Jos tuloveroani lasketaan n. 1500 eur / vuosi, niin
Miksi se on jonkun mielestä väärin? Keneltäkään muultahan ei ole olettu pois mitään, paitsi minulta ( Maksan siis vähemmän veroja)
Olisikiko sitten parempi, että muutakan kokonaan pois suomesta ja säästän veroissa vielä huomattavasti enemmän ja valtio menettää useamman kymppitonnin tuon reilun tonnin sijaan? Minkä tosiaan teen, kuten moni muukin, jos taakkaa ei pienennetä saati, jos sitä entisestään lisätää.
Kommentit (139)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa. Teidän veronmaksuilla ei ole edes maksettu teidän peruskoulua.
"Perusopetus maksoi oppilasta kohden keskimäärin 10 300 euroa"
Eli maksan TÄNÄ vuonna suoria veroja YLI 40 000 €.
KAIKKI julkissektorin menot ovat noin 28 000€ per capita (sisältäen MYÖS tuon peruskoulun), Minun peruskouluni siis maksaa tuon 10 000. lasketaan se nyt siihen päälle.
38 000 yhteensä, ja maksan näistä yli 40 000 €. eli siltikin olen maksanut YLI 2000 euroa suoria veroja enemmän kuin minun osuuteni kuluista on (peruskoulu 2 kertaan). Lisäksi maksan niitä kulutusveroja, kuten esimerkiksi autostani melkein 18000 alveja tänä vuonna.
Tässä sulle taputukset🖕. Olet maksanut tämän vuoden veroilla vain 500 metriä tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin teen verotuksen takia vähemmän töitä.
80% työajalla saa verotuksen jälkeen 200e vähemmän, kuin 100%työajalla. 200 on pieni hinta kuussa siitä, että on 4 työpäivää vähemmän.
Toisaalta sitten vapaapäivinä minulla on aikaa omille projekteille, joihin menee rahaa, eli kulutusta ja siten veroeuroja valtiolle kuitenkin ropisee.
Juuri tällaiseen tilanteeseen rikkaiden veroalesta olisi hyötyä. Kannustimen sille rikkaalle pitää kuitenkin olla niin iso, että sen kannattaa tehdä tuo viideskin päivä töitä.
Rikkaita kannustetaan ja köyhiä painostetaan ha kiristetään. Näin se arvopohjainen inhorealismi toimii
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja ahne vie vaikka tuhkat pesästä. Onko rikas mielestäsi heti paha, jos tukee vähän vähemmän ja edelleen kuitenkin maksaa vuodessa enemmän, kun joku vuodessa bruttona tienaa?"
Mun mielestä on todella noloa kitistä verotuksesta. Tulee heti sellainen olo, että toinen on itsekäs. Anteeksi, en vain kykene arvostamaan itsekkyyttä, kun on opetettu tulemaan vähällä toimeen ja tarvittaessa siitä vähästäkin jakamaan. Tosin tällä hetkellä on mistä jakaa, mutta en pidä siitä meteliä tai kiroa siitä maksettuja veroja. Ymmärrän, ettei kaikilla jää tarpeeksi käteen ja osani voin auttaa heitä esimerkiksi verojen muodossa.
Tässä maassa AINA löydetään syy, miksi käsi pitää olla toisen taskussa! En todellakaan ihmettele, miksi talouskasvu on 0 ja muissa maissa mennään oikealta ja vasemmalta ohi.
Ja milläköhän kieroutuneella logiikalla se on ahneutta, että maksaa vähemmän veroa itse tienaamistaan rahoista kuin ennen?
Minun mielestä ennemminkin se on ahneutta, että joku demari on heti kärkkymässä vaivalla tienaamiani rahoja, vaikkei olisi laittanut tikkua ristiin mihinkään!
Vierailija kirjoitti:
"KUN minä maksan tänä vuonna suoria veroja 48 000 €, ja julkisyhteisöjen menot per capita on 28 000 € niin MITÄ vastinettä minä olen saanut tuolle 20 000 eurolleni, jonka olen extraa maksanut verrattuna kaikkiin kuluihin? Tähän päälle vielä KAIKKI maksamani kulutusverot, mitä vastinetta NIILLEKIN olen saanut?"
Minä minä minä... tyhjän "tynnyrin" kolinaa...
se oli aito kysymys kun jatkuvasti puhutaan siitä että "saat vastinetta rahallesi". Huusin vain sen perään että siis MITÄ vastinetta saan rahalleni kun kerta maksan jo kaiken mitä yhteiskunta tuottaa, ja sen päälle ekstraa.. Siis MIKÄ on se vastine mitä saan sille rahalle, KUN te väitätte niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ja ahne vie vaikka tuhkat pesästä. Onko rikas mielestäsi heti paha, jos tukee vähän vähemmän ja edelleen kuitenkin maksaa vuodessa enemmän, kun joku vuodessa bruttona tienaa?"
Mun mielestä on todella noloa kitistä verotuksesta. Tulee heti sellainen olo, että toinen on itsekäs. Anteeksi, en vain kykene arvostamaan itsekkyyttä, kun on opetettu tulemaan vähällä toimeen ja tarvittaessa siitä vähästäkin jakamaan. Tosin tällä hetkellä on mistä jakaa, mutta en pidä siitä meteliä tai kiroa siitä maksettuja veroja. Ymmärrän, ettei kaikilla jää tarpeeksi käteen ja osani voin auttaa heitä esimerkiksi verojen muodossa.
Tässä maassa AINA löydetään syy, miksi käsi pitää olla toisen taskussa! En todellakaan ihmettele, miksi talouskasvu on 0 ja muissa maissa mennään
ahne persu siellä ulisee kun käyttää muiden maksamia teitä ja muita palveluita. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI julkissektorin menot ovat noin 28 000€ per capita (sisältäen MYÖS tuon peruskoulun), Minun peruskouluni siis maksaa tuon 10 000. lasketaan se nyt siihen päälle.
38 000 yhteensä, ja maksan näistä yli 40 000 €. eli siltikin olen maksanut YLI 2000 euroa suoria veroja enemmän kuin minun osuuteni kuluista on (peruskoulu 2 kertaan). Lisäksi maksan niitä kulutusveroja, kuten esimerkiksi autostani melkein 18000 alveja tänä vuonna.
Unohdit neuvolan, ammattikoulun, tieinfran, vesijohdot, jne.
En unohtanut. NE OVAT SIINÄ 28000 eurossa. Niin kuin on jo se perusopetukskin. tuossa 28 000 ON SIIS IHAN KAIKKI JULKISSEKTORIN KULUT... Jos te muutkin maksaisitte tuon 28 000 suorina veroina, julkissektorin ei tarvitsisi ottaa velkaa, yritysten ei tarvitsisi maksaa veroja, alveja ei tarvitsisi kerätä jne.
60-luvulla oli vähän vanhuksia. Ihmiset kuoli aikaisemmin, ja nuorta työväkeä oli paljon, ja kun elintaso oli kovassa nousussa, töitä yleensä riitti. Nyt eletään ihan erilaista aikaa, lapsia syntyy vain 40 000 enää vuodessa, ja 15 vuoden päästä meillä oln 900 000 yli 75-vuotiasta, eli niitä jotka ovat olleet jo noin vuosikymmenen eläkkeellä ja yhä vaan porskuttaa ja kuluttaa kallista erikoissairaanhoitoa tämän tästä. Ei voi mitenkään verrata jotain 60-lukua. Silloin oli eläkemaksutkin todella pieniä, muttaman prosentin, kun nyt väestön vanhenemisen takia pitää koko palkkakulusta maksaa neljännes eläkemaksua.
Ei niitä työnvieroksujia ole kuin erittäin pieni joukko, ja hekin yleensä työkyvyttömiä oikeasti, enemmän heitä vieroksuu työnantajat kuin he töitä. Ei työttömänä vapaaehtoisesti ole kukaan muu kuin joku köyhäilevä hippi joka elää nokkosilla, rikolliset jotka tienaa rahansa ihan muilla keinoin, pimeää työtä tekevät ja ne jotka elää jonkun toisen tuloilla, vanhemman, puolison tms.
