Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ostoslista lapsen muuttaessa pois kotoa

Vierailija
23.08.2025 |

Varmasti paljon vielä puuttuu, mutta hankittu on:

Sänky, pieni ruokapöytä+2 tuolia, vuodesohva, keittiötarpeistoa, imuri, siivousjuttuja/aineita, pyykinpesukone, vedenkeitin.

Tulee mieleen myös verhot keittiöön, olkkariin ja makuuhuoneeseen, pari mattoa tosin lattiat parketin näköistä laminaattia ja keittiössä siisti vinyylilattia, mutta tuohan ne matot pehmeyttä ja vaikuttavat ääniinkin, wc/kh:n tarpeistoa ja tv. Ainiin ja jonkinlainen yöpöytä ja hyllykkö ellei sitten ota tuota mikä huoneessaan on. Ja parvekkeelle (lasitettu) puiset lattiaritilät ja pieni pöytä+tuoli tai löhötuoli.

Mitäs puuttuu?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eriarvoista on nuortenkin kotoa muutto. Toiset joutuu ottamaan opintolainan ja tyytymään kotoa kenties saatuun sänkyyn ja koulupöytään. Toiset saa kaiken mitä ei edes monella köyhällä perheellä ole. Surullista. Mutta enemmän arvostan niitä jotka joutuvat itse pikkuhiljaa kotinsa sisustamaan, heistä kasvaa vahvoja selviytyjiä!

Ap:n nuori ei nyt ole tässä hakemassa sinun arvostustasi. Enemmän on maailmassa näitä reppanaperheiden reppanalapsia, joilla on elämänhallinta täysin hukassa. Ei selviytymisestä tietoakaan. Yli sukupolvien jatkuva heikko-osaisuus on vakava ongelma.

Osittain varmasti paikkansa pitävää, mutta check your attitude, lady/sir! Tuollaisella asenteella "reppanat" tosiaan pysyy sellaisina.

Get off your high horse.

Vierailija
42/100 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon curling vanhemmuus thred tas. En mä saanut juuri mitään mukaan. Ihan itse sai miettiä mitä tarvitsee.

" Ei kotini ovi ees narahtanut, poika kun maailmalle lähti..."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se kiva nähdä, että on näitä curling-mammoja vielä olemassa. Itse jouduin hommaamaan täytteet kämppäni kun omilleni muutin.

Sinä voit katkaista kierteen. Siinä ei ole mitään pahaa, että avustaa lastaan oman elämän alkuun. 

Perustarvikkeet ostetaan, muttemme kalusta ja sisusta koko kämppää kuten tämä curling-mamma.

Happamia... Ei, mulle ei ole vanhemmat ostaneet kaikkea valmiiksi. Joitakin huonekaluja sain kotoa ja nytkin mulla 46-vuotiaalla on olohuoneessa kirjahylly joka on mun vuoden vanhempi. Isä ei sitä tarvinnut, joten sain sen joskus 20 vuotta sitten.

Vierailija
44/100 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä pimenee, joten valaisimia olisi kiva olla. Jos lukee tai opiskelee tms. kotona, sitten jalkalamppu lukuvaloksi voisi olla hyvä. Tai LED lamppu jota voi siirtää helposti paikasta toiseen. 

Ja mitenkäs tietoliikenneyhteydet toimivat? Joko on nettiliittymä ja reititin tms.?

Sähkösopimus?

Joku helppohoitoinen huonekavi olisi kiva ja/tai joku pitkälle syksyyn kukkiva kukka parvekkeelle. 

Muutama kiva valokuvakehys, jos haluaa laittaa rakkaan kotiväen kuvat siihen. 

Kokovartalopeili ellei asunnossa jo ole.

Oliko ensiaputarvikkeet? Laastaria, Betadinea, korvatulpat, panadolia, jne...

Jatkojohto.

Koukkuja, joita voi laittaa keittiöön tms. johon ripustaa pyyhkeet ynnä muut.

Työkalulaatikko, jossa sakset, vasara, nauloja, maalarinteippiä, yms. Sekä keittiöjakkara tai tikkaat. 

Lukko varastohuoneeseen. 

Suihkutossut ja suihkuverho, ellei ole suihkuseinää.

Kynnysmatto.

Henkareita ja tuoksupusseja vaatekaappiin.

Pehmolelu sängylle -- voi halata jos tulee ikävä äitiä 😂

Vierailija
45/100 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkalupakki. Siihen ainakin perusruuvimeisselit, kuusiokoloavaimet, vasara, papukaijapihdit, jakoavain jne

Porakoneellekin voi tulla tarvetta.

Vierailija
46/100 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen otettiin sukulaisilta vanhat tavarat ja itse ostettiin pikkuhiljaa uudet ja paremmat. 

Vierailija
47/100 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen otettiin sukulaisilta vanhat tavarat ja itse ostettiin pikkuhiljaa uudet ja paremmat. 

Lukiko aloituksessa, että kaikki ostettu uutena? Hankittu voi tarkoittaa kierrätystä, kirppiksia, tuttavilta saatuja. 

Vierailija
48/100 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään sukulaiset on konmarittaneet asuntonsa niin, että sieltä ei ole ottaa ylimääräistä pari lakanoita tai juustohöylää, mistään sängystä tai pöydästä nyt puhumattakaan.

Vierailija
49/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eriarvoista on nuortenkin kotoa muutto. Toiset joutuu ottamaan opintolainan ja tyytymään kotoa kenties saatuun sänkyyn ja koulupöytään. Toiset saa kaiken mitä ei edes monella köyhällä perheellä ole. Surullista. Mutta enemmän arvostan niitä jotka joutuvat itse pikkuhiljaa kotinsa sisustamaan, heistä kasvaa vahvoja selviytyjiä!

🙂, tähän tuumaan, että se "vahva selviytyjä" kyllä kasvaa ihan jo niiden n.18-20v aikana ennen sitä kotoa muuttamista, sikälimikäli kotiasiat, kasvatus ym on kuosissa. Se, että nuori ei saisi "päiväkirjoja" kummempaa mukaansa ei hänestä erityisen vahvaa tee, pikemminkin väsyneen, ahdistuneen ja katkeran (kuten mm sinun kommentistasi nähdään).

Tämä asia ei ole "kärsi, kärsi kirkkaamman kruunun saat"-tilanne.

Ap

Kirjoitin kommenttini äitinä.

Vierailija
50/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos talopesula niin pyykkikori tms. niiden pyykkien kuskailuun.

Vierailija
51/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pakkasin opiskelijalle pesuaineet, vessapaperia, pyyhkeet, astiapyyhkeitä, talouspaperia.

Ne hän oli itse unohtanut listalta.

Tuli ulkomaanvaihdosta ja aloitti työt heti seuraavana päivänä muuton jälkeen eli kiire oli.

KOTIVAKUUTUS ja SÄHKÖSOPIMUS!

Vierailija
52/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh!! Kun katsoo kallista listaa, ei enää ihmettele, että opiskelijat nurisevat asumistukien poistoa. Ennen muutettiin pari lakanaa, kattila ja teemuki repussa opiskelukämppään, soluun tietenkin. Ei ollut edes televisiota, ei ainuttakaan konetta saati huonekaluja. Oli asuntolan yhteiskeittiö ja pesutupa. Ja opintolainaa nosti jokainen, sillä oltiin tavallisista köyhistä kodeista. Nyt ollaan ahneeksi sukupolveksi nimetty halveksittu ryhmä, jolta joutaa eläkkeetkin pois.

Vierailija
53/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kiinnitin huomiota siihen, että muuttaa kaksioon. En niinkään siihen, mitä tavaroita sinne vie.

Muuttaa kaksioon lasitetulla parvekkeella. Vanhemmat kai maksaa lystin? Vois kai se nuori jotakin itsekin hankkia? 

Vierailija
54/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh!! Kun katsoo kallista listaa, ei enää ihmettele, että opiskelijat nurisevat asumistukien poistoa. Ennen muutettiin pari lakanaa, kattila ja teemuki repussa opiskelukämppään, soluun tietenkin. Ei ollut edes televisiota, ei ainuttakaan konetta saati huonekaluja. Oli asuntolan yhteiskeittiö ja pesutupa. Ja opintolainaa nosti jokainen, sillä oltiin tavallisista köyhistä kodeista. Nyt ollaan ahneeksi sukupolveksi nimetty halveksittu ryhmä, jolta joutaa eläkkeetkin pois.

Ohhoh, ja sinäkin muka jotain opiskellut, kun ei edes sisälukutaitoa ole??? Tai kykyä nähdä mitään oman navan ulkopuolelta... Mutta siitähän te olette tunnettuja. Ahneudesta ja paskamaisuudesta.

Vierailija
55/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoisen kummitäti osti monet joulut jo lukioikäikäiselle  lahjaksi tavaraa tulevaisuuden opiskelijaasuntoon: ruokaliluvälineet, pyyhkeitä, paistinpannuja jne. Lisäksi nuorelle oli säästettynä mun opiskelija-asunnossa ollut jatkettava pöytä + tuolit. Omasta huoneesta lähti mukaan kirjoituspöytä ja -tuoli. Isovanhemmat osti sängyn ja mikron, minä veden- ja kahvinkeittimen, sekä pienen pakastkmen. Käytiin myös yhdessä Ikeassa ostamassa puuttuvia asioita: suihkuverho, teline pesuaineille kylppäriin yms.  Astioita sai myös ja otti kotoa mukaansa, jotain kuivamuonaa myös kaappiin. Näillä oli hyvä aloittaa

Vierailija
56/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kiva nähdä, että on näitä curling-mammoja vielä olemassa. Itse jouduin hommaamaan täytteet kämppäni kun omilleni muutin.

Niin minäkin, siksipä itse toimin toisin omien lasten kohdalla.

Vierailija
57/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä pimenee, joten valaisimia olisi kiva olla. Jos lukee tai opiskelee tms. kotona, sitten jalkalamppu lukuvaloksi voisi olla hyvä. Tai LED lamppu jota voi siirtää helposti paikasta toiseen. 

Ja mitenkäs tietoliikenneyhteydet toimivat? Joko on nettiliittymä ja reititin tms.?

Sähkösopimus?

Joku helppohoitoinen huonekavi olisi kiva ja/tai joku pitkälle syksyyn kukkiva kukka parvekkeelle. 

Muutama kiva valokuvakehys, jos haluaa laittaa rakkaan kotiväen kuvat siihen. 

Kokovartalopeili ellei asunnossa jo ole.

Oliko ensiaputarvikkeet? Laastaria, Betadinea, korvatulpat, panadolia, jne...

Jatkojohto.

Koukkuja, joita voi laittaa keittiöön tms. johon ripustaa pyyhkeet ynnä muut.

Työkalulaatikko, jossa sakset, vasara, nauloja, maalarinteippiä, yms. Sekä keittiöjakkara tai tikkaat. 

Lukko varastohuoneeseen. 

Suihkutossut ja suihkuverho, ell

SUIHKUTOSSUT - mitkä ihmeet ne on ???

Vierailija
58/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talopesula niin pyykkikori tms. niiden pyykkien kuskailuun.

Lue aloitus.

Vierailija
59/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei ole mitään curlingia. Normaalia vanhemmuutta miettiä nuoren kanssa tavarat joita tarvitsee ja auttaa niiden hankinnassa. 

Auttaa, joo. Meillä lapset saivat ottaa kotoa mukaansa mitä vaan irti saivat. Sitten haalittiin tavaraa tutuilta ja sukulaisilta, ja uutena ostettiin sellaista, jota ei muuten löytynyt. Ei se kaikki priimaa ollut, mutta vielä nyt 15 vuotta myöhemmin on edelleen käytössä jotain sellaista, joka silloin hankittiin. Osa on mennyt edelleen kiertoon ja osa viety surutta kaatopaikalle, kun on jo tullut elinkaarensa päähän. 

Onhan se kiva hankkia sitten taas jotain ihan ikiomaa uutta seuraavaan omaan asuntoon, kun muuttaa pois opiskeluasunnosta.

Vierailija
60/100 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon curling vanhemmuus thred tas. En mä saanut juuri mitään mukaan. Ihan itse sai miettiä mitä tarvitsee.

" Ei kotini ovi ees narahtanut, poika kun maailmalle lähti..."

Näin kävi. Perinteiseen tapaan sain sata metriä etumatkaa, mutta sentään jonkun verran petivaatteita ja muuta, mitä jaksoin kantaa. 

Siksi olenkin pyrkinyt antamaan lapsilleni vähän paremmat eväät, kun ovat lähteneet maailmalla. Lopputulos nyt noin vuosikymmen myöhemmin on se, että edelleen on kotona tavaraa, josta ei saa selvää, onko se tulossa vai menossa. He ovat ehtineet tähän mennessä muuttaa jo muutaman kerran. Aina välivaiheessa on tuotu tavaraa kotiin niin, että se on sitten tänne jäänyt eikä ole otettu mukaan seuraavaan osoitteeseen.