Jos tuloveroani lasketaan n. 1500 eur / vuosi, niin
Miksi se on jonkun mielestä väärin? Keneltäkään muultahan ei ole olettu pois mitään, paitsi minulta ( Maksan siis vähemmän veroja)
Olisikiko sitten parempi, että muutakan kokonaan pois suomesta ja säästän veroissa vielä huomattavasti enemmän ja valtio menettää useamman kymppitonnin tuon reilun tonnin sijaan? Minkä tosiaan teen, kuten moni muukin, jos taakkaa ei pienennetä saati, jos sitä entisestään lisätää.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin teen verotuksen takia vähemmän töitä.
80% työajalla saa verotuksen jälkeen 200e vähemmän, kuin 100%työajalla. 200 on pieni hinta kuussa siitä, että on 4 työpäivää vähemmän.
Toisaalta sitten vapaapäivinä minulla on aikaa omille projekteille, joihin menee rahaa, eli kulutusta ja siten veroeuroja valtiolle kuitenkin ropisee.
Juuri tällaiseen tilanteeseen rikkaiden veroalesta olisi hyötyä. Kannustimen sille rikkaalle pitää kuitenkin olla niin iso, että sen kannattaa tehdä tuo viideskin päivä töitä.
Ja veroalen seurauksena jo kolmen päivän työskentely viikossa riittää siihen samaan tuloon kuin nyt 4-päiväinen viikko.
Joo ihan varmasti siirtyvät 5-päiväiseen viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
" Mutta joo, olen yksi esimerkki siitä, että verotus kannustaa olemaan tekemättä töitä."
Kyllä, mutta samalla annat sille työttömällä osan työstäsi. Niitä työpaikkojahan täällä huudellaan ja niiden puute syy kattoon räkimiselle ja tukien tarpeeseen.
Saattaa olla noin, tai sitten ei. Tämän päivän tilannetta en ole seurannut, mutta pidemmällä aikavälillä tilanne on aina ollut se että mun hommiin ei löydy tekijöitä. Luultavasti kukaan mun kaltainen asiantuntija ei ole työttömänä, ainakaan vastaavalla pitkällä kokemuksella. Vähennetty työaika on luultavasti suoraan kansantaloudelta pois,
Ainakin headhunterit ja muut rekrytoijat soittelee muutaman kerran vuodessa ja yrittää houkutella työpaikan vaihtoon. Muuten en ole seurannut, onko miten paikkoja avoimena juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voidaan laskea tulovero nollaan. Silloin kustannat kaiken ihan itse. Valtiota ei sen jälkeen tarvita enää mihinkään vaan olet olemassa vain itse ja vastaat aivan kaikesta ihan yksin.
Kokeeksi voisi tällaistakin kokeilla. Olisi varmaan vapaaehtoisia.
Sen jälkeen olisikin postilaatikko täynnä laskuja päivittäin. Katuvaloista. Jalkakäytävista. Autoteistä. Poliisi/Palokunnan maksut. Armejamaksu.
Torikivetyksellä kävelymaksu. Puistojenhoitomaksu. Ja tuhat muuta maksua. Synnytys maksetaan itse samoin neuvolat. Tarha. Koulutus. Ei lapsilisiä.
Nopeasti siirtyisivät iloisiksi veronmaksajiksi.
Saivartelua. Eihän tästä ole kyse, vaan siitä kaikesta mikä ei kuulu yhteiskunnan peruspalveluihin. Rahaa riitti vielä 1960-luvulla, mutta kun vasemmisto pääsi tuhlaamiseen makuun, sitä ei ole sen jälkeen juuri ollutkaan.
Se, että pidetään heikoimmista huolta, ei tarkoita sitä, että pitäisi pitää työnvieroksujista tai vastaavista huolta. Myös jokainen voisi lähtökohtaisesti maksaa itse harrastuksensa pl. lapset.
Vierailija kirjoitti:
Nelipäiväinen viikko vois onnelistaa tätä kansaa. Oletaen että siihen viidenteen päivään palkataan joku tekemään ne hommat, eli ennen 4 työntekijää, nyt 5.
Olisi parempi siirtyä suoraan 3,5 päiväiseen työviikkoon ja 12 tunnin työaikaan, sekä poistaa sunnuntailisät.
Kiinalaiset tekee 12t 6pv viikossa.
Korkea tuottavuus vaatii kallista teknologiaa ja se teknologia pitää saada pyörimään 24t/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin teen verotuksen takia vähemmän töitä.
80% työajalla saa verotuksen jälkeen 200e vähemmän, kuin 100%työajalla. 200 on pieni hinta kuussa siitä, että on 4 työpäivää vähemmän.
Toisaalta sitten vapaapäivinä minulla on aikaa omille projekteille, joihin menee rahaa, eli kulutusta ja siten veroeuroja valtiolle kuitenkin ropisee.
Sama täällä. Minä tosin teen täyttä viikkoa, mutta otan palkattomia vapaita aina työtilanteen salliessa, eli esim. asiakasprojektin päättyessä pidän vähän taukoa ennen kuin otan uuden. Käytännössä onnistun pitämään vuosilomien lisäksi ehkä 3-5 viikkoa rokulia per vuosi.
Täydellä työajalla tienaisin vajaat 130k€ vuodessa. Tuosta olen saanut nipistettyä noin 10k€ pois. Nettorahana en kovin montaa tonnia häviä, ja juuri se on syy, miksi ei kannata ihan täysillä tsempata. Mieluummin ylimääräinen
Kyllä. Ja se on hyvä asia. Ihmiset ovat keksineet koneita 100-200 vuotta ihan vaan sitä varten, että ihmistyötä tarvittaisiin vähemmän, ja siinä on aika hyvin onnistuttu ihan sieltä kehruuJennystä lähtien. Ja kehitys on jo siinä vaiheessa, että yli puolet tehdystä työstä tekee robotit ja tietokoneet ylipäätään. Tekoäly ei ole kuin vasta alussa, se tulee tekemään aika monien työt ja ylipäätään vähentää päällekäistä työtä ja kaikenlaista turhaa työtä mitä ihmiset nyt pyörittää.
Se on se suuri päämäärä, että koneet tekee työt, ja ihmiset voivat vain nauttia elämästä, sen lyhyen ajan mitä sitä on kullakin käytettävissä. Ihmiset voivat keskittyä olennaiseen, turhan tai tylsän työn sijaan. Se on tulevaisuus, ja jo ihan lähellä. 20 vuoden kuluttua, tai 50 vuoden nämä puheet täällä tuntuu ihan kummallisilta.
Miksi sinä tekisit enemmän työtä ja tienaisit vähän enemmän, kun sinä et sitä ylimääräistä rahaa tarvitse, mutta vapaa-aika on erittäin rajallista, kuten ihmiselämä. Sinä voit kuolla vaikka huomenna. Siinä ei rahat auta.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa. Teidän veronmaksuilla ei ole edes maksettu teidän peruskoulua.
"Perusopetus maksoi oppilasta kohden keskimäärin 10 300 euroa"
Eli maksan TÄNÄ vuonna suoria veroja YLI 40 000 €.
KAIKKI julkissektorin menot ovat noin 28 000€ per capita (sisältäen MYÖS tuon peruskoulun), Minun peruskouluni siis maksaa tuon 10 000. lasketaan se nyt siihen päälle.
38 000 yhteensä, ja maksan näistä yli 40 000 €. eli siltikin olen maksanut YLI 2000 euroa suoria veroja enemmän kuin minun osuuteni kuluista on (peruskoulu 2 kertaan). Lisäksi maksan niitä kulutusveroja, kuten esimerkiksi autostani melkein 18000 alveja tänä vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksajat häipyy ennen pitkää kaikki. Siinä sitten tukien perässä huutajat huutelevat, mistä nyt otetaan, kenen taskuille nyt mennään? Vastan puolestanne, yhä edelleen toistenne taskuille, otatte vasemmistohallituksen voimin lisää velkaa ja kun matikkapäätä ei tunnu olevan, niin ihmettele täällä, kuinka se maksetaan pois.
