Menkat alkoi ysärinä. Muistatteko millaisia siteet oli silloin?
Äidillä oli sellaisia paksuja siteitä. Ja tampax-tamponeja. Niitä en toki käyttänyt, mutta siteitä kyllä alkuun.
Ohuet siteet oli aika uus juttu. Niitä sitten opettelin itse ostamaan. Muistan värikkäät paketit
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi -91 alkukesällä. Silloin juuri tuli myyntiin melko ohuet Libresset, joissa oli siivekkeet, ja siteet olivat erikseen pakattuja. Kuitenkaan pintamateriaali ei ollut yhtä hyvää kuin nykysiteissä, ja siteet olivat inasen paksumpia.
Olin tuolloin 11, mutta kyllä mä uskon, että muistan oikein. Äiti käytti sellaisia paksuja siteitä, jotka olivat vaaleansinisessä muovipakkauksessa. Olivatko ne juuri niitä Nainen-siteitä? 😁
Mimoseptit oli sinisessä ja nainen valkoisessa. Käytin itsekin ysärin alussa.
Mun menkat alkoi -97 ja oli alusta alkaen todella runsaat. Ei puhettakaan, että se ohut Always olisi pitänyt mitään, siivekkeistä huolimatta aina tuli ohivuotoja. Jouduin käyttämään yösiteitä päivisinkin, ja vaihtamaan usein. Onneksi aika nopeasti tajusin kokeilla Tampaxin tamponeja (niissä oli se asetin), ja sitten jo jotenkin pärjäilin kun oli tamponi & yöside, ja vaihtoi tamponin suht usein.
Oli vaan todella inhottavaa pelata niiden siteiden kanssa, ja muistan että äitini aina rutkutti, että ei noin nuoren kuuluisi tamponeja käyttää, kun pyysin kaupasta ostamaan. Aika pian aloinkin ostamaan nuo itse.
Heti kun mahdollista ja lapset oli syntyneet, otin kierukan käyttöön. Nyt olen ollut ilman menkkoja 13 vuotta. Ah, mikä ihana vapaus!
Minä käytin alkuun siteitä, sitten tamponeja. kuukautiset alkoi , v -74
Vierailija kirjoitti:
Mun äidillä oli sellainen hihnaviritelmä 70-luvulla. Vyötärön ympäri kiersi hihna, mihin oli kiinnitetty jonkinlainen paksu kankainen side. Sain vahingossa nähdä tämän, kun menin kylpyhuoneeseen viisivuotiaana ja äiti peseytyi siellä, ei ollut lukkoa ovessa. Hän käski mut pois, muistan sen.
Sori, off-topic.
Täällä tarjosivat synnärillä sellaisen vielä vuonna 1997. Olin alkuun että WTF, miten tätä käytetään.
Kyllä silloin oli jo ihan hyviä siteitä tarjolla. Ei ne kaikki mitään paksuja lastenvaippoja olleet.
No olisin halunnut olla poika, jolla ei ole menkkoja.
Mulla oli ihan oikeasti sellainen olo, että olen poika, jonka elämää häiritsee menkat ja tunsin sen suurena
väärytenä. Elämä sujui jokseenkin mukavasti siihen asti, kunnes alkoi menkat ja elämään tuli häiriötekijä.
Muistelen, että pärjäsin niukkavuotoisena 12-13 vuotiaana Mimoseptin pikkuhousunsuojilla. Tampaxia käytin sen jälkeen jonnekin lähemmäs 30 vuoden ikää. Tampaxista siirryin näihin nykyaikaisiin siteisiin juurikin niukan vuodon takia. Side tuntui mukavammalta kuin puolikuiva tamponi. Muistan kyllä ne kauheat pötkylä-siteet joita äitini käytti kasarilla.
Kauheita vuokkosia ja pirkkoja. Mutta sitten tuli Always. Muuta en enää sen jälkeen huolinut
Tuohon aikaan oli jo suht ohuita siivellisiä. Toista oli 1970- luvulla jolloin tuli minun aikani käyttää siteitä. Silloin oli paksuja ja hieman vähemmän paksuja ilman siivekkäitä. Ohivuodot olivat tavallisia
Muistan nuo kammottavat Nainen -tiiliskivet. Kuukautiset alkoi mulla 90-luvun alussa ja en muista että ohuita siteitä olisi vielä ollut. Pahinta oli Nainen yösiteet. Side oli paksumpi kuin sairaalan siteet joita annetaan leikkauksen jälkeen. Ja silti aina meni ohi sieltä takapäästä.
Muistan sen onnen kun aikuisena sain vihdoin ostaa ohuita siteitä. Ja OB-tamponeja. Nykyään kuukuppi.
Lisäksi mulla oli runsaat kuukautiset raudanpuutteen takia. No kummastakaan en tietenkään tiennyt kun eihän näitä viitsitty selvittää. Ferritiini otettiin eka kerran elämässäni työhöntulotarkastuksessa ja arvo oli 2.0. Ajattelin vaan että on normaalia vuotaa 7-10 päivää ja tottakai tuli jatkuvasti ohivuotoja. Varsinkin yöllä. Niin ja kerran koulussa! Huh onneksi vaan pari kaveria näki sen tilanteen. Yhtä helvettiä.
90-luvulla koulun tyttöjen kuukautisvalistustunnilla jaettiin kaikille esittelypakkaus jossa oli erilaisia siteitä ja tamponeja ja joku esite. Taisi olla Always siteitä ja ob-tamponeja. Olivat samanlaisia kuin nykyäänkin eli ohuita. Mummo toi minulle lahjaksi joskus semmoisen kaapistaan löytämän paketin jotain superhyperpaksuja tiiliskivisiteitä (mummo oli vähän omalaatuinen)
Tamponien pinta oli silloisissa huonompaa materiaalia kuin nykyisissä.
No nyt ei puhuta ysäristä mutta 2006 kun menkat alkoivat vasta 16 vuotiaana, tiesin kyllä mitä ne on ja kuinka usein menkat tulee yms mutta alussa en ymmärtänyt että on olemassa niukalle vuodolle ja sitten runsaalle, käytin lähes aina sitä niukalle vuodolle tarkoitettua ja sit ihmettelin että tuli läpi, laitoin 2 päällekkäin, en kertonut tai kysynyt keneltäkään apua jotenki nolotti ja hävetti ihan senkin perusteella että olin noin vanha kun menkat alkoivat. Muistan kun terkkari ennen menkkoja monta kertaa kysyi että onko kuukautiset nyt alkanut ja aina sanoin ei... Sanoi että jos ei vielä 17 vuotiaana ala niin sitten lääkäriin... Muistan että alkoi heti seuraavana yönä ja patja ja koko sänky "lainehti", äitiltä otin paksuja siteitä mut sen jälkeen käytin niukalle vuodolle tarkoitettua...
Muistan ne paksut siteet. Onneksi hyvin nopeasti alkoi tulla ohuemmat siivelliset siteet markkinoille.
Menkat alkoi -95, ja muistan kun ensimmäistä kertaa itku silmässä olin vauvanvaippaa muistuttava Vuokkoset housuissa ja mietin, että tätäkö se sitten on seuraavat x-kymmentä vuotta. Onneksi oli vain harhaostos, ja Alwaysia tuli käytettyä.
Mutta pitääpä laulaa huomenna taas oodi kuukupille menkkojen alkaessa huomenna. Kaikki ei todellakaan ollut ennen paremmin...