Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL

Vierailija
24.08.2025 |

Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?

Kommentit (22303)

Vierailija
22201/22303 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kari Kanala ei tullut valituksi Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherraksi eli tuomiorovastiksi. Varmaan kuvitteli paikan olevan hänelle pedattu. Asiasta tietämättömille tiedoksi, että piispa Teemu Laajasalo yritti junailla Kanalan tuohon virkaan - siinä onneksi kuitenkaan onnistumatta ja saatiin pätevämpi tuomiorovasti tuohon pestiin.

Voisin lyödä vetoa, että seuraavalla EA-kaudella Kanala on taas mukana. Tunkee itsensä tähän juttuun takaisin, kun jäi tuomiorovastin pestin myötä tuleva julkisuus saamatta.

Kanalan fanit alapeukuttaa :D

Noi alapeukut harmittaa jotenkin tosi paljon? Mä ainakin alapeukutin, kun oli mun mielestä niin typerä mielipide ja aika lailla asiaan kuulumaton. En usko, että Kanalalla on kauheasti faneja. Itse en ainakaan fanehin kuulu ja pidin niitä sen höpinöitä (ohjelmassa) aika turhina itsestäänselvyyksinä. 

Vierailija
22202/22303 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua. Huomasin alusta asti, että Mattia ei kiinnostanut Elisa. Kuten Elisa sanoikin jossain vaiheessa, hän jälkeenpäin ajatteli olleensa naiivi kun uskoi, että kumppani löytyi ja että tunsi häpeää kun oli luottavainen. 

Vaatii munaa myöntää televisiossa, että tuntee häpeää. Se kertoo, että ihminen on tehnyt työtä tunne-elämänsä kanssa.

Ohjelmassa tuli kuva, että Elisa olisi jotenkin vähän hullu tms. Elisa olisi toivonut alussa suhteesta tulevan jotain, Matti ei. Hän ei kuitenkaan ilmaissut tätä mitenkään, vaan vedätti Elisaa. 

Kun Elisa kysyi siitä "manuaalista" Matilta että miksi ei tutustunut siihen, tarkoitti se minun mielestä sitä, että Elisa yritti saada selkoa Matin mielestä, että mitä hän on vailla vai onko mitään. Matti sanoi tähän, että halusi mieluummin "tutustua". Itse olen sitä mieltä, että jos Matilla olisi ollut kiinnostusta Elisaan, hän olisi kyllä lukenut sen humoristiseksi tarkoitetun manuaalin ja esimerkiksi tehnyt siitä erilaisia huomioita matkan varrella. Tässä tuli nyt kuva, että Elisa ei kävisi täysillä, kun vaati asioita niin tiukkasävyisesti. Mutta näinhän asia ei suinkaan ole..  Aikuisuuteen kuuluu, että pitää voida kertoa omia tuntemuksiaan, myös jos ei romanttista toivetta ole toisesta, ja vaikka toinen osapuoli vaikuttaisikin vähän pelottavalta. 

Last but not least: On suorastaan häiriintynyttä, että terapeutti asettuu tuen antamisen tilanteessa, jossa tilanne kuvataan televisioon, toisen osapuolen puolelle. Terapeutti sanoi jotenkin niin, että kun syyttää toista, niin monta sormea osoittaa itseen. Antaen näin ymmärtää, että tässä Elisassa se vika on oikeasti. Tämä terapeutti vaikutti minusta jotenkin epämiellyttävältä hymynkareineen.

Myös aika nuorelta ja kokemattomalta. 

Hyvä terapeutti katsoo asioita etäältä. Hänellä on taitoa olla imeytymättä asiakkaiden elämiin ja näkökulmiin liiaksi, hän pystyy joustavasti säätelemään tätä kietoutumista. Jotta osaa tehdä näin, pitää olla käsitellyt asioita _itsensä_ kanssa, niin paljon, etteivät asiakkaiden elämät tunnu henkilökohtaisilta missioilta. Hyvä terapeutti kykenee asettumaan useiden ihmisten asemaan, näkemään, että on useita totuuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
22203/22303 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kari Kanala ei tullut valituksi Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kirkkoherraksi eli tuomiorovastiksi. Varmaan kuvitteli paikan olevan hänelle pedattu. Asiasta tietämättömille tiedoksi, että piispa Teemu Laajasalo yritti junailla Kanalan tuohon virkaan - siinä onneksi kuitenkaan onnistumatta ja saatiin pätevämpi tuomiorovasti tuohon pestiin.

Voisin lyödä vetoa, että seuraavalla EA-kaudella Kanala on taas mukana. Tunkee itsensä tähän juttuun takaisin, kun jäi tuomiorovastin pestin myötä tuleva julkisuus saamatta.

En ole koskaan aiemmin äänestänyt kirkollisvaaleissa, muissa miltei aina. Nyt kävin äänestämässä enemmänkin tätä yhtä ehdokasta vastaan. En tunne ehdokkaita, mutta tätä itsensä tyrkyttäjää en halunnut

Tulin katsomaa vieläkö täällä kirjoitellaan. Paljon on viestejä miltei 2 viikkoa viimeisestä jaksosta. 

Vierailija
22204/22303 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa täällä jutella. Just juttelin puppaketjussakin ja se on jo myös yli kaksi viikkoa sitten se parasta ennen päivä. 

Vierailija
22205/22303 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut koko ketjua. Huomasin alusta asti, että Mattia ei kiinnostanut Elisa. Kuten Elisa sanoikin jossain vaiheessa, hän jälkeenpäin ajatteli olleensa naiivi kun uskoi, että kumppani löytyi ja että tunsi häpeää kun oli luottavainen. 

Vaatii munaa myöntää televisiossa, että tuntee häpeää. Se kertoo, että ihminen on tehnyt työtä tunne-elämänsä kanssa.

Ohjelmassa tuli kuva, että Elisa olisi jotenkin vähän hullu tms. Elisa olisi toivonut alussa suhteesta tulevan jotain, Matti ei. Hän ei kuitenkaan ilmaissut tätä mitenkään, vaan vedätti Elisaa. 

Kun Elisa kysyi siitä "manuaalista" Matilta että miksi ei tutustunut siihen, tarkoitti se minun mielestä sitä, että Elisa yritti saada selkoa Matin mielestä, että mitä hän on vailla vai onko mitään. Matti sanoi tähän, että halusi mieluummin "tutustua". Itse olen sitä mieltä, että jos Matilla olisi ollut kiinnostusta Elisaan, hän olisi kyllä lukenut sen

Sinun on pakko olla Elisa, koska täällä ei kukaan kirjoita näin. Ei edes silloin, kun haukuttiin Elisan vaatteita jne mikä ei pariutumiseen liittynyt

Vierailija
22206/22303 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Elisa kysyi siitä "manuaalista" Matilta että miksi ei tutustunut siihen, tarkoitti se minun mielestä sitä, että Elisa yritti saada selkoa Matin mielestä, että mitä hän on vailla vai onko mitään. Matti sanoi tähän, että halusi mieluummin "tutustua". Itse olen sitä mieltä, että jos Matilla olisi ollut kiinnostusta Elisaan, hän olisi kyllä lukenut sen

Huh,  mitä mustan maalausyritystä valkoiseksi. Kyllä kaikki näki, mikä epävakaa minä minä -ihminen Elisa oli, ja Matti suoriutui melkoisesta viikkojen piinapenkistä mallikkaasti. Joonas on terapeuttina nuori, mutta silti hänellä on ammattitaitoa ja koulutusta, sekä ihan vain sosiaalista silmää huomattavasti Elisaa enemmän. Todella pehmeästi ilmaisi tuon "kun osoittaa toista sormella, kolme sormea on itseä kohti". Elisaa olisi voinut ojentaa huomattavasti kovemminkin. Epävakaana persoonana E. ei vain olisi vastaanottanut sitäkään palautetta.

