Kyllä v""ttaa neuvot joita köyhille annetaan mm. mene marjametsään kun sinulla on aikaa ja tarvitset rahaa!
Kommentit (120)
Helsingissä olen joskus kokeillut poimia marjoja: edes Sipoonkorvesta ei löytynyt. Ihmisiä on aika paljon suhteessa marjamättäiden määrään, tiedoksi maalaisille.
Heti jos kuulen jonkun neuvovan työttömiä marjametsään, lähinnä naurahdan pääni sisällä ja laitan näin pihalla olevan ihmisen muutkin mielipiteet siitä eteenpäin tiettyyn mappiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ohjeiden ja neuvojen pitäisi sopia kaikille? Tuohan on hyvä neuvo niille, ketkä pääsee metsään ja joiden terveys sen sallii.
2 ämpärillistä poimurilla on helppo suoritus 6 tuntiin,putsaus marjukalla vie alle tunnin,satanen puhtaana.
Eniten näissä klisheeksi tulleissa neuvoissa ärsyttää se, että työttömiä/ pienituloisia pidetään kollektiivisesti tyhminä, joilla on elämänhallinnan ongelmia. Ihan kuin suomalainen ihminen ei tietäisi, että metsissä on marjoja, ja muitakin syötäväksi kelpaavaa.
Saamattomuus, osaamattomuus, ymmärtämättömyys, päihdeongelmat, arjenhallinnan ongelmat ovat työttömien vähemmistön ongelmia. Osa heistä on jopa heikkolahjaisia, joilla ei ole resursseja oppia muuta elämäntapaa.
Yhteiskunnan tulisi myöntää tämä, ja panostaa niihin työttömiin, joilla EI näitä ongelmia ole. Koska he myös kykenevät ja haluavat tehdä töitä.
Olen tämän sanonut jo useita kertoja täälläkin, mutta sanon taas: kaupunkien ja taajamien lähimetsien marjat nyysitään puoliraakoina. Ne, jotka tietävät marjapaikat, eivät kerro niistä muille. Itse olen fyysisesti rajoitteinen, eikä kukaan ota minua mukaan marjaan autokyydillä. Muulla tavoin en sinne pääse. Monilla on mökki tai osuus perintötilasta, jossa on marjapaikat. Ei sinne viedä muita apajille.
Lopettakaa jo tämä typerä hurskastelu ja köyhien syyllistäminen. Sen sijaan voitte ottaa sen köyhän mukaan seuraavalle marjastusreissullenne.
Saman rahan saa tienattua helpommallakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni kehtaa pummia kolikkoa vastaa tulevalta. Vaatii pokkaa.
Minä kerran kun mulle sattuu hassu juttu. Istuin maassa kaupan katoksen alla koirani kanssa varjossa (ei voitu olla autossa kun oli pirun kuuma) ja vesikippo koiralle oli siinä edessä. Koira tuli syliini ja sitten kuului kilahdus, joka laittoi kolikon vesikippoon. Yritin huudella perään, mutta vilkutti vain mulle ja hymyili tyytyväisenä. Eipä mennyt kauaa kun taas kilahti, yritin jälleen jotta ei se kippo siinä sitä varten ole, useita kertoja. Kilahduksia tuli yks toiseen jälkeen ja rupesin vaan nyökkää kiitoksen ja tuumin jotta olkoon. Oltiin siinä odottelemassa n puoli tuntia kunnes porukat tuli kaupasta. Näytin mitä odotus oli aiheuttanut ja naurut riemukkaasti siitä tuli. "Saalis" oli 15.75. Laiton paikalliseen puskaradioon tiedon miksi kippo oli ja aika moni kolikon antaja vastaili siihen nauruhymiöiden kera. Ostin koko summalla koiralle extra herkkuja, jonka myös puskaradiossa kerroin ja koiran kippohan se oli, eikä yhtään negatiivista palautetta asiasta tullut päinvastoin.
98: Voi hyvä ihme tuota sinun luetunymmärrystäsi. Kukaan ei ole maininnut mistään sadoista mustikkalitroista. Itse sinä nyt olet tehnyt kärpäsestä härkäsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
96: Ajattelepas sitä, että Helsingissä pääset jopa ratikalla ilmaisille marjoille. Jäät Ruskeaauolla pois ratikasta ja menet metsäpoluille ja siitä pohjoisemmaksi. Ne marjat, mitä sieltä metsistä löydät, ovat ihan ilmaisia sinullekin. Ratikkareittien varrella asuvia ihmisiä ei voi sanoa maalaisiksi, vaikka marjametsät ovatkin äärellään.
Aika röyhkeä pitää olla jos käy tyhjentämässä sieltä metsät omiin marjabisneksiin ennen kuin asukkaat ehtii edes maistaa. Aika nopea pitää nimittäin olla jos aikoo tuolta poimia ennen muita. Omaan käyttöön yhden tai kaksi sankoa kehtaisin poimia.
Hei sinä, joka et ymmärrä lukemaasi: Kukaan ei ole täällä kehottanut kaupunkilaisia marjabisnekseen, vaan lähinnä keräämään itselleen, ymmärrätkö? Moni kaupunkimetsissä marjoja keräävä tekee juuri tuota, sanko tai kaksi itselle, koska niistä riittää monelle marjaa koko talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä olen joskus kokeillut poimia marjoja: edes Sipoonkorvesta ei löytynyt. Ihmisiä on aika paljon suhteessa marjamättäiden määrään, tiedoksi maalaisille.
Käypä Bisajärven ympäristössä ja tarpeeksi aikaisessa vaiheessa. Bussilla pääset suht lähelle. Marjojen löytäminen on kiinni siitä, kuinka nopeasti älyää lähteä apajille.
Vuoraa kassi föliolla,käy kaupassa,täytä kassi sisäfileellä,juustoilla tms. Jonota kassalla,osta purkkapaketti ja mene kotiin nauttimaan. Tämä on mielestäni parempi neuvo.
Laiskoilta ei selitykset kesken lopu.
Vierailija kirjoitti:
Poimin viime viikolla Nuuksiosta ämpärillisen mustikoita. Sinne jäi vielä:)
Vierailija kirjoitti:
Pyörätuolilla on hieman vaikeaa mennä metsään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaveri joka joka välissä valittaa rahattomuuttaan, ja kuinka hallitus on paska kun tuet pienenee.
Mun anoppi ja sen pari kaveria tilasivat multa mustikoita ja lupasivat maksaa hyvin. Sanoin kaverille että tuu auttaa keräämisessä että mulla on jo ostajaksi valmiina ja samoin saadaan anopin autoa lainaksi. Vastaus: ei jaksa löhtee sinne kökkimään hyttysten syötäväksi (samaan yhteyteen poraa kun ei ole kuin makaronia syötäväksi) rahan olis saanu samana päivänä käteen.
sitten jokunen viikko oli tilanne että mies sai yhteen konserttiin pari lippua mutta meidän budjetti oli niin toikka ettei ollut varaa maksaa mitään hirveitä lapsenvahdille. Taas tää kaveri poras kun on kaikki rahat loppu eikä ruokaa niin sanoin että tuu meille mun lapsien kans et teen teille iltapalaa ja jos jäät lapsenvahdiksi yöksi kun mä meen miehen kanssa konsertiin niin voin antaa sulle 30€. Kaveri oli sitä mieltä että hirveetä riistoa että Mml laskuttaa 15€/h, sanoin että siksi en mml kysynytkään kun ei ole siihen varaa. Ei suostunut tulemaan mutta kehtasi kuitenkin kysyä tuota 30€ lainaan ja vetää herneet nenään kun en suostunut.
Sanoin suoraan etten jaksa sitten kuunnella tuollaista ruikutusta, kun mikään ei kelpaa. Nykyään haukkuu minua hyväksikäyttäjäksi kun en kuulemma suostu maksamaan kunnon palkkaa mistään..
Vierailija kirjoitti:
A: Sipoonkorpi ei ole Helsinkiä nähnytkään
B: Vantaalla Sotungin seutuvilla sekä tuolla Sipoonkorven seutuvilta löytää lakkaakin, kun osaa etsiä. Siippa, joka on elänyt Vantaan itäisissä ja koillisissa kaupunginosissa nuoreen aikuisuuteen asti, kertoi keränneensä lähes joka kesä lakkoja kotiinsa syötäviksi. Nykyään me asutaan kaukana tuosta alueesta, siippaa ei varsinkaan saa enää tuolle alueelle vapaaehtoisesti.
T myöhäiskeski-ikäiset
No, sitten pitää keksiä jotain muuta! Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon! Voi tehdä käsitöitä, pihatöitä, voi netissä tehdä hommia josta maksetaan. Ei lähelläkään kaikki duunit löydy te-keskuksen avoimien työpaikkojen listoilta! Monet keksii puuhat ihan itse, sen perusteella, mitä osaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
96: Ajattelepas sitä, että Helsingissä pääset jopa ratikalla ilmaisille marjoille. Jäät Ruskeaauolla pois ratikasta ja menet metsäpoluille ja siitä pohjoisemmaksi. Ne marjat, mitä sieltä metsistä löydät, ovat ihan ilmaisia sinullekin. Ratikkareittien varrella asuvia ihmisiä ei voi sanoa maalaisiksi, vaikka marjametsät ovatkin äärellään.
Aika röyhkeä pitää olla jos käy tyhjentämässä sieltä metsät omiin marjabisneksiin ennen kuin asukkaat ehtii edes maistaa. Aika nopea pitää nimittäin olla jos aikoo tuolta poimia ennen muita. Omaan käyttöön yhden tai kaksi sankoa kehtaisin poimia.
Hei sinä, joka et ymmärrä lukemaasi: Kukaan ei ole täällä kehottanut kaupunkilaisia marjabisnekseen, vaan lähinnä keräämään itselleen, ymmärrätkö? Moni kaupunkimetsissä marjoja keräävä tekee juuri tuota
Köyhän elämä ei muutu paremmaksi keräämällä mustikkaa muutaman litran omaan käyttöön. Ymmärrätkö? Hän on edelleen köyhä.
Mustikalla yms saa terveellisyyttä ja vaihtelua omaan ruokavalioon. Ei minustakaan ole keräämään marjaa myyntiin, mutta lähimetsässä on vähän kaikenlaista ja näitä hyödynnän omassa ruoassani. Nyt on myös hyvä aika kerätä mm.nokkosia mitä itse käytän ruuissa paljon. Kanttarellejä löysin muutaman ja puolukkaa vkl mukillisen. Pulloja otan jos kohdalle osuu. Pyörää ei ole ja liikun jalan, bussilippua en osta ellei ihan pakko. Pääsen onneksi liikkumaan sukulaisen autolla lääkärit yms pakolliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä, joka et ymmärrä lukemaasi: Kukaan ei ole täällä kehottanut kaupunkilaisia marjabisnekseen, vaan lähinnä keräämään itselleen, ymmärrätkö? Moni ka
Talvella siitä mustikasta voi tehdä monenlaista. Piirakkaa, kiisseliä, laittaa puuron päälle tai viiliin/jugurttiin. Halpaa ja terveellistä syötävää. Köyhä ostaa kuitenkin jotain pakastemarjoja/hilloa samaan käyttöön, kun voisi itse poimia ja säästää nuokin rahat