HSL nostaa taas rajusti hintoja, milloin peli puhalletaan poikki?
HSL tuetaan valtavasti verovaroin, mutta silti palvelut huononee ja kallistuu. Ei ole mitään järkeä tekohengittää tuollaista.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011454229.html
Jos AB-lippu nousee lähelle 4€, niin mitä järkeä enää käyttää julkisia kun Bolt tai Uber pääsee usein alle 10€? Varsinkin jos on useampi matkustaja, niin nuo ovat jo halvempia.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL tuetaan valtavasti verovaroin,
Tuetaan? HSL nimenomaan pyörii 100% verovaroin. Kyseessä kuitenkin "kuntayhtymä".
Hintojen nostaminen loppuu silloin, kun valtion tuhlaaminen loppuu.
Jos se pyörisi 100%:sesti verovaroin, niin tätä keskustelua ei käytäisi ollenkaan! Liput olisi silloin maksuttomia!
Mikään ei ole ilmaista. HSL on kuntien pyörittämä, ja kunnat saavat siihen rahansa valtiolta ja valtio saa ko. rahat veroista.
"🤦Voithan sinä HSL:n sovelluksessa sen kortin itse heti maksutapahtuman jälkeen poistaa sieltä, jos et halua, että se on sinne valmiiksi tallennettu sitä varten, että ostat seuraavan lipun!"
Hyvin mahdollista, mutta en nyt ala enää mennyttä murehtimaan koska sille ei enää mahda mitään :D On se silti eri kun kerran on jotain nettiin tallentanut... No joo, itsepähän valintani tein ja sillä mentiin. Onneksi tosiaan ei enää tarvii kertalippuja ostella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuetaan? HSL nimenomaan pyörii 100% verovaroin. Kyseessä kuitenkin "kuntayhtymä".
Jos se pyörisi 100%:sesti verovaroin, niin tätä keskustelua ei käytäisi ollenkaan! Liput olisi silloin maksuttomia!
Mikään ei ole ilmaista. HSL on kuntien pyörittämä, ja kunnat saavat siihen rahansa valtiolta ja valtio saa ko. rahat veroista.
Minä sanoin maksuton! En ilmainen! Ja edelleenkin, jos väite, että HSL pyörisi 100%:sesti verovaroin pitäisi paikkaansa, niin liput julkinen liikenne olisi silloin maksutonta! Viime vuonna HSL:n lipputulot oli yli 372 miljoonaa! Joten se ei todellakaan pyöri 100%:sesti verovaroin!
Vierailija kirjoitti:
Nostavat hintoja eivätkä tajua että maksavat asiakkaat vähenevät kun hinnat nousee. Jos lipun hinta olisi euron niin moni matkustaisi enemmän ja myös maksaisi lipun.
Saadaan enemmän matkustajia, mutta saadaanko tällä suurimmat mahdolliset lipputulot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoin maksuton! En ilmainen! Ja edelleenkin, jos väite, että HSL pyörisi 100%:sesti verovaroin pitäisi paikkaansa, niin liput julkinen liikenne olisi silloin maksutonta! Viime vuonna HSL:n lipp
Edelleen miksi sen pitäisi olla maksuton? Monet julkisen sektorin tuottamat palvelut eivät ole maksuttomia, esim. uimahallit eivät ole. Ymmärrätkö, että myös julkisen sektorin ylläpitämistä palveluista tulee kuluja? Toki asia voi myös olla niin, että pelkät verovarat eivät yksinkertaisesti riitä pyörittämään HSL:n himmeliä, jolloin joutuvat laittamaan palveluilleen maksun.
Edelleen, HSL pyörii 100% verovaroilla. Se ei ole väite, vaan fakta.
Asiasta toiseen... Paljonkohan Helsingin Kaupunki nostaa asuntojen vuokria.🤔
Ei toi nyt mikään kallis hinta ole jos aktiivisesti käyttää julkista.Paljonko maksaa auton vuosikulut ( pysäköinti,huollot,vakuutukset ja mitä siihen nyt kuuluukaan). Pieni tuloinen olen,mutta ei ole konkurssiin vienyt hsl:n hinnoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi nyt mikään kallis hinta ole jos aktiivisesti käyttää julkista.Paljonko maksaa auton vuosikulut ( pysäköinti,huollot,vakuutukset ja mitä siihen nyt kuuluukaan). Pieni tuloinen olen,mutta ei ole konkurssiin vienyt hsl:n hinnoittelu.
Kyllä se sen verran kallis on, että itse olen siirtynyt käyttämään Uberiä ja Boltia. En vain näe parin euron säästön arvoiseksi bussilla kulkemista, kun vaihtoehtona on auto joka vie ovelta ovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoin maksuton! En ilmainen! Ja edelleenkin, jos väite, että HSL pyörisi 100%:sesti verovaroin pitäisi paikkaansa, niin liput julkinen liiken
Edelleen miksi sen pitäisi olla maksuton? Monet julkisen sektorin tuottamat palvelut eivät ole maksuttomia, esim. uimahallit eivät ole. Ymmärrätkö, että myös julkisen sektorin ylläpitämistä palveluista tulee kuluja? Toki asia voi myös olla niin, että pelkät verovarat eivät yksinkertaisesti riitä pyörittämään HSL:n himmeliä, jolloin joutuvat laittamaan palveluilleen maksun.