Vierailija
22207/22303 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään välttämättä tykännyt Joonaksesta, mutta Matti kehui häntä. :) Se riittää tietona.

Vierailija
22208/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa työskennellä sensomotorisella, ei vain mielen tasolla, jos tuntuu, että haluaisi elämäänsä turvallisen ihmissuhteen.

Toisen kohdatessa myös hermostot "keskustelevat".

Vierailija
22209/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai etkö tosiaan lukenut koko ketjua eli reilua 22 000 kommenttia. :D Hei vaan Elisa, menes jo eteenpäin elämässäsi.

Vierailija
22210/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaatii munaa myöntää televisiossa, että tuntee häpeää. Se kertoo, että ihminen on tehnyt työtä tunne-elämänsä kanssa."

Kovinkaan moni muu ei Elisan toiminnasta sanoisi näin, kuin Elisa itse. Vaatii munaa -fraasi sopikin kuin nyrkki silmään tähän, heh. Mutta tosiasiassa se, että olisi hävennyt omaa käytöstään, tuntenut häpeää siitä, ettei osaa asettua toisen saappaisiin, vaan katsoa vain sitä, mitä itse tarvitsee, se olisi ollut rohkeaa. Ja se olisi osoittanut, että on tehnyt työtä tunne-elämänsä kanssa sosiaalisesta näkökulmasta, ei vain oma napa -ideologialla. Parisuhdetta etsiessä ei voi olla vain minä ja minun tarpeeni -ajatusmaailmassa.

Vierailija
22211/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on adhd, niin silloin on taipumus tehdä impulsiivisia päätöksiä eikä mietitä asioita ihan viimeisen päälle.

Vierailija
22212/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa työskennellä sensomotorisella, ei vain mielen tasolla, jos tuntuu, että haluaisi elämäänsä turvallisen ihmissuhteen.

Toisen kohdatessa myös hermostot "keskustelevat".

Siis tarkoititko ennen kuin tapaa puolison? Että tekee itsensä kanssa ensin töitä? Vai, että mennään heti yhdessä sensomotoriseen terapiaan, kun suhde alkaa?

Siinä onkin deittiäpin miehillä ihmettelemistä tässä ehdotuksessa. Muutenkin liukenevat kuin kusilumeen. 😅 

Vierailija
22213/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Elisa kysyi siitä "manuaalista" Matilta että miksi ei tutustunut siihen, tarkoitti se minun mielestä sitä, että Elisa yritti saada selkoa Matin mielestä, että mitä hän on vailla vai onko mitään. Matti sanoi tähän, että halusi mieluummin "tutustua". Itse olen sitä mieltä, että jos Matilla olisi ollut

Ai etkö tosiaan lukenut koko ketjua eli reilua 22 000 kommenttia. :D Hei vaan Elisa, menes jo eteenpäin elämässäsi.

Olen eri, mutta mitä ilkeilet? Tuo "en ole lukenut" on hyvin yleinen lause täällä av:lla. Itse taas olen lukenut,  koska olen sairauslomalla leikkauksen takia. Yksi viikko jäi välistä, kun läheinen oli sairaalassa.

Miksi pitää puhua aina niin vi ttumaiseen sävyyn muille täällä? 

Vierailija
22214/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaatii munaa myöntää televisiossa, että tuntee häpeää. Se kertoo, että ihminen on tehnyt työtä tunne-elämänsä kanssa."

Kovinkaan moni muu ei Elisan toiminnasta sanoisi näin, kuin Elisa itse. Vaatii munaa -fraasi sopikin kuin nyrkki silmään tähän, heh. Mutta tosiasiassa se, että olisi hävennyt omaa käytöstään, tuntenut häpeää siitä, ettei osaa asettua toisen saappaisiin, vaan katsoa vain sitä, mitä itse tarvitsee, se olisi ollut rohkeaa. Ja se olisi osoittanut, että on tehnyt työtä tunne-elämänsä kanssa sosiaalisesta näkökulmasta, ei vain oma napa -ideologialla. Parisuhdetta etsiessä ei voi olla vain minä ja minun tarpeeni -ajatusmaailmassa.

Vaatii munaa sopii tosiaan hyvin kuvaamaan Elisaa😂

Vierailija
22215/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

keitä toivotte asiantuntijoiksi seuraavalle kaudelle? 

Mun mielestä yhden pitäisi olla sellainen, jolla on kokemusta tästä prosessista. Se voisi olla vaikka psykologi Tony Dunderfelt. Sitten voisi olla psykologi Hanna Markuksela, joka on kirjoittanuit tietokirjan parinvalinnasta ja sitten psykoterapeutti Heli Vaaranen Väestöliitosta.

Vierailija
22216/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Elisahan häpesi vaan sitä, että luotti asiantuntijoihin. Toisin sanoen kyseessä oli kiertoilmaus, jolla vaan taas haukkui muita.

Vierailija
22217/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään välttämättä tykännyt Joonaksesta, mutta Matti kehui häntä. :) Se riittää tietona.

No tottakai Matti kehui häntä, mites muutenkaan...

Vierailija
22218/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun Elisa kysyi siitä "manuaalista" Matilta että miksi ei tutustunut siihen, tarkoitti se minun mielestä sitä, että Elisa yritti saada selkoa Matin mielestä, että mitä hän on vailla vai onko mitään. Matti sanoi tähän, että halusi mieluummin "tutustua". Itse olen sitä mieltä, että jos Matilla olisi ollut

En ole Elisa. 

Vierailija
22219/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Mattia ei kiinnostanut Elisa, oikea teko olisi ollut sanoa tästä heti kun tiesi tämän. Jos se olisi tuntunut ikävältä tai vaikealta, terapeutti olisi voinut navigoida asiakkaan kanssa sen läpi. Samalla tavalla kuin toisen, nuoremman parin kohdalla tehtiin. Sen sijaan Matti meni koko ohjelman läpi ottamatta esille sitä asiaa, Elisa ymmärrettävästi tästä hermostui, kun ei saanut juuta eikä jaata mihinkään kysymykseen, vain epämääräistä venkoilua.

Äänekkäin ei ole aina se, joka hallitsee. 

Vierailija
22220/22303 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Mattia ei kiinnostanut Elisa, oikea teko olisi ollut sanoa tästä heti kun tiesi tämän. Jos se olisi tuntunut ikävältä tai vaikealta, terapeutti olisi voinut navigoida asiakkaan kanssa sen läpi. Samalla tava

Eihän se ole tämän formaatin tarkoitus, että täräytetään parin päivän "tuntemisen" jälkeen, onko kiinnostunut vai ei. Kyllä Matti toimi aivan oikein, halusi tutustua rauhassa ja antaa tilaa ja aikaa mahdollisten tunteiden heräämiselle. Mutta se ei riittänyt malttamattomalle Elisalle. Joka toki itse tyrmäsi suorasanaisesti Matin ulkomuodon jo ensimmäisenä päivänä. 

Jotenkin nämä Elisan puolustelut täällä vaikuttaa just niin äkkivääriltä, kuin Elisa itse on. Sellaisilta, jotka eivät ole ohjelman idean mukaiset. Joku koettaa täällä epätoivoisesti kääntää asiat edelleen niin, että Matti on toiminut väärin, samoin asiantuntijat. Hänelle, joka tätä täällä toimittelee: olisi hyvä jatkaa elämää ja mielellään ammattitaitoisen terapeutin tuella rehellisesti omia motiiveja tarkastellen.