Piilonarsisti ja haavoittuva narsisti
Yleensä ne nimetään samoiksi, mutta ovat oikeasti eri narsistityyppejä. Piilonarsisti ei kerjää sääliä tai valita sairauksista, haavoittuvainen narsisti taas kerää näillä huomiota. Haavoittuvan narsistin mielestä monet ihmiset kohtelevat häntä huonosti.
Haluan tuoda tämän esille, koska ihmiset jotka ihmettelevät oman puolison käytöstä, eivät osaa nimetä ongelmaa, koska Suomessa yhdistetään yhdeksi ja samaksi, mikä vaikeuttaa uhrien parantumista, koska he eivät suomalaisten narsistioppaiden mukaan tunnista puolisoaan narsistiksi, kun osa käytösmalleista puuttuu. Siksi nämä pitäisi erottaa toisistaan. Koska ei osata nimetä ongelmaa, uhrit jäävät parisuhteeseen, kun luulevat, ettei puoliso olekaan narsisti. Näin kävi minulle, roikuin väärässä suhteessa pitkään, kun luulin että puoliso ei ole narsisti ja pystyy muuttumaan.
Kommentit (125)
Some on tehnyt ihmisistä narsisteja. Siellä on täynnä näitä kaikenmaailman neuvojia "SINÄ olet elämäsi tärkein ihminen" "Poista elämästäsi kaikki mikä ei tuo SINULLE hyvää oloa ja muutut onnelliseksi" "Kaikki sellainen on elämässä turhaa mikä ei tuo SINULLE ITSELLESI etua tai rahaa" jne. Sitten se kulttuuri että on teinistä asti postatattu omaa naamaa ja elämää 24/7 esille ja keräjätty tykkäyksiä ja kasvettu täysin siihen tekee narsistin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kaikki taitaa olla herkkiä narsisteja. Sen verran herkästi loukkaannutaan kaikesta. Riittää että someviestissä on väärä emoji, niin sekin on suuri loukkaus nykyajan herkille narsisteille ja siitä pahoitetaan mieli suuresti.
Korjaan, ei loukkaannuta, vaan TEKOLOUKKAANNUTAAN. Ja yleensä vain ja ainoastaan poliittiselta näkemykseltä eri leiriä edustavien toiminnasta.
Ei tarvi olla edes poliittista. Kirjoittaa vaikka "Iloista joulua" ja pistää siihen väärän hymynaaman perään, niin se on kuulemma vittuilua. En muista kumpi se naama oli. Oliko se tämä 🙂 vai tämä 😊
"Vain ja ainoastaan" olisi voinut jättää pois, mutta politiikka ja uskonto on ne pahimmat kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten erottaa aidosti huonoitsetuntoisen ja kaltoin kohdellun ihmisen haavoittuvasta narsistista? Mistä erottaa esim. narsistin uhrin haavoittuvasta narsistista? Tai jos joku on vaikka jostain alkoholistiperheestä, jossa on koko lapsuus pieksetty ja pidetty nälässä, niin kertoessaan tästä muille onkin sitten huomiota hakeva narsisti?
No jos on huono itsetunto ja ei ole narsistinen persoona, niin silloin varmaan ei yritä koko ajan kääntää keskustelua itseen ja omiin ongelmiin ja sairauksiin. Kuuntelee muita ja osaa asettua
Piilonarsistilla ei ole kykyä sympatiaan eikä empatiaan. Kaikki on vaan sitä omien sairauksien esilläpitoa ja minä minä minä ja minun huolet ja murheet.
Esimerkki: erosin yli 20 vuoden avioliitosta ja kerroin sen lopulta puhelimessa tuolle perheemme piilonarsistille. Hän katkaisi kertomiseni, sanoi että on tässä kuule muutkin eronnee
ADHD-ihmiset kuulemma esittää sympatiaa tuolla tavalla, että kertoo oman vastaavan kokemuksensa. Eli ei sekään aina välttämättä ole narsistista.
Okei. Eli pääjuttu on haavoittuvalla narsistilla ja piilonarsistillakin siis se itsensä korostamisen tarve. Eli ei välttämättä se lääkäreissä ravaaminenkaan eikä kaltoinkohtelun kokeminen, vaan se että niitä halutaan tuoda esille koko ajan ja korostaa itseään. Eli ne voi olla ihan satuakin, ei todellisuutta edes. Kun pääasia on se itsensä korostaminen ja jatkuva itsestään puhuminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten erottaa aidosti huonoitsetuntoisen ja kaltoin kohdellun ihmisen haavoittuvasta narsistista? Mistä erottaa esim. narsistin uhrin haavoittuvasta narsistista? Tai jos joku on vaikka jostain alkoholistiperheestä, jossa on koko lapsuus pieksetty ja pidetty nälässä, niin kertoessaan tästä muille onkin sitten huomiota hakeva narsisti?
No jos on huono itsetunto ja ei ole narsistinen persoona, niin silloin varmaan ei yritä koko ajan kääntää keskustelua itseen ja omiin ongelmiin ja sairauksiin. Kuuntelee muita ja osaa asettua
Piilonarsistilla ei ole kykyä sympatiaan eikä empatiaan. Kaikki on vaan sitä omien sairauksien esilläpitoa ja minä minä minä ja minun huolet ja murheet.
Esimerkki: erosin yli 20 vuoden avioliitosta ja kerroin sen lopulta puhelimessa tuolle perheemme piilonarsistille. Hän katkaisi kertomiseni, sanoi että on tässä kuule muutkin eronnee
Eivät itse omaa mitään moraalia, ja voivat kohdella muita ihan miten tahtovat. Mutta vaativat muiden ymmärtävän heidän tarpeensa täydellisesti, ja toimivan myös niin, pienintäkään virhettä tai "väärää" sanaa ei saa erehtyä sanomaan. Ja se moraali kiinnostaa vain muiden toiminnan osalta, ja varsinkin siltä osin joka koskee hänen omaa kokemaansa.
Voi tulipa niin mieleen yks tuttu, jonka mielestä mun krooninen päivittäin vaivaava oikea sairaus on kuviteltua luulosairautta. Sitten se ite valittaa somessa julkisissa postauksissa jostain pikkuvaivoista, joita ihan kaikilla muillakin toisinaan on, ja ne on muka niin kauheita sitten. Taitaa olla narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Eli pääjuttu on haavoittuvalla narsistilla ja piilonarsistillakin siis se itsensä korostamisen tarve. Eli ei välttämättä se lääkäreissä ravaaminenkaan eikä kaltoinkohtelun kokeminen, vaan se että niitä halutaan tuoda esille koko ajan ja korostaa itseään. Eli ne voi olla ihan satuakin, ei todellisuutta edes. Kun pääasia on se itsensä korostaminen ja jatkuva itsestään puhuminen.
En sanoisi ihan noin, kyllä se aiheettomasti kokemansa kaltoinkohtelu on se suurin asia. Se oikeuttaa hänet omasta mielestään tekemään ihan mitä tahansa, kuten mustamaalaus ja kaikenlainen kiusanteko, kuten vaikka huoli-ilmoitusten ja rikosilmoitusten tehtailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tyhmä kysyy enemmän, kuin...
Mutta ei sinun ulkopuolisena kannata näillä päätä vaivata, jos joudut joskus narsistin mustalle listalle, aivan varmasti tiedät onko hän narsisti, vai ei.
Eipä se välttämättä ole kovinkaan tyhmää kysyä. Saattaa ollakin kaukaa viisasta. Ehkä et itse vain näe nyt metsää puilta. Nimittäin olisihan se hyvä tunnistaa ihminen jo alkuunsa ja välttää narsisteja. Kun olen kuullut että narsisti kun kerran suuttuu, niin se on sitten ikuista se viha ja pahan puhuminen vihan kohteesta. Eli ei auta siinä vaiheessa paeta.
Vierailija kirjoitti:
Ja se itsensä korostaminen voi olla nopeasti katsoen sellaista itsensä mitätöintiä ja vähättelyä, millä se säälin ja auttamisen tunne synnytetään väkisin. "Minä sairas täällä vaan yksin, eilenkin tuli verta nenästä mutta kyllähän minä pärjään kun pakko on eikä kukaan tule auttamaan. Naapurikin kyllä jo ihmetteli miten minä aina joudun itse kaupassa käymään eikä kukaan tule autolla käyttämään, vaikka olen jo niiiin vanha ja nenästäkin tuli ihan verta kun niistin."
