Piilonarsisti ja haavoittuva narsisti
Yleensä ne nimetään samoiksi, mutta ovat oikeasti eri narsistityyppejä. Piilonarsisti ei kerjää sääliä tai valita sairauksista, haavoittuvainen narsisti taas kerää näillä huomiota. Haavoittuvan narsistin mielestä monet ihmiset kohtelevat häntä huonosti.
Haluan tuoda tämän esille, koska ihmiset jotka ihmettelevät oman puolison käytöstä, eivät osaa nimetä ongelmaa, koska Suomessa yhdistetään yhdeksi ja samaksi, mikä vaikeuttaa uhrien parantumista, koska he eivät suomalaisten narsistioppaiden mukaan tunnista puolisoaan narsistiksi, kun osa käytösmalleista puuttuu. Siksi nämä pitäisi erottaa toisistaan. Koska ei osata nimetä ongelmaa, uhrit jäävät parisuhteeseen, kun luulevat, ettei puoliso olekaan narsisti. Näin kävi minulle, roikuin väärässä suhteessa pitkään, kun luulin että puoliso ei ole narsisti ja pystyy muuttumaan.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näiden kanssa normaali ihminen pärjää millään, jos riitaa tulee. Narsisti saa energiaa muiden satuttamisesta, kaikesta sellaisesta, mistä normaali ihminen ahdistuu tai kärsii siitä tunnontuskia.
Röyhkeä valehtelu, kaaoksen lietsominen, väkivalta ja uhkailu, teot selän takana, mustamaalaaminen ym. ovat narsistin selviytymiskeinoja, jotka myös narsistin hoviin kuuluvien on pakko omaksua tai vähintään hiljaa hyväksyä. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä tällaisesta seurasta.Vai uskooko hovi vain kaiken, mitä narsisti syöttää? Naesistit käyttävät hyväksi kaikkea sitä tietoa mitä heillä on näistä mustamaalattavista. Joten antaa uskottavuutta asialle, vaikkei se itse asia olisi lainkaan totta.
Narsisti valitsee taktiikan sillä perusteella, mikä keneenkin tehoaa. Mitä huonommin h
Narsisti ei yksin pitkälle pötki.
Ilman välikäsiä, jotka levittävät ja uskovat pskapuheita uhreista ja inhokeista narsistin haittavaikutukset olisivat paljon lievempiä.
Siinä narsistin hovissa on mahdollistajia (joita kutsutaan usein termillä flying monkeys), jotka urkkivat tietoa kohteesta ja esittävät tälle ystävällistä, siten narsistin levittämistä valheista saadaan uskottavampia. Asioita myös irrotetaan kontekstistaan ja vaietaan täysin narsistin ja hovin harjoittamasta rage baitingistä eli siitä, että narsisti ärsyttää uhriaan raivon partaalle saadakseen vihaisia viestejä tms., yhdessä vaietaan täysin omasta osuudesta asioissa ja käännetään kaikki uhrin syyksi ja mennään varmuuden vuoksi poliisille tekemään rikosilmoitus samaan aikaan, kun toiset hoviin kuuluvat nistiapinat pieksevät uhrin osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näiden kanssa normaali ihminen pärjää millään, jos riitaa tulee. Narsisti saa energiaa muiden satuttamisesta, kaikesta sellaisesta, mistä normaali ihminen ahdistuu tai kärsii siitä tunnontuskia.
Röyhkeä valehtelu, kaaoksen lietsominen, väkivalta ja uhkailu, teot selän takana, mustamaalaaminen ym. ovat narsistin selviytymiskeinoja, jotka myös narsistin hoviin kuuluvien on pakko omaksua tai vähintään hiljaa hyväksyä. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä tällaisesta seurasta.Tämäpä se. Ja tuon voi oikeasti tajuta vasta oman kokemuksen kautta mitä narsistin harjoittama henkinen väkivalta on.
Täysin keksittyjä väitteitä vastaan on paha puolustautua. Saa nähdä milloin unohtaa minun mustamaalauksen ja valehtelun, kun en ole tekemisissä enää. Olen harkinnut käräjille vientiä, mutta kun todistajina olisi vain narsistin hovi...
Minulla onneksi tukea ja todistajia löytyy tällä kertaa oikeuteen. Jää samalla pari hoviapinaa kiinni, osaa näistä toki säälin, mutta tietoisesti valitsivat toimia narsistin haluamalla ja rikoksen tunnusmerkit täyttävällä tavalla.
Narsistien teot on tuotava julki, muutoin he saavat kaikessa rauhassa jatkaa toimintaansa, joka ei oikein mistään kulmasta tarkasteltuna ole heillä ollut missään vaiheessa mitenkään kunniallista. Kaikenlaista huiputusta ja petoksia siellä taustalla.
Miksi muut uskovat niin helposti narsistia? Ja hovin jäsenet, miten he itse hyötyvät narsistin valheiden levittelystä? Tällaista toimintaa päässyt seuraamaan yli 20 vuotta. Rikoksetko sitovat nämä pahantekijät yhteen vai maksaako narsisti heille jotain vai tarjoaako seksiä tai muita palveluksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeä valehtelu, kaaoksen lietsominen, väkivalta ja uhkailu, teot selän takana, mustamaalaaminen ym. ovat narsistin selviytymiskeinoja, jotka myös narsistin hoviin kuuluvien on pakko omaksua tai vähintään hiljaa hyväksyä. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä tällaisesta seurasta.Tämäpä se. Ja tuon voi oikeasti tajuta vasta oman kokemuksen kautta mitä narsistin harjoittama henkinen väkivalta on.
Täysin keksittyjä väitteitä vastaan on paha puolustautua. Saa nähdä milloin unohtaa minun mustamaalauksen ja valehtelun, kun en ole tekemisissä enää. Olen harkinnut käräjille vientiä
Vaimosiko haukkui sua ped*riksi ja Epstein-ringin jäseneksi hiljattain?
Vierailija kirjoitti:
Miksi muut uskovat niin helposti narsistia? Ja hovin jäsenet, miten he itse hyötyvät narsistin valheiden levittelystä? Tällaista toimintaa päässyt seuraamaan yli 20 vuotta. Rikoksetko sitovat nämä pahantekijät yhteen vai maksaako narsisti heille jotain vai tarjoaako seksiä tai muita palveluksia?
https://www.narsisminuhrientuki.fi/tietoa-narsismista/narsismi/narsisti…
"Narsistin hovi
Narsistin on vaikea toimia ja olla yksin. Koska häneltä puuttuu tervettä narsismia, hän tarvitsee ympärillensä ihmisiä, jotka ovat omien puutteidensa ja heikkouksiensa vuoksi valmiita antamaan hänelle ihailua ja palvontaa.
Omien etujensa ajamiseen muiden kustannuksella hän muodostaa oman joukon hännystelijöitä ja tukijoita. Joukko on elintärkeä narsistille, sillä se vahvistaa narsistia siten, ettei tämä masennu ja varmistaa, että narsisti saa haluamansa.
Narsisti nostaa joka paikassa ihmisten keskuudesta suosikkeja ja syntipukkeja sen mukaan, saako narsisti heiltä ihailua ja tukea vai tarvitseeko hän jonkun syyllisen kantamaan vastuuta narsistin teoista ja ottamaan syyllisyyden kaikesta niskoilleen.
Parisuhteessa narsisti hyötyy puolisostaan samalla tavalla kuin muista hännystelijöistä. Hyöty voi olla esimerkiksi taloudellista, ammatillista tai henkistä hyötymistä. Puoliso on narsistille esine, joka on hänen omaisuuttansa, ja siihen on rajaton käyttöoikeus. Puolison ajatuksilla, tunteilla, haluilla ja mielipiteillä ei ole mitään merkitystä; päinvastoin ne häiritsevät häntä.
Narsistisuhteessa puolisolla ei ole tilaa henkiseen kasvuun ja muutokseen. Narsisti voi estää puolisoltaan kaiken toiminnan, joka palvelee hänen omia tarkoitusperiään riippumatta siitä, tuottaako se puolisolle henkistä tai fyysistä väkivaltaa.
Narsisti kaipaa elämäänsä aina jännitystä, täydellisiä suorituksia ja hän haluaa olla kaikessa loistavin. Keskinkertaisuutta hän ei siedä. Narsisti pyrkii lyöttäytymään erityisten, tärkeiden ja arvokkaiden ihmisten seuraan saadakseen hyötyä ja valtaa. Hän luokittelee kaikki tapaamansa henkilöt hyviin ja pahoihin, hoviin sopiviksi ja sopimattomaksi.
Jos joku näkee hänen lävitseen tai loukkaa häntä, kritisoija putoaa hännystelijöistä pois ja muuttuu tavalliseksi ja arvottomaksi pahuuden kätyriksi. Hännystelijöiksi sopimattomista ihmisistä narsisti ei ole kiinnostunut, vaan hänellä on suuri tarve puhua heistä pahaa. Poikkeuksena ovat sellaiset ihmiset, jotka ovat narsistille liian vahvoja. Sellaisia henkilöitä narsisti pyrkii liehittelemään hyötymielessä tai pelkää saavansa heistä liian vaikean vastuksen. Narsisti ei koe teoissaan mitään väärää, sillä hän on vakuuttunut myös muiden tekevän samoin.
Teksti pohjautuu seuraaviin lähteisiin:
Aho, S. & Laine, K. Minä ja muut.
The Cleveland Clinic. 20.5.2005. Narcissistic Personality Disorder.
Hare, R. Ilman omaatuntoa.
Keltikangas-Järvinen, L. Hyvä itsetunto.
Marttunen, M., Eronen, M. & Henriksson, M. Persoonallisuushäiriöt. Teoksessa J. Lönnqvist., M. Heikkinen, M. Henriksson, M. Marttunen. & T. Partonen.(toim.) Psykiatria.
Mäkelä, R. Naamiona terve mieli. kuinka kohtaan luonnehäiriöisen?
Roos, I. Energiavaras uuvuttaa ihmissuhteet.
Välipakka, T. & Lehtosaari, A. 2007. Sata tapaa tappaa sielu. Narsistin uhrit kertovat."
Miten eräs henkilö osaakin niin ovelasti piinata uhriaan ja sitten muille esittää ihan muuta.
Kyllä ainakin omaa olemista helpotti, kun lopulta löysin artikkelin ja luin tuosta haavoittuvasta narsistista. Sain selityksen läheisen toiminnalle.
Perheenjäsen on vuosikymmeniä haukkunut meitä lähiperhettään ihan jokaiselle joka kuuntelee, ja ravaa lääkärissä 5 kertaa kuussa, ja jokainen nenäverenvuoto soitetaan koko suku läpi surkutellen. Kun katkaisi ranteensa kaatuessaan, sanoi että oli soittanut koko yhteystietokirjansa läpi ja kertonut asiasta vanhoille koulukavereilleenkin. Kerjää sympatiaa. Meitä lapsia sitten syyllistetään siitä kun ei "auteta" häntä joka ikisessä asiassa mitä keksii. Koronan aikana olisi pitänyt käydä kaupassa hänelle, koska on jo melkein 60v ja vanhukset ei sasnut mennä kauppaan. Avun tarve tuodaan ilmi aina lauseella "naapurikin aamulla postilaatikolla ihmetteli, miten te lapset ette aamulla ennen töitä voi äidillenne postia käydä hakemassa ja on liukasta pihalla." Asumme 50km päässä. Hän asuu rivitalossa jossa on hyvin hoidettu ja hiekoitettu piha.
Nyt kun ymmärtää että tuo on narsisti joka puhuu, olen vaan alkanut sanoa että onpa outo naapuri kun sinulle päin naamaa lapsiasi haukkuu, oletko sanonut ettet sellaista halua kuulla. Jauhot suuhun. Oikeastihan hän siis itse haukkuu meitä, ja naapuri hymistelee että niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Miten eräs henkilö osaakin niin ovelasti piinata uhriaan ja sitten muille esittää ihan muuta.
Kuulostaa tutulta!
Kuulin sivusta, kun narsisti soitti äidilleen, ja esitti niin täydellistä pyhimystä ja iloista ihmistä. Todellisuus kuitenkin täysin muuta, mutta äiti on hänen hovin tärkein henkilö.
Äiti uskoo kaiken hyvän tyttärestään, ja jonka vuoksi pystyy valehtelemaan ja manipuloimaan ihan miten haluaa. Uskoo kaikkien yli kymmenen henkilön kohdelleen hänen tytärtään kaltoin, joista tytär kertoo valheita.
Miten hän ja niin moni voi uskoa nämä jatkuvasti samalla kaavalla tapahtuvat valheet ja manipuloinnit, ja pitää niitä totena? Eikö jossain vaiheessa tule mieleen, ettei yksi henkilö voi olla koko maailman kaltoinkohtelema?
Miksi muuten narsisti ravaa lääkärissä, ja valittaa olemattomista fyysisistä ongelmista?
Shirly ja Eve narskuilivat kanssakilpailijat terapiaan
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten narsisti ravaa lääkärissä, ja valittaa olemattomista fyysisistä ongelmista?
Haluaa saada sellaista voivottelu/säälihuomuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tätä saa tarpeeksi hoviltaan, kun samat ruikutukset kertoo kaikille puhelimitse?
Ja näille voi samalla valhein mustamaalata uhriaan, ja esittää olevansa hyvä ja paras ihminen. Eli kaksi kärpästä yhden hinnalla, eikä edes tarvitse maksaa niinkuin lääkärille pitää.
Vierailija kirjoitti:
Shirly ja Eve narskuilivat kanssakilpailijat terapiaan
Totta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tätä saa tarpeeksi hoviltaan, kun samat ruikutukset kertoo kaikille puhelimitse?
