Miks vanhukset kuormittaa pankkipalveluja esim jollain laskujen maksulla mitkä vois hoitaa vaikka kotona?
Jouduin tossa yks päivä pitkästä aikaa käymään pankissa ja ärsyttää jonottaa kun jotkut käy siellä hoitamassa ihan turhia asioita mitkä vois tehdä sata kertaa helpommin
Kommentit (92)
Joo, ei varmaan kaikki käppänät pysty tietokonetta tms ja nettiä hankkimaan, mutta suurin osa kyllä pystyy. Saisivat elämäänkin lisää sisältöä. Mun vaari ainakin tykkää lueskella roskalehdet netistä, pelata ja käydä p*rnosivuilla.
Mun toiset isovanhemmat, 91 ja 93 v, ovat jo kauan hoitaneet netissä asiansa. Mummo kirjoittelee jopa Faceen. Vaihtelevalla menestyksellä kylläkin, mutta se annettakoon anteeksi.
Eli vanhuksilla olisi kyllä aikaa opetella käyttämään näitä nykyaikaisia systeemejä jos vain viitsisivät.
92 vuotias isäni ei osaa käyttää tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei varmaan kaikki käppänät pysty tietokonetta tms ja nettiä hankkimaan, mutta suurin osa kyllä pystyy. Saisivat elämäänkin lisää sisältöä. Mun vaari ainakin tykkää lueskella roskalehdet netistä, pelata ja käydä p*rnosivuilla.
Mun toiset isovanhemmat, 91 ja 93 v, ovat jo kauan hoitaneet netissä asiansa. Mummo kirjoittelee jopa Faceen. Vaihtelevalla menestyksellä kylläkin, mutta se annettakoon anteeksi.
Eli vanhuksilla olisi kyllä aikaa opetella käyttämään näitä nykyaikaisia systeemejä jos vain viitsisivät.
Eivät kaikki opi, julmaa tuomita heidät.
Se on kyllä ihan omasta halusta kiinni osaako vai ei. Omat isovanhemmat ovat miltei 90-vuotiaita ja maksavat laskut itse läppärillä/padilla. Olen ollut pankissa töissä ja kyllä ne laskuja siellä maksavat on just niitä jotka eivät edes halua opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! saakelin seniilit aina tiellä
90-luvulla pantiin postista tulleet laskut pankin ilmaiseen kirjekuoreen ja pudotettiin lähimpään postilaatikkoon. Pankista sai noita tyhjiä kirjekuoria ilmaiseksi vaikka 100 kpl.
Onko ihme, että verkkopankki on hieman hankala vanhemmille asiakkaille? Itsekin muistan, että oli aika hyvä systeemi.
Ne ilmaiset kuoret toimivat hyvin vieläkin. Toki itse laskun hoitaminen kuoren kautta maksaa jonkin verran, mutta huomattavasti vähemmän kuin tiskillä.
Miks nuoret tukkii sossupalvelut ja mt palvelut, eix ne osaa käyttää tekoäkälyy.
Varaa asioibtiaika pankkiin, niin sinun ärsyyntyä jonottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep! saakelin seniilit aina tiellä
90-luvulla pantiin postista tulleet laskut pankin ilmaiseen kirjekuoreen ja pudotettiin lähimpään postilaatikkoon. Pankista sai noita tyhjiä kirjekuoria ilmaiseksi vaikka 100 kpl.
Onko ihme, että verkkopankki on hieman hankala vanhemmille asiakkaille? Itsekin muistan, että oli aika hyvä systeemi.
Kyllä niitå kuoria saa vieläkin pankista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi mun vanhemmat eivät osaa maksaa laskuja. He vievät laskut pankkiin maksettavaksi. Samalla hakevat tiskiltä käteistä.
Miksi sinä et ole opettanut heitä käyttämään älylaitteita? Miksi sinä et auta heitä laskujen maksamisessa? Miten iäkkäitä vanhempasi ovat, yli 90-vuotiaitako? Miksi he käyttävät käteistä? Miksi heillä ei ole pankkikorttia?
Kun muistisairaus alkaa, niin äkkiä käykin niin, ettei vaan osaa käyttää edes sitä ikuisen vanhaa perus-Nokiaa, millainen on ollut käytössä jo ysäriltä saakka, samoin pankkikortin käyttö on mahdotonta, kun ei vaan osaa käyttää sitä enää, pin-koodikaan ei muistu enää mieleen. Sitten on rahan arvokin vähän hukassa, kaupassa lyödään kassan käteen viisikymppinen ja odotetaan saako vaihtorahoja takaisin vai vaatiiko kassa lisää rahaa. Jonkun uuden oppiminen on aivan liian ylivoimainen tehtävä. Tiskillä asiointi on sitten se vielä käytettävissä oleva vaihtoehto, jos vaan on niitä kassapalveluita tarjolla.
Toistuvat säännölliset laskut kannattaa tuossa vaiheessa laittaa suoraveloitukseen, mitkä menevät automaattisesti tililtä, kuten vaikka yhtiövastike/vuokra, sähkö, vakuutus jne.
-ohis-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä olit pankissa??? Mikä asia pitää hoitaa tiskillä? Kaiken saa hoidettua netin kautta. Sillä mummulla ei ole tietokonetta tai älypuhelinta.
