILLE .
Olen 80. Olen viimeksi käynyt omalla asialla pankissa 1998 kun ostimme asunnon ja kauppakirjat tehtiin siellä. Autolaina 2009 hoidettiin jo verkkopankissa sähköisin allekirjoituksin.
Sisaren kuoltua jouduin asioimaan noa-pankissa joskus 2016. Nyt sujuu sähköisesti kuulemma kuolinpesän asiatkin.
Vaikka edustan parjattuja suuria ikäluokkia, osaan vielä hoitaa pankkiasiani kotikoneelta, vaikka se vaatiikin ponnistuksia enemmän kuin nuorempana. Vaikka varsinaiselta muistisairaudelta välttyisi, uuden tekniikan käyttö on haasteellista ja aina vain hankalammaksi muuttuu. Sitä on nuorena vaikea ymmärtää, millaista vanhan elämä on!
Mummo 78 v.
Kaikki edunvalvojana tekemät nostot ostot tulee ilmi sitten kuolinpäivää kun perunkirjoitus . Pankki lopettaa tilin ja tapahtumat tutkitaan. Vanhukset ei näe niin pientä KUIN TUNNUSLUKULAITE ON TAI KUN NÄPPÄILEE NIIN SORMET ON JÄYKÄT . Vaikka on lukulasit päässä . Vanhuksille on muutenkin vaikeaa asumisen vuokran korotusten takia joutuu vaihtamaan halvempiin mikä aiheuttaa sekavuutta jo muutenkin hormonit vitamiin puute verenpaine sokeri aiheuttaa . Välillä näkee ettei monet edes viitsi auttaa . Kuin suoralasku on parempi vuokra vastike sähkö laskulle tehdä siellä pankki konttorissa . Elikkä VANHUS OTA MUKAAN VASTIKE VUOKRAKUITTI PANKKIIN JA SANO VIRKAILIJALLE ETTÄ VOITKO LAITTAA TÄMÄN VAKITUISEN JOKA KK TULEVAN LASKUN SUORAMAKSUKSI . SILLOIN SE MENEE JOKA KK ILMAN PANKISSA KÄYNTIÄ. Koskee myös edunvalvojia.
Käteistä on oltava lain mukaan siksi että sähkökatkos tai muu ja on hyvä muistaa myös varalla oltava hiukan ylimäärä ruokaa juomavesi pulloja ja mehua . Vaikka vanhukset syö huonosti kun tekohampaat . Jotain keksiä ja purkkipilttiä hedelmäpilttiä . Vitamiinipurkki.
Pitäähän jonkun tuoda hiekkaa pankin lattioille.
Vierailija kirjoitti:
Mun mummo laski, että laskujen (noin 2 kpl/kk sellaisia, joita ei voi hoitaa automaattisesti ) maksaminen kotoa maksaisi hänelle noin 50 e/kk, jos laskee nettiyhteyden ja laitteen hinnan kuluiksi (laskelmien mukaan laite olisi noin 200 e hintainen tietokone ja tietty tarvittaisiin modeemi). Helpompi käväistä pankissa. Ja halvempi.
Miksi mummosi käy pankissa eikä laita laskuja maksupalvelukuoressa postilaatikkoon? Tämä tulisi myös halvemmaksi kuin laskujen maksu pankin tiskillä.
Niin siis kuka ne vanhuksen pankkiasiat hoitaisi vanhuksen kotona? He kyllä tarvitsisivat tällaista palvelua, mutta kotiin ei voi päästää ketä tahansa huijaria.
Itse en tunne vanhuksia, jotka kävisivät pankissa maksamassa laskujaan. Yleensä heillä on sukulainen, joilla on mahdollisuus maksaa heidän laskunsa (100-vuotiaat) tai sitten vanhukset maksaa ne itse pankkitunnuksillaan netissä (yli 70-vuotiaat).
Eikö pankeissa ole enää maksupalvelua?
Vierailija kirjoitti:
Niin siis kuka ne vanhuksen pankkiasiat hoitaisi vanhuksen kotona? He kyllä tarvitsisivat tällaista palvelua, mutta kotiin ei voi päästää ketä tahansa huijaria.
Meidän 100-vuotiaan laskut hoitaa 75-vuotias lapsi omalla tietokoneellaan, kun hänellä on käyttöoikeus tiliin.
Onhan niitä virkaholhoojia ja edunvalvojia, jos omat lapset ja kaikki muutkin sukulaiset ovat rikollisia, eikä heihin voisi luottaa.
Pelkästään vanha nokialainen hajosi ja oli työn ja tuskan kautta opettaa sitten "helppokäyttöisen" seniori puhelimen käyttöä josta tekstiviestit täytyy jo hänelle hakea kun uusi niin vaikea.
Mitä helvetin kuormittamista se on? Siitähän menee maksu jokaisesta maksetusta laskusta jolla se palvelu pitäis kai rahoittaa. Jo 20 vuotta sitten se maksu oli useamman euron. Eli pankki tienaa varmasti helposti sen työntekijän palkan takaisin
Taitaa olla puhdasta ideologista kiusantekoa vanhuksia kohtaan, ettei tätä tehdä. Ja tietysti ihmisiä ei haluta palkata esim pankkivirkailijoiksi koska ihmiset kuuluu pitää työttöminä
Vierailija kirjoitti:
Itse en tunne vanhuksia, jotka kävisivät pankissa maksamassa laskujaan. Yleensä heillä on sukulainen, joilla on mahdollisuus maksaa heidän laskunsa (100-vuotiaat) tai sitten vanhukset maksaa ne itse pankkitunnuksillaan netissä (yli 70-vuotiaat).
Eikö pankeissa ole enää maksupalvelua?
Kyllä, pankeissa on vieläkin maksupalvelu. Allekirjoitetut laskut (ne, jotka eivät mene suoraan e-laskuina) laitetaan maksupalvelukuoressa postilaatikkoon. Tätä tapaa käyttävät ne tuntemani vanhukset, jotka eivät käytä verkkopankkia. En ymmärrä, miksi joku menee pankkiin jonottamaan.
Minulla ei ole mitään velkaa enkä käytä käteistä. Mitä tekemistä velattomuudella on käteisen kanssa?