Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menkat alkoi ysärinä. Muistatteko millaisia siteet oli silloin?

Vierailija
29.08.2025 |

Äidillä oli sellaisia paksuja siteitä. Ja tampax-tamponeja. Niitä en toki käyttänyt, mutta siteitä kyllä alkuun.

Ohuet siteet oli aika uus juttu. Niitä sitten opettelin itse ostamaan. Muistan värikkäät paketit

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä paksuja sai halvalla, mut jos maksoi jonkun markan enemmän, sai ihan kunnon siteitä. 

Vierailija
22/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkkaripuloivat naiset haisee paskalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä on ihan samanlaisia paksuja tönkköjä vieläkin olemassa. Halvimmissa merkissä kyllä löytyy edelleen näitä nostalgisia voiko-tämmöisiä-olla-edes-olemassa-siteitä. Ainakin K Menu-merkkisenä on. 😂

Mun teinitytär käytti itse asiassa valittamatta paketillisen näitä K-Menun tönkköjä siteitä. Olin ostanut niitä, kun en voinut arvata, että sellaisia vielä valmistetaan. 

t. Libresse-siteitä 91-vuodelta muistellut

Vierailija
24/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä oli sellainen hihnaviritelmä 70-luvulla. Vyötärön ympäri kiersi hihna, mihin oli kiinnitetty jonkinlainen paksu kankainen side. Sain vahingossa nähdä tämän, kun menin kylpyhuoneeseen viisivuotiaana ja äiti peseytyi siellä, ei ollut lukkoa ovessa. Hän käski mut pois, muistan sen. 

Sori, off-topic. 

Teippisiteitä ei tuolloin vielä tunnettu, mutta en minä muista kangasviritelmiä maalla käytetyn, kaupasta sai  verkkopintaisia paksuja siteitä, joiden päähän sidottiin solmut ja kiinnitettiin sidevyöhön.

Mutta mummoni on aikoinaan virkannut koulussa pestäviä siteitä, silloin kansakoulussakin tehtiin käytännöllisiä käsitöitä.

Vierailija
25/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytin Nainen-merkkisiä siteitä 1989-1991, punavalkoinen suorakaiteen muotoinen pitkä paketti, muistan muodon, värin ja kpon selkeästi. Ehkä siksi, että säilöin niitä kaappini uumenissa ja jouduin käyttämään samaa sidettä useampaan kertaan, koska jouduin ostamaan kys tarpeistot itse alusta asti, oli inhottava tunne kuinka asia lakaistiin ns maton alle ja pidettiin "häpeänä". Aiheesta ei puhuttu minulle koskaan sanaakaan. Ja äitini oli sentään vasta 29-30v kuukautisteni alkaessa, olin 12v.

Vierailija
26/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Logon, ei kpon.

-25-

Vierailija
27/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvun lopulla alkuaikojen siteeni olivat äidin tekemiä vanhoista kangasrievuista. Sitten niitä laitettiin monta päällekkäin jotta pärjäsi koko koulupäivän. Olipa kiva istua. Hakaneuloilla housuissa kiinni tai vyötäröllä olevaan kuminauhaan.

Vierailija
28/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut näitä uutuussiteitä mutta äitini mielestä olivat liian kalliita. Nykyään on vaikea ymmärtää sen ajan (90-luvun) tunnelmia.

Vierailija
29/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤢🤮

Vierailija
30/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohuet siteet tulivat markkinoille samoihin aikoihin kuin sain ensimmäiset menkat. Niitä mainostettiin kovasti televisiossa. Muistaakseni ne olivat silloin samanlaisia kuin nytkin.

Vierailija
31/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tönkkösiteet. Niissä oli ohut teippi, joka ei pitänyt sidettä paikallaan ollenkaan. 

Jouduin alusta asti itse hankkimaan kuukautissuojat. Ob oli mun valinta, tampaxit oli kauheita.

Vierailija
32/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi -80. Muistan, että siteet kiinnostivat minua valtavasti. Olisin halunnut seistä kaupan sidehyllyllä vaikka kuinka pitkään ja tutkia valikoimaa. En kuitenkaan kehdannut kuin lyhyesti pysähtyä siihen. 

Olihan ne paksuja, mutta jotenkin luotettavamman tuntuisia kuin myöhemmät ohuet siteet. Mulla oli aina todella runsaat menkat ja tuntui, ettei ohuisiin voi luottaa. Ei kyllä voinutkaan, vaan usein mulla oli samaan aikaan Tampax ja paksu side. Silti oli ohivuodon vaara.

Vierailija
33/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan tönkkösiteet. Niissä oli ohut teippi, joka ei pitänyt sidettä paikallaan ollenkaan. 

Jouduin alusta asti itse hankkimaan kuukautissuojat. Ob oli mun valinta, tampaxit oli kauheita.

Ysärillä Ob:t olivat totta tosiaan paljon parempia kuin Tampaxit! 

Vierailija
34/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä Ob:t olivat totta tosiaan paljon parempia kuin Tampaxit! 

Erona oli se, että oobeet piti tunkea paikoilleen sormin. Ne oli ympärysmitaltaan paksummat kuin tampaksit, ja se sisään tunkeminen oli vaikeaa ja sattui, varsinkin vuodon alku- ja loppuvaiheessa. Mutta kun sen sai paikalleen, se laajeni leveyssuunnassa ja oli paljon luotettavampi eikä tullut läpivuotoa. Tampaksit sen sijaan oli helpompi asettaa, koska niissä oli pahvinen asetin. Tampax kuitenkin laajeni pituussuunnassa ja päästi vuotoa läpi. Karmeita kumpikin.

Karmeaa muutenkin oli olla tyttö ja kokea se kaikki. Miehet pääsivät niiiiin helpolla, eivätkä edes tajunneet pääsevänsä helpolla.

Vierailija
35/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat alkoi -92 ja alkuun käytin just noita huonoteippisiä tönkköjä pötkylöitä, joiden imukyvyssä oli toivomisen varaa. Melko nopeasti pääsin onneksi kokeilemaan Always ultraa ja oi että: siivekkeet ja se imukyky toi kyllä 100 %:n mukavuuden menkkoihin.

Vierailija
36/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi vuonna 2000, ja äiti osti niitä isossa paketissa olevia pökkelöitä. Olivat epämukavia, ja ohivuotoja tuli. Kotiin tuli jotain sidemainoksia näytekappaleineen ja kaupassa oli myös näytteitä joita sai ottaa (siis noita yksittäispakattuja, ohuita siteitä), niin pääsin onneksi kokeilemaan niitä ja sain ruinattua äidin ostamaan parempia siteitä. 

Vierailija
37/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se Alwaysin teippisysteemi tartu edelleen alkkareihin? En sen takia osta niitä ikinä.

Vierailija
38/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se Alwaysin teippisysteemi tartu edelleen alkkareihin? En sen takia osta niitä ikinä.

Höm. Eikös sen kuulukin tarttua? Mikä muu pointti siinä olisi kuin tarttua?

Vierailija
39/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senja ja Vuokkoset

Vierailija
40/77 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höm. Eikös sen kuulukin tarttua? Mikä muu pointti siinä olisi kuin tarttua?

Siis kun siteen vetää alkkareista pois, liima jää jäljelle eikä irtoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan seitsemän