Olen asunut USA ssa vuodesta 1996. Haluatteko kuulla totuuden elämästä Amerikassa?!?
Olen nyt ollut Suomessa kohta puoli vuotta ja olen huomannut että täällä on ihan väärä käsitys elämästä Amerikassa. Haluan nyt korjata noita vääriä ennakkoluuloja. Koska en pysty kirjoittamaan kaikkea parasta että te kysytte jotain asiaa tai kerrotte miten luulette asian oleva ja minä korjaan sen.
Eka virhe korjaan kuitenkin tässä jo nyt. USA muodostuu 50 osavaltiosta, Columbian liittovaltiollisesta piirikunnasta sekä viidestä asutusta territoriosta, joista tunnetuin on Puerto Rico.
Jokaisella osavaltiolla on oma hallinto ja lainsäädäntö, joten moni jokapäiväisistä asioista on järjestetty erilaisesti eri osavaltioissa. Yhteistä lainsäädäntöä koko liittovaltiolle on yllättävän vähän. Vaikka hallinto on kaikissa osavaltioissa samankaltainen samoin niiden jaottelu kuntiin (counties) ei ole samanlainen kaikissa.
Asun tällä hetkellä Connecticutissa. Olen asunut myös Vermontissa ja New Yorkin kaupungissa sekä New Yorkin osavaltion pohjoisosassa. Kaikissa on oma lainsäädäntönsä, joten minet asiat eroavat niiden välillä. Toki erot idässä ovat pienempiä kuin verrattuna Etelään, Keskilänteen tai Californiaan.
Mut kyselkää, yritän vastata kaikille!
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro kohtaamasi todellisuus valkoiset vastaan värilliset. Onko kohtelu tasa-arvoista? Eikö värillä ole väliä?
Sellainen ero Suomeen on, että esim New Yorkissa ja Itärannikolla ei oikein pysty tekemään eroa ihmisten ihonvärin perusteella. Usein sitä ei edes huomaa. Täällä on niin paljon erinäköisiä ihmisiä että en ajattele ketään pelkän ihonvärin perusteella. Se tulee esille vain jos se liittyy johonkin negatiiviseen asiaan kuten huumeisiin tai rikollisuuteen. Juuri tässä on varmasti rasistinen elementti mukana. Ajatus että crack addicti on ehkä tyypillisemmin musta tai väkivaltarikollinen on tyypillisemmin musta mues tai hispanic. Mutta ei koskaan niin päin että jos joku on afrikanamerikkalainen hän olisi myös addicti tai rikollinen.
Syvä Etelä on sitten eri asia vaikean historiansa takia ja siellä on avoimempaa rasismia mutta vain pienessä piirissä ja se ei
Eroavaisuus Suomeen on ymmärrettävää.
Mustat ja valkoiset ovat menneet usaan melkein yhtä aikaa. Alkuperäiset olivat inti aaneja. Suomessa on eletty satoja vuosia valkoisten kesken. Siksi sulautuminen kestää täällä kauemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että ruokakaupoissa hinnat ilmoitetaan ilman alv:ia ja vasta kassalla lisätään alv?
Meidän osavaltiossa kaupasta ostetussa perusruoassa ei ole sales tax. Tuote liha, kala, kasvikset, hedelmät, kananmunat, maito, leipä jne. Eli kassalla ei lisätä mitään.
Meillä ruuasta verotonta on groceries eli raaka aineet, mutta valmiit ateriat, monet juomat, karkit esim on sales tax oliko se 6,35 % tai 7,35% joillekin tuotteille. Samoin melkein kaikki muut super market tavarat.
Niin, valmisruuissa ja vastaavissa tuotteissa on vero.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako suklaa niin paljon kun Suomessa?
Onko suklaa kallista Suomessa?
Olen kuullut, että Yhdysvalloissa leipä on pahaa. Onko tämä totta? En oleta sieltä saatavan suomalaista jälkiuunileipää vaan mietin, että onko siellä muuta kuin paahtoleipää ja syökö kukaan edes voileipiä?
Vierailija kirjoitti:
Koulubussit? Lapsikaappaukset?
Lapsikaappaukset ovat enimmäkseen sukulaisten tekemiä, isä tai äiti kaapannut lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhushoiva siellä on järjestetty?
Itsekö maksetaan kaikki eläkkeestä ja säästöistä?
Entä köyhien ihmisten vanhushoiva?
Yhdysvalloissa on medicare, joka kattaa vanhusikäisten sairaudenhoidon. Se kattaa siis ihan kaikkien tuon ikäisten mikäli on asuttu maassa ja oltu töissä. Kattaa myös hoitokodit, joihin pääsee eikä tarvitse makuuttaa sairaaloiden käytövillä.
Sikäli kun olen asiasta lueskellut, minun käsittääkseni Medicare ei kustanna vanhusten hoitokoteja tai pitkäaikaista laitoshoitoa, vaan hoito on kustannettava itse. Kaiketi osavaltiosta riippuen tämä lysti maksaa siinä 6,000-20,000 kuussa palvelutasosta riippuen. Siksi muiden kuin rikkaiden vanhukset pyritään hoitamaan kotona perhepiirissä mahdollisimman pitkään. Jos kuitenkin maksat hoidostasi ja olet kaiken tämän jälkeen pennitön ja täytät jotkut kriteerit, Medicaid tullee avuksi ja kustantanee jonkun halpispaikan. Miten lienee?