Ja kyllä jokainen maksaa harrastuksensa. En ole koskaan kuullut että kuka muu aikuisten harrastuksia maksaisi. Toki välilllisesti kun urheilua ja kulttuuria tuetaan verovaroin, siinä olet oikeassa, sen saisi lopettaa. Ne maksakoot jotka urheilee, kuitenkin telovat siinä itsensä ja sitten maksetaan taas niiden sairaalalaskuja.
Ei tätä saisi varmaan kirjoittaa, mutta kys sisältää ohjeen, jolla pääsee verojenmaksusta lopullisesti eroon.
En muuten ihan heti usko, että vauvapalstalla palstailisi kukaan oikeasti työssään korvaamaton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin huudetaan että rikkaat saa sitä tätä ja tota, ja sitten kun rikas sanoo, että annan 25% työstäni jollekin toiselle, niin sekään ei kelpaa?? Eikös niistä työpaikosta olut pula ja se syynä lokkien määrään.
Kuka on sanonut ettei kelpaa? Te rikkaat täällä nyt niin vastailette toisillenne. Me työttömät odotetaan että koska sä ja muut sun kaltaiset marisijat lähdette meneemään, että me saadaan töitä. Senkin kiittämättömät paskiaiset.
Anteeksi, en nyt kertakaikkiaan ymmärrä logiikkaasi. Millä tavalla se edistää työllistymistäsi, jos minä maksan enemmän tai vähemmän veroa?
Jos minulla olisi mahdollisuus vaikuttaa asiaan, kaikki kynnelle kykenevät olisivat töissä, eikä kattoon räkijöitä olisi. Se ei vaan
En minä epäile yhtään, etteikö suurin osa työttömistä haluaisi olla töissä. Sitä itsekin haluan, sillä minusta jokaisella pitää olla mahdollisuus elättää itsensä ja perheensä. Tämä on ideaali. Kova verotus ei vaannole se keino, millä se saavutetaan. Jos kovalla verotuksella savustetaan osaajat ulos ja ohjataan ulkomaiset investoinnit ja osaajat muualle, ei talouskasvua vaan tule.
Alkuperäinen aihe oli verotus ja sen keventäminen. Yhteiskunnan tavoitteena pitäisi olla mahdollisimman suuren kakun tekeminen ja siitä palojen jakaminen tarkoituksenmukaisella tavalla. Se, että pientä kakkua vaan leikataan entistä pienempiin osiiin ei saa mitään hyvää aikaiseksi ja ennenpitkää se vähäkin jaettava loppuu. Mutta demarinhan on eitä mahdoton käsittää, kun hänen näkökulmasta toisen taskussa aina on otettavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"KUN minä maksan tänä vuonna suoria veroja 48 000 €, ja julkisyhteisöjen menot per capita on 28 000 € niin MITÄ vastinettä minä olen saanut tuolle 20 000 eurolleni, jonka olen extraa maksanut verrattuna kaikkiin kuluihin? Tähän päälle vielä KAIKKI maksamani kulutusverot, mitä vastinetta NIILLEKIN olen saanut?"
Aivan juuri näin!
Ja teidän kanssa pitäisi keskustella asiallisesti argumentoiden?
Minusta voi ihan hyvällä syyllä kysyä, mitä saa vastineeksi korkeista veroista. Harva palkansaaja pystyy oikeasti käymään terveyskeskuksessa tai julkisessa hammashoidossa. Yksityisellä pääset sisään, mutta maksat enemmän. Lastenhoito maksaa enemmän, veroja maksetaan enemmän. MITÄ SAAN ENEMMÄN? Muuta siis kuin veroja.
Mä olen tullut yhteiskunnalle kalliiksi jo 20-vuotiaana kun sairastuin ensimmäisen kerran syöpään. Syöpä on ollut kaksi kertaa, niihin hoidot, kuvaukset, lääkärit jne. 30-vuotiaana lonkkaleikkaus, ongelman aiheuttaja ilmeisesti sytostaatit. Suurentunut rintasyöpäriski ja seurannat alkoi 30-vuotiaana. Alkuun parin vuoden välein, mutta nyt vuoden välein ja ne on suunniteltu vuosikymmeniksi eteenpäin. Reilu vuosi sitten todettu sydävika joka tulee vaatimaan leikkausta jossakin kohtaa. Mulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta, astma ja migreeni.
