Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL

Vierailija
24.08.2025 |

Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?

Kommentit (8442)

Vierailija
8421/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietit asiaa vähänkin pidemmällä aikajanalla, ehkä hoksaat. Vaikka ihmisellä olisi parina oma kopionsa varmasti tulee hetkiä ja aikoja, jolloin toisen reaktiot, ominaisuudet tms. eivät miellytä. Koska itsekin muuttuu, haluaa eri asioita eri aikoihin, tarvitsee erilaista kumppania eri hetkissä. Silloin pitää miettiä kokonaisuutta. Jos on suhteessa kuitenkin paljon plussan puolella, kannattaa sivuuttaa nuo hetket, jolloin on kumppaniin tyytymätön. Itsekään ei kykene varmasti olemaan töydellinen kumppani koko ajan. Toinen vaihtoehto on laittaa kumppani vaihtoon ja jahdata sitä täydellistä aina kun ensimmäinen ongelma tai epähaluttu piirre ilmaantuu. Jos noin tekee, kannattaa miettiä mitä itse on parisuhteeseen tuomassa, tuskin täydellisyyttä, toivonmukaan inhimillisen, epätäydellisen mutta rakastavan ihmisen?"

Olen se, jolle vastatsit, ja en pitkän suhteen kokemuksellakaan tunnista kuvaamaasi asiaa. Kyllä minulle kumppani on ollut ihan oikea kumppani kaikissa tilanteissa, en ole kaivannut toisenlaista kumppania. Toinen kirjoittaja, joka jo vastasi sinulle, osui aikalailla oikeaan sen suhteen, mitä itsekin tarkoitin.

Vierailija
8422/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Arttu on Imatralta pidetään pöyristyttävänä sitä, että hän kuvittelisi tuoreen parin asettuvan Imatralle. Aiemmilla kausilla ei taas ole hämmästelty asettumista Espooseen, Tampereelle tai Ouluun, esimerkiksi.

Veikkaanpa että jos parista toinen asuisi Kittilässä tai Hangossa, muutto koettaisi ihanaksi seikkailuksi.

Aika paljon taitaa ne omat mielikuvat paikkakunnista painaa, eikä niinkään järkisyyt.

Minusta Turku oli ihana kaupunki vielä kun siellä kouluikäisenä vietin paljon aikaa, siis 1990-luvulla. Nyt se on ihan kamala ghetto -Tukholman huonot puolet, eikä juurikaan niitä hyviä. Mieluummin asettuisin Imatra-Lpr seudulle kuin Turkkuseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8423/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Arttu on Imatralta pidetään pöyristyttävänä sitä, että hän kuvittelisi tuoreen parin asettuvan Imatralle. Aiemmilla kausilla ei taas ole hämmästelty asettumista Espooseen, Tampereelle tai Ouluun, esimerkiksi.

Veikkaanpa että jos parista toinen asuisi Kittilässä tai Hangossa, muutto koettaisi ihanaksi seikkailuksi.

Aika paljon taitaa ne omat mielikuvat paikkakunnista painaa, eikä niinkään järkisyyt.

Minusta Turku oli ihana kaupunki vielä kun siellä kouluikäisenä vietin paljon aikaa, siis 1990-luvulla. Nyt se on ihan kamala ghetto -Tukholman huonot puolet, eikä juurikaan niitä hyviä. Mieluummin asettuisin Imatra-Lpr seudulle kuin Turkkuseen.

En nyt itse muista, miten aiemmilla kausilla meni, mutta on vähän eri asia miettiä yhdessä kahden paikkakunnan välillä, että kumpikos valitaan, jos periaatteessa olisi mahdollista valita kumpi tahansa - kuin että jo alkuasetelma on sellainen, että toinen osapuoli ei tule joustamaan, eli hänen paikkakuntansa on ainoa mahdollinen vaihtoehto. Ja niinhän se tässä on - kun toisella on lapsia, se on hänelle syy olla "estynyt muuttamaan", ja kaikki ymmärtävät sen. Toisen osaksi jää mukautuminen.

Mutta ei tässä voi toki Arttua tuosta syyttää - en minäkään mihinkään muuttaisi juuri lasten takia. Mutta asiantuntijoilta typerää laittaa noin kaukana asuvat yhteen silloin, kun tilanne on tällainen.

Vierailija
8424/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että on tuossa aika paljon järkisyitäkin mukana. Jos ihminen on kotoisin Turusta, hänen ystävänsä ja ehkä muutkin läheisensä asuvat varmaan sielläpäin. Lisäksi hänellä on työ Turussa, mutta pikkukaupunkina Imatralta voisi olla vaikea löytää töitä. Ja lisäksi ei varmaan ajatus uusperheestä kiinnosta ollenkaan. Nämä ovat ihan järkeviä syitä olla muuttamatta Imatralle.

Vierailija
8425/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elisa olisi kyllä kaunis sellaisella jylhällä tavalla. Kuin kuningatar tai pressan vaimo. 

No ei ole. Ikäistään vanhemman näköinen.

No en minä iästä puhunut. Iäkäs nainenkin voi olla komea. Romanttinen tyyli pukisi häntä. Ei siis mitkään lastenvaatteet prinsessapuhvihihoin, vaan muutoin herkkää naisellista. Rock- ja goottivermeet tekee noitalookin, vääränmalliset ja kuosiset kukkamekot tätilookin. Mutta totta, että ikäistään vanhemman oloinen on ja minusta eniten juurikin tyylin ja täpäkän käyttäytymisen vuoksi. Mutta ominaispiirteensä ovat kauniit. Herkkyyttä, herkkyyttä hänelle vaan lisää! 😂

Vierailija
8426/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elisa olisi kyllä kaunis sellaisella jylhällä tavalla. Kuin kuningatar tai pressan vaimo. 

No ei ole. Ikäistään vanhemman näköinen.

No en minä iästä puhunut. Iäkäs nainenkin voi olla komea. Romanttinen tyyli pukisi häntä. Ei siis mitkään lastenvaatteet prinsessapuhvihihoin, vaan muutoin herkkää naisellista. Rock- ja goottivermeet tekee noitalookin, vääränmalliset ja kuosiset kukkamekot tätilookin. Mutta totta, että ikäistään vanhemman oloinen on ja minusta eniten juurikin tyylin ja täpäkän käyttäytymisen vuoksi. Mutta ominaispiirteensä ovat kauniit. Herkkyyttä, herkkyyttä hänelle vaan lisää! 😂

En tajua tätä ajattelua, että ajatellaan, että ihmistä pukee jokin tietty tyyli, joka luo jonkin yleisesti tykätyn vaikutelman. Esim. jos henkilö on roc-henkinen, niin mitä pahaa on noitalookissa? Jos se on ihmisen oma tyyli, niin olisi outoa valita joku geneerinen keski-ikäisen tyyli sen oman tyylin sijaan. Ja jos ihminen ei ole kovin romanttinen, olisi outoa valita itselleen romanttinen tyyli.

Vierailija
8427/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee että ei sen kumppanin tarvitse olla 10/10. Riittää että se kaikkein tärkein eli kemia on siellä ja lopuista asioista löytyy muutama muu tosi kiva piirre ja lopuista mikään ei ärsytä niin paljon että se olisi joku kynnyskysymys.

Ihmiset etsivät ihan turhaan sitä täydellistä kumppania kun sellaista ei ole. Pitäisi etsiä vain sitä riittävän hyvää jonka kanssa voi olla onnellinen.

Mitä tarkoitat sillä, että ihmiset etsivät täydellistä kumppania? Ja mitä tarkoittaisi, että riittää, kun on riittävän hyvä? Tällaisia aina väitetään, mutta eipä minusta se siltä näytä, että kaikilla olisi joku täydellisyys ihmisenä. Toki se ihminen voi sopia täydellisesti juuri sille kumppanilleen - mutta eikös tämä oikeastaan olisi aika toivottavaa? Mitä tarkoittaisi "riittävä yhteensopivuus"? Ainakin itse koen, että joko

Minusta "sopii riittävän hyvin yhteen" tarkoittaa, että sopivilla kompromisseilla homma saadaan toimimaan.

En usko että löytyy montaakaan liittoa maailmassa, jossa ollaan sovittu yhteen ilman yhtäkään kompromissia. Nykyisin meinaan on ihmisiä, jotka ei suostu joustamaan missään asiassa, koska täytyy löytyä se täydellisyys, joka toimii JUST niinkuin tämä toinen haluaa.

Vierailija
8428/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mietit asiaa vähänkin pidemmällä aikajanalla, ehkä hoksaat. Vaikka ihmisellä olisi parina oma kopionsa varmasti tulee hetkiä ja aikoja, jolloin toisen reaktiot, ominaisuudet tms. eivät miellytä. Koska itsekin muuttuu, haluaa eri asioita eri aikoihin, tarvitsee erilaista kumppania eri hetkissä. Silloin pitää miettiä kokonaisuutta. Jos on suhteessa kuitenkin paljon plussan puolella, kannattaa sivuuttaa nuo hetket, jolloin on kumppaniin tyytymätön. Itsekään ei kykene varmasti olemaan töydellinen kumppani koko ajan. Toinen vaihtoehto on laittaa kumppani vaihtoon ja jahdata sitä täydellistä aina kun ensimmäinen ongelma tai epähaluttu piirre ilmaantuu. Jos noin tekee, kannattaa miettiä mitä itse on parisuhteeseen tuomassa, tuskin täydellisyyttä, toivonmukaan inhimillisen, epätäydellisen mutta rakastavan ihmisen?"

Olen se, jolle vastatsit, ja en pitkän suhteen ko

Tällaisena epätäydellisenä ihmisenä aina ihmettelen, kun osa sanoo näin kuten sinä. Ettet koskaan ole kaivannut toisenlaista kumppania.

Hirveän vaikea uskoa että jotkut muut ovat täydellisiä toisilleen ensi sekuntista, mutta uskotaan sitten.

luonteenkehitykseen uskova

Vierailija
8429/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se, jolle vastatsit, ja en pitkän suhteen ko

Tarkoitatko että kumppanisi ei ole koskaan ärsyttänyt sinua, vai että on kyllä ärsyttänyt, mutta et ole antanut asian liikaa häiritä?

Vierailija
8430/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Minä luulen että Julia oli jotenkin ajatellut että koemuutto voisi tapahtua Turkuun ja että suhteessa mentäisiin enemmän hänen ehdoillaan. Siksi Artun puheet Imatralle muutosta aiheuttivat sen reaktion ja ehkä siksi myös lapset pohdituttivat. Koska on selvää että jos Artulla on lapsi Imatralla, hän on sidottu paikkakuntaansa. Juliahan sanoi hääjaksossa että häntä pohdituttaa se, miten he ehtivät näkemään kun välimatkaa mutta Artulla oli kuulemma ideoita. Tuossa kohtaa hänellä on selvästi se ajatus että kumpikin asuu omassa kodissaan.

Itse tykkäisin enemmän Australian mallista jossa parit asuivat jossain yhteisessä huoneistohotellissa ainakin alkuun. Voisi oikeasti olla kiinnostavaa kuulla millä silmin muut näkevät oman suhteen, tässä kohtaa erityisesti Arttu ja Julia sekä Elisa ja Matti kiinnostavat. Noille pareille luodaan aika haastavat olot alkuun, nyt ku

Mutta millä tavalla suhdetta auttaa, että samantien stressaa siitä, mitä tapahtuu parin viikon päästä? Voisko nyt ohjelman ajan elää hetkessä?

Vierailija
8431/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hirveän vaikea uskoa että jotkut muut ovat täydellisiä toisilleen ensi sekuntista, mutta uskotaan sitten."

Ei kai kyse ole siitä että kaipaisi täydellistä vaan juuri siitä että ei kaipaa täydellista vaan hyväksyy toisessa myös virheitä ilman että alkaa heti kaivata toisenlaista puolisoa.

Itse ainakin näen oman kumppanini kokonaisuudessa itselleni niin hyvin sopivaksi että en usko löytäväni mistään ihmistä joka kokonaisuutena olisi parempi vaikka joku yksittäinen ominaisuus voisikin joskus parempi olla.

