HSL nostaa taas rajusti hintoja, milloin peli puhalletaan poikki?
HSL tuetaan valtavasti verovaroin, mutta silti palvelut huononee ja kallistuu. Ei ole mitään järkeä tekohengittää tuollaista.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011454229.html
Jos AB-lippu nousee lähelle 4€, niin mitä järkeä enää käyttää julkisia kun Bolt tai Uber pääsee usein alle 10€? Varsinkin jos on useampi matkustaja, niin nuo ovat jo halvempia.
Kommentit (178)
Lippujen hinnoista vinkuvat voivat hankkia oman auton, niin ei tarvitse valittaa hintojen korotuksia.
Miksi metroasemilla ei vieläkään ole portteja, kuten muualla maailmassa on? Miksi HSL ei halua laittaa niitä?
Eikös ne ole sosioekonoomisesti syrjäytyneet, jotka HSL välineillä matkustavat? Joukkoliikenne välineet HSL alueella on jo niin pissaisia, kakkaisia ja haisevia, ettei niiden kyytiin normaalit ihmiset mene.
Vierailija kirjoitti:
Tämä hallitus ajaa alas bussiyhtiöt. No lieneen niin että tukia vähennetty näille yhtiöille.
Työpyöräetu taidettiin poistaa joten persumaista puuhastelua tämä on.
Sähköpotkulaudat on nyt se juttu. Mikroliikkumisen tulevaisuus ja start-up joka skaalautuu globaalisti. Positiivista ja nuorekasta pöhinää jossa poliitikot haluaa olla mukana.
Slummeista slummeihin ne HSL linjat kulkevat. Neulankeräys laatikot on asemilla. Vaatteet joutuu vaihtamaan HSL matkan jälkeen, jos vahingossa eksyy joukkoliikenne matkalle. Kukaan fiksu ei HSL liikennevälineisiin mene!
Voisin maksaa lipusta, jos sillä saisi turvallisen kyydin. Nykytilanne on se, että etenkin lähijunissa esiintyy todella paljon häiriökäyttäytymistä, eikä henkilökuntaa kiinnosta. Mielummin menen siis autolla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi metroasemilla ei vieläkään ole portteja, kuten muualla maailmassa on? Miksi HSL ei halua laittaa niitä?
Kestää aika kauan kunnes portit maksaa itsensä takaisin....
Voit aina äänestää kukkarollasi ja vaihtaa muihin liikkumismuotoihin. Sinulla on valta ja voima siihen iankaikkisesti.
Kyllähän tuo lippu on lähinnä talvisin ostettava makso mitä makso, mutta kaiken muun ajan hinnat kannustavat pyöräilemään ja kävelemään mikä on tietysti kansanterveyden kannalta hieno juttu.
Vierailija kirjoitti:
Olen todella tyytyväinen, että hankin auton. Ei ole ikävä HSL:n kalliita lippuja, epämääräisiä ja ärsyttäviä kanssamatkustajia, liki aina myöhässä olevaa bussia. Plus omalla autolla pääsee perille nopeiten.
Et yleensä HSL:n alueella etkä kehää pitkin, mutta varmaan sellainenkin matka on missä tuo onnistuu.
Minä olen koko kesän mennyt pyörällä. Ilmaista, terveellistä ja itse asiassa nopein tapa päästä täältä taka-töölöstä keskustassa olevalle työpaikalle. Vaihdan taas talvirenkaat talveksi niin HSL on käytössä vain silloin kun pitää pukeutua fiinisti.
Ei liity hinnan nousuun vaan oikeastaan siihen että tykkään mennä pyörällä. Suosittelen.
Hyvä, jos kuljette omalla autolla, jää meille muille enemmän tilaa metroon.
Toimintatulot, milj. euroa
Lipputulot 408,0
Kuntaosuudet 506,4
Muut tulot* 27,0
Yhteensä 941,4
*Sisältävä muun muassa tarkastusmaksutulot, valtion tuet ja vuokratulot
Toimintamenot, milj. euroa
Liikennöinti 633,5
Infra 236,2
Palvelujen ostot 50,6
Henkilöstö 32,8
Vuokrakulut ja muut menot 11,4
Yhteensä 964,5
Infrakorvaukset ovat jo neljännes H menoista. Jos infrakorvaukset poistettaisiin, niin kuntaosuudet voisi puolittaa. Infrakorvaukset ovat vain kuntien tapa siirrellä rahaa taskusta toiseen ja samalla esittää, kuinka paljon ne tukevat lippujen hintoja. Kaikilla kolmella pääkaupunkiseudun kunnalla on suunnitelmissa toinen toistaan kalliimpia infran rakennushankkeita, joiden kustannuksia laitetaan tulevaisuudessa kiertämään HSL:n kautta, ei lippujen hintojen nousulle näy loppua. Oikeasti infraa rakennetaan, että saadaan aikaiseksi kallista rakennusmaata ja siitä tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todella tyytyväinen, että hankin auton. Ei ole ikävä HSL:n kalliita lippuja, epämääräisiä ja ärsyttäviä kanssamatkustajia, liki aina myöhässä olevaa bussia. Plus omalla autolla pääsee perille nopeiten.
Et yleensä HSL:n alueella etkä kehää pitkin, mutta varmaan sellainenkin matka on missä tuo onnistuu.
Minä olen koko kesän mennyt pyörällä. Ilmaista, terveellistä ja itse asiassa nopein tapa päästä täältä taka-töölöstä keskustassa olevalle työpaikalle. Vaihdan taas talvirenkaat talveksi niin HSL on käytössä vain silloin kun pitää pukeutua fiinisti.
Ei liity hinnan nousuun vaan oikeastaan siihen että tykkään mennä pyörällä. Suosittelen.
Minä haluan kans ilmaisen pyörän!
Oikea hinta HSL lipulle on euron.
Vierailija kirjoitti:
Asia mitä en vaan ymmärrä on se, että miksi A-vyöhykkeen sisällä matkustavien pitää ostaa AB-lippu.
Samahan se on meillä B - vyöhykkeen sisällä kulkevilla .
HSL voi nostaa lippujen hintoja vapaasti mutta maksavien matkustajien määrä laskee samalla. Siirryin itse skuutin ja otlrön käyttöön. Välillä matkustan lyhyitä pätkiä pummilla koska lipun hinta ei ole kohdallaan. Hsl on idiotismillaan hinnoitellut toiminnan tappiolliseksi.
mobiili lippu sopii heille joilla on varaa puhelimeen joka on toiminta varma vaikka putoaisi asfaltille sekä mahdollisuus ostaa toinen hyvin lyhyellä varoitus ajalla. Lisäksi ei omaa sellaista aivovammaa mikä minulla on, eli luen aina sopimuksen huolella ennen kuin rekisteröidyn googleen tai apple kauppaan ja ymmärrän mitä tietoja minusta kerätään ja miksi. Sen takia minulla ei ole eikä tule olemaan sovelluksia.