Eikä tässä siis ole vielä sitä mitä mun peruskoulu, lukio ja muu opiskelu on maksanut. Mun pitäisi olla todella hyvätuloinen, että saisin nämä velkani maksettua takaisin yhteiskunnalle. Sekin vielä, että olen hoitoalalla töissä eli tällä alalla töissä ollessa ei yhteiskunnalle velkaa makseta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä sulle taputukset🖕. Olet maksanut tämän vuoden veroilla vain 500 metriä tietä.
Paljonko sinä maksoit? Käytät sitä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Mutta joo, olen yksi esimerkki siitä, että verotus kannustaa olemaan tekemättä töitä."
Kyllä, mutta samalla annat sille työttömällä osan työstäsi. Niitä työpaikkojahan täällä huudellaan ja niiden puute syy kattoon räkimiselle ja tukien tarpeeseen.
Saattaa olla noin, tai sitten ei. Tämän päivän tilannetta en ole seurannut, mutta pidemmällä aikavälillä tilanne on aina ollut se että mun hommiin ei löydy tekijöitä. Luultavasti kukaan mun kaltainen asiantuntija ei ole työttömänä, ainakaan vastaavalla pitkällä kokemuksella. Vähennetty työaika on luultavasti suoraan kansantaloudelta pois,
Ainakin headhunterit ja muut rekrytoijat soittelee muutaman kerran vuodessa ja yrittää houkutella työpaikan vaihtoon. Muuten en ole seurannut, onko miten paikkoja avoimena juuri nyt.
&n
"Eli olet se yksisarvinen. Mitä väliä on yhden yksisarvisen tekemisillä kun niitä tavallisia hevosia on yllin kyllin.
Saattaa sullekin tulla vielä jossain kohtaa se ylläri, että sullekaan ei enää olekaan kysyntää. Nyt on jo monelle kaltaisellesi käynyt niin. Kaikki ei edes linkkarissa kehtaa sanoa että työt meni alta, vaikka luuli että niin ei voi käydä."
Henkilökohtaisesti mulla aika sama, vaikka noin kävisi. Mulla on vajaat neljä vuotta alimpaan eläkeikään ja oonkin jo miettinyt, koska jättäydyn pois työelämästä ennenaikaiselle eläkkeelle. Ihan vielä en sitä ajatellut tehdä, vaikka taloustilanne sen kyllä mahdollistaisi. Työni on kiinnostavaa, mutta täysi vapauskin kiinnostaa.Vanhuuseläke toki ottaa osumaa, jos jään pois, mutta verotuksen takia ei tuossakaan kohtaa kauheasti ole motivaatiota tsempata loppuun asti kun eläkkeellä odottaa sitten isojen eläkkeiden raippavero. Tienaamalla lisää eläkettä tienaan enimmäkseen lisää maksettavaa veroa, joten tuo eläkkeen pieneneminen on mulle sekin aika sama.
Eli jos menisi nyt työpaikka alta, lopettaisin hommat. Vaikein päätös olisi se, ostaisinko matkailuauton vai kakkosasunnon jostain lämpimästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit neuvolan, ammattikoulun, tieinfran, vesijohdot, jne.<
Etkö ymmärrä sen vertaa, että yhteiskunta ei pyöri niin, että jätetään tekemättä ne työt joissa ei makseta noin paljon veroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoululaisen kouluttaminen maksoi Suomessa vuonna 2023 keskimäärin 11 300 euroa vuodessa, mutta tämä summa voi olla hieman korkeampi (11 500 €), jos mukaan lasketaan erityisen tuen oppilaiden pidennetty oppivelvollisuus ja valmistava opetus.
Yhden opiskelijan ammattikorkeakoulutuksen kustannus on noin 7 693 euroa, ja yliopistokoulutuksen kustannus 9 279 euroa vuodessa.
Päivähoito maksaa kunnalle 1500€/kk per lapsi, vanhuksen hoito vanhainkodissa maksaa tuplasti sen. Ja ihmiset maksaa noista kuluista itse vain pienen osan.
Erikoissairaanhoito maksaa päivässä sen 1500€, vähintään. Pelkkä terveyskeskuskäynti maksaa yhteiskunnalle yli satasen, saati muut. Myös yksityisten palvelujen kuluista osan maksaa veronmaksajat.
Sinäkin olet ollut lapsi ja nuori, ja saanut kaiken mahdollisen yhteiskunnalta, ja saat jokaisena elinpäivänäsi, ja vanhuksena tulet luultavasti maksamaan veronmaksajille ihan helvetin paljon. Joten turpa rullalle vaan. Kyllä sinun pitää maksaa osuutesi yhteisistä kuluista, vaikka et kaikesta hyötyisikään, välillinen hyöty on toimiva yhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? jos te muutkin maksaisitte kuten kuuluu, niin suomen tieverkosto kasvaisi yli 5 kertaiseksi, joten mitään tarvetta ei ole rakentaa tietä 500 metriä per capita, ei edes 100 metriä LISÄÄ teitä.
Vierailija kirjoitti:
Niin? jos te muutkin maksaisitte kuten kuuluu, niin suomen tieverkosto kasvaisi yli 5 kertaiseksi, joten mitään tarvetta ei ole rakentaa tietä 500 metriä per capita, ei edes 100 metriä LISÄÄ teitä.
Itse asiassa, jos poistetaan yksityistiet ja metsä-autotiet niin tieverkosto kasvaisi yli 21 kertaiseksi nykyisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan juuri näin!
Ja teidän kanssa pitäisi keskustella asiallisesti argumentoiden?
Minusta voi ihan hyvällä syyllä kysyä, mitä saa vastineeksi korkeista veroista. Harva palkansaaja pystyy oikeasti käymään terveyskeskuksessa tai julkisessa hammashoidossa. Yksityisellä pääset sisään, mutta maksat enemmän. Lastenhoito maksaa enemmän, veroja maksetaan enemmän. MITÄ SAAN ENEMMÄN? Muuta siis kuin veroja.
Katkeran mielen näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksajat häipyy ennen pitkää kaikki. Siinä sitten tukien perässä huutajat huutelevat, mistä nyt otetaan, kenen taskuille nyt mennään? Vastan puolestanne, yhä edelleen toistenne taskuille, otatte vasemmistohallituksen voimin lisää velkaa ja kun matikkapäätä ei tunnu olevan, niin ihmettele täällä, kuinka se maksetaan pois.
Höpö höpö. Teidän häipyjien tilalle tulee kyllä täältä meidän työläisreservistä joka on noin puoli miljoonaa ihmistä, joku teidän tilalle. Aina. Te ette ole mitenkään korvaamattomia.
Päinvastoin, teikäläisten pitäisi lähteä, sillä saataisiin työttömyys poistettua, ja sotekulut laskisivat reippaasti. Sitten tämä yhteiskunta olisi taas terve. Koska nyt, eikä koskaan enää, tule olemaan aikaa että työpaikkoja olisi kaikille halukkaille, mutta jos siitä työväestö
Nyt on ollut pitkään yli 50 000 korkeasti koulutettua työttömänä, joten en usko että te lähtijät olette niin älyttömän arvokkaita. Sitten siihen päälle on ne jotka nousee työelämässä rappusia koko ajan ylöspäin, hekin tarvitsevat lisää paikkoja joihin yletä kokemuksen lisääntyessä.
Eli olet se yksisarvinen. Mitä väliä on yhden yksisarvisen tekemisillä kun niitä tavallisia hevosia on yllin kyllin.
Saattaa sullekin tulla vielä jossain kohtaa se ylläri, että sullekaan ei enää olekaan kysyntää. Nyt on jo monelle kaltaisellesi käynyt niin. Kaikki ei edes linkkarissa kehtaa sanoa että työt meni alta, vaikka luuli että niin ei voi käydä.