Olen asunut USA ssa vuodesta 1996. Haluatteko kuulla totuuden elämästä Amerikassa?!?
Olen nyt ollut Suomessa kohta puoli vuotta ja olen huomannut että täällä on ihan väärä käsitys elämästä Amerikassa. Haluan nyt korjata noita vääriä ennakkoluuloja. Koska en pysty kirjoittamaan kaikkea parasta että te kysytte jotain asiaa tai kerrotte miten luulette asian oleva ja minä korjaan sen.
Eka virhe korjaan kuitenkin tässä jo nyt. USA muodostuu 50 osavaltiosta, Columbian liittovaltiollisesta piirikunnasta sekä viidestä asutusta territoriosta, joista tunnetuin on Puerto Rico.
Jokaisella osavaltiolla on oma hallinto ja lainsäädäntö, joten moni jokapäiväisistä asioista on järjestetty erilaisesti eri osavaltioissa. Yhteistä lainsäädäntöä koko liittovaltiolle on yllättävän vähän. Vaikka hallinto on kaikissa osavaltioissa samankaltainen samoin niiden jaottelu kuntiin (counties) ei ole samanlainen kaikissa.
Asun tällä hetkellä Connecticutissa. Olen asunut myös Vermontissa ja New Yorkin kaupungissa sekä New Yorkin osavaltion pohjoisosassa. Kaikissa on oma lainsäädäntönsä, joten minet asiat eroavat niiden välillä. Toki erot idässä ovat pienempiä kuin verrattuna Etelään, Keskilänteen tai Californiaan.
Mut kyselkää, yritän vastata kaikille!
Kommentit (189)
Mites syntymättömien lasten vakuutukset menee? Kuuluuko ne johonkin perhevakuutukseen vai mihin? Tai jos lapsen synnyttyä selviää, että se on vammainen, niin eihän yksikään järkevä vakuutusyhtiö anna sille lapselle mitään vakuutusta.
Vierailija kirjoitti:
Kerro kohtaamasi todellisuus valkoiset vastaan värilliset. Onko kohtelu tasa-arvoista? Eikö värillä ole väliä?
Sellainen ero Suomeen on, että esim New Yorkissa ja Itärannikolla ei oikein pysty tekemään eroa ihmisten ihonvärin perusteella. Usein sitä ei edes huomaa. Täällä on niin paljon erinäköisiä ihmisiä että en ajattele ketään pelkän ihonvärin perusteella. Se tulee esille vain jos se liittyy johonkin negatiiviseen asiaan kuten huumeisiin tai rikollisuuteen. Juuri tässä on varmasti rasistinen elementti mukana. Ajatus että crack addicti on ehkä tyypillisemmin musta tai väkivaltarikollinen on tyypillisemmin musta mues tai hispanic. Mutta ei koskaan niin päin että jos joku on afrikanamerikkalainen hän olisi myös addicti tai rikollinen.
Syvä Etelä on sitten eri asia vaikean historiansa takia ja siellä on avoimempaa rasismia mutta vain pienessä piirissä ja se ei ole yleisesti hyväksyttyä.
Minusta Suomi on ikävä kyllä paljon rasistisempi maa.
Ja Woke on puhtaasti kulttuurinen liike, kyse on vähemmistöjen näkyvyydestä ja pääsystä kulttuurisiin ilmentymiin. On tärkeää että vähemmistöt näkyvät ja saavat äänensä kuuluviin kulttuurissa kuten elokuvissa ja tv ssä tavalla joka vastaa heidän kontributiota yhteiskuntaan yleisemminkin.
Positiivinen syrjintä on myös hyvä juttu, kunhan se ei mene liiallisuuksiin esim yliopistoiden oppilas valinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lasten yliopisto-opinnot, jollei ole hyvä palkka vanhemmilla?
Miten terveys, jollei ole hyvä palkka.
Eli onko nuo kamalia pelkoja ihmisillä?
Miksi siellä on koulubussisysteemi?
Tunnetko jonkun kaapatun lapsen?
Lahjakkaille on kaikissa parhaissa yliopistoissa stipendisysteemit ja avustukset, joilla pärjää ihan hyvin.
Terveydenhuolto on vakuutusperusteinen, ja noin 6-8 % amerikkalaisista on ilman vakuutusta. Mikä on aika pieni luku. Tällöinkin on mahdollista hakea ja saada pro bono -terveydenhoitoa siihen erikoustuneilta klinikoilta tai säätiöiltä. En ole kuullut että joku omiei jäänyt täysin ilman hoitoa. Toki hoidon kattavuudessa on eroja, mutta niin on Suomessakin.
