Piilonarsisti ja haavoittuva narsisti
Yleensä ne nimetään samoiksi, mutta ovat oikeasti eri narsistityyppejä. Piilonarsisti ei kerjää sääliä tai valita sairauksista, haavoittuvainen narsisti taas kerää näillä huomiota. Haavoittuvan narsistin mielestä monet ihmiset kohtelevat häntä huonosti.
Haluan tuoda tämän esille, koska ihmiset jotka ihmettelevät oman puolison käytöstä, eivät osaa nimetä ongelmaa, koska Suomessa yhdistetään yhdeksi ja samaksi, mikä vaikeuttaa uhrien parantumista, koska he eivät suomalaisten narsistioppaiden mukaan tunnista puolisoaan narsistiksi, kun osa käytösmalleista puuttuu. Siksi nämä pitäisi erottaa toisistaan. Koska ei osata nimetä ongelmaa, uhrit jäävät parisuhteeseen, kun luulevat, ettei puoliso olekaan narsisti. Näin kävi minulle, roikuin väärässä suhteessa pitkään, kun luulin että puoliso ei ole narsisti ja pystyy muuttumaan.
Piilonarsisti-mutsin pelikirja, aina samat jutut. Pistin välit poikki kun alkoi vahtia työstä lomapäiviäni - aina kun tiesi että palasin lyhyeltäkään lomalta, oli joku hella muka rikki tai puhelin äänettömällä että olisi pitänyt tulla sitä hänelle paralle korjaamaan. Heti seuraavana päivänä, voitko ottaa töistä vapaata? Mikään ei oikeasti rikki, kunhan halusi huomiota heti kun palaan lomamatkalta. Raivostui kun kuuli että olinkin tullut lomalta jo monta päivää aiemmin enkä ollut hänelle kertonut.
Entinen puolisonsa on nykyisin vanhainkodissa eikä mutsi siellä halua käydä, kuiva laitos missä kukaan ei häntä huomioi. Nyt sitten keksi että minut saisi taas hyppäämään hänen pilliinsä: laittelee joka päivä viestejä että haluaisi käydä rakkaan puolisonsa luona vanhainkodilla, eikä mitenkään sinne pääse muuten kuin minun kuskaamana.
Aina samat vakiolaulut: syyllistetään ja vaaditaan apua. Minun vika ettei voi rakasta puolisoaan tavata. Voi harmi ettei taksitkaan kulje.