Edelleen, HSL pyörii 100% verovaroilla. Se ei ole väite, vaan fakta.
Et taida olla pk-seudulta?! Tässä ketjussa keskustellaan siitä, kuinka HSL korottaa ja kalliina pidetty lipun hintoja. Ne eivät ole siis koskaan olleet maksuttomia. Ja minä en ole sanonut missään vaiheessa, että HSL:n pitäisi olla maksuton. Sehän tarkoittaisi sitä, että sitä pyöritettäisiin 100%:sesti verovaroilla! Nyt se ei ole maksuton ja siten se saa lipputuloja reilut 370 miljoonaa euroa vuodessa ja siten ei tietenkään pyöri läheskään 100%:sesti verovaroilla!
Kuinka yksinkertainen ihmisen pitää olla? Mutta ethän sinä jos et ole täältä kotoisin, niin tiedä, että HSL:n liput maksaa.
Kuvitelkaa, että Ahvenanmaalla jopa 30 km matkan paikallisbussilippu maksaa 2,80 €.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa, että Ahvenanmaalla jopa 30 km matkan paikallisbussilippu maksaa 2,80 €.
Itseasissa on vieläkin edullisempi: 2,50 €
Vierailija kirjoitti:
Niitä ei ehkä mene 10 minuutin välein? Ja paljonkohan sitä verovaroilla tuetaan. Paljon. Kyllä sillä HSL:n 3,10 euron 80 minuutin lipullakin muuten ehtii kilometrejä ajamaan paljon. Tuo 30 km helposti.
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin Alma Tuuvan kannanottoa asiaan, hän on vasemmiston valtuutettu. Minulle oli ihan uutta, että joukkoliikenne ei ole työtätekeville tai koululaisille, se on ensisijaisesti mielenterveyspotilaiden ja syrjäytyneiden palvelu, jonka ei ole edes tarpeen toimia sujuvasti töihinmenon kannalta.
Tuuva puhui ilmaisesta joukkoliikenteestä, toimittaja korjasi maksuttomaksi ja kysyi, että mistä rahat. Alma Tuuvalla ei ollut tähän mitään vastausta, hän ryhtyi puhumaan yhdenvertaisuudesta. Olisihan se toisaalta kiva, jos olisi maksuton joukkoliikenne, mutta linjana vain metro, ei enää busseja. Metrossa voisi pitää jotain masentuneiden vertaisryhmäpalavereja.
Minusta Tuuva puhui fiksusti. Liikkuminen ja sosiaalinen kanssakäyminen ovat olennaisia paitsi sen mielenterveyden, myös työllistymisen kannalta. Myös liikkeitä ja yrityksiä hyödyttää, että ihmiset liikkuvat ja käyvät niissä. Esim. Tallinnassa on asukkaille maksuton joukkoliikenne.
Vaihtoehtoja, kun varaa ei ole:
pummilla tai
hankkii jotkut vanhat lastenvaunut ja nukke.
Kotiin komeroitumaan voi myös jäädä.
Narkomaanit varastaa polkupyörät (myös pyöräkellarista), joten pyöräily ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäiset liput ovat todella kalliita, jos joutuu esimerkiksi kerran viikossa ostamaan 2 lippua niin hintaa tulee näistä kuukaudessa 25,60 euroa. Ja matkoja ainoastaan 8!
Varakkaampi kaveri ja sukulainen. Jos pyydät kylään tai tapaamiseen, ota huomioon, että vähävaraisella ei ehkä ole rahaa matkustaa HSL:n kulkupelillä. Voit ehkä tarjoutua kustantamaan tämän arvokkaan lystin, kiitos, koska toki tapaaminen olisi mukavaa.
Onko nämä Suomen pisimmät sillat todella tarpeen, jos lipun hinta karkaa pilviin? Ratikkalippu oli vielä joitakin vuosia sitten 1,47e. Lähemmäs 4e samasta ratikkamatkasta alkaa olla jo ehdottomasti liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksittäiset liput ovat todella kalliita, jos joutuu esimerkiksi kerran viikossa ostamaan 2 lippua niin hintaa tulee näistä kuukaudessa 25,60 euroa. Ja matkoja ainoastaan 8!
Juuri näin, joudun ehkä lopettamaan harrastukseni, koska nämä lipunhinnat tuovat harrastusmaksuun lukukauden aikana yli satasen lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä kun laskee tuohon, että ne on neljä käyntiä johonkin varsin lähelle, vaikka menet ostoksille, jotka kestää pitempään kuin se lipun voimassaolo aika. Ja maksat niistä neljästä reissusta 25,60. Niin se on todella kallista. Sitten jos päivittäin reissaa töihin ja muualle ja aktiivisesti kulkee, niin HSL ei ole mielestäni valtavan kallis
Ja ne uudet hybridi- ja sähköbussitko on ilmaisia?