Yhdysvalloissa kuolee yli 50 000 ihmistä vuodessa koska eivät omaa riittä
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ei ole erityisen lahjakas, vaan tavis eikä saa stipendiä, niin eikö pääse minnekään opiskelemaan lukion jälkeen ilman säästöjä.
Siis sellainen kuin on vaikka keskimääräinen suomalainen yliopistossa opiskeleva.
Eli pärjäisi hyvin yliopistossa, mutta ei ole stipendin asti lahjakas. Käykö ilman koulutusta lukion jälkeen?
Siis *jääkö ilman koulutusta lukion jälkeen?
Siellä on paljon ihan ilmaisiakin opinahjoja, ei kaikki amerikkalaiset opiskele missään ivy ieaguen yliopistossa. Mutta toki järkevä perhe säästää lasten opintoja varten. Muutenkin amerikkalaiset ymmärtävät säästää ja varautua itse erilaisiin asioihin. Suomessa istutaan munat sannassa ja odotetaan valtiovaltaa hätiin ihan kaikkeen.
Eihän suomalaiselle jää huonoista palkoista mitään käteen verojen jälkeen. Vai luuletko ettel amerikkalainen osta autoa ja asuntoa kun pitää säästääkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Texas Instruments edelleenkin haluttu hype-työpaikka USA:ssa?
En tiedä juurikaan mitään teknologiayrityksistä. Ne on enemmän mun mieheni aluetta. Erityisesti en tiedä mitään heidän henkilökunta eduista. Mutta sen voi sanoa, että töitä USA ssa tehdään paljon enemmän kuin Suomessa, erityisesti finanssi ja teknologia sektoreilla. Olen itse ollut töissä yliopistoissa ja kulttuurialan säätiöissä ja tehnyt 50+ tunteja viikossa koko työurani ajan. Mieheni on finanssialalla ja tekee helposti 12 tuntisia päiviä.
Olen ymmärtänyt että teknologia sektori on vielä kiireisempää, ja edut ei enää samat kuin länsirannikon start-upeissa 10-20 vuotta sitten.
Tehdäänkö töitä vai vietetäänkö aikaa tuo 12 tuntia työpaikalla. Oman kokemuksen mukaan lähinnä vietetään aikaa työpaikalla. Näin ainakin Texasissa.
Toinen yllättävä asia saattaa olla suomalaiselle organisaatioiden hierarkisuus. Matriisissa asiat ei etene, vaan portaita pitää kulkea, kunnes tulee yhteinen esimies. Kokonaisuuksien ja ison kuvan ymmärtäminen on vajavaista. Hoidetaan vain oma potero, eikä välitetä mitä sitä ennen tai sen jälkeen tapahtuu. Valehtelu ja liioittelu on myös työelämässä yleistä. Silti pärjäävät yllättävän hyvin loistavalla myynnillä ja markkinoinnilla sekä massiivisella volyymiedulla.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa elinkulut. Paljonko ruoka mm liha, hedelmät ja kala maksaa WallMartissa ym jotka vastaavat Suomen isoja supermarketteja? Paljonko maksaa vesi, sähkö, kaasu. En sairasvakuutus tavallisella kokopäivätyötä tekevällä. Entä autovakuutukset ja niiden korjauskulut. Kiinteistöverot ym
Kaikki maksaa paljon. Suomessa erittäin edullista.
Vierailija kirjoitti:
No eipä tee mieli kysyä ylimielisen oloiselta hyypiöltä yhtään mitään.
Itse olet mulkvist.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että ruokakaupoissa hinnat ilmoitetaan ilman alv:ia ja vasta kassalla lisätään alv?
On.
Ei ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää keittiöiden erilaisuuksista.
Kaikilla on siellä vissiin joku jätemylly. Miksi? Miksei täällä ole?
Onko tiskiharja siellä keksitty, vai sienelläkö pesette? Jne
Jätemyllyt jäi kyllä jonnekin 1970-80 luvuille. Ei niitä yleensä ole enää uusissa taloissa, en ainakaan ole nähnyt.
Sekä harjoja että sieniä löytyy, yleensä kyllä kaikki menee tiskikoneeseen. Ja keittiön hanassa on suihkutoiminto astioiden huuhteluun ennen konepesua.
Häh? Ei kyllä jätemylly jäänyt mihinkään. Ainakin Floridassa ja Californiassa on ollut jokaisessa huushollissa, uusissa ja vanhoissa.