Höpö höpö. Teidän häipyjien tilalle tulee kyllä täältä meidän työläisreservistä joka on noin puoli miljoonaa ihmistä, joku teidän tilalle. Aina. Te ette ole mitenkään korvaamattomia.
Päinvastoin, teikäläisten pitäisi lähteä, sillä saataisiin työttömyys poistettua, ja sotekulut laskisivat reippaasti. Sitten tämä yhteiskunta olisi taas terve. Koska nyt, eikä koskaan enää, tule olemaan aikaa että työpaikkoja olisi kaikille halukkaille, mutta jos siitä työväestöstä karsitaan osa pois, alkaa työpaikat riittää.
Nämä häipyjät korkean tuottavuuden teollisuudesta lähtee käytännössä lähes aina erityisosaamisensa varassa ja mukana lähtee se osaaminen. Jos ei kokonaan pois Suoesta, niin sitten sille ulkomaiselle kilpailijalle.
Ja sinä saat jäädä sinne työvoimareserviin öyhöttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja ahne vie vaikka tuhkat pesästä. Onko rikas mielestäsi heti paha, jos tukee vähän vähemmän ja edelleen kuitenkin maksaa vuodessa enemmän, kun joku vuodessa bruttona tienaa?"
Mun mielestä on todella noloa kitistä verotuksesta. Tulee heti sellainen olo, että toinen on itsekäs. Anteeksi, en vain kykene arvostamaan itsekkyyttä, kun on opetettu tulemaan vähällä toimeen ja tarvittaessa siitä vähästäkin jakamaan. Tosin tällä hetkellä on mistä jakaa, mutta en pidä siitä meteliä tai kiroa siitä maksettuja veroja. Ymmärrän, ettei kaikilla jää tarpeeksi käteen ja osani voin auttaa heitä esimerkiksi verojen muodossa.
Tässä maassa AINA löydetään syy, miksi käsi pitää olla toisen taskussa! En todellakaan ihmettele, miksi talouskasvu on 0 ja muissa maissa mennään oikealta ja vasemmalta ohi.
Kenenkään käsi ei ole toisen taskussa, kaikki maksavat veroja ja kaikki siitä hyötyy. Ja rikkaat ovat hanakasti aina ottamassa verorahoja itselleen, silti vaikka eivät lisää rahaa edes tarvisisi, mutta ovat vain ahneita.
Vierailija kirjoitti:
" Mutta joo, olen yksi esimerkki siitä, että verotus kannustaa olemaan tekemättä töitä."
Kyllä, mutta samalla annat sille työttömällä osan työstäsi. Niitä työpaikkojahan täällä huudellaan ja niiden puute syy kattoon räkimiselle ja tukien tarpeeseen.
Taitaa kuitenkin vasn olla se kohtaankin -ongelma, eli hakijat ja paikka eivät vastaa toisiaan. Todennäköisemmin tuollainen paikka jää tyhjäksi tai siirtyy muualle kuin täytetään pitkäaikaistyöttömällä.
Itse ottaisin myös mieluummin 1% veronalennuksen kuin 1% tulokorotuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä nuo sun tulot koostuu? Ei taitaisi sullakaan olla noita tuloja ilman verovaroin koulutettua työvoimaa joka sulle nuo rahat tienaa. Ei kukaan tuollaisia rahoja tienaa vain ja ainoastaan omalla työllään, vaan aina hyötyy muista, niin ihmisistä kuin myös verovaroin kustannetuista asioista. Kerro sun ala ja työtehtävä, montako alaista sulla on, mistä sulle maksetaan, niin me fiksummat kerromme miksi saat pitää suusi supussa veroista.
No nehän on jo maksettu ne hyödyt kun kerta maksaa oman osuutensa kaikista julkissektorin menoista. Eli annapa tulla että mitä HYÖTYÄ minä saan noille ylimääräisille maksamilleni veroeuroille. Niinpä, EN YHTÄÄN MITÄÄN.
Niin. Sinä hyödyt verovaroista ja toisten tekemästä työstä, jotta sitten saat itsellesi paljon rahaa, niin kyllä siitä osan voit antaa takaisin kiertoon. Rahan pitää liikkua. Muuten ei tienaa kukaan mitään. Miten sinä et tätä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksajat häipyy ennen pitkää kaikki. Siinä sitten tukien perässä huutajat huutelevat, mistä nyt otetaan, kenen taskuille nyt mennään? Vastan puolestanne, yhä edelleen toistenne taskuille, otatte vasemmistohallituksen voimin lisää velkaa ja kun matikkapäätä ei tunnu olevan, niin ihmettele täällä, kuinka se maksetaan pois.
Höpö höpö. Teidän häipyjien tilalle tulee kyllä täältä meidän työläisreservistä joka on noin puoli miljoonaa ihmistä, joku teidän tilalle. Aina. Te ette ole mitenkään korvaamattomia.
Päinvastoin, teikäläisten pitäisi lähteä, sillä saataisiin työttömyys poistettua, ja sotekulut laskisivat reippaasti. Sitten tämä yhteiskunta olisi taas terve. Koska nyt, eikä koskaan enää, tule olemaan aikaa että työpaikkoja olisi kaikille halukkaille, mutta jos siitä työväestöstä karsitaan osa pois, alkaa työpaikat riittää.
Eli et tajua että hyvin palkatut duunit ovat nykyään globaaleja, kun tekijä lähtee, lähtee usein myös se duuni. Suomi on yhä enemmän tytäryhtiötalous, ja enemmän ja enemmän asiantuntijatyö valuu muualle maailmaa, joko tekijän mukana tai tekijän lähtiessä korvauspaikan avautuessa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja ahne vie vaikka tuhkat pesästä. Onko rikas mielestäsi heti paha, jos tukee vähän vähemmän ja edelleen kuitenkin maksaa vuodessa enemmän, kun joku vuodessa bruttona tienaa?"
Mun mielestä on todella noloa kitistä verotuksesta. Tulee heti sellainen olo, että toinen on itsekäs. Anteeksi, en vain kykene arvostamaan itsekkyyttä, kun on opetettu tulemaan vähällä toimeen ja tarvittaessa siitä vähästäkin jakamaan. Tosin tällä hetkellä on mistä jakaa, mutta en pidä siitä meteliä tai kiroa siitä maksettuja veroja. Ymmärrän, ettei kaikilla jää tarpeeksi käteen ja osani voin auttaa heitä esimerkiksi verojen muodossa.
Tässä maassa AINA löydetään syy, miksi käsi pitää olla toisen taskussa! En todellakaan ihmettele, miksi talouskasvu on 0 ja muissa maissa mennään oikealta ja vasemmalta ohi.
Mitäs sellaisia verovaroja ollaan ottamassa, joihin sinulla ei olisi oikeutta?
Vierailija kirjoitti:
Mää saan about 7400 euroa vuodessa nettona eli älkää te rikkaat märiskö yhtään! Ootteko joskus koittanu elää tuolla rahalla? Kuitenkin tein sentään töitä yli 30 vuotta.
En ole rikas, mutta olen ollut opiskelija ja tiedän mitä on selvitä pienellä rahalla. Ponnistelun siksi eteenpäin, ettei jatkossa tarvitsisi. Olen opintoni yms. maksanut moneen kertaan, enkä tunne olevani velkaa kenellekään yhtään enempää. Teen mielelläni vapaaehtoista alumnitoimintaa ja muuta hyväntekeväisyyttä. Tällöin tiedän, että tukeni menee sinne minne haluan, eikä mihinkään demareiden puoluetukeen tai vastaavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nelipäiväinen viikko vois onnelistaa tätä kansaa. Oletaen että siihen viidenteen päivään palkataan joku tekemään ne hommat, eli ennen 4 työntekijää, nyt 5.
Harva työnantaja haluaa pitää kahden ihmisen ammattitaitoa ja (työ)terveyttä yllä eli hiukan palkkasumman täytyy pienentyä, jos työtä jaetaan ja mikään muu ei muutu. On myös hankala kuvitella, että monessa työpaikassa päivän viikossa tekevä pystyy samaan työpanokseen kuin se joka tekee sen neljä päivää. Toki yksinkertaisessa työssä yhtälö toimii, mutta sitä tässä yhteiskunnassa on rajallisesti.
Ei se yksi lisäihminen tee vain yhtä päivää viikossa, vaan hänkin tekee neljä, koska on neljä muutakin jotka antavat yhden työpäivistään hänelle.
Ja kyllä varmasti kaksi ihmistä tekee tulostakin. Koskaan ei tule olemaan aikaa, että kaikille työhalukkaille olisi töitä, siis palkkatöitä, joten työtä pitää alkaa jo kovasti jakamaan, ja se kehitys vaan jatkuu kun koneiden tekemän työn osuus lisääntyy koko ajan. Nyt työstä yli puolet tekee koneet ja tekoäly vauhdittaa sitä kehitystä, nyt ollaan nousemassa taas seuraavalle tasolle, ja näitä tasoja saavutetaan koko ajan nopeammalla tahdilla.
Jos pystyttiin siirtymään 12h päivistä ja 6 päivän viikoista 8h/5pvä, niin ei se ole yhtään sen kummempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamassa siis maksamiaan veroja takaisin itselleen? Niinkö? En tiedä, mitä verovaroja ns. rikas voisi ottaa itselleen, joihin ns. köyhällä ei olisi oikeutta.
"KUN minä maksan tänä vuonna suoria veroja 48 000 €, ja julkisyhteisöjen menot per capita on 28 000 € niin MITÄ vastinettä minä olen saanut tuolle 20 000 eurolleni, jonka olen extraa maksanut verrattuna kaikkiin kuluihin? Tähän päälle vielä KAIKKI maksamani kulutusverot, mitä vastinetta NIILLEKIN olen saanut?"
Minä minä minä... tyhjän "tynnyrin" kolinaa...
Vierailija kirjoitti:
"KUN minä maksan tänä vuonna suoria veroja 48 000 €, ja julkisyhteisöjen menot per capita on 28 000 € niin MITÄ vastinettä minä olen saanut tuolle 20 000 eurolleni, jonka olen extraa maksanut verrattuna kaikkiin kuluihin? Tähän päälle vielä KAIKKI maksamani kulutusverot, mitä vastinetta NIILLEKIN olen saanut?"
Minä minä minä... tyhjän "tynnyrin" kolinaa...
Aivan juuri näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa. Teidän veronmaksuilla ei ole edes maksettu teidän peruskoulua.
"Perusopetus maksoi oppilasta kohden keskimäärin 10 300 euroa"
Eli maksan TÄNÄ vuonna suoria veroja YLI 40 000 €.
KAIKKI julkissektorin menot ovat noin 28 000€ per capita (sisältäen MYÖS tuon peruskoulun), Minun peruskouluni siis maksaa tuon 10 000. lasketaan se nyt siihen päälle.
38 000 yhteensä, ja maksan näistä yli 40 000 €. eli siltikin olen maksanut YLI 2000 euroa suoria veroja enemmän kuin minun osuuteni kuluista on (peruskoulu 2 kertaan). Lisäksi maksan niitä kulutusveroja, kuten esimerkiksi autostani melkein 18000 alveja tänä vuonna.
Unohdit neuvolan, ammattikoulun, tieinfran, vesijohdot, jne.