Ja näille voi samalla valhein mustamaalata uhriaan, ja esittää olevansa hyvä ja paras ihminen. Eli kaksi kärpästä yhden hinnalla, eikä edes tarvitse maksaa niinkuin lääkärille pitää.
Samat grandioosit ihmishierarkiat sillä piilonarsistillakin on. Jos perheenjäsen sanoo että sinulla on varpaassa jalkasieni, osta lääke. Ei käy. Sitä ei kumminkaan aleta hoitaa ennen kuin lääkäri ja laboratoriokoe on otettu. Lääkäri validioi sairauden ja Tärkeä Koulutettu Ihminen on nyt todennut tämän Sairauden.
Ja tämä siis ihan aito esimerkki siitä, miten lääkäriä käytetään välineenä. Äitini ravasi 6kk hoitajilla jalkakivun takia, pääsi 2x lääkärille ja välissä varpaasta laboratoriokoe. Sitten sai LÄÄKÄRILTÄ RESEPTIN kynsisienilääkkeeseen ja alkoi hoitaa asiaa. Ja katso, lääketieteen ihme, jalka parani! Onneksi lääkäri katsoi ja otti vaivan tosissaan...
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vähän koulukiusaamisen piirteitä. Tuomitaan joku ihminen sellaiseksi, ettei sen kanssa pidä kenenkään olla lainkaan tekemisissä. Siksi en tykkää näistä narsistintunmistusohjeista. Tulee vähän noitavainot mieleen.
Jos iltapäivälehtiin uskoo, nykyisin kaikki muut, paitsi itseään vihaavat, ovat narsisteja. Kyseessä on kuitenkin hyvin vakava persoonallisuushäiriö, jonka popularisointi arkikieleen on ainoastaan vahingollista. Itsensä rakastaminen normaaleissa rajoissa on normaalia. Yksi esimerkki itsensä rakastamisesta on, ettei salli muiden kävellä itsensä yli minkään verukkeen nojalla.
Inhoan näitä maallikkojen narsismi-diagnooseja. Olen asunut sellaisen ihmisen kanssa, joka sai oikean narsistisuus-diagnoosin psykiatrilta, ja meno oli kyllä aika erilaista kuin ihan tavallisten mauri mulqvistien ja terttu törttöjen kanssa. Ihmiset osaa olla itsekkäitä ja huonokäytöksisiä ilman psyk. häiriötäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistille merkitsee myös henkilön status, lääkäri on tärkeämpi kuin jokin "työtön luuseri".
Itse olin juuri jäänyt työttömäksi, ja narsisti haukkui minun olevan surkea työtön luuseri.
No entä hän itse, kun ei ole ollut päivääkään työssä? No hän ilman mitään minun syytästä ihan itse alkoi kertoa, kuinka hän olisi töissä korkeassa asemassa, jos ei olisi sairaseläkkeellä. Hän ei olisi kuulemma ollut päivääkään työtön.
Hyvähän se on kenen vain mielikuvitusmaailmassa olla ihan mitä haluaa, mutta todellisuus voi olla ihan muuta. Realiteetit voisi iskeä päin kasvoja, jos olisi joskus joutunut hakemaan työtä, ja vaikka olisi päässyt johonkin, ei sekään varmaan hänelle herkkua olisi. Mutta tätähän emme tule näkemään, kun on mielenterveydellisistä syistä ollut käytännössä koko ikänsä ollut sairaseläkkeellä. Peruskoulun jälkeen kävi vain muutaman viikon lukioa, jossa tuli jotain ongelmia, ja se loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Röyhkeä valehtelu, kaaoksen lietsominen, väkivalta ja uhkailu, teot selän takana, mustamaalaaminen ym. ovat narsistin selviytymiskeinoja, jotka myös narsistin hoviin kuuluvien on pakko omaksua tai vähintään hiljaa hyväksyä. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä tällaisesta seurasta.Vai uskooko hovi vain kaiken, mitä narsisti syöttää? Naesistit käyttävät hyväksi kaikkea sitä tietoa mitä heillä on näistä mustamaalattavista. Joten antaa uskottavuutta asialle, vaikkei se itse asia olisi lainkaan totta.
Jos on hakkeroinut jonkun tietokoneen tai puhelimen, jonka anni
Nämä viestit ovat tallessa, ei ole muuta mahdollisuutta saada tietoa toisen ostoksista tai opintoihin liittyvistä yksityiskohdista. Kun katsoo kokonaisuutta, narsistin rikosten tavoite on ollut tuhota uhrin elämä.
Narsisti valitsee taktiikan sillä perusteella, mikä keneenkin tehoaa. Mitä huonommin hovin jäsen tuntee kohteen, sitä hurjempia valheita voi käyttää.