Vierailija
8432/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt itse muista, miten aiemmilla kausilla meni, mutta on vähän eri asia miettiä yhdessä kahden paikkakunnan välillä, että kumpikos valitaan, jos periaatteessa olisi mahdollista valita kumpi tahansa - kui

Juurikin tämä. Eli Julialle alkoi jo häissä valjeta että hän on se, joka joutuu ne muutokset tekemään. Ja joo, ohjelman tarkoitus on etsiä sitä kumppania tällä tavalla ja mennä pois omalta mukavuusvyöhykkeltä, mutta kyllä mä toisaalta ymmärrän että kaiken sen uuden keskellä voi ahdistaa se ajatus että juuri sinä olet se joka joutuu luopumaan omista kivoista ja tutuista jutuista, koska kumppani on estynyt niin tekemästä. Etenkin jos ne kemiat sen kumppanin kanssa ei heti ala siinä alttarilla niin ahdistaa varmasti.

Eikä Julia varmasti ole yksin ajatustensa kanssa, Katri taisi sivuta samaa asiaa kun oli yökylässä Jannella. Että hän joutuu luopumaan itselleen tärkeistä asioista tullakseen Jannelle eikä saa edes halausta.

Ei tästä voi syyttää oikein kumpaakaan osapuolta. Tottakai jokaisella on ne omat jutut ja ne ovat tärkeitä ja kenties tuntuu että tässä vaihtokaupassa ei saa oikein mitään yhtä kivaa tilalle. Ja eihän se noiden miestenkään vika ole, että asuvat missä asuvat ja lapsia on. Asiantuntijat sitten ovat toinen juttu. He ovat tuolla parituksella luoneet tilanteen jossa parilla on jo lähtökohtaisesti haasteita ja toinen osapuoli joutuu joustamaan heti kättelyssä toista enemmän. Normaalistihan sitä treffailtaisiin kaikessa rauhassa silloin kun on aikaa eikä niin että ensi treffeillä todetaan että sä muutat sitten Imatralle.

Vierailija
8433/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Minä luulen että Julia oli jotenkin ajatellut että koemuutto voisi tapahtua Turkuun ja että suhteessa mentäisiin enemmän hänen ehdoillaan. Siksi Artun puheet Imatralle muutosta aiheuttivat sen reaktion ja ehkä siksi myös lapset pohdituttivat. Koska on selvää että jos Artulla on lapsi Imatralla, hän on sidottu paikkakuntaansa. Juliahan sanoi hääjaksossa että häntä pohdituttaa se, miten he ehtivät näkemään kun välimatkaa mutta Artulla oli kuulemma ideoita. Tuossa kohtaa hänellä on selvästi se ajatus että kumpikin asuu omassa kodissaan.

Itse tykkäisin enemmän Australian mallista jossa parit asuivat jossain yhteisessä huoneistohotellissa ainakin alkuun. Voisi oikeasti olla kiinnostavaa kuulla millä silmin muut näkevät oman suhteen, tässä kohtaa erityisesti Arttu ja Julia sekä Elisa ja Matti kiinnostavat. Noille

Mutta millä tavalla suhdetta auttaa, että samantien stressaa siitä, mitä tapahtuu parin viikon päästä? Voisko nyt ohjelman ajan elää hetkessä?

Eihän sille mitään voi. Toiset huolestuvat vaikka mistä ja varautuvat ja toiset eivät. Se on paljolti kiinni siitäkin, kuinka turvalliseksi/varmaksi olonsa tuntee. Ja hetkessä eläminen on sellainen taito että harva sen osaa noin muutenkaan.

Jos Julia ei luonnostaan ole sellainen hetkessä elävä heittäytyjä, niin on aika paljon vaadittu että hän pystyisi yht'äkkiä olemaan sellainen televisio-ohjelmassa. Ja melko epäreilua, että juuri se osapuoli joka ei ole hetkessä eläjä, joutuu tekemään ne kaikki kompromissit. Artun kannaltahan tilanne on aika helppo, hän asuu edelleen kodissaan, voi jatkaa harrastuksiaan ja on ne tukiverkot jne. Julia tulisi vain siihen bonuksena päälle. Julialle uhraus olisi sitten aika paljon suurempi.

Vierailija
8434/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellistä kumppania ei ole olemassakaan. Itselleni ensin pitää yhdessäolon olla luontevaa ja helppoa, kumpikin saa olla kokolailla oma itsensä. Myös kommunikoinnin pitää olla luontevaa ja saman tyylistä. Siksi karsiutuu pois juuri ne joista huomaan miltei heti, että olisi paljon "korjattavaa". Tietenkin pitää olla yhteensopivuutta läheisyydessä ja jossain vaiheessa seksissä. Kun pääkohdat ovat kunnossa niin sitten kompromisseja voidaan miettiä puolin ja toisin.