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, että Yhdysvalloissa leipä on pahaa. Onko tämä totta? En oleta sieltä saatavan suomalaista jälkiuunileipää vaan mietin, että onko siellä muuta kuin paahtoleipää ja syökö kukaan edes voileipiä?
Mun tyttären Floridalainen nettituttu ihmetteli, kun selvisi, että Suomessa ei syödä päivittäin/usein maapähkinävoita.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki leipä pahaa? Joku perussupermarketin leipä on yleensä samantyyppistä "paahtoleipää", voi olla "pahaakin". Leipomoitakin on, jotka tekevät monenlaista leipää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdysvalloissa on medicare, joka kattaa vanhusikäisten sairaudenhoidon. Se kattaa siis ihan kaikkien tuon ikäisten mikäli on asuttu maassa ja oltu töissä. Kattaa myös hoitokodit, joihin pääsee eikä tarvitse makuuttaa sairaaloiden käytövillä.
Sikäli kun olen asiasta lueskellut, minun käsittääkseni Medicare ei kustanna vanhusten hoitokoteja tai pitkäaikaista laitoshoitoa, vaan hoito on kustannettava itse. Kaiketi osavaltiosta riippuen tämä lysti maksaa siinä 6,000-20,000 kuussa palvelutasosta riippuen. Siksi muiden kuin rikkaiden vanhukset pyritään hoitamaan kotona perhepiirissä mahdollisimman pitkään. Jos kuitenkin maks
Eli köyhä vanhus ei kannata olla siellä.
Ap ei taida vastata lainkaan, vaikka lupasi.
Hyvä, että muut täydentävät keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sikäli kun olen asiasta lueskellut, minun käsittääkseni Medicare ei kustanna vanhusten hoitokoteja tai pitkäaikaista laitoshoitoa, vaan hoito on kustannettava itse. Kaiketi osavaltiosta riippuen tämä lysti maksaa siinä 6,000-20,000 kuussa palvelutasosta riippuen. Siksi muiden kuin rikkaiden vanhukset pyritään hoitamaan kotona perhepiirissä mahdollisimman pitkään. Jos kuitenkin maks
Vanhuksia ei kiduteta kotihoidossa samoin kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki leipä pahaa? Joku perussupermarketin leipä on yleensä samantyyppistä "paahtoleipää", voi olla "pahaakin". Leipomoitakin on, jotka tekevät monenlaista leipää.
Niin? En väittänyt vaan kysyin, onko totta. Täsmennän: onko marketin leipähyllyllä minkälaisia vaihtoehtoja?
"Vanhuksia ei kiduteta kotihoidossa samoin kuin Suomessa."
En kuvittele, että usassa tuo on mitenkään paremmin, paitsi varakkailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? En väittänyt vaan kysyin, onko totta. Täsmennän: onko marketin leipähyllyllä minkälaisia vaihtoehtoja?
Vaaleata leipää ja kaikenlaisia kokojyvä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro kohtaamasi todellisuus valkoiset vastaan värilliset. Onko kohtelu tasa-arvoista? Eikö värillä ole väliä?
Sellainen ero Suomeen on, että esim New Yorkissa ja Itärannikolla ei oikein pysty tekemään eroa ihmisten ihonvärin perusteella. Usein sitä ei edes huomaa. Täällä on niin paljon erinäköisiä ihmisiä että en ajattele ketään pelkän ihonvärin perusteella. Se tulee esille vain jos se liittyy johonkin negatiiviseen asiaan kuten huumeisiin tai rikollisuuteen. Juuri tässä on varmasti rasistinen elementti mukana. Ajatus että crack addicti on ehkä tyypillisemmin musta tai väkivaltarikollinen on tyypillisemmin musta mues tai hispanic. Mutta ei koskaan niin päin että jos joku on afrikanamerikkalainen hän olisi myös addicti tai rikollinen.
Syvä Etelä on sitten eri asia vaikean historiansa takia ja siellä on avoimemp
Mustat ja valkoiset ovat menneet usaan melkein yhtä aikaa. Alkuperäiset olivat inti aaneja. Suomessa on eletty satoja vuosia valkoisten kesken. Siksi sulautuminen kestää täällä kauemmin.
Ai ihan menneet? Suurin osa mustista vietiin pakolla orjalaivoilla.
Virallisesta lähteestä: In 2023, 27% of American adults skipped some form of medical treatment because they couldnt afford it, according to the Federal Reserve.
Vierailija kirjoitti:
"Vanhuksia ei kiduteta kotihoidossa samoin kuin Suomessa."
En kuvittele, että usassa tuo on mitenkään paremmin, paitsi varakkailla.
Ota itse selvää. Netistä löytyy kaikki tieto mitä haluaa tietää. Aina ei tarvitse olla varakas USAssakaan, mutta toki se tekee elämän helpommaksi.
Meillä ruuasta verotonta on groceries eli raaka aineet, mutta valmiit ateriat, monet juomat, karkit esim on sales tax oliko se 6,35 % tai 7,35% joillekin tuotteille. Samoin melkein kaikki muut super market tavarat.