Taustaa siis tuohon, että asumme yli 50km päässä ja taksi kaupalle maksaa 6e päivällä (rahasta ei pulaa). Olemme yrittäneet sanoa että kyllä se meillekin maksaa jos kesken työpäivän lähdemme ajamaan ja käymään hänelle kaupassa. Vaan ei, Jonkun Pitäisi Auttaa Kaupassa Käymisessä.
Alapeukuista päätellen ette usko, mutta tekoälykin tietää:
"ADHD-ihminen voi osoittaa empatiaa kertomalla omasta kokemuksestaan, mutta se liittyy usein kognitiiviseen empatiaan (ymmärrys) tai samastumiseen tunteiden kautta, vaikka tunteiden säätely ja toiminnanohjaus voivatkin tuoda omat haasteensa, jolloin itse ilmaisussa voi näkyä impulsiivisuutta tai vaikeutta pysyä aiheessa, mikä ei tarkoita empatian puutetta, vaan tapaa prosessoida ja ilmaista sitä, todennäköisesti vahvasti omakohtaisiin tunteisiin ja aiempiin kokemuksiin perustuen. "
Vierailija kirjoitti:
"ADHD-ihminen voi osoittaa empatiaa kertomalla omasta kokemuksestaan, mutta se liittyy usein kognitiiviseen empatiaan (ymmärrys) tai samastumiseen tunteiden kautta, vaikka tunteiden säätely ja toiminnanohjaus voivatkin tuoda omat haasteensa, jolloin itse ilmaisussa voi näkyä impulsiivisuutta tai vaikeutta pysyä aiheessa, mikä ei tarkoita empatian puutetta, vaan tapaa prosessoida ja ilmaista sitä, todennäköisesti vahvasti omakohtaisiin tunteisiin ja aiempiin kokemuksiin perustuen. "
Kyllä uskotaan että ADHD voi noin toimia, mutta tässä ketjussa ei puhuta ADHDsta vaan piilonarsisteista. Siksi varmaan sait miinuksia, kun yrität kääntää aihetta muualle ja vähätellä tuota asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tyhmä kysyy enemmän, kuin...
Mutta ei sinun ulkopuolisena kannata näillä päätä vaivata, jos joudut joskus narsistin mustalle listalle, aivan varmasti tiedät onko hän narsisti, vai ei.
Eipä se välttämättä ole kovinkaan tyhmää kysyä. Saattaa ollakin kaukaa viisasta. Ehkä et itse vain näe nyt metsää puilta. Nimittäin olisihan se hyvä tunnistaa ihminen jo alkuunsa ja välttää narsisteja. Kun olen kuullut että narsisti kun kerran suuttuu, niin s
Sikäli ei ollut tyhmä kysymys, mutta käytännössä kyllä. Sillä et sinä voi häntä aluksi tunnistaa, sillä se toiminta menee sykleissä. Aluksi voi rakkauspommittaa, ja kuin taikaiskusta asia kääntyy täysin päälaelleen, eli ajattelu muista on mustavalkoista. Ja jatkuvasti lokeroivat ihmisiä sillä perusteella, ketkä ovat hyviä ja ketkä paheja. Ja keidät haluaa hoviinsa jne.
No voi tuon ainakin jälkikäteen havaita, mutta voiko aluksi?
Eikö ole ihan suomalainen tapa vähätellä itseään. Vaikka juhlien emännälle kehaiset, että olipa hyvää täytekakkua, niin tämä toteaa että "Eipä tuo oikein minkäänlaista. Äkkiä tuossa leipaisin aamulla ja vaniljasokerikin oli loppu enkä jaksanut kauppaan lähteä. Eikä ollut aitoa kermaakaan, ihan flora vispiä pistin jne. "
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on vähän koulukiusaamisen piirteitä. Tuomitaan joku ihminen sellaiseksi, ettei sen kanssa pidä kenenkään olla lainkaan tekemisissä. Siksi en tykkää näistä narsistintunmistusohjeista. Tulee vähän noitavainot mieleen.
Jep. On liikaa täti-ihmisiä, jotka ovat pätevöityneet diagnostikoiksi naistenlehtiä lukemalla. Jännä juttu, että kaikki kuitenkin tekevät oikeasti jotain paljon huonommin palkattuja avustavia töitä silloin, kun muulta kalkkunoinniltaan ehtivät. Sitä paitsi narsistien uhreilla on tutkitusti itsellään narsistisia piirteitä. Minkä kyllä huomaa noista kanoista hyvin nopeasti. Valitsisivat kumppaninsa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ihan suomalainen tapa vähätellä itseään. Vaikka juhlien emännälle kehaiset, että olipa hyvää täytekakkua, niin tämä toteaa että "Eipä tuo oikein minkäänlaista. Äkkiä tuossa leipaisin aamulla ja vaniljasokerikin oli loppu enkä jaksanut kauppaan lähteä. Eikä ollut aitoa kermaakaan, ihan flora vispiä pistin jne. "
Tuo on ihan "tavallista" itsensä vähättelyä. Jos se olisi piilonarsistin sanoma, se menisi jotenkin näin: "Enhän minä mitään osaa tehdä teidän mielestä. Tästäkin puuttui vaniljasokeri, koska minulla on ollut sitä jalkasärkyä mistä olen monesti kertonut, eikä poika eikä miniä tullut viemään minua kaupalle, vaikka koko viikon odotin kyytiä. Kyllä vähintään miniän pitäisi tajuta pyytämättäkin tulla auttamaan tässä minun tilanteessa, enhän minä nyt heiltä kehtaa kyytiä kysyä, kiireiset ihmiset. Tätisikin maistoi näitä eilen ja sanoi, että on kyllä kova kohtalo elämässä kun oma perhe ei aja kaupalle että kunnon kermaa saisi leivontaan. Pojan työkiireiden takia tässä on vaan flooraa."
Empatian puute ei itsessään todista narsismia. Suomalaisessa kulttuurissa se on vähän turhankin yleistä ja silti tunnetaitojen opettamista lapsille edelleen väheksytään. Voihan niitä oppia myöhemmälläkin iällä, mutta lapsena käytösmallien omaksunta on helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Narsismiin taipuvainen sanoo, että minun sairauteni on paljon pahempi verrattuna sinun sairasteluun, joka saattaa vielä olla pelkkää mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Empatian puute ei itsessään todista narsismia. Suomalaisessa kulttuurissa se on vähän turhankin yleistä ja silti tunnetaitojen opettamista lapsille edelleen väheksytään. Voihan niitä oppia myöhemmälläkin iällä, mutta lapsena käytösmallien omaksunta on helpompaa.
Empatian puutteen sijaan narsisti pelaa tunnepelejä: Hänessä ei ole mitään vikaa vaan aina muissa. Piilonarsisti on aina olosuhteiden ja muiden ihmisten uhri, silloinkin kun sokeakin näkee että itse on toiminnallaan saanut hankalan tilanteen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muut uskovat niin helposti narsistia? Ja hovin jäsenet, miten he itse hyötyvät narsistin valheiden levittelystä? Tällaista toimintaa päässyt seuraamaan yli 20 vuotta. Rikoksetko sitovat nämä pahantekijät yhteen vai maksaako narsisti heille jotain vai tarjoaako seksiä tai muita palveluksia?
Narsisti osaa esittää mukavaa ja luotettavaa ja rehellistäkin ihmistä. Hän tietää mistä naruista ketäkin vetää, jotta saa toimimaan kuinka haluaa.
Esimerkki: erosin yli 20 vuoden avioliitosta ja kerroin sen lopulta puhelimessa tuolle perheemme piilonarsistille. Hän katkaisi kertomiseni, sanoi että on tässä kuule muutkin eronneet ja ollut kurjaa, ja alkoi päälle kertoa miten oli kerran elämässään eronnut 1970-luvulla jostain kesäheilastaan ja alkoi miettiä mitä sille ihmiselle kuuluu ja pitäisikö soittaa vuosien jälkeen kuulumisia.