Piilonarsisti ja haavoittuva narsisti
Yleensä ne nimetään samoiksi, mutta ovat oikeasti eri narsistityyppejä. Piilonarsisti ei kerjää sääliä tai valita sairauksista, haavoittuvainen narsisti taas kerää näillä huomiota. Haavoittuvan narsistin mielestä monet ihmiset kohtelevat häntä huonosti.
Haluan tuoda tämän esille, koska ihmiset jotka ihmettelevät oman puolison käytöstä, eivät osaa nimetä ongelmaa, koska Suomessa yhdistetään yhdeksi ja samaksi, mikä vaikeuttaa uhrien parantumista, koska he eivät suomalaisten narsistioppaiden mukaan tunnista puolisoaan narsistiksi, kun osa käytösmalleista puuttuu. Siksi nämä pitäisi erottaa toisistaan. Koska ei osata nimetä ongelmaa, uhrit jäävät parisuhteeseen, kun luulevat, ettei puoliso olekaan narsisti. Näin kävi minulle, roikuin väärässä suhteessa pitkään, kun luulin että puoliso ei ole narsisti ja pystyy muuttumaan.
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Inhoan näitä maallikkojen narsismi-diagnooseja. Olen asunut sellaisen ihmisen kanssa, joka sai oikean narsistisuus-diagnoosin psykiatrilta, ja meno oli kyllä aika erilaista kuin ihan tavallisten mauri mulqvistien ja terttu törttöjen kanssa. Ihmiset osaa olla itsekkäitä ja huonokäytöksisiä ilman psyk. häiriötäkin.
Varmasti inhoat, ainakin jos olet narsisti!
Tämä onjälleen yksi narsistin keino mitätöidä uhrien kertomukset.
Miksi kuvittelet, että muut eivät ymmärtäisi tätä kertomaasi asiaa?
Varmasti ymmärtää, joten ei sillä tarvitse aina sotkea keskustelua. Ymmärrän kyllä, miksi jotkut näin toimii, pekohan siinä takana on. Eli, että joku voi ymmärtää, että olet narsisti
Miksi erääseen viestiin ei pysty vastaamaan, kun menee aina sensuuriin? Mitään kiellettyä sanaa viestissä ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi erääseen viestiin ei pysty vastaamaan, kun menee aina sensuuriin? Mitään kiellettyä sanaa viestissä ei ollut.
Lainattu viesti oli no: 69, johon ei voinut vastata.
Itsellä oli puolisona narsisti, ja hän mustamaalasi jatkuvasti minua tälle ns. hovilleen. Itse taasen pyrin pitämään asian omana tietonani, sillä häpesin puolison käytöstä.
En voi ymmärtää, miten joku voi kaikki yksityiselämänsä asiat jakaa kaikille. Mutta uhrin kannalta vielä vakavampi asia on se vääristely/mustamaalaus.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli puolisona narsisti, ja hän mustamaalasi jatkuvasti minua tälle ns. hovilleen. Itse taasen pyrin pitämään asian omana tietonani, sillä häpesin puolison käytöstä.
En voi ymmärtää, miten joku voi kaikki yksityiselämänsä asiat jakaa kaikille. Mutta uhrin kannalta vielä vakavampi asia on se vääristely/mustamaalaus.
Narsistia ei kiinnosta pätkääkään mikään muu kuin hän itse, ei häntä kiinnosta tai hävetä, kuinka surkeana muut puolisoa pitää. Hakevat vain myötätuntoa silläkin, kuinka surkea ja paha sinä olet, siihenhän mustamaalauksesi pyrkii.
Vierailija kirjoitti:
Siksi narsisteille ei pidä puhua totta. Levittävät valheita tai vääristeltyä totuutta uhristaan joka tapauksessa, joten parempi niin, että pistävät kiertoon jotain täyttä puppua. Kunnianloukkauksista tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä kannattaa tehdä rikosilmoitus.
Tavisten toisilleen jakamat narsisti-leimat ovat prinsessapiirien rinkirunkkausta ja vallankäyttöä sekä syrjintää ja siten myös rasismia. Narsisteiksi miellettyjä lyödään kun olkiukkoa, vaikka diagnosoitu narsimi on sairaus siinä missä syöpäkin.
Kun kaksi narsistia pariutuu, voi muodostua oikea dream team, jos molemmat ovat suosittuja ja hyvissä asemissa työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Kun kaksi narsistia pariutuu, voi muodostua oikea dream team, jos molemmat ovat suosittuja ja hyvissä asemissa työelämässä.
Täys sota siitä seuraa, eikä mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi narsisteille ei pidä puhua totta. Levittävät valheita tai vääristeltyä totuutta uhristaan joka tapauksessa, joten parempi niin, että pistävät kiertoon jotain täyttä puppua. Kunnianloukkauksista tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä kannattaa tehdä rikosilmoitus.
Ei vain johda mihinkään, kun ei yleensä ole mitään mustaa valkoisella. Miten todistat yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vain johda mihinkään, kun ei yleensä ole mitään mustaa valkoisella. Miten todistat yhtään mitään?
Some, sähköpostit, todistajat ja tekstiviestit yleensä riittää. Narsisti tietää kyllä miten käy, jos ne eivät tuomioon riitä.
Jos lääkärissä ravaava on narsisti, niin nykyään kaikki julkisen terveydenhuollon armoilla olevat on sitten narsisteja. Siellä lääkärissä saa ravata yhden vaivan takia aika turhauttavan monta kertaa, että pääsee edes verikokeisiin. Lisäksi jos on useampi vaiva, niin kaikkia ei saa edes kerralla selittää. Pitää varata toinen aika toiselle vaivalle, vaikka ne saattaa lopulta liittyäkin yhteen ja samaan sairauteen.
Lieköhän tuon "lääkärissä ravaava on narsisti" -ajatuksen keksijä on joku julkisen puolen lääkäri, jonka uusin idea on diagnosoida kaikki lääkärissä ravaavat narsisteiksi, ettei tarvi hoitaa.
Nykyään kaikki taitaa olla herkkiä narsisteja. Sen verran herkästi loukkaannutaan kaikesta. Riittää että someviestissä on väärä emoji, niin sekin on suuri loukkaus nykyajan herkille narsisteille ja siitä pahoitetaan mieli suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki taitaa olla herkkiä narsisteja. Sen verran herkästi loukkaannutaan kaikesta. Riittää että someviestissä on väärä emoji, niin sekin on suuri loukkaus nykyajan herkille narsisteille ja siitä pahoitetaan mieli suuresti.
Jep. Taitaa olla nämä nykyajan omalla sometilillä esiin tuodut muiden puolesta loukkaantumisetkin herkkien narsistien puuhia. Saadaan sillä huomio itseensä, kun nostellaan henkilökohtaiseen someen näitä juttuja. Että katsokaa miten hyvä ihminen minä olen, kun olen näin oikeudenmukainen ja huomaan tässäkin asiassa rasismia ja epätasa-arvoa ja muut ei vain näe sitä. Sitten aletaan taas pohtimalla pohtia, että keksittäiskö jostain joku uusi muka loukkaava juttu. Sitten seuraavana päivänä tehdään postaus. "Lumiukon nimihän pitäis muuten muuttaa lumihenkilöksi, kun ukko on miespuolinen eikä ole tasa-arvoa" Eli taas yritetään vain kiillottaa omaa kuvaa ja korostaa omaa paremmuuttaan, että miten paljon parempi ja muita ajattelevampi ihminen on kuin muut.
Mistä sitten erottaa aidosti huonoitsetuntoisen ja kaltoin kohdellun ihmisen haavoittuvasta narsistista? Mistä erottaa esim. narsistin uhrin haavoittuvasta narsistista? Tai jos joku on vaikka jostain alkoholistiperheestä, jossa on koko lapsuus pieksetty ja pidetty nälässä, niin kertoessaan tästä muille onkin sitten huomiota hakeva narsisti?
Vierailija kirjoitti:
Korjaan, ei loukkaannuta, vaan TEKOLOUKKAANNUTAAN. Ja yleensä vain ja ainoastaan poliittiselta näkemykseltä eri leiriä edustavien toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjaan, ei loukkaannuta, vaan TEKOLOUKKAANNUTAAN. Ja yleensä vain ja ainoastaan poliittiselta näkemykseltä eri leiriä edustavien toiminnasta.
Ei tarvi olla edes poliittista. Kirjoittaa vaikka "Iloista joulua" ja pistää siihen väärän hymynaaman perään, niin se on kuulemma vittuilua. En muista kumpi se naama oli. Oliko se tämä 🙂 vai tämä 😊
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten erottaa aidosti huonoitsetuntoisen ja kaltoin kohdellun ihmisen haavoittuvasta narsistista? Mistä erottaa esim. narsistin uhrin haavoittuvasta narsistista? Tai jos joku on vaikka jostain alkoholistiperheestä, jossa on koko lapsuus pieksetty ja pidetty nälässä, niin kertoessaan tästä muille onkin sitten huomiota hakeva narsisti?
Yksi tyhmä kysyy enemmän, kuin...
Mutta ei sinun ulkopuolisena kannata näillä päätä vaivata, jos joudut joskus narsistin mustalle listalle, aivan varmasti tiedät onko hän narsisti, vai ei.