Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Piilonarsisti ja haavoittuva narsisti

Vierailija
23.08.2025 |

Yleensä ne nimetään samoiksi, mutta ovat oikeasti eri narsistityyppejä. Piilonarsisti ei kerjää sääliä tai valita sairauksista, haavoittuvainen narsisti taas kerää näillä huomiota. Haavoittuvan narsistin mielestä monet ihmiset kohtelevat häntä huonosti.

Haluan tuoda tämän esille, koska ihmiset jotka ihmettelevät oman puolison käytöstä, eivät osaa nimetä ongelmaa, koska Suomessa yhdistetään yhdeksi ja samaksi, mikä vaikeuttaa uhrien parantumista, koska he eivät suomalaisten narsistioppaiden mukaan tunnista puolisoaan narsistiksi, kun osa käytösmalleista puuttuu. Siksi nämä pitäisi erottaa toisistaan. Koska ei osata nimetä ongelmaa, uhrit jäävät parisuhteeseen, kun luulevat, ettei puoliso olekaan narsisti. Näin kävi minulle, roikuin väärässä suhteessa pitkään, kun luulin että puoliso ei ole narsisti ja pystyy muuttumaan.

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös meissä kaikissa ole normaalistikin narsistisia piirteitä. Ollaan ikään kuin jatkumolla, jonka ääripäässä on diagnosoitavissa oleva, patologinen narsisti ja toisessa päässä, noh, joku pyhimys varmaan. Ihmetyttää myös, kun näissä avauksissa unohtuu, että ihmiset vaikuttavat toisiinsa. Joskus saavat toisistaan pahimman esiin. Kuvaavaa yhden tuttuni toteamus oman parisuhteensa purkautumisen syystä: " Kehitimme v** tuilun taiteeksi." 

Vierailija
22/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on vähän koulukiusaamisen piirteitä. Tuomitaan joku ihminen sellaiseksi, ettei sen kanssa pidä kenenkään olla lainkaan tekemisissä. Siksi en tykkää näistä narsistintunmistusohjeista. Tulee vähän noitavainot mieleen.

Niinpä.  Maallikon ei pidä heitellä diagnooseja. Maallikko voi todeta että mulkero, ja jatkaa matkaa. 

Ap on ollut ääliö, jos self help oppaista hakee tietoa erotako vai ei. Normaali aikuinen ymmärtää että ihmiset ei koskaan juuri muutu ja nostaa kytkintä kun huomaa ettei toisen kanssa ole hyvä olla.

Luulen, että on vallan läheisriippuvuutta notkua suhteessa odottamassa toisen muuttumista mieleisekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kumppanini käyttäytyy minua kohtaan huonosti, ei sillä syyllä ole mitään väliä.

Voi olla julki-,piilo tai vaikka kaappinarsisti. Ei ole minun tehtävä alkaa ketään diagnosoidaan ja ottaa tuollaisia ongelmakimppuja projektikseni.

Entä jos hän olisi sinun äiti tai lapsi?

Tai veli tai sisko?

Tai jos onkin itse?

Vierailija
24/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kumppanini käyttäytyy minua kohtaan huonosti, ei sillä syyllä ole mitään väliä.

Voi olla julki-,piilo tai vaikka kaappinarsisti. Ei ole minun tehtävä alkaa ketään diagnosoidaan ja ottaa tuollaisia ongelmakimppuja projektikseni.

Ei niihinkään tarvitse yhteyttä pitää. On luonteen heikkoutta että täytyy löytää toiselle diagnoosi, ennen kuin kykenee olemaan aikuinen ja päättämään kenelle aikaansa ja seuraansa antaa.

Alaikäisistä lapsista ei tietenkään pääse eroon diagnoosillakaan.

Vierailija
25/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten mennään niillä korteilla mitä on. Viimeistään aikuisena on mahdollisuus irrottautua ja tehdä omat valinnat.

Näin esim jokainen meistä lapsista on tehnyt. Äiti kohteli meitä todella julmasti ja huonosti koko lapsuuden ja nuoruuden. Kun yritimme ottaa näitä asioita aikuisena puheeksi, niin äiti kielsi kaiken, uhriutui ja syyllisti meitä.

Vierailija
26/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai veli tai sisko?

Tai jos onkin itse?

Minä olen 🥹🥹🥹🥹🥹🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Sen kanssa eletään 😃😃😃😃😃😃👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻💖💖💖💖💖💖🦄🦄🦄🦄🦄🦄🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌞🌞🌞🌞🌞

Vierailija
27/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritähän oppia joku ihan oikea diagnoosi.

Vierailija
28/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on vähän koulukiusaamisen piirteitä. Tuomitaan joku ihminen sellaiseksi, ettei sen kanssa pidä kenenkään olla lainkaan tekemisissä. Siksi en tykkää näistä narsistintunmistusohjeista. Tulee vähän noitavainot mieleen.

Niinpä.  Maallikon ei pidä heitellä diagnooseja. Maallikko voi todeta että mulkero, ja jatkaa matkaa. 

Ap on ollut ääliö, jos self help oppaista hakee tietoa erotako vai ei. Normaali aikuinen ymmärtää että ihmiset ei koskaan juuri muutu ja nostaa kytkintä kun huomaa ettei toisen kanssa ole hyvä olla.

Luulen, että on vallan läheisriippuvuutta notkua suhteessa odottamassa toisen muuttumista mieleisekseen.

Tällainen henkilö voi olla jo pitkään kylvänyt tuhoa, ennen kuin sen havaitsee. 

Ei ensimmäinen riita ja mykkäkoulukaan ole järkevä syy erota. Ei voi heti tietää, että tämä on hänen normaalia käytöstä, eikä mikään riidan seuraus. Tietämäni henkilö esim. suuttui ja vasta jälkikäteen toi asian ilmi. Eli käydessään kylässä vaikutti kaiken olevan ok, mutta vasta seuraavana päivänä alkoi pommittaa tekstiviesteillä ja haukkua ja solvats parhaansa mukaan.

Vierailija
29/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka on ollut narsistin kanssa tekemisissä, tietää kuinka hajottavasta ja tuhoavasta asiasta on kyse. Tuon asian tajuaminen vaatii sen oman kokemuksen, koska ei niitä asioita mitä siihen liittyy muutoin edes todeksi voisi uskoa. 

Vierailija
30/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen joka on ollut narsistin kanssa tekemisissä, tietää kuinka hajottavasta ja tuhoavasta asiasta on kyse. Tuon asian tajuaminen vaatii sen oman kokemuksen, koska ei niitä asioita mitä siihen liittyy muutoin edes todeksi voisi uskoa. 

Lisäys vielä edelliseen, että tarkoitan nyt narsismia, en vain jotain hankalaa tai muutoin ikävänluonteista ihmistä.

Vierailija
31/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niihinkään tarvitse yhteyttä pitää. On luonteen heikkoutta että täytyy löytää toiselle diagnoosi, ennen kuin kykenee olemaan aikuinen ja päättämään kenelle aikaansa ja seuraansa antaa.

Alaikäisistä lapsista ei tietenkään pääse eroon diagnoosillakaan.

Ei tarvitse, mutta moni voi haluta auttaa. Eihän se tietenkään toimi, kun eivät suostu hoitoon. Ja jos suostuisivat, valehtelevat ja syyttävät vastaanotollakin muita kaikesta.

Vierailija
32/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta, ei voi edes käsittää miten äärimmäiseen henkiseen väkivaltaan voivat kyetä. Ja tähän sekoitetaan kaikki muut, ja pilataan välit muihin. Ainakin onnistui hyvin minun maineen pilaaminen, kun en ollut läheinen näiden hovin jäsenien kanssa. Enkä varmasti tule olemaankaan, kun on niin paljon mustamaalattu. 

Tunnen nämä henkilöt huonosti, kun olen nähnyt vain muutaman kerran. Silti minä olen hirviö, jonka tämä narsisti on heille syöttäny mielipiteeksi. 

Vierailija
33/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa omia kokemuksia haavoittuvista narsisteista!

Vierailija
34/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain luin, että haavoittuva narsisti on se kaikista vaarallisin narsismin muoto. 

Olisi hyvä elokuvan aihe, mitä hyviä elokuvia aiheesta on?

Vierailija
35/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Auttaa ihmistä, joka ei nää omassa käytöksestään mitään väärää? Eikä persoonallisuushäiriöstä parannuta. Sen ihmisen persoonallisuus on sellainen.

Nyt täytyy sanoa, että jotain vikaa on näissä "auttajissakin"."

Eli vanhemmat ei saisi auttaa lastaan, ja se on jokin auttajan "vika"?

Haitalliseen toimintamalliin voi ainakin vaikuttaa käyttäytymisterapialla, vaikkei varsinaista keinoa parantaa narsistia ole. 

Vierailija
36/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimoni on varmaankin tuollainen haavoittuva narsisti. Varsinraskasta elämä hänen kanssaan.

Katso peiliin!

Jos hänen kertomansa pitää paikkansa, ei peiliin katsominen auta. 

Kyseessä on sellainen häiriö, että ei kukaan pysty normaaliin vuorovaikutukseen tai elämään tällaisen kanssa. Saa aina riidan aikaiseksi vaikka yksin, ja syyttelee siitä muita.

Mä tunnen tällaisen ihmisen. Ennen olimme erittäin hyviäkin ystäviä, mut nyt on tiemme eronneet juurikin tuon yksin riidan aikaansaamisten takia. Kilahti 6-0 ihan yks kaks, kun oli päättänyt että häntä kohdellaan huonosti tai kukaan ei ymmärrä. Ei mitään mahdollisuutta pysyä mielenliikkeiden perässä ja syy oli toki aina muissa / minussa. Lopulta tajusin, kun mulle suututtiin asiasta johon en edes ehtinyt reagoida ja mun pitäisi pyytää anteeksi sekä rajoittaa omaa elämääni koska hänellä on kurjaa. Katkesi viimein se minunkin selkäranka. Aiemmin pyysinkin anteeksi kun nuo tilanteet tulivat kuin puun takaa ja joka kerta jäin miettimään mitä ihmettä tässä tapahtui.

Vierailija
37/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näiden kanssa normaali ihminen pärjää millään, jos riitaa tulee. Narsisti saa energiaa muiden satuttamisesta, kaikesta sellaisesta, mistä normaali ihminen ahdistuu tai kärsii siitä tunnontuskia. 

Röyhkeä valehtelu, kaaoksen lietsominen, väkivalta ja uhkailu, teot selän takana, mustamaalaaminen ym. ovat narsistin selviytymiskeinoja, jotka myös narsistin hoviin kuuluvien on pakko omaksua tai vähintään hiljaa hyväksyä. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä tällaisesta seurasta. 

Vierailija
38/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näiden kanssa normaali ihminen pärjää millään, jos riitaa tulee. Narsisti saa energiaa muiden satuttamisesta, kaikesta sellaisesta, mistä normaali ihminen ahdistuu tai kärsii siitä tunnontuskia. 

Röyhkeä valehtelu, kaaoksen lietsominen, väkivalta ja uhkailu, teot selän takana, mustamaalaaminen ym. ovat narsistin selviytymiskeinoja, jotka myös narsistin hoviin kuuluvien on pakko omaksua tai vähintään hiljaa hyväksyä. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä tällaisesta seurasta. 

Tämäpä se. Ja tuon voi oikeasti tajuta vasta oman kokemuksen kautta mitä narsistin harjoittama henkinen väkivalta on. 

Vierailija
39/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai uskooko hovi vain kaiken, mitä narsisti syöttää? Naesistit käyttävät hyväksi kaikkea sitä tietoa mitä heillä on näistä mustamaalattavista. Joten antaa uskottavuutta asialle, vaikkei se itse asia olisi lainkaan totta.

Vierailija
40/125 |
21.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai uskooko hovi vain kaiken, mitä narsisti syöttää? Naesistit käyttävät hyväksi kaikkea sitä tietoa mitä heillä on näistä mustamaalattavista. Joten antaa uskottavuutta asialle, vaikkei se itse asia olisi lainkaan totta.

Eräs tuttu on jopa psygologille syöttänyt pajunköyttä, ja hän teki minusta huoli-ilmoituksen. Tiesin hänen tehneen jo aiemmin lukemattomia huoli-ilmoituksia milloin kenestäkin. Aina kun joku ymmärsi mistä on kyse, eikä ollut alistettavissa, teki huoli-ilmoituksia. Tuo viimeinen jopa psykiatrin avustuksella😮 

Hän ei ollut silloin vielä saanut oikeaa diagnoosia. Narsisti oli itse "diagnosoinut" itselleen kaksisuuntaisen mielialahäiriön, ja sai haluamansa diagnoosin valehtelemalla ja manipuloimalla. Jossain vaiheessa tuli muita vääriä diagnooseja, mutta oliko ne myös narsistin itse "myymiä", sitä en tiedä.