Olen asunut USA ssa vuodesta 1996. Haluatteko kuulla totuuden elämästä Amerikassa?!?
Olen nyt ollut Suomessa kohta puoli vuotta ja olen huomannut että täällä on ihan väärä käsitys elämästä Amerikassa. Haluan nyt korjata noita vääriä ennakkoluuloja. Koska en pysty kirjoittamaan kaikkea parasta että te kysytte jotain asiaa tai kerrotte miten luulette asian oleva ja minä korjaan sen.
Eka virhe korjaan kuitenkin tässä jo nyt. USA muodostuu 50 osavaltiosta, Columbian liittovaltiollisesta piirikunnasta sekä viidestä asutusta territoriosta, joista tunnetuin on Puerto Rico.
Jokaisella osavaltiolla on oma hallinto ja lainsäädäntö, joten moni jokapäiväisistä asioista on järjestetty erilaisesti eri osavaltioissa. Yhteistä lainsäädäntöä koko liittovaltiolle on yllättävän vähän. Vaikka hallinto on kaikissa osavaltioissa samankaltainen samoin niiden jaottelu kuntiin (counties) ei ole samanlainen kaikissa.
Asun tällä hetkellä Connecticutissa. Olen asunut myös Vermontissa ja New Yorkin kaupungissa sekä New Yorkin osavaltion pohjoisosassa. Kaikissa on oma lainsäädäntönsä, joten minet asiat eroavat niiden välillä. Toki erot idässä ovat pienempiä kuin verrattuna Etelään, Keskilänteen tai Californiaan.
Mut kyselkää, yritän vastata kaikille!
Kommentit (189)
Miten lasten yliopisto-opinnot, jollei ole hyvä palkka vanhemmilla?
Miten terveys, jollei ole hyvä palkka.
Eli onko nuo kamalia pelkoja ihmisillä?
Miksi siellä on koulubussisysteemi?
Tunnetko jonkun kaapatun lapsen?
Jos on eläkeikäinen ja surkea eläke eikä omaisuutta, hoidetaanko vakavat sairaudet yhteiskunnan varoilla.
Vierailija kirjoitti:
Oletko käynyt Buffalossa?
Minkä alan töihin sinne kannattaisi lähteä?
Olen kyllä useamman kerran. Käytiin katsomassa Niagaran putouksia mun vanhempien kanssa yhden kerran kun asuttiin siinä parin sadan kilsan päässä.
Työllistyminen ei ole helppoa. Jo työlupa on usein kiven takana ja nyt Trumpin aikana systeemi on tullut vieläkin protektionistisemmaksi. Tunnen monia ulkomaalaisia opiskelijoita, jotka eivät ole saaneet työlupaa vaikka tutkinto USAsta. Ja siis jos töitä haluaa on aina paikallinen koulutus ja tutkinto suuri etu. Esim terveydenhuollissa käsittääkseni ulkomaisten tutkintojen laillistaminen USAssa on hankala prosessi. Mut ehkä muilla on enempi tietoa/kokemusta
Eli ei USAan ihan noin vain lähdetä töihin.
Aiotko muuttaa takaisin Suomeen pysyvästi?
Nyt hoidat vanhempaasi vuoden, mutta miten sieltä kaukaa hoidat heidän vanhuuden ja kuolemisen. Nio muutot on tuon vuoksi traagisia.
Vierailija kirjoitti:
Suositko sisämaata vai rannikkoa? Miksi? Minua ainakin kiinnostaisi rannikon sininen meri aaltoineen näköalana, kun kävelee. Siis turvallisemmat alueet ja pois mahdollisista tulvakohdista.
Omen asunut rannikolla ja sisämaassa. Rakastan rannikkoa joten vastaus on se.
Eikö häiritsee, kun oma isänmaa ja kulttuuri on jääneet kauas taakse. Lapsesikin kasvavat amerikkalaiseen kulttuuriin.
Miten vanhushoiva siellä on järjestetty?
Itsekö maksetaan kaikki eläkkeestä ja säästöistä?
