Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin Suomen kyläilykulttuuri loppui?

Vierailija
30.08.2025 |

?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos näki naapurin (okt-alueella) ulkona katselemassa kukkia, piti kysellä kuulumisia. Sitten jompikumpi ehdotti kahveja (vähän piti muistaa että kumpi tarjosi viimeksi). Pöytään laitettiin palat pullalonkaa ja lapsille Marie -keksejä. Juotiin kahvit, juteltiin ja palattiin sitten jatkamaan juttuja omalle tontille. Puoli tuntia meni.

En sanoisi, että "piti". Kyllähän sitä on ihan aitoa kiinnostustakin mitä kukkia toinen laittaa ja mitä hänelle kuuluu. 

Vierailija
42/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä sitä kyläilykulttuuria ylläpitivät? No naiset. Huolehtivat vieraille pullat ja leipomukset, pitivät kotia siistinä, huolehtivat lapsille ja miehilleen kyläilyvaatteet ja tuliaiset.

No nyt kun nämä velvoitteet pitäisi jakaa niin, että mieskin jotain tekisi yhteisen hyvän eteen, niin hups loppui kyläilykulttuuri. Kun ei mies viitsi nähdä vaivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jatkuu edelleen. Tosin sillä erotuksella et ilmoitetaan tulostamme ja käykö. Käy käytännössä aina, mutta on vähän tylsää jos ei ollakaan kotona tai on joku muu syy kuten on sairas tai ei vaan jaksa tavata.

Vierailija
44/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitetaanko tässä nyt siis ilmoittamatta kylään tulemista? Sitä ei ole pätkääkään ikävä, mutta kyllä itse ystävien ja sukulaisten kanssa kyläilemme toistemme luona. Iltojakin vietetään enemmän jonkun luona kuin missään ravintoloissa, koronasta tämä jäi päälle. 

Vierailija
45/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitetaanko tässä nyt siis ilmoittamatta kylään tulemista? Sitä ei ole pätkääkään ikävä, mutta kyllä itse ystävien ja sukulaisten kanssa kyläilemme toistemme luona. Iltojakin vietetään enemmän jonkun luona kuin missään ravintoloissa, koronasta tämä jäi päälle. 

Ja lisätään vielä se, ettei kylässä käyminen ikinä edellytä mitään tarjoamisten laittelua tai paniikissa siivoamista. Seura on se pointti. 

Vierailija
46/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia juttuja tähän kulttuuriin sisätyy? Kerro, minua kiinnostaa kulttuuri.... 

Voithan sinä aloittaja sitä kyläilyä harrastaa niin paljon kuin kyläilykohteet sietävät!

Ai kyläilykulttuuriin sisältyy? Joskus otettiin soittimet mukaan ja soitettiin ja laulettiin yhdessä. Joskus otettiin käsityöt mukaan ja tehtiin niitä jutustellessa. Joskus pelattiin pelejä ja joskus laitettiin ruokaa yhdessä. Olen ollut mm. riisipiirakkatalkoissa, joissa leivottiin ja paistettiin kolmen talouden piirakat yhdessä. Yleensä vähintään höpötettiin kahvipöydän ääressä.

Meillä suvussa oli vastaavaa lapsuudessani 80-luvulla, että kyläiltiin paljon ja tehtiin arkisia askareita porukalla, samalla jutellen. Vaikka puhdistettiin mansikoita tai leivottiin. 

Itse olen tavannut tähän tapaan lähinnä sisaruksia ja serkkuja, mutta enemmän katsottiin yhdessä vaikka jotakin tv-sarjaa maratonina, pidettiin peli-iltoja ja neulottiin yhdessä silloin nuorena. Myös jossain vaiheessa soiteltiin, kun meillä on piano ja joku innostui kitaransoitosta, mutta se vähän hiipui. Kirjastosta lainattiin nuottikirjoja, hauskaa se oli, vaikkei kovin hyviä muusikoita oltukaan. 

Korona rokotti näitä kyläilyjä, ja monella on perhe ruuhkavuosissa, mutta edelleen tykkään, milloin joku kyläilee ja voi vaikka kahvikupin äärellä rupatella. Lapset leikkivät keskenään. Paljon paremmin viihdyn niin, kuin ruudun äärellä. 

Vierailija
47/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen loppu ku ovet piti laittaa lukkoon kun pelkkä harjanvarsi pitäny ryösteleviä seurueita poissa, kiitos eu ja vapaa liikkuvuus

Vierailija
48/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hyvä että sellainen väkinäinen kyläily loppui. Sen sijaan toivoisin, että perheet ja tutut näkisi toisiaan esim. ravintoloissa arki-iltaisinkin.

