Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjoittaako lääkäri työttömälle sairaslomaa, kun masentunut ja itsetuhoinen?

Vierailija
12.06.2024 |

Olen työtön, todennäköisesti ainakin keskivaikeasti masentunut ja minulla on itsetuhoisia ajatuksia päivittäin. Jos menen lääkäriin, kirjoittaako lääkäri minulle sairaslomaa samoilla työkyvyn kriteereillä, kuin työssäkäyvällekin? Vai jätetäänkö minut mukamas työkykyisenä ilman sairaslomaa riutumaan ikuiseen limboon, jossa olen mukamas työkykyinen vaikka en ole?

Ei kiinnosta lääkäriin mennä, jos kohteluni sairasloman suhteen ei ole samaa kuin työssäkäyvillä. 

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lääkärin pitäisi sairauslomalle päästää, jos masennuskyselyn ja kertomasi ja statuksesi perusteella hän toteaa masennussairauden. Luvata en voi. Yksi juttu on, että lääkärin mielestä sairasloma ei aina ole masentuneelle paras "hoito" niin että hän voi ajatella sen passivoivan entisestään. Jos et suostu lääkkeisiin, voi sairasloma jäädä saamatta tai kela ei välttämättä hyväksy sairauspäivärahahakemusta. Voidaan katsoa, ettet ole sitoutunut hoitoon. Eli sinun pitää tuoda esille huonoa vointiasi tarpeeksi, mutta olla myös myönteinen hoitoon. Kannattaa varmaan loppujen lopuksi olla rehellinen siellä, mutta ei ainakaan vähätellä oireita.

Vierailija
2/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä minä ainakin sain sairauslomaa ja asiallisia lääkäreitä tuli vastaan onneksi. Yksi jopa sanoi, että sinä olet oikeasti sairas etkä vain hakemassa sairauslomaa - eli ilmeisesti kohtaavat kuitenkin kaikenlaista. Mutta kannustan tosiaan rohkeasti hakemaan apua, voimia sulle toivon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla keskivaikea masennus, muttei itsetuhoa. Sain B lausunnon, että olen työkyvytön  19.3.- 29.9. saakka.

Olen työtöntyönhakija kuitenkin, mutta ei velvoitetta työnhakuun kys ajalla. Olen kelan sairauspäivärahoilla. Varaudu, että tässä käsittelyssä kestää. Olin 2,5 kk ilman tukia. Tuli takautuvasti, mutta veti pikkasen ankeeksi taloudellisesti.

Varaa aika työttömän lääkärintarkastukseen, niin saat ilmaiseksi ajan.

Toivottavasti saat tarvitsemaasi apua.

Vierailija
4/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no itsetuhoisia ajatuksia on päivittäin elämäni takia että eiköhän tämän tilanteen PITÄISI olla lääkärille tarpeeksi vakava. Mutta eipä elämäni realiteetteihin lääkkeet auta. Täytyy sitten ottaa lääkkeet jotta tulee kohdelluksi todellisen terveydentilan mukaisesti.

Vierailija
5/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei no tämäpä on aivan järkyttävää, että pitäisi olla 2,5 kk ilman tukia. Täysi mahdottomuus siis hakea sairaslomaa. Jättää minut todella upeaan asemaan yhteiskunnassa aktiivisesti itsetuhoisia ajatuksia omaavana ihmisenä.

-ap

Vierailija
6/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sairastuin keskivaikeaan masennukseen, niin lääkäri kirjoitti heti kyselemättä sairauslomalapun, että jos alkavat työkkäristä jotain laittamaan, niin ei tuet lakkaa. 

Vierailija
7/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ap on työtön.

Vierailija
8/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työssäkäyvänä noilla kriteereillä yhden päivän sairaslomaa päivystyksestä. Ei kannata ihan kauheasti odottaa.

Vierailija
9/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Pidä itsestäsi huolta. Terveys on tärkein.

Vierailija
10/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain työssäkäyvänä noilla kriteereillä yhden päivän sairaslomaa päivystyksestä. Ei kannata ihan kauheasti odottaa.

No, ei tuo ole päivystysasia ellei tietty ole akuutisti itsetuhoinen. Omaan terveysasemaan yhteys, niin siellä hoidetaan ja tarvittaessa annetaan lähete eteenpäin. Kokemukseni mukaan 2 viikkoa on normaali 1. sairausloman pituus.

Vierailija
11/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtönkin saa sairaslomaa, ihan niin kuin työssä olevakin.

B-lausunto voi aiheuttaa katkon maksuissa, mutta itselle ainakin ensin kirjoitettiin se 60pvä a-todistuksella, jolloin ei tullut katkoa työmarkkinatuen ja sairaspäivärahan välissä. Nyt oon jatketulla sairaslomalla b-lausunnolla, ja tässä tuli vajaa 2viikkoa katkoa maksuissa. Eli ei välttämättä aja taloutta mitenkään kuralle.

Ehdottomasti kannattaa hakea sairasloma ja samalla hoitokontakti. Lääkkeitä ei oo pakko ottaa, jos sitoutuu muuten hoitoon. Minulla se esimerkiksi tarkoittaa säännöllistä kontaktia psyk.hoitajalle ja traumaryhmässä käyntiä.

Vierailija
12/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kiinnostaa kun sama asia lääkärin kanssa edessä. En odota mitään koska huonoja kokemuksia aikaisemmista käynneistä lääkärillä. Kieltäydyin myös lääkkeistä koska ne eivät ole ratkaisu työttömyyden ja sitä myötä rahattomuuden aiheuttamiin pään ongelmiin.

Vierailija
13/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap on työtön.

Työtön voi saada myös sairauslomaa. Sairauslomalla saa kieltäytyä työstä ja tuet ei lakkaa. Miksi työkyvyttömänä pitäisi hakea töitä?

Vierailija
14/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vornanen sai sairaslomaa vaikka ei ollut sairas. Monet ministerit saaneet saikkua ilman sairastumista. Työtön tuskin saa sairaslomaa masennuksen takia.

Vierailija
15/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lääkärissä edes tarvitse tehdä mitään selvitystä työssäkäynnistä, työttömyydestä tai mistään muustakaan. Pyydät vaan sairauslomatodistuksen ja sillä selvä. Kun kysytään ammattia, sano se mitä olet viimeksi tehnyt  tai vaikka opiskelija.

Vierailija
16/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ap on työtön.

Ja entä sitten. Kyllä työtönkin on sairauslomaan oikeutettu. Mikä helvetti siinäkin on niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
17/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ministerit tai kansanedustajat saa saikkua kun lehdessä vähän arvostellaan.

Vierailija
18/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän on syytä aktiivisesti pyytää sairauslomatodistus. Kaikki lääkärit eivät tunne sosiaaliturva-asioita ja saattavat vilpittömästi luulla, että työtön ei "tarvitse sairauslomaa".

Vierailija
19/19 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saat masennuksen vuoksi sairaslomaa. Miksi sitä epäilen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme