Tein ummikkona hygieniapassikokeen ja sain lähes täydet pisteet
En ole alan ihmisiä ensinnäkään, enkä ole aiemmin edes perehtynyt aiheeseen.
Ihmettelen mikä tarve tuossa on huijata.
https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/hygieniapassi/Hygieniapassit…
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni vain 1 väärin. Luulin, että lämpimät saa jäähtyä kuljetuksen aikana huoneenlämpöiseksi.
En usko, että pitsat pysyy lämpimänä kuljetuksessa pakkasella.
Tosin en kuljettele ruokia.
Tarkoittaa varmaan, että jos lämmitetään uudelleen niin silloin ei sais. Ehkä, en tiedä, eikä onneksi tarvitsekaan:D
Niin, sepä just se tarjoilulämpötila. Ei sitte ollutkaan tosta vaan bonjattavissa.
Hygieniapassikokeen ei ole tarkoituskaan olla haastava vaan estää ruokamyrkytyksiä ja edistää hygieniaa elintarvikealalla. Valtaosa hygieniaan liittyvistä asioista ovat maalaisjärkeä ihmisille, jotka harjottavat hyvää hygieniaa arjessa muutenkin.
Kaikki ei näin tee.
En lainkaan ihmettele, vaikka olisi ihmisiä, jotka oikeasti leikkaa raa'an lihan ja vihannekset samalla veitsellä.
Paljon parempi, että hygieniapassikokeessa kysytään niitä asioita, joiden laiminlyöminen voi oikeasti johtaa ruokamyrkytysepidemioihin kuin jotain spesiaalikysymyksiä, joihin 99% alalla työskentelevistä ei yleensä törmää. Silloin hygieniapassikoe ei ajaisi tarkoitustaan.
Vierailija kirjoitti:
Normaali aikuinen jolle on lapsena opetettu hygieniasäännöt ja perustiedot kuinka elintarvikkeita käsitellään osaa nuo unissaankin.
Miksei porukka sitten saanut täysiä? Itse sain, mutta olenkin siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tein tuon testin 38/40. Oli mielestäni sen verran helppo, että pärjäsi pelkällä maalaisjärjellä. Todellakin toivon, että oikeasti alalle menijät saavat eteensä haastavamman version tuosta.
Siellähän voidaan kysyä bakteereista, taudinaiheuttajista, lämpötiloista, puhdistusaineista, ym. joita ei ihan "ummikkona" pysty arvaamaan.
Ehkä se testitesti oli kaikista simppelein.
No, osaisitko soveltaa käytännössä? Vaikka ne pesuaineet?
Moni ei tiedä, että liika pesuaine heikentää siivoustulosta ja voi olla hyvä kasvualusta pöpöille. Hyvin moni käyttää liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla meni vain 1 väärin. Luulin, että lämpimät saa jäähtyä kuljetuksen aikana huoneenlämpöiseksi.
En usko, että pitsat pysyy lämpimänä kuljetuksessa pakkasella.
Tosin en kuljettele ruokia.
Tarkoittaa varmaan, että jos lämmitetään uudelleen niin silloin ei sais. Ehkä, en tiedä, eikä onneksi tarvitsekaan:D
Niin, sepä just se tarjoilulämpötila. Ei sitte ollutkaan tosta vaan bonjattavissa.
Ei ne pitsatkaan saa jäähtyä huoneenlämpööön.
Nehän on pääteltävissä ihan maalaisjärjellä.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole aina yhtä helppo.
Jouduin oikeasti nauramaan tehdessäni sitä. Tuskin siitä vaikeaa versiota on.
Olen suorittanut elämässäni kymmeniä kortteja, kuten tämän hygieniapassin, järjestyksenvalvoja- ja vartijakortit, tulityö-, ajo-, työturvallisuuskorit yms. Kaikki täysiä pelletestejä, jotka läpäisee lonkalta kylmiltään. Vaikka jossain vaaditaan "essee" - vastauksia, oikeasti niihin riittää ranskalaisilla viivoilla listatut asiat, ei tarvitse olla edes lauseita, joissa olisi subjekti, predikaatti ja objekti. Ainoa oikeasti haastava tentti, johon tarvitsi opiskella, oli radioamatöörilupa.
Maalaisjärjellähän sen läpäisee.
Tentti ei ole aina sama, toopet.
Ite oon korkeakoulutettu ja pänttasin varmaan viikon omaa testiani varten.
Eikö täällä ole muita kuin persuja?!
Vierailija kirjoitti:
Tentti ei ole aina sama, toopet.
Ite oon korkeakoulutettu ja pänttasin varmaan viikon omaa testiani varten.
Eikö täällä ole muita kuin persuja?!
Miksi ihmeessä? Itse olen myös korkeakoulutettu ja läpäisin sen lonkalta. Nuo testit eivät ole mitään ydinfysiikkaa tai aivokirurgiaa.
Suomessa on harhaluulo et passi on tae hygienista.
No, uskotaan täällä moneen muuhunkin harhaiseen asiaan.
Siis mä sain 40/40 vaikka ihmettelin kun laitoin niin paljon väärin-vaihtoehtoa. En liiemmin pidä ruoanlaitosta, ja syön mielelläni ulkona. Köksääkin oli vain vuosi yläasteella. Ei silti helppoja kysymyksiä niille, joiden äidinkieli ei ole Suomi tai ymmärrys muutoin heikompaa.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole aina yhtä helppo.
Samoja siinä on aina. Näin normaalilla keittiöhygienialla selviää helposti, kun opettelemaa muutaman numerot ja sellaiset asiat, joihin tavallinen maalaisjärki ja yleissivistys ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisjärjellähän sen läpäisee.
Jos maalaisjärjellä läpäisee hygieniatestin niin olisin huolissani sen tasosta. Tuohan on vain mallikysymyksiä ei niitä mitä testissä kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali aikuinen jolle on lapsena opetettu hygieniasäännöt ja perustiedot kuinka elintarvikkeita käsitellään osaa nuo unissaankin.
Miksei porukka sitten saanut täysiä? Itse sain, mutta olenkin siivooja.
Luultavasti siksi, että joitakin lämpötiloja ja nimiä ei voi ihan maalaisjärjellä päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mallitestissä oli harvinaisen helpot kysymykset. Joskus käy tuuri ja tuollainen setti tulee oikeaan kokeeseen, mutta todennäköisemmin ei. Paskamaisimmassa tapauksessa noita itsestäänselvyyksiä ei ole ollenkaan ja kaikki kysymykset ovat vaikeita.
Aika alhainen äo pitää olla ettei osaa päätellä vaikka "saako samalla alustalla leikata raakaa kanaa ja porkkanoita?"
Minusta kysymykset olivat niin helppoja, että korkean äo:n ihminen alkaa jo miettiä, onko tässä nyt jokin kompa. Että saa, jos ne ovat menossa samaan pannuun heti paistettaviksi. Minä sain muutaman virhepisteen liian monimutkaisesta ajattelusta. Minulla on ylempi korkeakoulututkinto. Pääsin kuitenkin läpi.
Joku tuolla ylempänä antoi esimerkin vaikeasta kysymyksestä, joita oikeissa kokeissa voi olla, kuten kanelin haitallinen ainesosa. Se on kumariini.
Vierailija kirjoitti:
Mallitestissä oli harvinaisen helpot kysymykset. Joskus käy tuuri ja tuollainen setti tulee oikeaan kokeeseen, mutta todennäköisemmin ei. Paskamaisimmassa tapauksessa noita itsestäänselvyyksiä ei ole ollenkaan ja kaikki kysymykset ovat vaikeita.
Näinpä. Mulla oli melkein kaikki 40 kysymystä todella nippelitietoa mitä ei olisi voinut pänttäämättä tietää. Kyllä siihen lukea kannattaa. Kuinka moni tietäisi sillä maalaisjärjellään esim. onko seuraava väittämä oikein vai väärin: Kuiva-ainevaraston lämpötilan on oltava alle +19 C, ja tuo on siis väärin.
Siellähän voidaan kysyä bakteereista, taudinaiheuttajista, lämpötiloista, puhdistusaineista, ym. joita ei ihan "ummikkona" pysty arvaamaan.
Ehkä se testitesti oli kaikista simppelein.
No, osaisitko soveltaa käytännössä? Vaikka ne pesuaineet?