Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HSL nostaa taas rajusti hintoja, milloin peli puhalletaan poikki?

Vierailija
27.08.2025 |

HSL tuetaan valtavasti verovaroin, mutta silti palvelut huononee ja kallistuu. Ei ole mitään järkeä tekohengittää tuollaista.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011454229.html

Jos AB-lippu nousee lähelle 4€, niin mitä järkeä enää käyttää julkisia kun Bolt tai Uber pääsee usein alle 10€? Varsinkin jos on useampi matkustaja, niin nuo ovat jo halvempia.

Kommentit (178)

Vierailija
161/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSL kortin piti pystyä lataamaan kotona viime vuoden lopussa sitten tän vuoden alussa sitten tän vuoden keväällä ja sitten puhuttiin että syksyllä. Nyt on syksy mutta ei taida onnistua?!!!

HSL tunnetusti tähtää matkakorttiasiakkaiden vähentämiseen, että kaikki käyttäisivät sovellusta, tästä johtuenhan vuorokausilippukin poistui matkakortin valikoimista ''teknisistä syistä''. Varmaan yritetään samaa nettilippukaupan viivästyksillä, että kepillä saataisiin ohjattua sovellusasiakkaaksi.

On se kumma, kun parutaan pummilla matkustajista, mutta maksavat asiakkaatkaan eivät kelpaa. Mitä järkeä on satsata nettilippukauppaan, jos halutaan niiden käyttäjistä vääjäämättä eroon, tai miksi matkakorttiasiakkaista halutaan eroon, jos kovalla vaivalla ensin kehitetään Nettillippukauppa. Vähän sama juttu kuin lähimaksunkin kanssa, että sekin tuli valik

mobiili lippu sopii heille joilla on varaa puhelimeen joka on toiminta varma vaikka putoaisi asfaltille sekä mahdollisuus ostaa toinen hyvin lyhyellä varoitus ajalla. Lisäksi ei omaa sellaista aivovammaa mikä minulla on, eli luen aina sopimuksen huolella ennen kuin rekisteröidyn googleen tai apple kauppaan ja ymmärrän mitä tietoja minusta kerätään ja miksi. Sen takia minulla ei ole eikä tule olemaan sovelluksia.

Vierailija
162/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lippujen hinnoista vinkuvat voivat hankkia oman auton, niin ei tarvitse valittaa hintojen korotuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi metroasemilla ei vieläkään ole portteja, kuten muualla maailmassa on? Miksi HSL ei halua laittaa niitä?

Vierailija
164/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne ole sosioekonoomisesti syrjäytyneet, jotka HSL välineillä matkustavat? Joukkoliikenne välineet HSL alueella on jo niin pissaisia, kakkaisia ja haisevia, ettei niiden kyytiin normaalit ihmiset mene. 

Vierailija
165/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä hallitus ajaa alas bussiyhtiöt. No lieneen niin että tukia vähennetty näille yhtiöille.

Työpyöräetu taidettiin poistaa joten persumaista puuhastelua tämä on.

Sähköpotkulaudat on nyt se juttu. Mikroliikkumisen tulevaisuus ja start-up joka skaalautuu globaalisti. Positiivista ja nuorekasta pöhinää jossa poliitikot haluaa olla mukana.

Vierailija
166/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Slummeista slummeihin ne HSL linjat kulkevat. Neulankeräys laatikot on asemilla. Vaatteet joutuu vaihtamaan HSL matkan jälkeen, jos vahingossa eksyy joukkoliikenne matkalle. Kukaan fiksu ei HSL liikennevälineisiin mene! 

Vierailija
167/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskasakin kulkumuoto - HSL 

Vierailija
168/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin maksaa lipusta, jos sillä saisi turvallisen kyydin. Nykytilanne on se, että etenkin lähijunissa esiintyy todella paljon häiriökäyttäytymistä, eikä henkilökuntaa kiinnosta. Mielummin menen siis autolla.

Vierailija
169/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi metroasemilla ei vieläkään ole portteja, kuten muualla maailmassa on? Miksi HSL ei halua laittaa niitä?

Kestää aika kauan kunnes portit maksaa itsensä takaisin....