Ihan totta? Tarkoitatko sellaista Waste Bin Composter laitetta, joka kököttää keittiön tai mud roomin nurkassa ja pilkkoaa ja esikompostoi orgasniset jätteet. Jos tarkoitat niin joo ne on aika yleisiä. Mutta sellaiset keittiön tiskialtaisiin integroidut varsinaiset jätemyllyt jotka jauhaa tähteet ja huuhtoo ne viemäriin ei ole enää yleisiä. Olenko ihan väärässä kun minusta be on jopa kielletty monilla paikoilla mm rotta ja muun haittaeimien ongelman takia.
Mutta noihin kompostoiviin jäteastioihinhan saa myös tai kuuluu noutopalvelu, joka tyhjentää astian kerran viikossa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa elinkulut. Paljonko ruoka mm liha, hedelmät ja kala maksaa WallMartissa ym jotka vastaavat Suomen isoja supermarketteja? Paljonko maksaa vesi, sähkö, kaasu. En sairasvakuutus tavallisella kokopäivätyötä tekevällä. Entä autovakuutukset ja niiden korjauskulut. Kiinteistöverot ym
Niin, amerikkalaisella tulotasolla on varmaan edullista, ei suomalaisella. Itse asun Portugalissa ja täällä on myös edullista. Mutta ei portugalilaisille.
Minusta Suomessa töitä tehdään intensiivisesti. Toimistoissa ei ole enää juuri aikaa jutella kuin asiaa, koska kaikki tehty työ kirjautuu tilastoihin, jotka ovat sitten yksi aihe tilanne- ja kehityskeskusteluissa. Jos joku ei pääse tilastotavoitteisiin, niin pomon kanssa pohditaan syytä.
Olen miettinyt, miten jaksaisi 10-12 tuntisia työpäiviä, jotka olisivat pelkkää tilastotulosten tahkoamista, tietysti lukien pois lounastauon, 10 minuutin kahvitauot ja viiden minuutin jumppatauot. Miten porukka jaksaa Yhdysvalloissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että ruokakaupoissa hinnat ilmoitetaan ilman alv:ia ja vasta kassalla lisätään alv?
Meidän osavaltiossa kaupasta ostetussa perusruoassa ei ole sales tax. Tuote liha, kala, kasvikset, hedelmät, kananmunat, maito, leipä jne. Eli kassalla ei lisätä mitään.
Alapeukutus ei muuta tosiasiaa muuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, amerikkalaisella tulotasolla on varmaan edullista, ei suomalaisella. Itse asun Portugalissa ja täällä on myös edullista. Mutta ei portugalilaisille.
Yhdysvalloissa on hyvät palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemyllyt jäi kyllä jonnekin 1970-80 luvuille. Ei niitä yleensä ole enää uusissa taloissa, en ainakaan ole nähnyt.
Sekä harjoja että sieniä löytyy, yleensä kyllä kaikki menee tiskikoneeseen. Ja keittiön hanassa on suihkutoiminto astioiden huuhteluun ennen konepesua.
Häh? Ei kyllä jätemylly jäänyt mihinkään. Ainakin Floridassa ja Californiassa on ollut jokaisessa huushollissa, uusissa ja vanhoissa.
Ihan totta? Tarkoitatko sellaista Waste Bin Composter laitetta, joka kököttää keittiön tai mud r
Täällä päin jätemylly on varmasti joka taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta? Tarkoitatko sellaista Waste Bin Composter laitetta, joka kököttää keittiön tai mud r
Tarkoitan sitä tiskialtaiden jätemyllyä, sitä juuri. Toki olen enää vain matkailija maassa, mutta "lomailin" viimeksi lähes 6 kk ja se oli viime vuonna. Asuimme alle 5 v vanhassa talossa Costa Mesassa, CA.
"Haluan nyt korjata noita vääriä ennakkoluuloja. Koska en pysty kirjoittamaan kaikkea parasta että te kysytte jotain asiaa tai kerrotte miten luulette asian oleva ja minä korjaan sen.
Eka virhe korjaan kuitenkin tässä jo nyt. USA muodostuu 50 osavaltiosta, Columbian liittovaltiollisesta piirikunnasta sekä viidestä asutusta territoriosta, joista tunnetuin on Puerto Rico."
Mikä ennakkoluulo suomalaislla liittyy osavaltioiden määrään? Ei tullut aloituksesta selville. Lähinnä kuulosti siltä, että ap kopioi vähän Wikipedia nippelitietoa.
Okei, kiitos! Eli miehesi meni/jäi sinne yksin. Ikävä tilanne, mutta onneksi lapsesi on myös Suomessa.
Meidän osavaltiossa kaupasta ostetussa perusruoassa ei ole sales tax. Tuote liha, kala, kasvikset, hedelmät, kananmunat, maito, leipä jne. Eli kassalla ei lisätä mitään.