Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täysin älyvapaa idea että vanhushoiva tulevaisuudessa pitäisi kustantaa omasta varallisuudesta

Vierailija
24.08.2025 |

Ihan kuolleena syntynyt ajatus! Jos tuollaiseen mennään, niin onhan ihan päivänselvä asia, että jokainen ottaa asiakseen käyttää omaisuutensa ennen vanhuusikää, tai antaa ennakkoperintönä lapsilleen, jos lapsia on. Jos joku lapseton vanhus ei näin tekisikään, ja tarvitsisi vaikka kotipalvelua, niin hänen olisi pakko käytännössä myydä asuntonsa/talonsa, jossa on ehkä ikänsä asunut. Vanhuksilla on usein vahva tunneside kotiinsa, ja olisi todella julmaa pakottaa heidät luopumaan siitä saadakseen tarvitsemansa hoivaa. Sitten on tietysti sekin puoli, ettei sitä torppaa välttämättä edes saisi myytyä. Jos on joku vanha rintamamiestalo muuttotappiokunnassa, niin kukapa sen sitten ostaisi. Arvoksi voi olla määritelty vaikka 30.000€, mikä siis vanhuksen pitäisi pystyä hoivastaan maksamaan. Eikä ongelmat tähänkään vielä lopu. Jos kävisikin niin, ettei vanhus olisi ymmärtänyt jakaa omaisuuttaa ollessaan vielä voimissaan ja päätäntävaltainen asioistaan, ja perilliset tajuasivat tilanteen vasta kun vanhus alkaisi tarvita hoivapalveluita, niin olisi iso riski, että palveluita ei koskaan haettaisi. Omaiset hoitaisivat itse, vaikka heillä ei ehkä oikeasti olisi mahdollisuutta olla läsnä niin paljon kuin tarve vaatisi. Töissä olisi käytävä, ja voisi olla muitakin velvotteita hoidettavana. Ja ehkä pitkä etäisyys vanhuksen luokse. Silti ei haettaisi hoivaa, jotta perintö ei menisi siihen. Hoidettaisiin vaan sen verran mitä ehtii, ja muuten vanhus olisi käytännössä heitteillä. Sitäpaitsi olisi todella epäreilua, että ihmisiä jotka olisivat tunnolliseti asiansa hoitaneet, ja onnistuneet säästämään, ja hankkimaan omaisuutta, rankaistaisiin tällä tavalla. Sitähän se olisi, jos kaiken maailman hulttiot, jotka eivät koskaan olisi laittaneet tikkua ristiin yhteiskunnan eteen, ja joilla olisi vanhuuden koittaessa vain se kuuluisa tuulenhuuhtoma perse, saisivat sitten ilmaiseksi samat palvelut. 

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta kai voi kustantaaa perushoidon, mutta kyllä pitäisi omiakin rahojaan käyttää hyvinvointiinsa. Turhaa niitä on pihistää perijöille.

Vierailija
2/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkähän ne verorahat menee täällä todella kireän verotuksen maassa? Ai jaa, tiedetään, mutta siitä ei saa puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se menee niin, ettei ketään ole enää varaa hoitaa julkisista varoista. Ostat itse hoidot, tai lapsesi ostavat tai hoitavat itse, tai jäät heitteille.

Vierailija
4/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sillä omalla omaisuudella voi itselleen hyvät oltavat ostaa vanhana? Miksi täytyisi pitää kartano kalustettuna tyhjillään ja hoito verovaroin hoitolaitoksessa? Mitä sä sillä kartanolla mullan alla teet? Kartano myyntiin ja rahat kiertoon. Haluatko et hautakivessä lukee: kuoli 4 miljoonaa euroa tilillä. 

Vierailija
5/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä kokoomuksen ideoita hyvästä yhteiskuntamallista - ei jatkoon dystopialle ja Usa-tyyliselle yksityiselle vanhusbisnekselle, siitähän tässä on kyse.

Vierailija
6/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta kai voi kustantaaa perushoidon, mutta kyllä pitäisi omiakin rahojaan käyttää hyvinvointiinsa. Turhaa niitä on pihistää perijöille.

Yhteiskunta kustantaa perushoivan kaikille nyt. Tai sillä tavalla, että tuloista menee tietty prosenttiosuus hoivaan, mikä on ihan ok. Mitä muuta sitten pitäisi maksaa? Eri juttu tietysti, jos HALUAA jotain ylimääräistä luksusta, mutta perushoivanhan saa jokatapuksessa. Mitä muuta sitten tarvitsee?

Vierailija
7/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kauheaa jos ihminen joutuu maksamaan omat kulunsa itse.

Vierailija
8/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki säästää eikä uskalla kuluttaa.  Koska tulevaisuutta ei voi tietää kuin suurinpiirtein.   Miten laskee ne vuosikulut tai vuodet jolloin säästöjä tarvitaan?  Pienipalkkaisilla ei voi jäädäkään joten siinä on epäoikeudenmukaisuutta että jotkut kustantaa itse, jotkut saa  ilmaiseksi.  Jo nyt varakkaat vanhukset kustantaa hyvinvointiaan itse. 

Vierailija
9/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sillä omalla omaisuudella voi itselleen hyvät oltavat ostaa vanhana? Miksi täytyisi pitää kartano kalustettuna tyhjillään ja hoito verovaroin hoitolaitoksessa? Mitä sä sillä kartanolla mullan alla teet? Kartano myyntiin ja rahat kiertoon. Haluatko et hautakivessä lukee: kuoli 4 miljoonaa euroa tilillä. 

En tee sillä kartanolla mitään, mutta jälkeläiseni ehkä tekevät! He voivat sen vaikka myydä, ja käyttää rahat haluamallaan tavalla. Miksi minun pitäisi sillä hoivani maksaa, jos naapurin juoppo saa oman vastaavan hoivansa ilmaiseksi. Eiköhän jokainen mieluummin jätä omaisuutensa lapsilleen ja lapsenlapsilleen, kuin käytä sitä sellaiseen, jonka saisi jokatapauksessa vaikka ei omistaisi mitään?

Vierailija
10/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Se nimenomaan ON kauheaa, jos kaikki eivät näin joudu tekemään! Se on väärin!

Vierailija
11/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, jospa verotus siis lopettaisiin ihan kokonaan ja kaikki maksaisivat kaikki kulunsa itse. Sinäkin.

Meillä on sekä vanhemmat, että me lapset maksaneet veroja ihan reilusti ja nyt sitten loppumetreillä vietäisiin tilit tyhjiksi johonkin kansainvälisen sijoitusyhtiön omistamaan hoitokotiin. 

Vierailija
12/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti jos tuollainen laki tulisi voimaan, niin ainakin minä siirtäisin ennakkoperintönä kaiken oamisuuteni kolmelle lapselleni. Eläisin eläkkeelläni, kuten nytkin, ja säilyttäisin ainoastaan asumisoikeuden kodissani, vaikka se olisi lasteni omistuksessa. 

Vierailija
13/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä varten jo vuoden verran vanhemmat  siirtäneet omaisuuttaan lapsille ja ulkomaille. Ohan tuo eriarvoistamista että  varattomat  sitten ovat  siivellä. 👍🏻

Vierailija
14/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tee sillä kartanolla mitään, mutta jälkeläiseni ehkä tekevät! He voivat sen vaikka myydä, ja käyttää rahat haluamallaan tavalla. Miksi minun pitäisi sillä hoivani maksaa, jos naapurin juoppo saa oman vastaavan hoivansa ilmaiseksi. Eiköhän jokainen mieluummin jätä omaisuutensa lapsilleen ja lapsenlapsilleen, kuin käytä sitä sellaiseen, jonka saisi jokatapauksessa vaikka ei omistaisi mitään?

Tottakai sille juopolle tulee vaan se pikainen kotihoito,eli lääkkeet ja ruoka mikroon ja heippa. Joku tulee illalla vaihtaa vaipan. Omalla rahalla taas voit ostaa parempaa hoivaa,mitä kunta ei voi tarjota.

Vierailija
15/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuksia tulee olemaan niin paljon, et tä pakko kai on jotain tehdä. Kun suuret ikäluokat eli 1980-luvulla syntyneet jäävät eläkkeelle, ongelmat kasvaa. Nykyiset vanhukset kuolevat 5 vuoden aikana, eli silloin on uudet suuret sukupolvet eläkkeelle jäämässä.

Vierailija
16/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta kustantaa perushoivan kaikille nyt. Tai sillä tavalla, että tuloista menee tietty prosenttiosuus hoivaan, mikä on ihan ok. Mitä muuta sitten pitäisi maksaa? Eri juttu tietysti, jos HALUAA jotain ylimääräistä luksusta, mutta perushoivanhan saa jokatapuksessa. Mitä muuta sitten tarvitsee?

Nykytilanteessa tuloista menee lähes kaikki siihen hoitokodin maksuun. Samaan aikaan nämä tunarit vielä pistävät viestinviejänsä esittämään, että eläkeläisten säästötkin pitäisi viedä. Ihan pimeää touhua. 

Vierailija
17/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Kun on varaa on oikein, että niitä käytetään omaan hoivaan. Varattomat hoidetaan verovaroilla.

Vierailija
18/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan se menee niin, ettei ketään ole enää varaa hoitaa julkisista varoista. Ostat itse hoidot, tai lapsesi ostavat tai hoitavat itse, tai jäät heitteille.

Siinä tapauksessa voidaan lopettaa myös verojen maksaminen. On kyllä hyvin kyseenalaista jo nytkin, miten verorahat ei muka riitä edes peruspalveluiden turvaamiseen, vaikka Suomessa on ihan hillittömän korkea verotus. Mutta sitähän se on, kun täytyy olla koko maailman sosiaalitoimistona. Ensin muut, ja vasta sitten oma väki, jos jotain hiluja jää.

Vierailija
19/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa ole mistään muusta kyse, kuin että kokkarit haluaa putsata suomalaisten eläkeläisten rahat hyvävelifirmoille ja yksityisille sijoittajille. 

Vierailija
20/94 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi minun ja muiden veronmaksajien pitäisi kustantaa sinun hoivasi jotta saisit jättää omaisuutesi perillisillesi ?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme