Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Piilonarsisti ja haavoittuva narsisti

Vierailija
23.08.2025 |

Yleensä ne nimetään samoiksi, mutta ovat oikeasti eri narsistityyppejä. Piilonarsisti ei kerjää sääliä tai valita sairauksista, haavoittuvainen narsisti taas kerää näillä huomiota. Haavoittuvan narsistin mielestä monet ihmiset kohtelevat häntä huonosti.

Haluan tuoda tämän esille, koska ihmiset jotka ihmettelevät oman puolison käytöstä, eivät osaa nimetä ongelmaa, koska Suomessa yhdistetään yhdeksi ja samaksi, mikä vaikeuttaa uhrien parantumista, koska he eivät suomalaisten narsistioppaiden mukaan tunnista puolisoaan narsistiksi, kun osa käytösmalleista puuttuu. Siksi nämä pitäisi erottaa toisistaan. Koska ei osata nimetä ongelmaa, uhrit jäävät parisuhteeseen, kun luulevat, ettei puoliso olekaan narsisti. Näin kävi minulle, roikuin väärässä suhteessa pitkään, kun luulin että puoliso ei ole narsisti ja pystyy muuttumaan.

Kommentit (125)

Vierailija
61/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmentyykö narsistiset piirteet uhriutumisena hovilleen jos narsistisen ihmisen käytökseen puututaan?

Vaikkapa somessa.

Narsisti ei siedä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä ja usein syyttää muita siitä. Hovilleen hän kertoo, miten kaltoin häntä on kohdeltu ja odottaa saavansa tsemppiä ja sen, että hovi kiistää väitteiden todenperäisyyden. Tätä toki ilmenee varmaan kaikissa ihmisissä välillä, mutta narsisti ei jää koskaan miettimään, tekikö hän itse väärin vaan syyttää aina muita.

Minä olen aina paheksunut tätä nykyistä narsistihöpinää, mutta kun luin tämän kommentin aloin miettiä, voiko mun miehessä oikeasti olla  narsistia.  Aikuisten lasten mielestä heidän isässään on autismin piirteitä, mutta niitähän löytyy monistakin ihmisistä. 

Olen aina miettinyt, miten mies ei siedä mitään  "sanomista" vaan tulkitsee sen aina syytökseksi. Esimerkkiä vaikka , että sanon, että kahvi on loppu ja mies luulee, että syytän siitä häntä, vaikka sanon sen vain tiedoksi, että jos menee kauppaan tietää tuoda uutta.  Ja syyttää tietenkin minua siitä, että kahvi on loppu.

Mutta siis se, että mies syyttää kaikesta aina minua. Jos hän astuu koiran hännälle, se on minun syytä, koska olin keittiössä (ja mies astuu olohuoneessa sen koiran hännälle) 

Jos sauna on savua täynnä ja ihmettelen sitä, mies sanoo, että olen kastellut kiukaan (saunaa pestessäni) ja siksi  siksi kiukaan pesä savuttaa, vaikka tietää, että syy on se, että hän on laittanut pesään märkiä puita jne. 

Jos mies laittaa minut ostamaan tiettyä asiaa kaupasta ja soitan sieltä, että sitä tavaraa ei ole niin mies raivoaa, että ainakin eilen oli,  mutta sitten, kun menee itse hakemaan sitä ja huomaa, ettei  sitä ole niin ei puhu minulle mitään, mutta kuulen, kun ystävälleen  puhelimessa puhuu, ettei seillä ollut sitä mitä tarvitsi.

Tai kuulen, kun puhelimessa sanoo jollekin kaverilleen, että ei voi nyt tulla johonkin (vaikka harrastukseen) koska minää en päästä, vaikka syynä on se, ettei halua lähteä.

Olenkin joskus sanonut miehelle, että mukavaa, kun hänellä on tälläinen sijaissyyllinen, niin voi kaiken laittaa aina jonkun toisen syyksi. 

Vierailija
62/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan näitä maallikkojen narsismi-diagnooseja. Olen asunut sellaisen ihmisen kanssa, joka sai oikean narsistisuus-diagnoosin psykiatrilta, ja meno oli kyllä aika erilaista kuin ihan tavallisten mauri mulqvistien ja terttu törttöjen kanssa.  Ihmiset osaa olla itsekkäitä ja huonokäytöksisiä ilman psyk. häiriötäkin.

Varmasti inhoat, ainakin jos olet narsisti!

Tämä onjälleen yksi narsistin keino mitätöidä uhrien kertomukset. 

Miksi kuvittelet, että muut eivät ymmärtäisi tätä kertomaasi asiaa? 

Varmasti ymmärtää, joten ei sillä tarvitse aina sotkea keskustelua. Ymmärrän kyllä, miksi jotkut näin toimii, pekohan siinä takana on. Eli, että joku voi ymmärtää, että olet narsisti 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi erääseen viestiin ei pysty vastaamaan, kun menee aina sensuuriin? Mitään kiellettyä sanaa viestissä ei ollut.

Vierailija
64/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi erääseen viestiin ei pysty vastaamaan, kun menee aina sensuuriin? Mitään kiellettyä sanaa viestissä ei ollut.

Lainattu viesti oli no: 69, johon ei voinut vastata.

Vierailija
65/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli puolisona narsisti, ja hän mustamaalasi jatkuvasti minua tälle ns. hovilleen. Itse taasen pyrin pitämään asian omana tietonani, sillä häpesin puolison käytöstä. 

En voi ymmärtää, miten joku voi kaikki yksityiselämänsä asiat jakaa kaikille. Mutta uhrin kannalta vielä vakavampi asia on se vääristely/mustamaalaus.

Vierailija
66/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli puolisona narsisti, ja hän mustamaalasi jatkuvasti minua tälle ns. hovilleen. Itse taasen pyrin pitämään asian omana tietonani, sillä häpesin puolison käytöstä. 

En voi ymmärtää, miten joku voi kaikki yksityiselämänsä asiat jakaa kaikille. Mutta uhrin kannalta vielä vakavampi asia on se vääristely/mustamaalaus.

Narsistia ei kiinnosta pätkääkään mikään muu kuin hän itse, ei häntä kiinnosta tai hävetä, kuinka surkeana muut puolisoa pitää. Hakevat vain myötätuntoa silläkin, kuinka surkea ja paha sinä olet, siihenhän mustamaalauksesi pyrkii.

Vierailija
67/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi narsisteille ei pidä puhua totta. Levittävät valheita tai vääristeltyä totuutta uhristaan joka tapauksessa, joten parempi niin, että pistävät kiertoon jotain täyttä puppua. Kunnianloukkauksista tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä kannattaa tehdä rikosilmoitus.

Vierailija
68/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavisten toisilleen jakamat narsisti-leimat ovat prinsessapiirien rinkirunkkausta ja vallankäyttöä sekä syrjintää ja siten myös rasismia. Narsisteiksi miellettyjä lyödään kun olkiukkoa, vaikka diagnosoitu narsimi on sairaus siinä missä syöpäkin.

Vierailija
69/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaksi narsistia pariutuu, voi muodostua oikea dream team, jos molemmat ovat suosittuja ja hyvissä asemissa työelämässä. 

Vierailija
70/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kaksi narsistia pariutuu, voi muodostua oikea dream team, jos molemmat ovat suosittuja ja hyvissä asemissa työelämässä. 

Täys sota siitä seuraa, eikä mitään muuta. 

Vierailija
71/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi narsisteille ei pidä puhua totta. Levittävät valheita tai vääristeltyä totuutta uhristaan joka tapauksessa, joten parempi niin, että pistävät kiertoon jotain täyttä puppua. Kunnianloukkauksista tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä kannattaa tehdä rikosilmoitus.

Ei vain johda mihinkään, kun ei yleensä ole mitään mustaa valkoisella. Miten todistat yhtään mitään?

Vierailija
72/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain johda mihinkään, kun ei yleensä ole mitään mustaa valkoisella. Miten todistat yhtään mitään?

Some, sähköpostit, todistajat ja tekstiviestit yleensä riittää. Narsisti tietää kyllä miten käy, jos ne eivät tuomioon riitä.

Vierailija
73/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shirly ja Eve...

Vierailija
74/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkärissä ravaava on narsisti, niin nykyään kaikki julkisen terveydenhuollon armoilla olevat on sitten narsisteja. Siellä lääkärissä saa ravata yhden vaivan takia aika turhauttavan monta kertaa, että pääsee edes verikokeisiin. Lisäksi jos on useampi vaiva, niin kaikkia ei saa edes kerralla selittää. Pitää varata toinen aika toiselle vaivalle, vaikka ne saattaa lopulta liittyäkin yhteen ja samaan sairauteen.  

Lieköhän tuon "lääkärissä ravaava on narsisti" -ajatuksen keksijä on joku julkisen puolen lääkäri, jonka uusin idea on diagnosoida kaikki lääkärissä ravaavat narsisteiksi, ettei tarvi hoitaa.

Vierailija
75/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikki taitaa olla herkkiä narsisteja. Sen verran herkästi loukkaannutaan kaikesta. Riittää että someviestissä on väärä emoji, niin sekin on suuri loukkaus nykyajan herkille narsisteille ja siitä pahoitetaan mieli suuresti.

Vierailija
76/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kaikki taitaa olla herkkiä narsisteja. Sen verran herkästi loukkaannutaan kaikesta. Riittää että someviestissä on väärä emoji, niin sekin on suuri loukkaus nykyajan herkille narsisteille ja siitä pahoitetaan mieli suuresti.

Jep. Taitaa olla nämä nykyajan omalla sometilillä esiin tuodut muiden puolesta loukkaantumisetkin herkkien narsistien puuhia. Saadaan sillä huomio itseensä, kun nostellaan henkilökohtaiseen someen näitä juttuja. Että katsokaa miten hyvä ihminen minä olen, kun olen näin oikeudenmukainen ja huomaan tässäkin asiassa rasismia ja epätasa-arvoa ja muut ei vain näe sitä. Sitten aletaan taas pohtimalla pohtia, että keksittäiskö jostain joku uusi muka loukkaava juttu. Sitten seuraavana päivänä tehdään postaus. "Lumiukon nimihän pitäis muuten muuttaa lumihenkilöksi, kun ukko on miespuolinen eikä ole tasa-arvoa" Eli taas yritetään vain kiillottaa omaa kuvaa ja korostaa omaa paremmuuttaan, että miten paljon parempi ja muita ajattelevampi ihminen on kuin muut. 

Vierailija
77/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sitten erottaa aidosti huonoitsetuntoisen ja kaltoin kohdellun ihmisen haavoittuvasta narsistista? Mistä erottaa esim. narsistin uhrin haavoittuvasta narsistista? Tai jos joku on vaikka jostain alkoholistiperheestä, jossa on koko lapsuus pieksetty ja pidetty nälässä, niin kertoessaan tästä muille onkin sitten huomiota hakeva narsisti?

Vierailija
78/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaan, ei loukkaannuta, vaan TEKOLOUKKAANNUTAAN. Ja yleensä vain ja ainoastaan poliittiselta näkemykseltä eri leiriä edustavien toiminnasta.

Vierailija
79/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan, ei loukkaannuta, vaan TEKOLOUKKAANNUTAAN. Ja yleensä vain ja ainoastaan poliittiselta näkemykseltä eri leiriä edustavien toiminnasta.

Ei tarvi olla edes poliittista. Kirjoittaa vaikka "Iloista joulua" ja pistää siihen väärän hymynaaman perään, niin se on kuulemma vittuilua. En muista kumpi se naama oli. Oliko se tämä 🙂 vai tämä 😊

Vierailija
80/125 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitten erottaa aidosti huonoitsetuntoisen ja kaltoin kohdellun ihmisen haavoittuvasta narsistista? Mistä erottaa esim. narsistin uhrin haavoittuvasta narsistista? Tai jos joku on vaikka jostain alkoholistiperheestä, jossa on koko lapsuus pieksetty ja pidetty nälässä, niin kertoessaan tästä muille onkin sitten huomiota hakeva narsisti?

Yksi tyhmä kysyy enemmän, kuin...

Mutta ei sinun ulkopuolisena kannata näillä päätä vaivata, jos joudut joskus narsistin mustalle listalle, aivan varmasti tiedät onko hän narsisti, vai ei.