THL:n koventuneet laskelmat: Hallituksen sosiaaliturvan leikkaukset sysäävät 27 000 lasta köyhyyteen
Tutkimuspäällikkö Jussi Tervola kertoo leikkausten vaikuttavan etenkin tukia saaviin lapsiperheisiin.
Uusi arvio on se, että 27 000 lasta tippuu pienituloisuusrajan alle, Tervola kertoo.
Luku on siis kaksi kertaa suurempi kuin aikaisemmin on arvioitu. Arvioita ovat tehneet sekä THL:n että sosiaali- ja terveysministeriö. Niiden perusteella leikkaukset olisivat sysänneet köyhyyteen noin 11 00013 000 lasta.
THL:n uusi arvio ottaa huomioon hallituksen tekemiä kiristyksiä niin työttömyysturvaan kuin asumistukeen vuosien 2025 ja 2024 aikana. THL:n arviomenetelmä ottaa selvää leikkausten yhteisvaikutuksista.
yle.fi
Kommentit (724)
"Eläkeläisen asumistukea sai vuoden 2024 joulukuussa yli 200 000 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Lisäksi 240000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias.
Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista- se ei meille käy!
- Riikka Purra
https://www.tiktok.com/@laurilinden/video/7273185039930658081
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, että poliisilaitoksella on työttömiä määräaikaisuuksia tekemässä passi palveluissa?
No, eihän ne ole työttömiä silloin. Jos ovat töissä passipalveluissa.
Et edes tiedä, mitä "työtön" tarkoittaa. Silloin kannattaisi jättää väliin sellaiset keskustelut, missä puhutaan työttömistä.
"Eläkeläiset omistavat yli puolet Suomen kesämökeistä."
https://stat.fi/tietotrendit/blogit/2021/yli-puolet-mokinomistajista-on…
Romahtavan sosialistisen järjestelmän oireita.
Ei se eläkeläisen 200 000 euron kesämökki näy leipäjonoon. Sitä voi laittaa vaikka mitkä ryysyt päälle.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Pelkkää vasemmistopropagandaa koko juttu. Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee.
Juuri niin. Yllä erinomainen esimerkki propagandasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Pelkkää vasemmistopropagandaa koko juttu. Ei kannata uskoa kaikkea mitä lukee.
Tämä. Olen ihan samaa mieltä. En ole nähnyt yhtään köyhää lapsiperhettä. Ei pk-seudulla ainakaan. Niillä on tavaraa enemmän kuin minulla.
Teen töitä ihan oikeiden köyhien parissa. Niillä on kaikki tavara hommattu kierrätyksestä, Pelastusarmeijalta tai roskisten vierestä, mukaan lukien vaatteet, huonekalut, astiat jne. Heitä on Helsingissäkin tuhansia ja taas tuhansia. Kannattaa totisesti kadehtia heitä. Ja vihjeenä kannattaa mennä kokeilemaan, kuinka kiva on seistä ruokajonossa aamu seitsemästä puolille päivin, jotta saa muutaman viimeisen päivämäärän eineen.
Ylipäänsä se, että aikuiset ihmiset kehtaavat kadehtia köyhiä ja syrjäytyneitä, todistaa siitä, kuinka sairaaksi tämä koko yhteiskunta on mennyt, kun ihmisten vihaamisesta ja syrjimisestä on tehty hyväksyttävää ihan hallitustasolle asti.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Olen ihan samaa mieltä. En ole nähnyt yhtään köyhää lapsiperhettä. Ei pk-seudulla ainakaan. Niillä on tavaraa enemmän kuin minulla.
Kaikkein säälittävän olento lienee trolli, joka vuodesta toiseen toistaa tuota samaa lausetta.
Juu, persut haukkuvat EU:ta, mutta eivät pane tikkua ristiin sen ongelmien korjaamiseksi, koska hinkuvat mepeiksi ja muiksi muppeteiksi nostamaan korkeata palkkaa kavereidensa kanssa.
Tynkkynen on ainoa meppi, joka yrittää tuoda sitä mepin työtä ja vaikutusmahdollisuuksia suomalaisten tietoisuuteen. Siitä pisteet hänelle. On muutenkin erittäin selkeä puhuja. Ymmärrän, että et uskalla kyseistä jaksoa kuunnella, koska sinulla on sormet korvissa, silmät kiinni ja lällätät suureen ääneen, että et vain kuulisi mitään, mikä voisi muuttaa mielipidettäsi persuista. Eikä siinä mitään, ei kaikki uskalla, ei sitä tarvitse hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein säälittävän olento lienee trolli, joka vuodesta toiseen toistaa tuota samaa lausetta.
Säälittävin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä ihan oikeiden köyhien parissa. Niillä on kaikki tavara hommattu kierrätyksestä, Pelastusarmeijalta tai roskisten vierestä, mukaan lukien vaatteet, huonekalut, astiat jne. Heitä on Helsingissäkin tuhansia ja taas tuhansia. Kannattaa totisesti kadehtia heitä. Ja vihjeenä kannattaa mennä kokeilemaan, kuinka kiva on seistä ruokajonossa aamu seitsemästä puolille päivin, jotta saa muutaman viimeisen päivämäärän eineen.
Ylipäänsä se, että aikuiset ihmiset kehtaavat kadehtia köyhiä ja syrjäytyneitä, todistaa siitä, kui
Niinpä ja osalla lapset voi saada uudet pyörät isovanhemmilta. Ja suomalainen tyhmä naapuri ajattelee, että sossu maksaa.
Ostin kirpputorilta paidan 3 eurolla, se on kuin uusi.
Tätähän te tilasitte.Tätä te nyt saatte.Nauttikaa.Nauttikaa.MäkkärinKassa&HesenMannekiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipäänsä se, että aikuiset ihmiset kehtaavat kadehtia köyhiä ja syrjäytyneitä, todistaa siitä, kuinka sairaaksi tämä koko yhteiskunta on mennyt, kun ihmisten vihaamisesta ja syrjimisestä on tehty hyväksyttävää ihan hallitustasolle asti.
Ajatella, jotku ovat töissä aamu kuudesta ja pitkälle yli puolenpäivän. Mikä ongelma että loiset tekevät jotain ruokansa eteen? Aikaa luulisi riittävän
Sitten on kauhea pettymys, kun tulee potkulaki ja ei saakaan lapsille sossusta pyöriä, kun ne naapurin lapsen pyörät ostikin isovanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äkkiä THL:ltä rahoitus pois, kun tällaista menee julkaisemaan!
Työn alla:
"Suurin yksittäinen leikkaus kohdistuisi ehdotuksen mukaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitokseen (THL). Ministeriö ehdottaa, että THL:n määrärahoja leikataan 1,5 miljoonalla eurolla.
THL:ltä on jo aiemmin hallituksen tekemien leikkausten takia leikattu 12 miljoonaa euroa. Se johti mittaviin muutosneuvotteluihin, joissa irtisanottiin 98 työntekijää. Yhteensä työntekijöiden määrä väheni yli 200:lla."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011428560.html
Loppuu se faktojen kertominen kansalaisille. Suomi nousuun.
Hyvä, että tästä lafkasta päästään. Rahat parempaan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just haki valtio syyttäjänsihteereitä 8 kuukautta työsopimuksilla. Saa tehdä myös etänä kotona, kirjoittaa rikosjuttuja järjestelmiin.
Ja tämä on ongelmallista, koska...?
Ensinnäkin olisi mielenkiintoista kuulla perustelut, miksi juuri 8 kk? Eihän toki voi olla kysymys siitä, että tuolloin ei ehdi kertyä niin paljon työpäiviä, että pääsisi liiton päivärahalle? Eihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Hyvä, minulla on kollegana henkilö, joka on joka toinen viikko pois oman sairauden ja joka toinen viikko poissa lapsen sairauden takia.
Mutta pomo voi silti antaa potkut sinulle. Vai luulitko, että ahkeruus tulee olemaan se mittari, jolla ihmiset säilyttävät työpaikkansa?
Hesarissa muuten tänään juttu jossa kerrotaan miten valtava ongelma työpaikkakiusaaminen (ostrakismi) on Suomessa ja nimenomaan ahkerat, pätevät ja lahjakkaat kiusataan ja savustetaan usein kateuden takia ulos.
-eri
Pitäähän niille Kokoomuksen kermaperseiden vahinkolapsille saada suojatyöpaikat...
Juuri näin. Ja ihan vaan huvikseni tälle hyypiölle ihan yhtä aivoton lause, kuin hänen viljelemänsä, eli: Tarkoittamissasi köyhissä maissa ei kasvateta, eikä syödä porsaita. Siellä ei siis porsita. Sitä ei möhömahat aina tiedä.