Olen asunut USA ssa vuodesta 1996. Haluatteko kuulla totuuden elämästä Amerikassa?!?
Olen nyt ollut Suomessa kohta puoli vuotta ja olen huomannut että täällä on ihan väärä käsitys elämästä Amerikassa. Haluan nyt korjata noita vääriä ennakkoluuloja. Koska en pysty kirjoittamaan kaikkea parasta että te kysytte jotain asiaa tai kerrotte miten luulette asian oleva ja minä korjaan sen.
Eka virhe korjaan kuitenkin tässä jo nyt. USA muodostuu 50 osavaltiosta, Columbian liittovaltiollisesta piirikunnasta sekä viidestä asutusta territoriosta, joista tunnetuin on Puerto Rico.
Jokaisella osavaltiolla on oma hallinto ja lainsäädäntö, joten moni jokapäiväisistä asioista on järjestetty erilaisesti eri osavaltioissa. Yhteistä lainsäädäntöä koko liittovaltiolle on yllättävän vähän. Vaikka hallinto on kaikissa osavaltioissa samankaltainen samoin niiden jaottelu kuntiin (counties) ei ole samanlainen kaikissa.
Asun tällä hetkellä Connecticutissa. Olen asunut myös Vermontissa ja New Yorkin kaupungissa sekä New Yorkin osavaltion pohjoisosassa. Kaikissa on oma lainsäädäntönsä, joten minet asiat eroavat niiden välillä. Toki erot idässä ovat pienempiä kuin verrattuna Etelään, Keskilänteen tai Californiaan.
Mut kyselkää, yritän vastata kaikille!
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
No eipä tee mieli kysyä ylimielisen oloiselta hyypiöltä yhtään mitään.
Hyvin sanottu!
Vierailija kirjoitti:
paljonko ruplia sait venäjältä kun valehtelit muuttavasi amerikkaan politrukiksi. varo vaan kohta tulee auto pihallesi joka kuljettaa sinut 10-30vuodeksi siperiaan
Höpöä
Vierailija kirjoitti:
Olet ollut Suomessa nyt puoli vuotta ja asut nyt Connecticutissa?
Seuraavaan ketjuun.
Kyllä. Pidän sabattivuoden ja tulin hoitamaan vahempaa perheenjäsentä. Connecticutissa olemme asuneet vuodesta 2012.
Nuorin lapseni oli kanssa täällä Suomessa, kunnes piti lähteä opiskelemaan takaisin kotiin.
Miten yksi ihminen voisi kertoa totuuden? Enhän minäkään voi kertoa totuutta Suomesta. Minä voin kertoa vain sen miten minä näen asiat.
Vermontissa on joka lauantai ravit. Tänään on kovassa vedossa ruuna Netan Jahu
Onko sinulla jotain sellaista kerrottavaa, jota ei löydy Wikipediasta?
Pelataanko siellä Afrikan Tähteä ?
Mitä mieltä olet siitä, että FBI ratsasi John Boltonin kodin?
Oletko käynyt Buffalossa?
Minkä alan töihin sinne kannattaisi lähteä?
hi! olen jukkateksas teksasista. olen asunut yhdysvalloissa pitkaan, teksas on paikka missa nyt asun. teksasissa meilla kaikki on suurempaa kuin suomessa! tulkaa kaymaan ja naette maailman isoimmat pihvit taalla takalaisessa ravintolassa! ette usko silmianne!
jukkateksas
Siellähän kaikki maksaa ruokaa myöten. Taitaa ainoastaan bensa olla selvästi halvempaa kuin Suomesssa. Millä sä elät siellä? Palkkatason on ainakin pakko olla puolet parempi kuin täällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko New York hyvä paikka asua? Oliko kallis vuokra? 🤗
Me asuimme Queensin eteläkärjessä, JFK lentokentän takana. Pitkä ja hankala matka keskustaan. Olin kyllä lasten kanssa kotona tuolloin niin ei niin haitannut. Miehellä meni reilusti tunti töihin Manhattanille. Oli kallis asuimme vuokralla ja ihan rannalla mikä oli ihanaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet siitä, että FBI ratsasi John Boltonin kodin?
Minua pelottaa oikeasti. Ensin välirikko Trumpin kanssa, sitten pitkä hiljaisuus. Nyt tämä. Mihin maa on menossa.
Toki asioita USAssa hoidetaan litigoimalla enempi kuin Suomessa. Trumpin yrityksiä vastaankin on vireillä vissiin useampia kanteita. Mutta onhan tää vähän Orwell.
Onko totta, että ruokakaupoissa hinnat ilmoitetaan ilman alv:ia ja vasta kassalla lisätään alv?
Vierailija kirjoitti:
Onko totta, että ruokakaupoissa hinnat ilmoitetaan ilman alv:ia ja vasta kassalla lisätään alv?
On totta. Turistikin tietää. Aivan pöljää
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat sinä missään USA:ssa asut kun olet kuuklettanut nuokin perustiedot.
Asuu jossain Sonjajärvellä, poikamies, ehkä 40-50 v.
Kerro ruoasta hintaesimerkkejä. Mitä kaikkia vakuutuksia teillä on ja paljonko maksaa (noin)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen jo alakoulussa oppinut, että 50 osavaltiota ja erilliset hallinnot.
Muutta kerro sellaisia arjen erilaisuuksia. Ei tavanomaisia, että kengät pidetään sisätiloissa, vaan jotain yllättävää.
Jokaisessa keittiössä on jääkone. Sellainen laite joka on jääkaappi/pakatimen yhteydessä mutta kytketty vesijohtoon ja valmistaa jatkuvasti jääkuutioita.
Miten kallista ruoka on ja miten vaikea on löytää tuoreita kasviksia lihoja tai kalaa irtomyynnissä. Kaikki on pakattua ja suomalaisen Prisman tai Citymarketin hevi-osasto - muuten sana jonka opin tänä vuonna - on jotain niin hienoa että amerikkalainen ei osaisi kuvitellakaan. Ja ruoka on siis kallista sekä kaupassa että ravintoloissa plus hullu tipping systeemi jonka toki kaikki tuntee.
Yleiset eli public koulut on ilmaisua lukion loppuun asti samoin kirjat, koulukuljetukset, urheiluh
Joka keittiössä jääpalakone, joopa joo. Entäs niillä jotka asuu pahvilaatikossa, onko niillä toinen laatikko keittiönä jossa on jääpalakone?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paskat sinä missään USA:ssa asut kun olet kuuklettanut nuokin perustiedot.
Asuu jossain Sonjajärvellä, poikamies, ehkä 40-50 v.
Korjaus: Sonkajärvellä. :)
Nuo on jotensakin ollut tiedossa. Mutta ns. elämänlaatu, ilmapiiri, turvallisuus, ristiriidat ja uhat, elämisen huolettomuus, perheyhteisöllisyys. Kovaa työtä ja kalleutta huomioimatta? Sairastumisen pelko lienee kuitenkin aina. Se nyt on kaikkialla mutta siellä se romahduttaa kaiken ja olet kadulla. Onko näin?