Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostoslista lapsen muuttaessa pois kotoa

Vierailija
23.08.2025 |

Varmasti paljon vielä puuttuu, mutta hankittu on:

Sänky, pieni ruokapöytä+2 tuolia, vuodesohva, keittiötarpeistoa, imuri, siivousjuttuja/aineita, pyykinpesukone, vedenkeitin.

Tulee mieleen myös verhot keittiöön, olkkariin ja makuuhuoneeseen, pari mattoa tosin lattiat parketin näköistä laminaattia ja keittiössä siisti vinyylilattia, mutta tuohan ne matot pehmeyttä ja vaikuttavat ääniinkin, wc/kh:n tarpeistoa ja tv. Ainiin ja jonkinlainen yöpöytä ja hyllykkö ellei sitten ota tuota mikä huoneessaan on. Ja parvekkeelle (lasitettu) puiset lattiaritilät ja pieni pöytä+tuoli tai löhötuoli.

Mitäs puuttuu?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos talopesula niin pyykkikori tms. niiden pyykkien kuskailuun.

Lue aloitus.

Luin.

Jos on talopesula, siellä voi sekä pestä että KUIVATTAA lakanat ja pyyhkeet. Ei tarvitse ripustella ovien päälle jne.

Vierailija
62/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkalupakki. Siihen ainakin perusruuvimeisselit, kuusiokoloavaimet, vasara, papukaijapihdit, jakoavain jne

Porakoneellekin voi tulla tarvetta.

Näitä tarvitsevat myös tytöt, ja olisi hyvä osata myös käyttää niitä. Vuokra-asunnossa riittää yleensä ruuviväännin, kun ei niissä saa kovin paljon porailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni täyttää 12 vuotta talvella ja ajattelin nyt jo ruveta keräämään hänelle astioita hiljalleen. Muutin itse pois kotoa nuorena, enkä saanut mukaani kuin sänkyni. Äiti itki ja valitti kuinka kehtaan muuttaa pois. Apua ei herunut. Tahdon todella tehdä toisin oman lapseni kohdalla.

Vierailija
64/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain mukaani muhkuraisen patjan ja kassillisen omia (itse ostamiani) vaatteita.

todellakin kohtelen omia lapsiani toisin wnkä koteloidu katkeruuteen kuten täällä eräät.

t boomeri

Vierailija
65/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Airfryer on näppärä ruoanlaittoon yhdelle.

Yllättävän monessa asunnossa on jo kiertoilma uuni.

On, mutta halvemmaksi tulee valmistaa tai lämmittää yhden hengen annos airfryerissä. Ap:n lapsen kohdalla ei tosin niin rahvaanomaista asiaa tarvinne ajatella. Omien lasteni kimppakämpässä oli todella hyvin varusteltu keittiö. Niinpä siellä oli valmistettu ruokaa kavereillekin. Oli ollut kivaa. Ei tarvittu woltia (jota ei silloin ollutkaan) eikä tullut kalliiksi, kun osattiin itse valmistaa. Kiertoilmauuni oli kovassa käytössä.

Vierailija
66/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kiinnitin huomiota siihen, että muuttaa kaksioon. En niinkään siihen, mitä tavaroita sinne vie.

Ja siinä on mikä ongelma? Itse haki ja sai asuntonsa näytössä käytyään, ja maksaa vuokransa.

Ap

Ei mikään, ihmetyttää vain miten opiskelijalla on varaa maksaa vuokraa kaksiosta, kun itsellä ihan vakituisessa työssä olevana yksin asuvana ei olisi varaa kaksion vuokraan. Toki sijainnistahan se on kiinni. 

Vierailija
67/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kiinnitin huomiota siihen, että muuttaa kaksioon. En niinkään siihen, mitä tavaroita sinne vie.

Ja siinä on mikä ongelma? Itse haki ja sai asuntonsa näytössä käytyään, ja maksaa vuokransa.

Ap

Ei mikään, ihmetyttää vain miten opiskelijalla on varaa maksaa vuokraa kaksiosta, kun itsellä ihan vakituisessa työssä olevana yksin asuvana ei olisi varaa kaksion vuokraan. Toki sijainnistahan se on kiinni. 

Me asuttiin kaksiossa opiskelijoina. Siinä oli 31 neliötä.

Vierailija
68/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä pimenee, joten valaisimia olisi kiva olla. Jos lukee tai opiskelee tms. kotona, sitten jalkalamppu lukuvaloksi voisi olla hyvä. Tai LED lamppu jota voi siirtää helposti paikasta toiseen. 

Ja mitenkäs tietoliikenneyhteydet toimivat? Joko on nettiliittymä ja reititin tms.?

Sähkösopimus?

Joku helppohoitoinen huonekavi olisi kiva ja/tai joku pitkälle syksyyn kukkiva kukka parvekkeelle. 

Muutama kiva valokuvakehys, jos haluaa laittaa rakkaan kotiväen kuvat siihen. 

Kokovartalopeili ellei asunnossa jo ole.

Oliko ensiaputarvikkeet? Laastaria, Betadinea, korvatulpat, panadolia, jne...

Jatkojohto.

Koukkuja, joita voi laittaa keittiöön tms. johon ripustaa pyyhkeet ynnä muut.

Työkalulaatikko, jossa sakset, vasara, nauloja, maalarinteippiä, yms. Sekä keittiöjakkara tai tikkaat. 

Lukko varastohuoneeseen. 

Suihkutossut ja suihkuverho, ell

Valokuvakehys, suihkutossut, pehmolelu.. Et kai ole tosissasi? 

