Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aiempi tutkinto ei työllistä ja uudet opinnot taloudellisesti mahdotonta suorittaa

Vierailija
10.12.2025 |

Olen valmistunut vuosia sitten filosofian maisteriksi, mutta tutkinto ei sadoista hakemuksista huolimatta työlllistä, koska avoimia paikkoja ei juurikaan ole.

No, hain ja pääsin opiskelemaan uutta työllistävämpää alaa yliopistoon. Tässä vaiheessa suuri osa opintotuesta ja -lainasta oli käytetty. Käytin ne loppuun ja hain toimeentulotukea. Vuosi opiskelun jälkeen sain KELAsta kirjeen, jonka mukaan he leikkaavat tukeani, mikäli jatkan opintoja. Laskin, että en tulisi summalla enää mitenkään toimeen, koska maksan jo entistä opintolainaa kuukausittain ja siihen meni tuesta suuri sivu.

Aktiivisesta hausta huolimatta en saanut osa-osa-aikatöitä, joilla olisin voinut rahoittaa opiskeluni. Yliopisto-opetus oli järjestetty lähiopetuksena, joten olisin ollut aamut, illat ja yöt töissä.

Joten oli pakko jättää opinnot, muuttaa isompaan kaupunkiin ja hakea suorittavaa työtä. Nyt tätä kirjoittaessani olen työskennellyt siivoojana vuoden verran. Tässä välissä oli työttömyysjakso ja työttömyyskorvauksen saaminen edellytti, ettei ole opiskelupaikkaa. Jouduin siis luopumaan opiskelusta lopullisesti, irtisanomaan opiskeluoikeuden kyseisessä yliopistossa. 

Minulla on välillä hyvin lohduton ja masentunut olo tulevaisuudesta. Koen, ettei omalla aktiivisuudella ja yrittämisellä ole merkitystä. Koulutuksesta ja ottamastani lainasta huolimatta joudun työskentelemään matalapalkka-alalla hautaan asti. 

Tällä postauksella haen kai vertaistukea.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että opiskelupaikan saatuani hain kyllä työttömyystukea omaehtoiseen opiskeluun, mutta sitä ei minulle myönnetty.

Ap

Vierailija
2/7 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi vaan pitänyt opiskella DI:ksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tutkinto, ja olisi kykyä opskella lisääkin.

Teet kuitenki siivoushommia.

Onnittelut, olet taistelija ja selviytyjä. Pelaat niillä korteilla mitkä sillä hetkellä on, etkä jää tuleen makaamaan. Jatka tolla tiellä, vaikka välillä vähän hiertää.

Parempaa tulee kyllä, luota siihen ja itseesi. 

Vierailija
4/7 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin viisi vuotta sitten ammattikoulun ja olen nyt viidettä vuotta töissä. Todellakin kannattaa valita koulutuksensa työllistävyyden perusteella eikä sen, mikä itseä kiinnostaa. Itseä kiinnostavia asioita voi tehdä sitten vapaa-ajalla.

Vierailija
5/7 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on toisinpäin. Mä siin perustin nuorena perheen, maksoin asuntolainan siivoamalla (julkisen palkoilla kykeni) ja menin yliopistoon 34-vuotiaana. Valmistuin nelikymppisenä, juuri koronan alla, alalle, jolta korona ja talouskurimus veivät tulevaisuudennäkymät. FM siis minäkin, ja ensimmäisessä ammatissani sairaalahuoltajana (kyllä, se on nimike tällä hva:lla). Nyt, kun sitä asuntolainaa ei enää ole, niin ei ole pakko enää raataa. Palkkaus on ihan ok vaivannäköön nähden. Meillä on todella paljon korkeakoulutettuja, useimmat toisinpäin alaa vaihtaneita. Et sinä yksin tuossa ole. Harmittaahan se, kunnes lakkaa harmittamasta. 

Vierailija
6/7 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa muuta kuin, että jatkat työn etsimistä ja siivoat samalla. Voit kehittää omaa osaamistasi myös harrastusten kautta ml. avoin yliopisto. Elämä ei ole reilua ja toivottavasti löydät itsellesi mielekästä tekemistä.

Vierailija
7/7 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että opiskelupaikan saatuani hain kyllä työttömyystukea omaehtoiseen opiskeluun, mutta sitä ei minulle myönnetty.

Ap

Vaihdat nykyisen työn johonkin määräaikaisen siivoustyöpätkään, en muista suoraan minkä pituinen riittää, jos nyt irtisanot toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen sieltä. Tarkista.

Samaan aikaan hakeudut opintoihin takaisin ja suoritat niitä työn ohella.

Määräaikaisuus päättyy ja pystyt työhistoriallasi osoittamaan opintojen sivutoimisuuden -> olet oikeutettu ansio- tai työttömyyspäivärahaan opintojen aikana. Ihan turhaa noilta on hakea puoltoa omaehtoiselle opiskelulle, kun asian voi hoitaa aidosti omaehtoisesti. Toki työnhaku täytyy pitää voimassa ja hakea niitä neljää kokoaikaista työtä kuukausittain (tiedät miten toimia).

Ole hyvä.

T: tuplamaisteri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi