Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kalevalaisuus

Vierailija
24.08.2025 |

Kansalliseepoksemme Kalevala kertoo tarinaa vuosisatojen, ellei jopa vuosituhanten takaa. Runot ovat siirtyneet sukupolvelta toiselle.

Koetko, että olemme Kalevalaista kansaa? Onko Kalevalaisuus osa identiteettiäsi?

Koetko olevasi osa Kalevalaista kansaa?

Vaihtoehdot

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pohjois-Karjalassa elokuvaan kohdistuu isoja odotuksia. Sen toivotaan muun muassa tuovan näkyvyyttä ja vahvistavan maakunnan matkailua."

https://yle.fi/a/74-20195116

Vierailija
42/59 |
19.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuhmossa on kulttuurikeskus Juminkeko jossa on kaikki Kalevalan käännökset, yli 60 kielelle. Siellämain on lähempänä Kalevalaa kuin vaikka etelä-Suomessa.

Epäilemättä.

Toisaalta ryöstetty Karjala on osa suomalaista sieluani, vaikkei minulla (tiettävästi)  ole siellä juuria.

Fyysinen välimatka ei ole ainoa tapa mitata läheisyyttä.

Sama juttu. Seinälläni on kartta jostain 30-luvulta. Eli Tarton rauhan rajoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää Kalevalanpäivää Kalevalaiselle kansalle.

Vierailija
44/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti Kullervo elokuvan jälkeen tehdään uusi Kalevala elokuva. Ja samalla porukalla kuin Kullervo elokuva.

Vierailija
45/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Kalevala on Lönnrotin teos joka ei kerro suomalaisista.

Siis fiktio.

Vierailija
46/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsi-Suomella ei ole mitään tekemistä Kalevalan kanssa, mutta ovat kuitenkin omineet sen, johtuu siitä ettei Karjalaisia pidetä Suomalaisina. Kalevala on ennen kaikkea Karjalaisten eepos. 

Tehdään tämä asia selväksi. 

Vierailija
47/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Siis fiktio.

Ja perustuu pääosin Karjalaisten kertomuksiin. Siitä huolimatta Länsi/Etelä-Suomi ovat kaapanneet opuksen itselleen. Karjalaisuus on yritetty eristää Kalevalasta jo vuosikymmeniä. 

Vierailija
48/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Siis fiktio.

Kertoo Kalevalaisista eli meistä.

Vierailija
49/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuhmossa on kulttuurikeskus Juminkeko jossa on kaikki Kalevalan käännökset, yli 60 kielelle. Siellämain on lähempänä Kalevalaa kuin vaikka etelä-Suomessa.

Epäilemättä.

Toisaalta ryöstetty Karjala on osa suomalaista sieluani, vaikkei minulla (tiettävästi)  ole siellä juuria.

Minun suku on Karjalan evakkoja ja heitä kutsuttiin täällä Etelä-Suomessa vielä 1970 luvulla laukkyryssiksi.  

Samalla tavalla olette kaapanneet Kalevalan itsellenne vaikka se on pääasiassa Karjalaisten taruja.

Vierailija
50/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Siis fiktio.

Kertoo Kalevalaisista eli meistä.

Etelä-Suomessa asuvat eivät ole mitään Kalevalaisia vaan Karjalaiset ovat. Kalevan runoista pääosa on Karjalaista runoaineistoa eikä sillä ole mitään tekemistä Etelä-Suomen taikka Länsi-Suomen kanssa.

Vierailija
51/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin ajan henki kun Kalevalaa tehtiin niin seksi ja erotiikka sitten poistettiin vaikka tarinat kulki kansan suussa.

Vierailija
52/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin olemme.  Mitä muuta kansaa sitten ? 

Aasialaista, Lähi-Itäläistä, Polynesialaista ....? 

Toivoisin Suomeen 1800-luvun lopun tapaista heräävää kansallismielisyyttä.

Jos suomalaiset itse eivät arvosta  ja ylläpidä suomalaista kulttuuria niin ketkä sitten ? 

Kiinalaiset, irakilaiset, italialaiset.... ?

Ei, kyllä se kaikki on omissa käsissämme.

Vierailija
53/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agricolan epäjumalaluettelossa 1500-luvulta Hämäläisten jumalia oli mm. väinämöinen, ilmarinen, tapio, ahti. Näitä ei ollut Karjalaisten jumalluettelossa. 

Mistä siis päätyi ilmariset ja väinämöiset karjalasten runoihin?

Oliko kulttuurista omimista Hämäläisiltä?

Vierailija
54/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin olemme.  Mitä muuta kansaa sitten ? 

Aasialaista, Lähi-Itäläistä, Polynesialaista ....? 

Toivoisin Suomeen 1800-luvun lopun tapaista heräävää kansallismielisyyttä.

Jos suomalaiset itse eivät arvosta  ja ylläpidä suomalaista kulttuuria niin ketkä sitten ? 

Kiinalaiset, irakilaiset, italialaiset.... ?

Ei, kyllä se kaikki on omissa käsissämme.

Mitä juuria sinulla on Karjalaan? Älä omi karjalaisia taruja itsellesi jos et ole karjalainen tai sukuasi ei ole sieltä päin. 

Vierailija
55/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalaista runonlaulua on ollut koko itämeren-suomalaisten asuinalueilla. Se vain säilyi parhainten Vienan perukoilla.

Vierailija
56/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/art-2000010488584.html

"Pirkanmaa onkin muinaista Kalevan maata"

Vierailija
57/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhimmat tunnetut kalevalaisten runojen kirjalliset taltioinnit ovat ilmeisesti 1500-luvulta.[7] Ensimmäiset kalevalamittaiset runot kerättiin läntisestä Suomesta."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kalevalainen_runous

Vierailija
58/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilemättä.

Minun suku on Karjalan evakkoja ja heitä kutsuttiin täällä Etelä-Suomessa vielä 1970 luvulla laukkyryssiksi.  

Samalla tavalla olette kaapanneet Kalevalan itsellenne vaikka se on pääasiassa Karjalaisten taruja.

Minun esi-isä 1800-luvulla oli laukkuryssä uhtualta ja meni naimisiin pirkanmaalla ja jäi tänne. Kuuluuko Kalevala nyt minulle, kun on uhtualaista verta? Voinko alkaa uhriutumisen asian tiimoilta?

Vierailija
59/59 |
28.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mulla ei ole mitään tekemistä Kalevalan kanssa. Eikä ole ollut. Luonnon kanssa on jotain tekemistä ja sijainnit. Lapsena oli Kalevalan lausumista ja rytmitaputusta, tömistelyä, opettaja käski.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi