Miksi toinen saisi määrätä miten koti laitetaan?
Ja miksi toinen saisi yksin määrätä miten siistiä siellä pitää olla? Jos kaksi asuttaa kotia, se on myös sen toisen koti.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnonjärjestys. Kun muutetaan yhteen, nainen tekee siitä kodin. Miehen kalut, koneet ja pelit eivät vain mahdu jostain syystä, tämä on tullut todistettua aika monta kertaa. Poikkeuksena yksi OKT, jonne miehen sohvakalusto sai tulla ja jäädä.
Ei tällä nyt niin paljoa väliä miehille ole ja jos sillä säilyy kotirauha (muusta puhumattakaan), niin varsinkin seksin säilyessä vähintään nykytasollaan, niin OK. Mutta olisihan se kiva, kun naisetkin tämän tunnistaisivat ja sen, että kaikkialla ei tarvitse olla koristetyynyjä.
Joo, ne helvetin koristetyynyt joita ei saa rypistää, joihin ei saa koskea tai joihin ei saa edes nojata. Mikä ihme siinä on, että niitä on oltava sohva ja sänky täynnä? Ja se "tyylikkäästi" sohvan käsinojan päälle heitetty tor
Läävässä sinä haluat lojua.
Vierailija kirjoitti:
Miehelleni on "ihan sama" miten sisustetaan. Kun muutimme yhteen, hän oli eronnut aiemmin pitkästä suhteesta ja oli hakenut tismalleen saman malliset ja väriset huonekalut Ikeasta tilalle kuin mitä ex oli erossa ottanut mukaansa. Vaikka olisi voinut valita millaiset tahansa mieleisensä. Hänelle huonekalun virkaa ajaa kaikki, mikä sopii tarkoitukseen, tyylistä ja väristä viis, eikä hänellä taitanut yhteen muuttaessamme olla kahta samanväristä huonekalua. Jopa kaikki puunväriset kalusteet olivat keskenään eri puuta ja eri sävyä. Ei myöskään heittänyt mitään pois, jos kämppään vain mahtui, vaan esim. sohvapöytiä oli kolme eriväristä ja -näköistä.
Jonkin aikaa elettiin niin, että minä tungin oman työpöytäni ja kirjahyllyni tuonne väliin, minne nyt sattui mahtumaan, ja saadakseni vähän tilaa ympärille suostuttelin miehen luopumaan tuplakalusteista kuten toisesta sohvasta ja kolmesta irtovaatekaapista, jotka seisoivat hänellä pää
Voi luoja, oman (ja miehen elämän) interior decorator pahimmillaan. Karheat laatat?? Mitä v*ttua nyt, kuka tuollaisia miettii?
>> Otetaan se asetti, laitetaan sille voileipä ja voila, se helvetin lautanen on nyt saastainen ja pitää juoksuttaa tiskikoneeseen. Vaikka tiedetään, että illalla on taas leipää välipalaksi ja sitä liparetta "tarvitaan". <<
Minulla ei ole tiskikonetta, enkä halua katsoa tiskiä altaassa tai tiskata koko ajan, joten sipaisen vain muruset leipälautaselta ja laitan sen odottamaan myöhempää käyttöä varten. Kahvikupinkin vain huuhtaisen. Samat astiat ovat koko päivän käytössä minulla: muki, tassi ja leipälautanen. Vasta jos astia on niin likainen, että siinä näkyy muutakin kuin murusia, niin se menee tiskiin. Vain varsinaista lämmintä ruokaa varten on aina puhdas lautanen. Naisihminen olen.
Vierailija kirjoitti:
>> Otetaan se asetti, laitetaan sille voileipä ja voila, se helvetin lautanen on nyt saastainen ja pitää juoksuttaa tiskikoneeseen. Vaikka tiedetään, että illalla on taas leipää välipalaksi ja sitä liparetta "tarvitaan". <<
Minulla ei ole tiskikonetta, enkä halua katsoa tiskiä altaassa tai tiskata koko ajan, joten sipaisen vain muruset leipälautaselta ja laitan sen odottamaan myöhempää käyttöä varten. Kahvikupinkin vain huuhtaisen. Samat astiat ovat koko päivän käytössä minulla: muki, tassi ja leipälautanen. Vasta jos astia on niin likainen, että siinä näkyy muutakin kuin murusia, niin se menee tiskiin. Vain varsinaista lämmintä ruokaa varten on aina puhdas lautanen. Naisihminen olen.
Mitä sä sillä tassilla teet ;-D Kahvi juodaan mukeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi paita tuolin reunalla on varmasti ok olla siinä vaikka vieras sen sattuisi huomaamaan. Sitten siirtää sen pois.
ap
Kun ei se paita kuulu sinne tuolille. Edelleenkään.
eri
Minkä takia joku ulkopuolinen tulee määrittelemään missä minun tavaroitteni tulee olla? Kotini on linnani, päätän itse.
Minua ei haittaa paitasi tuolilla kun tulen kotiisi. Voin ihan hyvin istua vaikka sen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon perussiisti mutta en ymmärrä naisten vainoharhaisuutta esim. tiskien kanssa. Otetaan se asetti, laitetaan sille voileipä ja voila, se helvetin lautanen on nyt saastainen ja pitää juoksuttaa tiskikoneeseen. Vaikka tiedetään, että illalla on taas leipää välipalaksi ja sitä liparetta "tarvitaan". Itse asiassa leipälautaset on muutenkin outo ilmiö - kyllä mun pöytä on niin puhdas että sille voi sen voikkarin laskea. Myös kaiken pakko-yhteensopivuus on kummallista. On kaapit täynnä jotain Muumi-astiastoa ja pölyrätin retaletta. Tai Marimekkoa. Koska, miksi? Mitä väliä? Ja maaninen leivänmurujen pyyhkiminen. Menisitte ja panisitte ukkoanne senkin ajan, mitä noihin edellä mainittuihin menee. Olis molemmat paljon tyytyväisempiä.
Kyllä meidän taloudessa on noista kaikista asioista huolimatta myös seksiä. Ovat ihan eri asioita.
Mies on itsekin si
Olimme molemmat eronneita ja molemmilla oli mööpeleitä entisestä elämästä. Alkuun asuttiin minun luona, jonne mies toi, mitä sinne sopi. Sen jälkeen muutettiin yhteiseen paikkaan ja ostettiin uusia mööpeleitä, jotka sopi molempien makuun. Miehen lapsuudenkotoa tuli myös jotain vanhaa, joka ei omaa tyyliäni ollut lainkaan, mutta koska edes väristä tykkäsin, niin ne on voineet jäädä. Koristetyynyjä ym. löytyy. Meillä niitä on saanut kylläkin ihan käyttää, eivät ole pelkkiä koristeita. Ja mies osaa kyllä ne laittaa ojennukseen. 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä sillä tassilla teet ;-D Kahvi juodaan mukeista.
Tykkään kattamisesta ja syön usein esim. aamupalan sängyssä. Lautasen kanssa aamupalan saa kannettua yöpöydälle ja mukin alla on tassi loiskumisriskin takia. Olen koko aikuisikäni käyttänyt mm. leipälautasia, lautasliinoja yms. Kun joku tulee kylään, katan heille samoin, mutta osa ei käytä semmoisia, osa käyttää. En pakota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se olisi totta, että sotkuisen tulisi skarpata siistimmän mukaan? Jos ei puhuta liasta, miksi tavarat tiptop -tapa on parempi kaikille?
Minkä ihmeen ylisiistin ja vaativan????
Se että tavarat palauttaa paikoilleen on taito, joka NORMAALISSA KODISSA opetetaan jo taaperolle. Ei se voi olla ylivoimaista aikuiselle ihmiselle.
Joko tahallaan esität tyhmää tai sitten ihan oikeasti olet.
Tiptop insta koti ei ole normaalia. Tässä on instakoti ihmiset vaatimassa kun se normaali riittäisi.
Se että panee tavarat paikoilleen ei ole tip top tai ylisiisti tai liian suuri v
No, jos ei halua pitää esillä, sen voi laittaa keittiön laatikkoon, josta se on kuitenkin helppo ottaa esille. Siisti koti voi ja yleensä onkin myös käytännöllinen, ja tavarat löytää helposti, koska ne pidetään loogisessa paikassa ja aina samassa paikassa, jolloin ei mene aikaa tavaran etsimiseen.
Noku nää tiptop insta koti siivoojat ei oo käytännöllisiä vaan täysiä idịootteja joiden mielestä kaikki muu on väärin paitsi se mitä he sanovat.
Koristetyynyistä. Monella on sohva niitä täynnä. Eikö sohva ole istumista varten. Joskus näkee ihmisiä istumassa koristetyynyt sylissä kun ei muuten mahdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon perussiisti mutta en ymmärrä naisten vainoharhaisuutta esim. tiskien kanssa. Otetaan se asetti, laitetaan sille voileipä ja voila, se helvetin lautanen on nyt saastainen ja pitää juoksuttaa tiskikoneeseen. Vaikka tiedetään, että illalla on taas leipää välipalaksi ja sitä liparetta "tarvitaan". Itse asiassa leipälautaset on muutenkin outo ilmiö - kyllä mun pöytä on niin puhdas että sille voi sen voikkarin laskea. Myös kaiken pakko-yhteensopivuus on kummallista. On kaapit täynnä jotain Muumi-astiastoa ja pölyrätin retaletta. Tai Marimekkoa. Koska, miksi? Mitä väliä? Ja maaninen leivänmurujen pyyhkiminen. Menisitte ja panisitte ukkoanne senkin ajan, mitä noihin edellä mainittuihin menee. Olis molemmat paljon tyytyväisempiä.
Kyllä meidän taloudessa on noista kaikista asioista huolimatta myös seksiä.
Olimme molemmat eronneita ja molemmilla oli mööpeleitä entisestä elämästä. Alkuun asuttiin minun luona, jonne mies toi, mitä sinne sopi. Sen jälkeen muutettiin yhteiseen paikkaan ja ostettiin uusia mööpeleitä, jotka sopi molempien makuun. Miehen lapsuudenkotoa tuli myös jotain vanhaa, joka ei omaa tyyliäni ollut lainkaan, mutta koska edes väristä tykkäsin, niin ne on voineet jäädä. Koristetyynyjä ym. löytyy. Meillä niitä on saanut kylläkin ihan käyttää, eivät ole pelkkiä koristeita. Ja mies osaa kyllä ne laittaa ojennukseen. 😃
Ja mitäs sun romuista miehes sai heittää menemään? Ai ei mitään. Olipa yllätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompromisseja täytyy olla, että kumpikin viihtyy. Jos toisella on tottumus laittaa tavarat aina heti omille paikoilleen ja siivota säännöllisesti, ja toinen pitää ruokapöytää ja lattioita romusäilönä, roskiksena ja pyykkikorina, niin ei voi vain toisen tapojen mukaan elää.
Aivan, ei voida elää vain sen mukaan joka laittaa tavarat heti paikoilleen ja siivoaa säännöllisesti. Olen samaa mieltä.
Miksei voida? Hänhän toimii oikein ja samalla kasvattaa sen sottapytyn, jolla surkea lapsuudenkoti.
Tajuatko sä ollenkaan, että sinun tapa ei ole ainut oikea? Olen itse todella siisti ja pidän puhtaasta kodista ja siitä, että tavarat eivät ole hujan hajan. Mä olen kasvanut kodissa, jossa oli neuroottisesti siivoava äiti ja olin itsekin ennen samanlainen. Enää en kuitenkaan ja tajuan sen, että se, että minä ahdistun pienestä epäjärjestyksestä on vain minun ongelma. En nimittäin ahdistu siitä, VAAN olen ahdistunut, jonka vuoksi koitan kontrolloida kotiani siistiksi. Oletko koskaan ajatellut asiaa näin päin? Eli tarve hallita kotiasi on tarve hallita ahdistusta, jota ei aiheuta vähän epäjärjestyksessä oleva koti. Sä olet vastuussa itse omista tunteistasi ja et voi vaatia muita ihmisiä elämämään niin, että sinulla pysyy kontrolli. Se on sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi paita tuolin reunalla on varmasti ok olla siinä vaikka vieras sen sattuisi huomaamaan. Sitten siirtää sen pois.
ap
eri
Minkä takia joku ulkopuolinen tulee määrittelemään missä minun tavaroitteni tulee olla? Kotini on linnani, päätän itse.
Minua ei haittaa paitasi tuolilla kun tulen kotiisi. Voin ihan hyvin istua vaikka sen päälle.
En minä halua sinua kotiini. Haluan olla siellä ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exän kanssa oltiin hyviä tekemään kompromisseja kodissa. Nyt jälkeen päin kun katson nykyistä omaa kotiani ja hänen nykyistä kotiaan niin kumpikaan ei elänyt lähelläkään semmoisessa kodissa missä itse halusi. Eli kotimme oli hyvä kompromissa mikä ei ollut kummankaan mieleen.