Vierailija
170/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit aina äänestää kukkarollasi ja vaihtaa muihin liikkumismuotoihin. Sinulla on valta ja voima siihen iankaikkisesti.

Vierailija
171/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo lippu on lähinnä talvisin ostettava makso mitä makso, mutta kaiken muun ajan hinnat kannustavat pyöräilemään ja kävelemään mikä on tietysti kansanterveyden kannalta hieno juttu.

Vierailija
172/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todella tyytyväinen, että hankin auton. Ei ole ikävä HSL:n kalliita lippuja, epämääräisiä ja ärsyttäviä kanssamatkustajia, liki aina myöhässä olevaa bussia. Plus omalla autolla pääsee perille nopeiten.

Et yleensä HSL:n alueella etkä kehää pitkin, mutta varmaan sellainenkin matka on missä tuo onnistuu.

Minä olen koko kesän mennyt pyörällä. Ilmaista,  terveellistä ja itse asiassa nopein tapa päästä täältä taka-töölöstä  keskustassa olevalle työpaikalle. Vaihdan taas talvirenkaat talveksi niin HSL on käytössä vain silloin kun pitää pukeutua fiinisti. 

Ei liity hinnan nousuun vaan oikeastaan siihen että tykkään mennä pyörällä. Suosittelen.

Vierailija
173/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jos kuljette omalla autolla, jää meille muille enemmän tilaa metroon.

Vierailija
174/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimintatulot, milj. euroa

Lipputulot 408,0

Kuntaosuudet 506,4

Muut tulot* 27,0

Yhteensä 941,4

*Sisältävä muun muassa tarkastusmaksutulot, valtion tuet ja vuokratulot

Toimintamenot, milj. euroa

Liikennöinti  633,5

Infra  236,2

Palvelujen ostot  50,6

Henkilöstö  32,8

Vuokrakulut ja muut menot  11,4

Yhteensä  964,5

Infrakorvaukset ovat jo neljännes H menoista. Jos infrakorvaukset poistettaisiin, niin kuntaosuudet voisi puolittaa. Infrakorvaukset ovat vain kuntien tapa siirrellä rahaa taskusta toiseen ja samalla esittää, kuinka paljon ne tukevat lippujen hintoja. Kaikilla kolmella pääkaupunkiseudun kunnalla on suunnitelmissa toinen toistaan kalliimpia infran rakennushankkeita, joiden kustannuksia laitetaan tulevaisuudessa kiertämään HSL:n kautta, ei lippujen hintojen nousulle näy loppua. Oikeasti infraa rakennetaan, että saadaan aikaiseksi kallista rakennusmaata ja siitä tuloja.

Vierailija
175/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen todella tyytyväinen, että hankin auton. Ei ole ikävä HSL:n kalliita lippuja, epämääräisiä ja ärsyttäviä kanssamatkustajia, liki aina myöhässä olevaa bussia. Plus omalla autolla pääsee perille nopeiten.

Et yleensä HSL:n alueella etkä kehää pitkin, mutta varmaan sellainenkin matka on missä tuo onnistuu.

Minä olen koko kesän mennyt pyörällä. Ilmaista,  terveellistä ja itse asiassa nopein tapa päästä täältä taka-töölöstä  keskustassa olevalle työpaikalle. Vaihdan taas talvirenkaat talveksi niin HSL on käytössä vain silloin kun pitää pukeutua fiinisti. 

Ei liity hinnan nousuun vaan oikeastaan siihen että tykkään mennä pyörällä. Suosittelen.

Minä haluan kans ilmaisen pyörän!

Vierailija
176/178 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea hinta HSL lipulle on euron. 

Vierailija
177/178 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia mitä en vaan ymmärrä on se, että miksi A-vyöhykkeen sisällä matkustavien pitää ostaa AB-lippu.

Samahan se on meillä B - vyöhykkeen sisällä kulkevilla .

Vierailija
178/178 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSL voi nostaa lippujen hintoja vapaasti mutta maksavien matkustajien määrä laskee samalla. Siirryin itse skuutin ja otlrön käyttöön. Välillä matkustan lyhyitä pätkiä pummilla koska lipun hinta ei ole kohdallaan. Hsl on idiotismillaan hinnoitellut toiminnan tappiolliseksi.