Entä köyhien ihmisten vanhushoiva?
Olet ollut kohta puoli vuotta, koska ei ole oleskelulupaa ja turistiviisumilla eli täytyy olla puoli vuotta poissa ja todennäköisesti seuraavalla yrityksellä lennät ulos. Miksi kuvittelet, että emme tietäisi perusasioita kyseisestä kehitysmaasta?
Vierailija kirjoitti:
Olet ollut kohta puoli vuotta, koska ei ole oleskelulupaa ja turistiviisumilla eli täytyy olla puoli vuotta poissa ja todennäköisesti seuraavalla yrityksellä lennät ulos. Miksi kuvittelet, että emme tietäisi perusasioita kyseisestä kehitysmaasta?
En ole ap, mutta hän sanoo olleensa siellä melkein 30 vuotta
Miten amerikkalaisella on varaa ja mahdollisuus pitää sapattivuosi? Minkälainen sairausvakuutus sinulla on? Itse pelkään lomillakin koko ajan sairastumista, koska matkavakuutusta on vaikea saada tarpeeksi isoille korvaussummille.
Vierailija kirjoitti:
Oletko matkustellut keskilännessä tai etelävaltioissa? Millaisia eroja olet havainnut verrattuna rikkaaseen itärannikkoon?
Tykkään Etelästä ja tunnen sitä aika hyvin jo ihan oman työni puolesta. Mutta Eteläkin on aika diffuusi käsite, on hyvin erilaista aluetta. Minun sydäntä lähellä on nämä Louisiana, Mississippi jne.
Kulttuurierot on suuret verrattuna Itärannikkoon. Perinteistä menoa hyvässä ja pahassa. Kaikki nämä on punaisia eli republikaanisia osavaltioita, Georgia siinä rajoilla vaalista toiseen. Minulle Etelävaltioiden kulttuuri: kirjallisuus erityisesti mutta myös musiikki ja taide on sydäntä lähellä. Ja kyllä se Afrikanamerikkalainen kulttuuri on siinä tärkeää.
Pitävätkö paikkansa ne kertomukset absurdeista kymmenien tuhansien sairaalalaskuista vakuuttamattomille potilaille? Vedättävätkö vakuutusyhtiöt siellä asiakasta surutta? Kokoomus haaveilee tänne samantyyppistä yksityistettyä sairaanhoitoa, en halua sitä sontaa tänne.
Paljonko maksat sairasvakuutusta per kuukausi?
Miten hoidetaan vaikka syöpäpotilas, jollei ole vakuutusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta hän sanoo olleensa siellä melkein 30 vuotta
Puoli vuotta kerrallaan onnistuu viisumilla eli ei merkitystä.
Miten jaksatte pitkiä työpäiviä vuodesta toiseen ilman kunnon lomia? Miten hoidatte fyysistä kuntoanne, kun kaikkialle mennään autolla?
Pitääkö paikkansa, että päivät vietetään paljolti autojonoissa? Ensin matkalla töihin, sitten töistä takaisin, sitten illalla ulos syömään?
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhushoiva siellä on järjestetty?
Itsekö maksetaan kaikki eläkkeestä ja säästöistä?
Entä köyhien ihmisten vanhushoiva?
Yhdysvalloissa on medicare, joka kattaa vanhusikäisten sairaudenhoidon. Se kattaa siis ihan kaikkien tuon ikäisten mikäli on asuttu maassa ja oltu töissä. Kattaa myös hoitokodit, joihin pääsee eikä tarvitse makuuttaa sairaaloiden käytövillä.
Kiinnostaa keskituloisten ja vähätuloisten vanhusten vanhuus.
Kuka heidät hoitaa ja kenen varoilla (jollei omat riitä)
Kerro lisää keittiöiden erilaisuuksista.
Kaikilla on siellä vissiin joku jätemylly. Miksi? Miksei täällä ole?
Onko tiskiharja siellä keksitty, vai sienelläkö pesette? Jne