Espanjassa olen aina ihaillut sitä miten kivalta just tuo sosiaalinen juttu heillä näyttää, kun ollaan porukalla kävelemässä tai ravintolassa arkisin ja viikonloppuisin. 

En ole edes puhunut ainoan veljeni kanssa isäni hautajaisten 2016 jälkeen. Ei olla edes somekavereita. 

Mulla kans sisko jonka kanssa käytännössä en puhu. Hän on niin ilkeä ihminen että jossain vaiheessa loppui hyvä tahto ja lopetin vain oman yhteydenpitoni. Vastaan toki jos hän laittaa viestiä mutta luonnollisesti ne jossain vaiheessa loppuivat kun en itse ole aloitteellinen.

Joo, sama. Selvittelin kyllä välejä aika pitään. Vihdoin hän sanoi suoraan, että on edelleen kateellinen saamastani isämme huomiosta silloin lapsuusaikaan, olin isän lellikki. Sanoi, että haluaa haluaa tuhota minut. Olin pitkään hänen käyttäymisen perusteella sitä arvellutkin. Eikä rajoittunut minuun, vaan myös koiraani. Terapeuttini sanoi, että siskoni on psykopaatti. Olen atkaissut omalta puoleltani välit täysin. Varmaan seuraavan kerran ollaan yhteyksissä, kun äitimme kuolee. Isä on jo kuollut. Eikä tosiaan tarvitse pitää yhteyttä ilkeisiin ihmisiin, jotka oikeasti haluavat pahaa. Kyläilykulttuuriin on liittynyt hyväntahtoisuus, ollaan niiden kanssa tekemisissä, jotka tahtovat hyvää toisilleen.   

Vierailija
49/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tarkoita ilmoittamatta kyläilyä, vaan ihan kaikkea kyläilyä sillä tarkoituksella, että vietetään aikaa yhdessä.

T. Ap

Vierailija
50/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään vietetään aikaa niin paljon Clas Ohlsonilla!

Vierailija
51/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: TV suureksi osaksi lopetti.

Höpö höpö. Kyläilykulttuuri loppui lopullisesti somen takia. Internetin yleistymisellä oli jonkinlainen vaikutus, mutta some antoi lopullisen "kuoliniskun". Se sitten näkyykin nykypäivänä ihmisten tyhmyytenä sekä ala-arvoisena käytöksenä, erityisesti nuorilla.

Vierailija
52/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennenkään paljo välittänyt siitä.

55v.

Vierailija
53/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisustus- ja naistenlehtien virheettömiin virtuaalikoteihin.

Vierailija
54/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hyvä että sellainen väkinäinen kyläily loppui. Sen sijaan toivoisin, että perheet ja tutut näkisi toisiaan esim. ravintoloissa arki-iltaisinkin.

Espanjassa olen aina ihaillut sitä miten kivalta just tuo sosiaalinen juttu heillä näyttää, kun ollaan porukalla kävelemässä tai ravintolassa arkisin ja viikonloppuisin. 

En ole edes puhunut ainoan veljeni kanssa isäni hautajaisten 2016 jälkeen. Ei olla edes somekavereita. 

Mulla kans sisko jonka kanssa käytännössä en puhu. Hän on niin ilkeä ihminen että jossain vaiheessa loppui hyvä tahto ja lopetin vain oman yhteydenpitoni. Vastaan toki jos hän laittaa viestiä mutta luonnollisesti ne jossain vaiheessa loppui

Joo, sama. Selvittelin kyllä välejä aika pitään. Vihdoin hän sanoi suoraan, että on edelleen kateellinen saamastani isämme huomiosta silloin lapsuusaikaan, olin isän lellikki. Sanoi, että haluaa haluaa tuhota minut. Olin pitkään hänen käyttäymisen perusteella sitä arvellutkin. Eikä rajoittunut minuun, vaan myös koiraani. Terapeuttini sanoi, että siskoni on psykopaatti. Olen atkaissut omalta puoleltani välit täysin. Varmaan seuraavan kerran ollaan yhteyksissä, kun äitimme kuolee. Isä on jo kuollut. Eikä tosiaan tarvitse pitää yhteyttä ilkeisiin ihmisiin, jotka oikeasti haluavat pahaa. Kyläilykulttuuriin on liittynyt hyväntahtoisuus, ollaan niiden kanssa tekemisissä, jotka tahtovat hyvää toisilleen.   

VastaaLainaa

Ohhoh, kuulostat aivan liian paljon minulta! Paitsi että minulla vielä vanhemmat hengissä. Ja sisko ei ole psykopaatti, ainoastaan ehkä narsistisia tai epävakaita piirteitä

On myös kertonut olevansa kateellinen ja vihaavansa minua. Syytä kateuteen olisi tosin enemmän toista sisarusta kohtaan, joka oli aidosti se suosikki :D On yrittänyt myös ihmeellisiä kieroja suunnitelmia elämäni pilaamiseksi. Onneksi hän ei ole erityisen ovela suunnitelmissaan niin ei ole saanut pilattua elämästäni mitään ihmeempää.

Vierailija
55/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungistuminen ja TV olivat ne isot muutokset.

Suomalaisethan ovat kaupungistuneet verrannossa aivan äskettäin, joten meillä on vielä vallalla kaupunkikulttuurin kehittymätön esiaste. Siihen kuuluu tietynlainen ylitylyys ja muista ihmisistä eristäytyminen.

Luin joskus mielenkiintoisen artikkelin Mongolian pääkaupungin Ulan Batorin kaupunkikulttuurista, jossa ihmeteltiin kaupungin räikeää tylyyttä verrattuna maaseudun erittäin vieraanvaraiseen ja ystävälliseen kulttuurin. Kuvaus toi minulle vahvasti mieleen suomalaisen kaupunkikulttuurin, onhan myös Mongoliassa kaupungistuminen varsin tuore asia.

Ehkä sadan vuoden päästä meillä ollaan kaupungeissa keskieurooppalaisen sosiaalisia. Sitä odotellessa helsinkiläiset neuvovat sinua - "Ei vieraille ihmisille saa täällä puhua!" :D

Vierailija
56/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: TV suureksi osaksi lopetti.

Höpö höpö. Kyläilykulttuuri loppui lopullisesti somen takia. Internetin yleistymisellä oli jonkinlainen vaikutus, mutta some antoi lopullisen "kuoliniskun". Se sitten näkyykin nykypäivänä ihmisten tyhmyytenä sekä ala-arvoisena käytöksenä, erityisesti nuorilla.

Some on luonut uudenlaisen kyläilykultturin: Striimaajille menee pyssymiehet kylään :(

Vierailija
57/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketkä sitä kyläilykulttuuria ylläpitivät? No naiset. Huolehtivat vieraille pullat ja leipomukset, pitivät kotia siistinä, huolehtivat lapsille ja miehilleen kyläilyvaatteet ja tuliaiset.

No nyt kun nämä velvoitteet pitäisi jakaa niin, että mieskin jotain tekisi yhteisen hyvän eteen, niin hups loppui kyläilykulttuuri. Kun ei mies viitsi nähdä vaivaa.

Ei meillä käyneet vieraat mitään kyläilyvaatteita pitäneet. Kunhan tulivat ohi mennessään poikkeamaan. Kahvit keitettiin tottakai, mutta kyllä isä kahvit keitti siinä missä äitikin. Pulla ostettiin jo 70-luvulla kaupasta. Harvemmin sitä leivottiin. Tuliaisia ei vieraat tuoneet kun nähtiin niin usein

Vierailija
58/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tarkoita ilmoittamatta kyläilyä, vaan ihan kaikkea kyläilyä sillä tarkoituksella, että vietetään aikaa yhdessä.

T. Ap

Hassua, onko tällainen ihmisten mielestä yleisesti loppunut? Kyllä itse jonkun kaverin tai sukulaisen luona käyn melkein joka viikko, tai joku käy luonani kylässä. En tiennyt, että tällainen perusasia olisi jokin menneen maailman juttu. Enkä ole kuin vähän yli 40.

Vierailija
59/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen että ihmiset sai vihdoin itse valita. Ai että ärsytti kun porukkaa lappasi kysymättä utelemaan, ja tällaiset sitä menoa dominoi.

Tunnen muutaman henkilön jolla on nämä ominaisuudet nykyään ja ai että sitä uhriutumista kun kukaan ei halua uteliasta, tunkeilevaa, ns auttavaa, mahtailevaa nuorta rouvaa kotiinsa vaikka hän nnnnniiin usein kaikkia muita pyytää

Näin.  Kun vielä piti osata perustella, miksi työläisen on nukuttava öisin.  Kyllähän sitä nyt kesäaikaan muutoinkin valvotaan, eikä olla häiriöksi.  Vain yksin asuvana oli ihmeellinen kotirauha.

Vierailija
60/95 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä käyneet vieraat mitään kyläilyvaatteita pitäneet. Kunhan tulivat ohi mennessään poikkeamaan. Kahvit keitettiin tottakai, mutta kyllä isä kahvit keitti siinä missä äitikin. Pulla ostettiin jo 70-luvulla kaupasta. Harvemmin sitä leivottiin. Tuliaisia ei vieraat tuoneet kun nähtiin niin usein

Jatkoa: Saattoi vieraat tottakai kahvipaketin tai pullaa tuoda mukanaan aika usein. Ei ne rosvoja olleet