Kyllä v""ttaa neuvot joita köyhille annetaan mm. mene marjametsään kun sinulla on aikaa ja tarvitset rahaa!
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa vietävästi käärmeet. Myös punkit. Hirvikärpäsetkään ei oo kivoja...
Lisäksi metsässä voi kaatua tai saada sairauskohtauksen. Yksin sinne ei kannata lähteä!
Yksin ei marjoja kannata kerätä kuin omiksi tarpeiksi ,eli ihan vaan omalle perheelle, tai itselle.
Menin julkisilla niin pitkälle kuin pääsi. Sain 2dl mustikoita. Ei sillä kauhean pitkään elä.
Metsät ei oo lähellä eikä ole autoa. Metsissä on punkkeja joista on varoiteltu viime aikoina. Ei ole pakastinta ja marjathan pilaantuu muutamassa päivässä. Siis en tod. kävele kilometrikaupalla muutaman marjalitran tähden. Mene itse!
Vierailija kirjoitti:
Menin julkisilla niin pitkälle kuin pääsi. Sain 2dl mustikoita. Ei sillä kauhean pitkään elä.
Olit vain liian myöhään liikkeellä. Ehkäpä ensi kesänä osaat mennä jo aiemmin apajille.
Vierailija kirjoitti:
Joo tai kerää pulloja. Kaikilla ei ole pyörää.
Ei siihen pyörää tarvita. Semmoinen vedettävä ostoskärry on just hyvä ja tuleepa sitten käveltyä muutama km päivässä.
Vierailija kirjoitti:
En ole köyhä, mutta metsään en mene ja piste. En tule sieltä koskaan takaisin tämän suuntavaistoni kanssa.
Sano vielä, ettei sulla olla puhelintakaan. Voi juma mikä tollo.
Myös oman maan pito maksaa ja auto. Ja se vaatii kivutonta olotilaa kuokkia. Ihmisten elimistö reagoi eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keräsin mustikoita ja niitä oli tosi hankala saada myytyä koska niistä oli ylitarjontaa kaikkialla.
Samoin kävi itselle.
Miksi ne ylipäätään pitäisi myydä? Hyvää syötävää itselle ja perheelle.
T marja- ja sienihullujen vanhempien lapsi
PS Yhtään ei myyty eteenpäin, ei ollut tarvetta siihen
Miten ne syödään? Lapataan lautaselle ja syödään? Syödään maha täyteen ja kun tulee nälkä, taas mustikoita.
No joo. Ne on kumminkin vaan lisukkeita, ei ne oikeasti mitään ruokaa ole. Jos teet niistä ruokaa, on oltava yhtä sun toista muuta ainetta, mutta jos on köyhä eikä ole?
Kaurapuuron kanssa syö - älä viisastele kun et ole köyhyyttä nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä keräsin mustikoita ja niitä oli tosi hankala saada myytyä koska niistä oli ylitarjontaa kaikkialla.
Samoin kävi itselle.
Ei kaikilla ole mitään jättipakastimia tai pienessä asunnossa tilaa toiselle pakastimelle. Ei tuo jääkaapin alaosan pakastin niin paljon vedä, ja sinne pitää mahtua muutakin.
No osta erillinen arkkupakastin lisäksi, sillähän tuosta ongelmasta pääset. Niitä on olemassa suht näppärän pienikokoisiakin. Älä hyvä ihminen
Etkö osaa lukea, ei tähän pieneen asuntoon mitään arkkupakastinta mahdu yhtään minnekään, minkä jo kirjoitin. Kaksion toinen huone on lapsen huone ja itse nukun olohuoneessa. Keittiöön mahtuu tasan se jääkaappipakastin, mikä siellä jo on.
Vierailija kirjoitti:
Ja koska kaikilla ei ole autoa eikä terveyttä, marjastamista ei voi ehdottaa kenellekään. Selvä.
Neuvo on hyödytön jos se ei toimi kaikille. Muutaman prosentin rajatapaukset eivät ole todiste toimivuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa vietävästi käärmeet. Myös punkit. Hirvikärpäsetkään ei oo kivoja...
Lisäksi metsässä voi kaatua tai saada sairauskohtauksen. Yksin sinne ei kannata lähteä!
Jaa. Pelkuri taidat olla. Olen 75 v. ja menen aina yksin puhelin taskussa marjastamaan ja sienestämään. En pelkää mennä enkä yleensäkään pelkää koko ajan jotain.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Ap ole kuullut polkupyörästä? Monesti metsiin pääsee myös bussilla ja Helsingissä jopa ratikalla, rautatieseisakkeitakin on metsien lähistöllä. Kävelläkin voi, yllättävän monella suomalaisella eli siis lähes jokaisella on joku metsä kävelymatkan päässä.
Se onko siellä mitään kerättävää, on eri juttu...
Nää marjaneuvojat on yleensä jotain maalaisia, joilla mustikka-apajat alkavat suoraan oman asunnon takapihalta tai sitten on oletus, että kaikilla on auto, kuten maaseudulla on. Tai että voi vetää jotain maitokärryä pitkin hiljaista hiekkatietä. Tai että on isot asunnot tai omat kellarit, joihin mahtuu julmetun kokoiset arkkupakastimet.
Kun noita neuvoja jaetaan. 100 on hiljaa 20 menee ja tekee. 3 ulisee netissä miksi ei voi.
Aikoinaan opiskelijana keräsin yhden ämpärin mustikkaa puuron päälle. Nokkosta keittoon ja leipään. Loput marjat myin. Ei arkkupakastinta ne kaikki mahtui jääkaappipakastimeen. Jos on pelkkä lokero. Itselle kerääminen on mahdotonta.
Sieniä ja marjoja paljon syövät. Arvostavat niitä. En itse kerää sieniä. Mutta kaiken mitä äitini on antanut. Syönyt olen ja on muuten hyviä missä tahansa ruuassa.
Sitten jos menisikin ja möisi niitä jossain torilla, nirso kokoomuslainen ei niitä osta kuitenkaan ainakaan järkevällä hinnalla, ilmaiseksi pitäisi kaikki saada.
Kaikesta tienaamisesta menee vero ja kelan vähennys, joten mikään ei kannata Suomessa jos on työtön, ei marjan tai sienien keruu, ei pieni palkkainen työ/harjoittelu jolla ei elä, ei omien tavaroiden myynti, ei kirjan teko jne. Tiedän tapauksia heti jos kela saa tietää että tekee jotain saa sakot ja joutuu oikeuteen. Se ei kannata. Muuta ei saa tehdä kun istua kotona ja hakea työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kävi itselle.
Just näin. Voi jättää chileläiset pensasmustikat kauppaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ohjeiden ja neuvojen pitäisi sopia kaikille? Tuohan on hyvä neuvo niille, ketkä pääsee metsään ja joiden terveys sen sallii.
Ne köyhät sitten jo käyvät siellä marjastamassa ja/tai sienestämässä tai ovat ainakin tietoisia, että olisi varmaankin kannattavaa käydä. Ei kukaan oikeasti tarvitse tuollaisia neuvoja.
Köyhiä kohdellaan kuin he olisivat täysia idi iootteja, ja sitten ihmetellään kun ne loukkaantuu tai ärsyyntyy siitä.