Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

THL:n koventuneet laskelmat: Hallituksen sosiaaliturvan leikkaukset sysäävät 27 000 lasta köyhyyteen

Vierailija
25.08.2025 |

Tutkimuspäällikkö Jussi Tervola kertoo leikkausten vaikuttavan etenkin tukia saaviin lapsiperheisiin.

Uusi arvio on se, että 27 000 lasta tippuu pienituloisuusrajan alle, Tervola kertoo.

Luku on siis kaksi kertaa suurempi kuin aikaisemmin on arvioitu. Arvioita ovat tehneet sekä THL:n että sosiaali- ja terveysministeriö. Niiden perusteella leikkaukset olisivat sysänneet köyhyyteen noin 11 00013 000 lasta.

THL:n uusi arvio ottaa huomioon hallituksen tekemiä kiristyksiä niin työttömyysturvaan kuin asumistukeen vuosien 2025 ja 2024 aikana. THL:n arviomenetelmä ottaa selvää leikkausten yhteisvaikutuksista.

yle.fi

Kommentit (724)

Vierailija
301/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OrpoPurra tuomassa ulkomaan lapsia kuitenkin hoidettaviksi ja syötettäviksi.

Vierailija
302/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sotejohtajana nostat 10000 kuukaudessa palkkaa ja kekseit kokouksessa, että omaiset hoitavat eläkeläisiä tulevaisuudessa.

No, ei hoideta todellakaan. 

Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Pelkkää vasemmistopropagandaa koko juttu. Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee.

Tämä. Olen ihan samaa mieltä. En ole nähnyt yhtään köyhää lapsiperhettä. Ei pk-seudulla ainakaan. Niillä on tavaraa enemmän kuin minulla. 

Teen töitä ihan oikeiden köyhien parissa. Niillä on kaikki tavara hommattu kierrätyksestä, Pelastusarmeijalta tai roskisten vierestä, mukaan lukien vaatteet, huonekalut, astiat jne. Heitä on Helsingissäkin tuhansia ja taas tuhansia. Kannattaa totisesti kadehtia heitä. Ja vihjeenä kannattaa mennä kokeilemaan, kuinka kiva on seistä ruokajonossa aamu seitsemästä puolille päivin, jotta saa muutaman viimeisen päivämäärän eineen. 

Ylipäänsä se, että aikuiset ihmiset kehtaavat kadeht

Faziztit puhuu loisista.

Voi Suomeaa

Vierailija
304/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa iljettävä ihminen.

Vierailija
305/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen historian tuhoisin hallitus.

Vierailija
306/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sotejohtajana nostat 10000 kuukaudessa palkkaa ja kekseit kokouksessa, että omaiset hoitavat eläkeläisiä tulevaisuudessa.

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Onnea Sotejohtajille. 

Me omaiset ei todellakaan hoideta yhtään mitään näillä ansiosidonnais leikkauksilla. 

Vierailija
307/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n ääni hallitusta kohtaan muuttunut kriittisemmäksi sen jälkeen kun hallitus osoitti leikkauksia sinne.

Vierailija
308/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, että poliisilaitoksella on työttömiä määräaikaisuuksia tekemässä passi palveluissa?

No, eihän ne ole työttömiä silloin. Jos ovat töissä passipalveluissa.

Et edes tiedä, mitä "työtön" tarkoittaa. Silloin kannattaisi jättää väliin sellaiset keskustelut, missä puhutaan työttömistä.

Tiedänpäs. Se on henkilö, jolla ei ole työtä. Jos sinulla on määräaikainen työ, et ole työtön. Minä olen tehnyt monia määräaikaisuuksia. Silloin en ole ollut työtön. 

Vierailija
309/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Pelkkää vasemmistopropagandaa koko juttu. Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee.

Tämä. Olen ihan samaa mieltä. En ole nähnyt yhtään köyhää lapsiperhettä. Ei pk-seudulla ainakaan. Niillä on tavaraa enemmän kuin minulla. 

Teen töitä ihan oikeiden köyhien parissa. Niillä on kaikki tavara hommattu kierrätyksestä, Pelastusarmeijalta tai roskisten vierestä, mukaan lukien vaatteet, huonekalut, astiat jne. Heitä on Helsingissäkin tuhansia ja taas tuhansia. Kannattaa totisesti kadehtia heitä. Ja vihjeenä kannattaa mennä kokeilemaan, kuinka kiva on seistä ruokajonossa aamu seitsemästä puolille päivin, jotta saa muutaman viimeisen päivämäärän eineen. 

Ylipäänsä se, että aikuiset ihmiset kehtaavat kadehtia köyhiä ja syrjäytyneitä, todistaa siitä, kui

Totta. Viha ei johda mihinkään hyvään, sen tietää jokainen, joka on lukenut historiaa. Saksassakin kaikki alkoi vihapuheesta. 

