UMK 2026 OFFICIAL đ¶đ¶đ¶
Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?
1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen
tÀssÀ tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026
MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (5276)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÀ tykkÀsin Takatukasta, vaikka Antin aiemmat biisit ei innostaneet yhtÀÀn ja olin tosi epÀilevÀinen etenkin kurkkulaulusta. Moni taas ollut pÀinvastaista mieltÀ. Mulle iski biisin aihe, koska oli sellaista rentoa hassuttelua johon kuka vain voi samaistua iÀstÀ riippumatta. Toisin kuin esim. kiima-aiheiseen biisiin.
Luulen myös, ettÀ tÀssÀ LiekinheittimessÀ on sekin ongelma, ettÀ esiintyjÀt eivÀt ole enÀÀ ihan nuoria, joten esimerkiksi parikymppisten kuuntelijoiden/katselijoiden on vaikea suhtautua itseÀÀn vanhempien ihmisten seksuaalisuutta kuvaavaan biisiin.
IkÀrasisti iski taas. Euroviisuja seuraa porukkaa kaikista ikÀluokista, paljon varmasti niin Peten kuin Lindankin ikÀisiÀ ja myös vanhempia. TiedÀtkö miten vanha kilpailu on kyseessÀ? Paljon on sellaisia, jotka ovat seuranneet vuosikymmeniÀ.
Vierailija kirjoitti:
YLE, pliis... ei enÀÀ yhtÀÀn huumoriukkonumeroa ensi vuoden UMK:hon. Olen niin vÀsynyt.
Laittakaa palautetta. Se on tosi helppoa.
Ihanaa, ettÀ jokainen umk biisi on ollut hyvÀ, eikÀ mikÀÀn ole ÀrsyttÀnyt. Oma suosikki nyt Liekinheitin, sitten tulee Lululai ja Takatukka. HyvÀ kattaus.
Vierailija kirjoitti:
Antti ainakin erottuu mikÀ on viisuissa tÀrkeÀÀ. Liekinheitin on lopulta aika tavanomainen viululla maustettu dramaattinen pop-biisi, jonka tyylisiÀ viisuissa on nÀhty paljon. Erottuvinta siinÀ on suomen kieli, mutta muuten melodia ei jÀÀ mieleen ja viuluakin on kuultu. Samoin intohimo/rakkaus/kaipaus-sanasto on niin kulunutta. Pete on komea ja ihan hyvÀ laulamaan, mutta ei riitÀ kun viisuissa on joka vuosi samanlaisia komeita tummia miehiÀ hyvÀllÀ ÀÀnellÀ.
Antin biisi oli kyllÀ tosi huono, ettÀ sillÀ lailla ainakin erottuu. Vaikka kaikki kunnia hÀnelle, ettÀ on omaperÀinen ja osaa soittaa, niin takatukka oli aika kauheeta kuunneltavaa.
Itse kyllÀ tykkÀÀn Paalasen biisistÀ, mutta aika samanlainen monella tapaa kuin BBB, siksi ei ehkÀ viisuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HirveÀn nurkkakuntaista porukkaa tÀÀllÀ. Oma suosikki on olevinaan niin hemmetin paras ja muut roskaa. Ei kenenkÀÀn musiikkimaku ole parempi kuin toisten.
MinÀ itse pidÀn ok. BiisinÀ kaikkia muita paitsi lindan ja peten biisiÀ, se johtuu sanoituksesta. Ei voi mitÀÀn. Sanoitus ÀrsyttÀÀ.
Niin oli typerÀ viime vuonnakin. Mutta eurooppalaiset ei ymmÀrrÀ suomea eikÀ kÀÀnnöksiÀ ole ennenkÀÀn enempi kommentoitu. Se miltÀ itse musiikki kuulostaa on tÀrkeÀmpÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti takatukka tule voittamaan. Nuo LP menevÀt jo ihan omissa sfÀÀreissÀÀn kuuntelukerroissa ja saaneet paljon mediatilaa.
Kuuntelukerrat kertovat lÀhinnÀ siitÀ, ettÀ biisi tai valmiiksi tunnetut artistit kiinnostavat etukÀteen ihmisiÀ. Ei vÀlttÀmÀttÀ ole edes hyvÀ biisi, vaikka moni kÀvisi uteliaisuuttaan kuuntelemassa. Valtaosa ÀÀnestÀjistÀ on sitÀ tavallista kansaa, jotka eivÀt seuraa aktiivisesti etukÀteen vaan ÀÀnestÀvÀt sitÀ, jonka livestÀ eniten tykkÀÀvÀt. Viisufanien mielipiteet monesti vÀÀristÀvÀt aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei tÀssÀ mitÀÀn kisaa edes saada aikaiseksi, kun Pete+Linda on ihan ylivoimainen ammattilaisbiisi verrattuna nÀihin muihin rÀpellyksiin. Kappaleen sanat ovat naurettavat, mutta meloadiat, Peten ÀÀni ja Lindan viulu = huh huh!
MinĂ€ taas oletan jo kuultujen biisien perusteella, ettĂ€ kisasta tulee tasavĂ€kisin ikinĂ€. ĂĂ€nekkĂ€immĂ€t kannattajat on selkeĂ€sti kahdella ehdokkalla, mutta on muitakin kehuttu ja lisÀÀ on tulossa. Ainoa kenen voittoon en usko, on Sinikka Monte. Ihan vaan koska ei herĂ€ttĂ€nyt suurta hurmosta yleisössĂ€ eilen.
Vierailija kirjoitti:
Antti ainakin erottuu mikÀ on viisuissa tÀrkeÀÀ. Liekinheitin on lopulta aika tavanomainen viululla maustettu dramaattinen pop-biisi, jonka tyylisiÀ viisuissa on nÀhty paljon. Erottuvinta siinÀ on suomen kieli, mutta muuten melodia ei jÀÀ mieleen ja viuluakin on kuultu. Samoin intohimo/rakkaus/kaipaus-sanasto on niin kulunutta. Pete on komea ja ihan hyvÀ laulamaan, mutta ei riitÀ kun viisuissa on joka vuosi samanlaisia komeita tummia miehiÀ hyvÀllÀ ÀÀnellÀ.
TÀrkeÀÀ on hyvÀ musiikillinen anti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua on naurattanut kun jotkut reagoijat ÀÀntÀÀ Peten nimen englantilaisittain
TyypillistÀ persuilua. Miten ulkomaalaiset voi tietÀÀ miten nimi Suomessa ÀÀnnetÀÀn?
Miksi sÀ vedÀt persut joka paikkaan?? MikÀ pakkomielle toi on?
Onhan tÀÀ takatukka nyt kova kun kuuntelin uudestaan đ Parempi ilman videota.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tÀÀ takatukka nyt kova kun kuuntelin uudestaan đ Parempi ilman videota.
Takatukka ja LL&PP ainoat, jotka jaksanut kuunnella useampaan kertaan.
Takatukasta tulee mieleen Mokoman takatalvi, mikÀ on siis hieno biisi. TÀllÀ kertaa haluan kuitenkin taiteellisempaa ja taitavampaa huumorin sijasta, siksi Liekinheitin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei bÀndejÀ oo mukana, tylsÀÀ?!
Komiat?
Vierailija kirjoitti:
MÀ mietin ettÀ ketÀ ne ÀÀnestÀÀ jotka eivÀt yleisesti ole niin suuria visufaneja eivÀtkö ole eri palstoilla keskustelemassa ja seuraamassa nÀyttö kertoja ja reagointivideoita. Ne ehkÀ ratkaisee kaikista eniten kuitenkin.
JÀnnÀksi menee ja livethÀn ratkaisee paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti takatukka tule voittamaan. Nuo LP menevÀt jo ihan omissa sfÀÀreissÀÀn kuuntelukerroissa ja saaneet paljon mediatilaa.
Kahta biisiÀ ei ole edes kuultiin joten turha puhua jostain tokana julkaistusta suosikkina
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahta biisiÀ ei ole edes kuultiin joten turha puhua jostain tokana julkaistusta suosikkina
Kahta biisiÀ ei ole julkaistu siis
Lululei olisi hyvÀ, jos olisi joku vahvempi solisti, kuten Lauri TÀhkÀ. Laulaja on symppis, mutta ÀÀni aika heikko, jotta voisi nostaa biisin uudelle tasolle.