Rahan nostaminen edunvalvottavan tililtä. Pankissa käyntiä pitää välttää joka kuukauden 3. päivä.
Mikset nosta sitä pankkikortilla automaatista? Vai onko kyse käyttövaratilistä, mihin sinulla ei periaatteessa pitäisi olla mitään käyttöoikeutta? Perustellussa tapauksessahan ei tarvitse olla mitään käyttövaratiliä, jos edunvalvottava ei sitä pysty itse käyttämään.
Mikset ap hoitanut asiaa kotonasi netin kautta?
Vierailija kirjoitti:
Koska se laskujen maksu kotoa maksaisi noin 400 e/v. Sinulla voi olla maksuton nettiliittymä ja työnantajan hankkimat laitteet, vanhuksilla välttämättä ei ole.
Ja se laskujen maksu pankissa maksaa jotain 5 e / lasku. Aikamoinen summa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
ei vanhuksista muuta olekkaan kuin haittaa. tahallaan tulevat esim aina ruuhka-aikaan apteekkiin vaikka koko päivä aikaa käydä siellä! vihaan vanhuksia!
Toivottavasti kuolet pian, ettei sinusta tule vanhusta.
Koska jos siellä pankissa ei kukaan käy.
Niitä vähennetään vieläkin enemmän.
Eli se pankki on silloin auki vain kahtena päivänä viikossa ja kolme tuntia.
Vanhusten palvelutarpeen vuoksi kassapalvelut ovat useammin auki.
Se sun yks asia ei riitä pitämään asiakaspalvelua auki 5 päivänä viikossa.
Tajusitko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi mun vanhemmat eivät osaa maksaa laskuja. He vievät laskut pankkiin maksettavaksi. Samalla hakevat tiskiltä käteistä.
Miksi sinä et ole opettanut heitä käyttämään älylaitteita? Miksi sinä et auta heitä laskujen maksamisessa? Miten iäkkäitä vanhempasi ovat, yli 90-vuotiaitako? Miksi he käyttävät käteistä? Miksi heillä ei ole pankkikorttia?
Monet ikäihmiset eivät vain yksinkertaisesti opi käyttämään nettiä tai älylaitteita, koska heidän nuoruudessaan ei ollut vielä edes näppäinpuhelimia, vaan sellainen, jossa numerot pyöritettiin. Et varmaan edes tiedä mistä puhutaan. Edesmennyt äitini oli syntynyt vuonna 1935 ja käynyt vain kansakoulua. Hän olisi siis nyt 90-vuotias mutta ei monilla kahdeksankymppisilläkään ole ollut juuri sen kummempaa koulutusta.
No eivät ole olleet ikäihmisiä kun netti on tullut eli eivät vaan ole viitsineet opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko ap että kaikilla vanhuksilla on kykyä/koneita/rahaa hankkia/ halua oppia? Mikset itse hoitanut asiaasi kotona?
Kasikymppiset vanhukset ovat olleet korkeintaan kuusikymppisiä silloin kun tietotekniikka tuli Suomeen.
Tietotekniikkaa on ollut yleisesti käytössä jo 80-luvullakin.
Hohhoijaa, suurin osa vanhusten säännöllisistä laskuista hoituu suoraveloituksella.
Saisivat kuormittaa enemmän niin olisi edes pankeissa töitä ihmisille.
Kaikki palvelut on vedetty kohtuuttoman heikoksi, etenkin Suomessa. Monessa muussa Euroopan maassa on ihan normaalia, että kahvilaan mennessä kävellään pöytään istumaan ja tarjoilija tulee listan kanssa kysymään tilauksia. Meillä asiakkaat jonottavat hyvässäkin kahvilassa tiskille kuin jollain huoltamolla ja lopuksi siivoavat itse pöytänsä ja vievät astiat pois.
Palvelua ei saa enää missään. Monessa kaupassa tuotteista kysyvälle adiakkaalle sanotaan, että katso tiedot netistä. - Sitten kauppiaat ihmettelevät, että miksi adiakkaat tilaavat tuotteita netistä eivätkä osta kivijalkakaupasta.
Suomi on kärkimaita myös pankkipalveluiden heikentämisessä.
Kaikessa tärkeintä on vain omistajan suuret voitot. Kaikki muu saa vaikka mädäntyä paikoilleen. Niin, että miksi meillä talous sakkaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene v....uun siitä ap!
Me ollaan tää maa rakennettu ja saadaan "kuormittaa" eli vaatia palveluja= rahoillemme vastinetta.
Mummo 76v
tuo "me olemme tämä maa rakennettu" kommentti on sellainen ettei sitä ei kannata leuka pystyssä sanoa kun katsoo hieman ympärille.
Kyllä voi. Suomi oli hieno maa vielä 2000-luvun alussakin. Tiedätkö millaista täällä oli ennen kuin tämä kaikki todellakin rakennettiin? Harmi, että nyt on annettu hyvinvointivaltion rapautua.
Mun äiti ei ole koskaan halunnut pankkitunnuksia ja älypuhelinta ja kiukuttelee kun ei oo enää kelaa ja verotoimisto minne mennä jonottamaan.
Kuulemma Doro on nolo puhelin muttei halus älypuhelinta. Nuppi toimii muttei selkeästi tarpeeksi kun tekee tahallaan itselleen hallaa.