Vierailija
69/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaahto/jauhesammutin ja palopeitto. Palovaroittimet on nykyään taloyhtiön vastuulla.

Vierailija
70/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni täyttää 12 vuotta talvella ja ajattelin nyt jo ruveta keräämään hänelle astioita hiljalleen. Muutin itse pois kotoa nuorena, enkä saanut mukaani kuin sänkyni. Äiti itki ja valitti kuinka kehtaan muuttaa pois. Apua ei herunut. Tahdon todella tehdä toisin oman lapseni kohdalla.

Kai annat lapsesi valita astiat? Ja miten paljon niitä tarvitsee kerätä, yksin asuva ei montaa kuppia ja lautasta tarvitse? Minulla on kuusi kahvimukia, kuusi eri kokoista lasia, kaksi isoa, kaksi pientä lautasta ja kaksi syvää kulhoa. Niillä olen elänyt vuosikaudet eikä enempää ole tarvinnut. 

Vierailija
71/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aloitus.

Luin.

Jos on talopesula, siellä voi sekä pestä että KUIVATTAA lakanat ja pyyhkeet. Ei tarvitse ripustella ovien päälle jne.

Jos siellä ei ole kuivureita vaan narut, niin sieltä katoaa pyykkejä. Niin on ollut aina. 

Vierailija
72/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai annat lapsesi valita astiat? Ja miten paljon niitä tarvitsee kerätä, yksin asuva ei montaa kuppia ja lautasta tarvitse? Minulla on kuusi kahvimukia, kuusi eri kokoista lasia, kaksi isoa, kaksi pientä lautasta ja kaksi syvää kulhoa. Niillä olen elänyt vuosikaudet eikä enempää ole tarvinnut. 

No minun opiskelijani otti neljä kutakin, mutta Arabiaa ja Iittalaa. Aterimia ja laseja myös. Eli niitähän voi antaa lahjaksi vähitellen. 

ja itse valitsi.

Eri

Vierailija
73/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasin mukaan kaikenlaista noista purkinavaajista, lääkevoiteista ja palovaroittimista alkaen. Kodissa on tarkemmin katsoen hirveästi tavaraa, jota tarvitsee, mutta joka 'ei näy' sisustuksessa. Laseja ja mukeja ja lautasia sekä huonekaluja ja lakanoita yms nuori halusi hankkia itse, niillä on kai enemmän 'oman kodin symboliarvoa'. Annoin niiden hankkimisen kuitenkin rahaa. Lisäksi ostin perustarpeet ruuista, vessapapereista yms, niihinkin menee yllättävän paljon rahaa.

Vierailija
74/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruslääkkeitä, kuumemittari, työkaluja.

Vierailija
75/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kotoa saanut mitään mukaan (poislukien ne omilla rahoilla ostetut), päinvastoin äiti jopa "uhkaili", kun sai tietää että olin hankkinut itselleni asunnon, että alasti saat lähteä koska hän on kaiken maksanut mitä minulla on 🙄 Päinvastoin, olin jo useamman vuoden hankkinut omilla mm. kesätyörahoilla vaatteet ja ostanut valmiiksi astioita jne. mitä tarvitsee omilleen muuttaessa.

Se olikin kiva yllätys sitten kun alkoi perintätoimistojen karhukirjeitä tippumaan postiluukusta kun olin muuttanut. Äityli oli sitten jo pidempään tilannut minun nimelläni itselleen osamaksulla kaikkea paskaa, jättänyt maksamatta ja piilottanut tietenkin ne laskut ja karhukirjeet.. 

Vierailija
76/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue aloitus.

Luin.

Jos siellä ei ole kuivureita vaan narut, niin sieltä katoaa pyykkejä. Niin on ollut aina. 

Se pyykkikori on käyevä ihan siellä kotonakin Mun opuskelija otti Ikean kevyen version. Kerää siihen pyykit ja kun ottaa koneesta, ottaa ne siihen ja ripustaa sitten siitä.

Vierailija
77/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verhot.

Keittiöön, olkkariin ja makuuhuoneeseen.

Maksa nyt vielä puolen vuoden vuokrakin.

Vierailija
78/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä keräisi astioita, koska nuoret haluavat yleensä itse päättää millaisia haluavat. Maku muuttuu usein eikä 12-vuotias tiedä vielä mitä myöhemmin haluaa. Nuoren lähtiessä kotoa voi ostaa tai antaa mukaan muutaman välttämättömän astian alkuun. 

Vierailija
79/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä keräisi astioita, koska nuoret haluavat yleensä itse päättää millaisia haluavat. Maku muuttuu usein eikä 12-vuotias tiedä vielä mitä myöhemmin haluaa. Nuoren lähtiessä kotoa voi ostaa tai antaa mukaan muutaman välttämättömän astian alkuun. 

Höpö höpö.

Vierailija
80/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen otettiin sukulaisilta vanhat tavarat ja itse ostettiin pikkuhiljaa uudet ja paremmat. 

Oletko huomannut miten kalliita huonekalut ja neliöt on nykyään palkkatasoon ja muihin elinkustannuksiin verrattuna? Vain etuoikeutetuilla on varaa vaihdella sisustustaan ja vielä hillota jotain vanhoja huonekaluja sukulaislapsille.

Kyllä tavallinen kansa tekee niin että käyttää sen huonekalun loppuun tai kunnes se ei enää täytä funktiotaan, esim. kahden hengen ruokapöytä kun tulee perheenlisäystä. Max myydään Torissa ja rahoilla rahoitetaan uuden hankinta, usein sieltä Torista jos löytyy.