Vierailija
310/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein säälittävän olento lienee trolli, joka vuodesta toiseen toistaa tuota samaa lausetta.

Totta, tämä ketju on täynnä jostain tiedostosta kopioituja viestejä potkulakiin liittyen. Säälittävä reppana.

Vierailija
311/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eläkeläiset omistavat yli puolet Suomen kesämökeistä."

https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…

Uutinen olisi pikemminkin ollut, jos opiskelijat olisivat omistaneen puolet Suomen kesämökeistä. 

Vierailija
312/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen henkilön joka hakee ruokansa leipäjonosta vaikka hänellä on miljoonien sijoutussalkku.

Vierailija
313/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riikkuli ottaa jokaviikko 300 miljoonaa egee lisää uutta velkaa.Kyllä rahaa on.Rahaa on.

Vierailija
314/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äkkiä THL:ltä rahoitus pois, kun tällaista menee julkaisemaan!

Työn alla:

"Suurin yksittäinen leikkaus kohdistuisi ehdotuksen mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen (THL). Ministeriö ehdottaa, että THL:n määrärahoja leikataan 1,5 miljoonalla eurolla.

THL:ltä on jo aiemmin hallituksen tekemien leikkausten takia leikattu 12 miljoonaa euroa. Se johti mittaviin muutosneuvotteluihin, joissa irtisanottiin 98 työntekijää. Yhteensä työntekijöiden määrä väheni yli 200:lla."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011428560.html

Loppuu se faktojen kertominen kansalaisille. Suomi nousuun.

Kokoomuksen ABC: 1. Leikkaa. 2. Valehtele leikkausten vaikutuksista. 3. Leikkaa lisää. 4. Syytä SDP:tä/vasemmistoa talouden romahduksesta. 5. Katso kohta 1.

Vierailija
315/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Faziztit jättää vanhempansa hoitamatta

Voi suomea

Vierailija
316/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin aloitusta kommentoivat ovat suuri  osa:

Eläkeläisiä

Sinkkuja

Kuinka monella on omakohtaista kokemusta leikkausten vaikutuksesta lasten elämään?

Minä olen joutunut muuttamaan 2 krt 2 v sisällä vuokrankorotusten vuoksi autistisen lapsen yksinhuoltajana. Tämä siksi kun olen omaishoitaja ja saamme toimeentulotukea. Mikään selitys tai lausunto Kelalle siitä että lapselle ovat muutokset huonoja eivät auttaneet kun vuokra oli liian kallis.

Sama tilanne taas keväällä kun ara vuokranantaja nostaa vuokraa. Sos toimi ei voi auttaa,edellisistä muutoista jo isot velat. Ei ole ketään kuin 72 v äitini joka on auttanut muutoissa. 

Vierailija
317/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä johtui vihapuhe?  

Vierailija
318/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Synkimpänä lamavuonna 1993 Suomessa syntyi 57 442 lasta. Miksi ei enää?

Ok, mielenkiintoinen tieto. Oma esikoinen syntyi -93. Verotuksesta oli just poistettu lapsivähennys (nythän se tuodaan taas takaisin). Lapsilisiä leikattiin rajusti ja meni varmaan lähemmäs 20 vuotta, ennen kuin niitä taas vähän nostettiin. Oli kyllä ihan erilaiset ajat, leipäjonot tuli ja niitä kauhisteltiin. Konkurssiaalto, ihmiset menetti talojaan, kun olivat taanneet lainoja (toki pankit oli osasyyllisiä tähän) jne. Ei tämä ole mitään niihin aikoihin verrattuna. Silti minulla on hyvät muistot, juurikin sen lapsen (ja sittemmin sen sisarusten) vuoksi. 

Kiva, että olet sopeutunut, mutta onko kapitalismi säilyttämisen ja puolustamisen arvoinen, jos se muutaman vuosikymmenen väl

1990-luvun laman pitkittyi kokoomuksen säästöjen vuoksi.

Silloin tosin ei ollut teitä köyhiä haukkuvat eikä äärioikeisto ollut lllättelemässä köyhille.

Vierailija
319/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Onnea Sotejohtajille. 

Me omaiset ei todellakaan hoideta yhtään mitään näillä ansiosidonnais leikkauksilla. 

Ihanaa kun nämä ymmärtää olevansa yhteiskunnalle tarpeettomia ja tietää että ne saa potkut.

Eihän tätä paniikkia ja ulinaa mikään muu selitä.

Vierailija
320/724 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaan: Orpo on tuomassa. Kyllä Purralta meni kahvit rinnuksille, kun kuuli tuon. Samoin itse asiassa minulla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi