Jos jättää osan omaisuudesta kuolinpesäksi, miten sen osalta perintöverotus?
Eli jos jättää kaiken tai osan kuolinpesäksi, miten verotetaan?
Eli perijöinä olen minä ja mun äiti.
(Mun äiti omistaa enemmän kuin mun isä, joten osituksessa mun äiti ei saa mitään. Mutta heillä on keskinäinen testamentti ja sen mukaan äitini perii osan)
Testamentin mukaan mun äiti perisi jopa mun lakiosan yli. Äitini on valmis luopumaan osasta osuudestaan.
Mutta miten verotetaan maksetaan, jos päätämme pitää osan tai kaikki kuolinpesänä? Ilmoitetaanko silloin prosenttiosuudet omistuksesta ja sen mukaan verotetaan vai miten?
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, miksi tämä on minulle näin vaikeaa käsittää. (Matematiikka on mulla ollut aina hyvä, mutta tätä en hahmota.)
Ap
Tuli mieleeni yksi mahdollinen selitys: et ole ehkä tajunnut, että perintövero lasketaan jokaiselle perilliselle erikseen. Eli verottaja laskee ensin, mikä on kunkin perillisen osuuden arvo ja määrää sitten tätä osuutta vastaavan perintöveron tälle perilliselle ottaen samalla huomioon mahdolliset vähennykset.
Jos kuvittelet, että verottaja katsoo koko perinnön (kaikkien perillisten yhteenlasketun) arvon, määrää sen perusteella perintöveron ja sitten jotenkin jakaa tuon perintöveron perillisten kesken, niin sitten hommasta tulisikin hankalaa.
Jos leski ilmoittaa luopuvansa osasta testamentista, niin tavallaan kaikki on jo yksilöityä perukirjassa, mutta verottaja kyllä tämän näkee, mutta laskee verot omaisuuksien mukaan miettimättä, mikä omaisuus meni kellekin.
Ja vaikka olemme tuossa perukirjan yhteydessä ilmoittaneet, mikä menee kenellekin, voimme vapaasti silti lilluttaa omaisuutta jakamattomana kuolinpesänä ja laittaa myöhemmin ehkä tehtävään jakokirjaan ihan eri tavalla kuin verovirastolle ilmoitimme.
Näinkö
Ap
"AP, tietäjän myös äitisi, että hånen ei tarvitse varakkaampana antaa tasinkoa pesään, mutta JOS HÄN VASTAANOTTAA testamentin osoittaman 110000€ arvoisen omaisuuserän, hän myös todellakin joutuu maksamaan siitä perintöveroa aivan normaalisti kuten sinäkin."
Äitini leskenä saa periä testamentilla tuon 110 000 verottomana. Siksi äitini tuon summan testamenttiin laittoi.
Ap
Kyllä, mutta niistä pitää tehdä viralliset jakokirjat (koska muuten aikanaan teidän perikunnilla on täysin mahdoton tehtävä edessä).+esim jos perukirjassa 'mökki' on ositettu äidille ja päätättekin toisin, sinä et saa siirrettyä sen virallista omistusta itsellesi (MML) etkä näin ollen esim ikinä myymään sitä.
ja KAIKKI paperit ikuisiksi ajoiksi talteen!
Vierailija kirjoitti:
"AP, tietäjän myös äitisi, että hånen ei tarvitse varakkaampana antaa tasinkoa pesään, mutta JOS HÄN VASTAANOTTAA testamentin osoittaman 110000€ arvoisen omaisuuserän, hän myös todellakin joutuu maksamaan siitä perintöveroa aivan normaalisti kuten sinäkin."
Äitini leskenä saa periä testamentilla tuon 110 000 verottomana. Siksi äitini tuon summan testamenttiin laittoi.
Ap
Miten hän saisi sen perintöverotta? Siis omasta puolikkaasta yhteisestä omaisuudesta ei tietenkään mene veroa mutta testamentatusta menee.
Sisareni lapsettomana peri miehensä mutta kyllä hän maksoi perintöverot miehen puolikkaasta.
Vierailija kirjoitti:
Ap
EI SAA ! T. Verottaja
Puolisolta saatu perintö on verovapaa 90 000 asti. Mutta tuleeko siihen päälle vielä se 20 000 verovapaata.
Syytät äitiäsi että jäit nopen osalle. Kai testamentissa on isäsi allekirjoitus ja todistajat ? Oliko isäsi siis oikeustoimikelvoton ja äitisi huseerasi? Silloin voit kiistää testamentin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten hän saisi sen perintöverotta? Siis omasta puolikkaasta yhteisestä omaisuudesta ei tietenkään mene veroa mutta testamentatusta menee.
Sisareni lapsettomana peri miehensä mutta kyllä hän maksoi perintöverot miehen puolikkaasta.
Leski saa perintöverotuksessa 90 000 euron puolisovähennyksen. Lisäksi jokainen saa periä 20 000 euroa verottomasti. Näin ollen leski maksaa veroa vain siitä osasta perintöä, joka ylittää 110 000 euroa. Tämä päti myös sisareesi, ellei hänen tapauksestaan sitten ole niin pitkä aika, että rajoja on sen jälkeen muutettu.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
EI SAA ! T. Verottaja
Lesken vähennysoikeus 90000 euroa ja 20000 verottoman perinnön alaraja? Yhteensä 110000 euroa. Näin se kyllä on, tiedoksi myös verottajalle.
AP:
laki:"os aviopuolisot ovat tehneet keskinäisen testamentin sellaisin ehdoin, että lesken ei voida katsoa saaneen omistusoikeutta toisen puolison omaisuuteen, ei hän ole velvollinen maksamaan veroa tästä testamentilla saamastaan etuudesta. Jos leski saa siis testamentilla pelkästään hallintaoikeuden kuolleen puolisonsa omaisuuteen, siitä ei tarvitse maksaa lainkaan veroa. Vain omistusoikeudesta verotetaan."
Tuolloin tuon omaisuuden omistus on sinun, äitisi saa sitä vain 'hallita' = sinä maksat siitä jo nyt myös perintöveroa (mikä on jonkin verran kevennetty, koska siinä on tuo hallintaoikeusrasite).
Jos taas äitisi perii tuon omaisuuden "kokonaan" (eli ei vain hallintaan, (esim mökki tmv) niin tuolloin hån maksaa siitä myös perintöveron ihan normaalisti. Tämän vuoksi harvemmin ikääntyneiden puolisoiden kannattaa testamentata omaisuuttakaan toisilleen "kokonaan" ainoastaan "hallintaan" koska muuten käy helposti niin ettå ensin "anna-Liisa" maksaa perintöveron ja muutamien vuosien päästä rintaperilliset jälleen uudestaan. Verottaja toki kiittää.
Jokainen, joka epäilee tuota lesken 110 000 euron perinnön verottomuutta, voi käydä itse verottajan perintöverolaskurissa merkitsemässä tuon summan ja rastittamassa kohdan "puolisovähennys". Katsokaa, paljonko tulee veroksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen, joka epäilee tuota lesken 110 000 euron perinnön verottomuutta, voi käydä itse verottajan perintöverolaskurissa merkitsemässä tuon summan ja rastittamassa kohdan "puolisovähennys". Katsokaa, paljonko tulee veroksi.
Korjaan vähän. Leski voi periä verottomasti 109 999 €. Jos perii 110 000 €, menee siitä satanen perintöveroa. Käykää tarkistamassa itse verottajan perintöverolaskurilla ennen kuin alapeukutatte.
"Jos taas äitisi perii tuon omaisuuden "kokonaan" (eli ei vain hallintaan, (esim mökki tmv) niin tuolloin hån maksaa siitä myös perintöveron ihan normaalisti. Tämän vuoksi harvemmin ikääntyneiden puolisoiden kannattaa testamentata omaisuuttakaan toisilleen "kokonaan" ainoastaan "hallintaan" koska muuten käy helposti niin ettå ensin "anna-Liisa" maksaa perintöveron ja muutamien vuosien päästä rintaperilliset jälleen uudestaan. Verottaja toki kiittää."
Mun äiti perii tuon kokonaan. Mutta sen tiedän, että 110 000 euroon saakka hän saa verottomana. Siksi testamentissa oli tuo (tai euron alle)
Mietin tässä ohessa sellaistakin, että jos mun äiti antaisi mökinpuolikkaan mulle (eli ei vastaanottaisi sitä) ja hänelle jäisi hallintaoikeus mun puolikkaaseen, niin koko mökki olisi äitini hallinnassa. Voisiko tuleva laki määrätä jopa niin, että mökki olisi vuokrattava ja siitä rahat vanhushoivaan (jos sellaiseen joutuu). Nythän vaikuttaa vain oikeat tulot ja lisäksi laskennallinen metsätalouden (meillä ei ole metsää)
Vierailija kirjoitti:
"Jos vaikka sisareni kanssa laiilliset osuutemme olisivat 50/50, mutta jakovaiheessa haluaisimmekin jakaa 70/30 niin se ei veroihin vaikuta vaan verot tulisivat 50/50 osuuksien mukaan."
Niin, PERINTÖverot tulevat 50/50. Mutta, jos reaalisesti perintöä jaettaessa toinen saa osituksessa 70% ja toinen 30%, niin toinen on saanut lahjaksi 20%, millä perinnön suuruudesta suuruudesta riippuen on eriasteista veroseuraamusta.
Osituksella ei ole mitään tekemistä perinnönjaon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vainajalta saada tasinkoa. Varakkaampi leski antaa kuolinpesällä tasinkoa jos antaa.
Jos ei ole avioehtoa, ja leskellä on vähemmän omaisuutta, on leskellä OIKEUS TASINKOON. Leski voi päättää haluaako sitä vaiko ei. Kuolinpesästä ensin maksetaan osituksen perusteella tasinko, jos leski niin haluaa ja sitten tiedetään perittävän omaisuuden suuruus.
Sama pätee myös toisinpäin. Jos leski on varakkaampi voi maksaa kuolinpesälle tasinkoa ja tämän tasingon maksun jälkeen tiedetään se perittävä omaisuus.
eli järjestys on AINA sama, Ensin tehdään ositus avioeron purkautumisen johdosta ja sitten perinnönjako.
Vierailija kirjoitti:
Leski ei saa perintöä vaan osinkoa sitä ei veroteta..muut eli kuolinpesän osakkaat joutuvat maksamaan perintöverot vaikka omaisuutta ei jaettaisi tai kuolinpesää ei jaettaisi vaan omaisuus jäisi jakamatta kuolinpesään..
Verot tulee kuitenkin maksaa samoin kuolinpesän kulut ..
Jos kyolinpesällä on tuloja ja kiinteistöjä esimerkiksi tulee kuolinpesällä olla kirjanpito ja oma verotus jonka kautta maksellaan kuolinpesän kulut ja maksellaan verot...
Tälläinen järjestelyä on tehty
Paskat se mitään OSINKOA saa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miksi en osaa hahmottaa tätä. (Matematiikan kyvyissäni ei ole vikaa. Se on ollut aina mieliaineeni opinnoissa)
Tiedän, että perukirja on kuolinpesän veroilmoitus ja jakokirja tehdään sen jälkeen tai jätetään jakamattomaksi kuolinpesäksi.
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että miten verotetaan osataan kohdistaa oikein, jos perukirjavaiheessa ei ole tiedossa, mikä omaisuus menee kenellekin. Kun kuitenkin kyse on kiinteistöistä ja asunto-osakkeista.
(En siis voi ilmoittaa verottajalle, että saan vaikkapa 40 000 euron arvosta kiinteistöjä ja asunto-osakkeita, kun verottaja haluaa tietysti tarkastella, olenko arvioinut niiden hinnan liian alakanttiin)
Eli testamentissa määrätään äidilleni 110 000 euron arvosta omaisuutta (jonka leski saa verottomana)
Mutta haluaisin pitää kaiken jakamattomana kuolinpesänä, koska mietin tulevia hoivamaksuja (joihin saattaa omaisuus alkaa vaikuttaa, jos lake
Kokeillaan miljoonannenjaensimmäisen kerran.
VEROTTAJAA EI KIINNOSTA MIKÄ MENEE KELLEKIN, VEROTTAJAA KIINNOSTAA VAIN EUROT.
Kun tiedään MITÄ ON TESTAMENTATTU VAIMOLLE, tiedetään MYÖS TESTAMENTIN ARVO -> vaimon vero määräytyy TÄMÄN ARVON mukaan.
lopun vainajan omaisuuden ARVOTKIN ovat tiedossa perukirjassan -> SINÄ MAKSAT VERON SEN SUMMAN PERUSTEELLA.
Eli jos vaimo perii vaikka yhteisestä kodista miehen omistusosuuden ja jos asunnon arvo on 500 000, ja vaimo valmiiksi omisti jo puolet, niin MIEHEN osuuden arvo on 250 000, jonka vaimo perii testamentin kautta. -> vero määräytyy 250 000 euron perinnön mukaan.
vastaavasti kaikk muu MIEHEN omaisuus tulee sinulle ja vero määräytyy niiden yhteenlasketun arvon mukaan. Se että jaatteko pesän vai ette EI VAIKUTA YHTÄÄN MIHINKÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
"Verotus menee perukirjan summien mukaan. Mitä siinä on ilmoitettu arvoksi. Pesän ilmoittaja vannoo perukirjan lausekkeessa ilmoittaneensa kaikki tiedot oikein"
Mutta perukirjassa on myös mainittu omaisuuserät, mitä kukin perii, jotta verotus tarkistaa, onko arvot käypiä arvoja.
Eikö tällöin ole samalla kuitenkin jo perinnönjako tehty, vaikkei varsinaista perinnönjakokirjaa olekaan.
ei... perukirjassa EI mainita "mitä kukin perii" vaan siinä on omaisuus ja niiden arvot.
Ottaako pekka veneen ja lissu auton on sitten ihan eri toimitus eikä tätä tietoa ole perukirjassa.
AP, tietäjän myös äitisi, että hånen ei tarvitse varakkaampana antaa tasinkoa pesään, mutta JOS HÄN VASTAANOTTAA testamentin osoittaman 110000€ arvoisen omaisuuserän, hän myös todellakin joutuu maksamaan siitä perintöveroa aivan normaalisti kuten sinäkin.