Ei niin, että heti alussa joutuu tekemään paljon kompromisseja, varsinkaan siinä, että pystyy olemaan toisen seurassa ja sietämään toista. Jos on alussa kovin kampuraa ja vetovoimaa ei ole niin siinä mennään metsään, ainakin minun mielestäni. 

Vierailija
8435/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hirveän vaikea uskoa että jotkut muut ovat täydellisiä toisilleen ensi sekuntista, mutta uskotaan sitten."

Ei kai kyse ole siitä että kaipaisi täydellistä vaan juuri siitä että ei kaipaa täydellista vaan hyväksyy toisessa myös virheitä ilman että alkaa heti kaivata toisenlaista puolisoa.

Itse ainakin näen oman kumppanini kokonaisuudessa itselleni niin hyvin sopivaksi että en usko löytäväni mistään ihmistä joka kokonaisuutena olisi parempi vaikka joku yksittäinen ominaisuus voisikin joskus parempi olla.

Kiitos selvennyksestä, kuulostaa hyvältä ja kypsältä aikuiselta ajattelulta :) 

Vierailija
8436/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäisin enemmän Australian mallista jossa parit asuivat jossain yhteisessä huoneistohotellissa ainakin alkuun. Voisi oikeasti olla kiinnostavaa kuulla millä silmin muut näkevät oman suhteen, tässä kohtaa erityisesti Artt

Tässä taas todistus, miksi tätä ohjelmaa ei pitäisi tehdä. Tai jos tehdään, niin kenenkään ei kannata lähteä mukaan, ellei ole valmis muuttamaan vaikka Timbuktuun. 

Luulevatko osallistujat, että se kumppani on löydetty kilometrin päästä? Mitä nämä osallistuja oikein kuvittelevat mukaan lähtiessään, puoliso tupsahtaa omaan olkkariin taivaasta, ilman omaa kotia, töitä, ystäviä, sukua ym?

Ei hyvää päivää, kun on ollut ne omat unelmat ja sitten todellisuuteen ei olla valmistauduttu mitenkään.

Vierailija
8437/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäisin enemmän Australian mallista jossa parit asuivat jossain yhteisessä huoneistohotellissa ainakin alkuun. Voisi oikeasti olla kiinnostavaa kuulla millä silmin muut nä

Tässä taas todistus, miksi tätä ohjelmaa ei pitäisi tehdä. Tai jos tehdään, niin kenenkään ei kannata lähteä mukaan, ellei ole valmis muuttamaan vaikka Timbuktuun. 

Luulevatko osallistujat, että se kumppani on löydetty kilometrin päästä? Mitä nämä osallistuja oikein kuvittelevat mukaan lähtiessään, puoliso tupsahtaa omaan olkkariin taivaasta, ilman omaa kotia, töitä, ystäviä, sukua ym?

Ei hyvää päivää, kun on ollut ne omat unelmat ja sitten todellisuuteen ei olla valmistauduttu mitenkään.

No mä en olisi valmis lähtemään ventovieraan matkaan Timbuktuun, etenkin jos ei ole vetoa. Aika moni loppujen lopuksi löytää sen kumppanin jostain lähiseudulta ja sehän se helpoin ratkaisu on, koska silloin voidaan yhdistää molempien elämät niin että kummankaan ei tarvitse luopua omastaan. 

Vierailija
8438/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en olisi valmis lähtemään ventovieraan matkaan Timbuktuun, etenkin jos ei ole vetoa. Aika moni loppujen lopuksi löytää sen kumppanin jostain lähiseudulta ja sehän se helpoin ratkaisu on, koska silloin voidaan yhdistää molempien elämät niin että kummankaan ei tarvitse luopua omastaan. 

Joo, eikä vieraan kanssa edes naapurikortteliin ellei vetovoimaa ole.

Vierailija
8439/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensitreffien Matti sai lapsen😲 Näin se uroski poikii 😂

Vierailija
8440/8442 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tykkäisin enemmän Australian mallista jossa parit asuivat jossain yhteisessä huoneistohotellissa ainakin alkuun. Voisi oike

Aivan. Mutta lähtisitkö sinä tällaiseen ihmiskokeeseen mukaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi