Reservin miehistön ikäraja nousee 50:stä vuodesta 65:een vuoteen
Kommentit (768)
Luuletteko te pöntöt, että vanhimmat ikäluokat laitetaan ensimmäisenä etulinjaan?
"Valheiden tarkoitus ei ole saada ihmisiä uskomaan epätotuuksiin, vaan viedä heidän kykynsä uskoa mihinkään."
Storm-1516, Venäjän informaatio-vaikuttamisen yksikkö
Venäjä levittää propagandaa myös täällä palstalla
lisää aiheesta YLE
https://yle.fi/a/74-20012427
24.8.2025
Uskovan miehen uni
Näin joitakin vuosia sitten unen, että olin Etelä-Suomessa, ja oli sellainen ahdistava, synkeä ilmapiiri ja tunnelma, mutta oli rauhanajan yhteiskunta, järjestys ja oleminen. Sitten yhtäkkiä täysin varoittamatta ilman mitään ennakkovihjettä lähti jostain Sallan korkeudelta panssarikiila ja se eteni yhdessä vilauksessa Tornioon, niin ettei ehtinyt tehdä mitään, vaan vain katsoa, kun se kiisi kohti Torniota. Sitten tuli tunne, että nyt Etelä-Suomi on pussissa, saarrettuna ja tuli aika ahdistava olo, että mitä nyt tulee tai seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite en pian 50v oikeen enää jaksais tetsata sulkutulessa, voin tunnustaa
Etkä ole. Olen 55 eikä mitään ongelmaa. Turha häslääminen jääny, nyt tehdään vain ne tehokkaat liikkeet. Kävin just kertaamassa.
No minun nivelet on niin paskana että tetsaaminen on mahdotomuus. Taidan hakea lääkäriltä vapautuksen ja lähetän Sotilasläänin esikuntaan.
Jos pitää jatkaa reservissä yli 50-vuotiaana niin antaako se oikeuden ostaa Sakon reserviläiskivääri kun sellainen on tullut myyntiin? Aseenkantolupa on mutta tarvitaan vähän järempää kalustoa. Voisin alkaa pitämään yllä järjestystä levottomassa Kallion kaupunginosassa jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Se on sijoitus tulevaisuuteen. Sota Suomessa tulisi maksamaan ehkä kaiken mitä meillä on
Tuolta Apu-lehden sivuilta löytyy suora linkki Ukraina Armeijan sivuille
sieltä voi lahjoittaa rahaa Ukrainan armeijalle
https://www.apu.fi/artikkelit/miten-auttaa-ukrainaa-raha-menee-perille-…Laitoin itse juuri 50e
Hyvä metoiseksi viimeinen linkki
suora linkki Ukraina Armeijan sivuille
https://bank.gov.ua/en/news/all/natsionalniy-bank-vidkriv-spetsrahunok-…Linkin voi tarkistaa tuolta APU-lehden sivulta
Tuolta Apu-lehden sivuilta löytyy suora linkki Ukraina Armeijan sivuille
https://www.apu.fi/artikkelit/miten-auttaa-ukrainaa-raha-menee-perille-…
Ja et ole edes käynyt armeijaa. Kuinka kehtaat?
Vierailija kirjoitti:
Mua häiritsee tässä asiassa se, että huippu-urheilijoita vapautetaan. Toisin sanoen vapautuksen saa ihan liian helposti kuka vaan.
Epäreilua.
Urheilija, joka vapautetaan, ei todellakaan ole huippu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä ole. Olen 55 eikä mitään ongelmaa. Turha häslääminen jääny, nyt tehdään vain ne tehokkaat liikkeet. Kävin just kertaamassa.
Se oli vapaaehtoinen kertaus, jossa ei ole samat vaatimukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minun nivelet on niin paskana että tetsaaminen on mahdotomuus. Taidan hakea lääkäriltä vapautuksen ja lähetän Sotilasläänin esikuntaan.
Aina löytyy jotain tehtävää joten vapautusta ei kokonaan saa. Voi olla vaikka keittiössä tekemässä ruokaa tai huoltohommissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paska kunto 😂🤣😅
JA sulla paska äly. Onko perinnölliset sairaudet tuttu sana?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa taannoin naureskeltu Putinille kun laittaa vanhoja ukkoja Ukrainaan rintamalle...?
Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saman ikäinen ja todennäköisesti menehtyisin sydänkohtaukseen jos joutuisin armeija-aikaiseen höykytykseen ja tetsaukseen. Puhumattakaan jos siellä lentelisi dronet ja tykistö jauhaisi niskaan.
Onhan tämä nyt ihan typerä juttu. Kai siviiliyhteiskuntakin tarvitsee pyörittäjänsä.
Sun tarkoitus on tuhota se drone naamallasi.
Sovellut siihen vallan mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ole 60 vuotta nykyään?
Ei se miehistölle ole ollut koskaan 60 v.
Itse täytin kesällä 65, joten ei koske minua. Lakimuutos tulee voimaan vasta ensi vuoden alussa, jos tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, mun mies on 62 ja näemmä hänet kutsuttaisiin.
Koskee 1966 jälkeen syntyneitä, eli ei kutsuttaisi.
Osuuhan se iäkkäämpikin reserviläinen silmie vällii tiedätte kyllä ketä, hää ko tullee närree kohal, kun on hyvin käyvä rynkesteri käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli vapaaehtoinen kertaus, jossa ei ole samat vaatimukset.
Niin, vähemmän pokkurointia.
Ilmeisesti vapaaehtoisena voi vanhempikin vaari 87v paukutella pistoolia ja kivääriä, mikäli täyttää lääkärin vaatimukset. Ja kaikki lakipykälät, säännöt.
Vierailija kirjoitti:
Osuuhan se iäkkäämpikin reserviläinen silmie vällii tiedätte kyllä ketä, hää ko tullee närree kohal, kun on hyvin käyvä rynkesteri käytössä.
Se näyttelijä, joka esitti Tuntemattomassa Rokkaa, olikin 6-kymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saman ikäinen ja todennäköisesti menehtyisin sydänkohtaukseen jos joutuisin armeija-aikaiseen höykytykseen ja tetsaukseen. Puhumattakaan jos siellä lentelisi dronet ja tykistö jauhaisi niskaan.
Onhan tämä nyt ihan typerä juttu. Kai siviiliyhteiskuntakin tarvitsee pyörittäjänsä.
Olen kanssa låhes 50cäv ja tiedän ettei minusta ole enää sotaan. Mutta jos varusmiespalveluksen aikainen fyysinen rasitus tuntuu täysin ylivoimaiselta on syytä herätä. Ei 50v kuulu olla vielå niin raihnainen ja heikko että sydän pettää vähän kovemmasta rasituksesta.
Olin sellaisessa yksikössä jossa oli 60 kilsan täyspakkausmarsseja ja helvetisti tetsaamista. Oli kovaa silloin, olisi loppu nyt.
Mua häiritsee tässä asiassa se, että huippu-urheilijoita vapautetaan. Toisin sanoen vapautuksen saa ihan liian helposti kuka vaan.
Epäreilua.