Kalevalaisuus
Kansalliseepoksemme Kalevala kertoo tarinaa vuosisatojen, ellei jopa vuosituhanten takaa. Runot ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle.
Koetko, että olemme Kalevalaista kansaa? Onko Kalevalaisuus osa identiteettiäsi?
Kommentit (41)
KUKAAN EI YMMÄRRÄ MITÄÄN KUKA KULLERVO ON ??? ÄLYTÖNTÄ.
Suomen heimot on kärsinyt juutalaisten kirouksista ja budhan kuin hindujen kun muslimien kuin lahkojen. Kuin jopa ortodoksien. Uskonto paskat sen päälle varkaat ja jehovat kuin sadut tarinat ja piraatit. Helluntailaiset on kiusaajia työpaikoilla. KÄRSITTY ON.
Ainakin olen Vaka Vanha Väinämöinen.
Näinä kansainvaellusten aikoina on hyvä pitää tietoisuus siitä, että mihin väkeen kuuluu.
Ihmisellä pitää olla juuret.
En koe, kyllä suomalaiset ovat hylänneet nuo juurensa.
Kalevalan olen aina mieltänyt kansamme juuriksi.
Joku leijonakoru ei ole koskaan säväyttänyt ja nimi Suomikin on alunperin tarkoittanut käsittääkseni vain varsinais-suomea.
Vierailija kirjoitti:
Näinä kansainvaellusten aikoina on hyvä pitää tietoisuus siitä, että mihin väkeen kuuluu.
Ihmisellä pitää olla juuret.
Lasteni nimet ovat Kalevalasta. Juuri tuosta syystä.
Helsinki-Vantaan lentoasemalta kun laskeutuu sitä ammottavaa ja kammottavaa liukuporraskuilua pitkin syvyyksiin tuhkanharmaalle ja ankealle juna-asemalle niin saa kuulla hiljaa kaikuvia matalia hitaita säveliä "vaka vanha väinämöinen".
En tiedä toista paikkaa mikä muistuttaisi helvetistä. Ja jostain syystä tulee hitlerikin mieleen. Ehkä se kauheus, pahan läsnäolo 🧌
Kalevalasta puheenollen, uuden jäänmurtajan nimeksi on tulossa Aino.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011343453.html
Yleisurheilun SM-kisat on nimeltään Kalevan kisat.
Ja se on hieno juttu.
Kalevalalalainen jäsenkorjaus = jäsenet nikamista repäistään sijoiltaan. Päälle ommm ja joogaa. Kipulääkkeitä ja ruohoo.
Samaistun Marjattaan, joka tuli raskaaksi syötyään puolukan.
Vierailija kirjoitti:
En koe, kyllä suomalaiset ovat hylänneet nuo juurensa.
Vaik sinä oot, niin me ei.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki-Vantaan lentoasemalta kun laskeutuu sitä ammottavaa ja kammottavaa liukuporraskuilua pitkin syvyyksiin tuhkanharmaalle ja ankealle juna-asemalle niin saa kuulla hiljaa kaikuvia matalia hitaita säveliä "vaka vanha väinämöinen".
En tiedä toista paikkaa mikä muistuttaisi helvetistä. Ja jostain syystä tulee hitlerikin mieleen. Ehkä se kauheus, pahan läsnäolo 🧌
Se on korviesu välissä.
Vierailija kirjoitti:
Se on kieltämättä surrealistinen ja outo betonibrutalismin kaikuva holvi.
Portaali toiseen ulottuvuuteen.
Kiinnostaisi kuulla arkkitehtien petusteluita, koska paikka on jossain määrin pelottava. Sellainen tunnelma tuskin palvelee matkustajia.
Meidän pitäisi olla ylpeitä Kalevalalaisista juuristamme.
Monen ulkomailla arvostaa Kalevalaa ja koittaa vielä aika jolloin mekin ymmärrämme sen arvon. Matkailun saralla Kalevala on vielä lähes kokonaan hyödyntämättä.
En. Koen että Kalevala on erillinen asia, kultti tai usko, olentotarusto. Ja suomalaisuus on erikseen ja maa. Vaikka osa yhdistää ne. Ja ihminen voi soitella kannelta ilman Kalevalaa, pukeutua pellavaan, olla hiljaa ja lukittautua pirttiin.
Kalevala on minulle hieman etäinen, vaikka minulla on karjalaisia sukujuuria isoäidin kautta. Luin Kalevalan parikymppisenä. Ehkä nyt keski-iässä voisin lukea sen uudestaan ja katsoa avautuuko sen maailma minulle paremmin.
Kalevalan mytologisessa maailmassa on kuitenkin kaksi hahmoa jotka ovat minusta vaikuttavia: Louhi eli Loviatar sekä erityisesti mystinen Tuonen joutsen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
No hyvä, aika paljon samaa mieltä että ollaan.