Tämän takia kompromissit ovat huonoja. Kaikki kärsivät. En enää suostu asumaan yhdessä kenenkään kanssa.
Hienoa, että tällaiset nk ongelmat nykyään koetaan sellaisiksi, ettei kenenkään kanssa haluta enää asua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaa mitä? Aikuisella ihmisellä on vapaus toimia niinkuin itselle parhaiten sopii. Jos paita on ok asettaa olohuoneessa tuolin kulmalle, eikä viikattuna kaappiin, niin tuskin siitä maapallo romahtaa.
ap
OSAA OLLA AIKUINEN, HUOLEHTIA TAVAROISTA JA KODISTA JA OLLA HUOMAAVAINEN.
Ei se paita mihinkään olohuoneen tuolille kuulu, ääliö!
Miksei kuuluisi yhtä paljon siihen kuin kaappiin? Mikä tekee kaapista sille ainoan oikean hyväksyttävän paikan?
ap
Joo, ehdottaisin, että paitaa voisi käyttää vaikka ikkunaverhona, kun ei ole päällä. Henkari vaan verhotankoon, niin yhtä mukava ripustaa siihen kuin tuolille.
Paidan on ihan hyvä olla siinä tuolin reunalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
eri
En minä halua sinua kotiini. Haluan olla siellä ihan rauhassa.
Hyvä, kärsin virtsankarkailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompromisseja täytyy olla, että kumpikin viihtyy. Jos toisella on tottumus laittaa tavarat aina heti omille paikoilleen ja siivota säännöllisesti, ja toinen pitää ruokapöytää ja lattioita romusäilönä, roskiksena ja pyykkikorina, niin ei voi vain toisen tapojen mukaan elää.
Aivan, ei voida elää vain sen mukaan joka laittaa tavarat heti paikoilleen ja siivoaa säännöllisesti. Olen samaa mieltä.
Miksei voida? Hänhän toimii oikein ja samalla kasvattaa sen sottapytyn, jolla surkea lapsuudenkoti.
Tajuatko sä ollenkaan, että sinun tapa ei ole ainut oikea? Olen itse todella siisti ja pidän puhtaasta kodista ja siitä, että tavarat eivät ole hujan hajan. Mä olen kasvanut kodissa, jossa oli neuroottisesti siivoava äiti ja oli
Moi, ap!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän yleensä päädytä kompromissiin. Naisia kiinnostaa esteettisyys, miehiä ei niinkään. Naiset haluavat yleensä, että koti on siisti, ja miehiä se ei juurikaan kiinnosta. Tämäkin riippuu toki ihmisestä. Meillä minä olen se siistimpi osapuoli, kun taas siskon perheessä hän on se sottapytty ja mies siivoaa. Minä en juuri välitä sisustamisesta, mutta mies tykkää siitä.
Mä kerran elämässä asuin sotkuisen eksän kanssa ja päätin sen jälkeen että ei enää ikinä sotkuista kumppania. Se, että jättää sotkujaan toisten tielle eikä huolehdi kodin puhtaudesta on pelkästään epäkunnioittavaa sitä toista ihmistä kohtaan. Nykyinen mies haluaa pitää kodin yhtä siistinä kuin itse ja on kiinnostunut myös arkkitehtuurista ja designista, joten yhdessä sisustettu koti kivan näköiseksi.
Hienoa, että on yhteinen sävel.
ap
Jos vaihtoehtoina on siisti koti tai kaatopaikka, niin tietenkin mennään ensimmäisen vaihtoehdon mukaan. Jokaisen pitää kuitenkin osata pitää koti perussiistinä. Ottaen huomioon millaisissa läävissä jotkut elävät, niin on ihme ettei sossut ole hakeneet lapsia pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän täällä oletetaan, että mies on se sotkuinen osapuoli? Opiskeluaikoina tuli asuttua kämppisten kanssa, ja ei tämä minusta liittynyt mitenkään sukupuoleen vaan lähinnä ihmisen persoonallisuuteen.
Koska tässä ei ole puhe sotkuisuudesta vaan siitä että naisten pitää määrätä miten kodissa asutaan ja miesten pitää totella justiinaa jos meinaa tänä vuonna saada jouluna pildeä.
Millä tavalla nainen päättää miten kodissa asutaan? Eihän tuossa aloituksessa edes viitattu sukupuoleen millään tavalla.
Juuri näin. Kysyin miksi toinen, enkä miksi nainen.
ap