Miksi ylipainoiset ihmiset suuttuvat kun terveysvaivoihin suositellaan painonpudotusta?
Etenkin jos kyseessä on esim nivelvaivat tai kolesteroli, kakkostyypin diabetes tms. Joka tapauksessa ylipaino on aina haitta terveydelle.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, ettei ylipainoinen tiedä olevansa ylipainoinen. On voinut yrittää laihduttaa kymmeniä kertoja.
En ymmärrä mitä se semmoinen "yrittäminen" on. On oltu kaksi (2) päivää kaalikeittodieetillä ja sitten kaupassa haksahdettu suklaalevyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme me suutu, jos suosittelija on vaikka lääkäri, jolla on myös tarjota apuja asiaan, esimerkiksi Ozempic -resepti tai lihavuusleikkaus. Sen sijaan varmaan jopa sinäkin, ap, ymmärrät, että jonkun random-ihmisen suosittelu on asiassa rajatonta ja tunkeilevaa.
Mutta suuttuisit, jos avuksi ehdotettaisiin ravitsevaa ruokaa
Jos kokisin ongelman olevan perustavanlaatuisempi niin kyllä loukkaantuisin.
Ihan kuin menisit psykiatrille ja hän lähettäisi sinut kotiin ryhdistäytymään ja ulkoilemaan.
Koska asia ei kuulu muille ja jokainen kyllä itse tiedostaa oman painonsa. Typerää huomautella sellaisesta. Et myöskään voi tietää syytä taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Kenties siihen painonpudotukseen tuputetaan, muttei anneta henkilölle siihen riittävää tukea ja ohjeistusta, jolloin hän jää yksin asian kanssa ja todennäköisesti epäonnistuu siinä painonpudotuksessa ja tuntee itsensä epäonnistuneeksi myös muuten. Kenties.
Tässä sinulle ohje. Syö vähemmän kuin kulutat. Simple as that.
Vierailija kirjoitti:
Koska asia ei kuulu muille ja jokainen kyllä itse tiedostaa oman painonsa. Typerää huomautella sellaisesta. Et myöskään voi tietää syytä taustalla.
No eivät tunnu tajuavan kun ylipaino on nykyään normalisoitu. Ei 170/80 ole hoikka ja sporttinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Koska asia ei kuulu muille ja jokainen kyllä itse tiedostaa oman painonsa. Typerää huomautella sellaisesta. Et myöskään voi tietää syytä taustalla.
No eivät tunnu tajuavan kun ylipaino on nykyään normalisoitu. Ei 170/80 ole hoikka ja sporttinen.
Mitä tarkoittaa sporttinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenties siihen painonpudotukseen tuputetaan, muttei anneta henkilölle siihen riittävää tukea ja ohjeistusta, jolloin hän jää yksin asian kanssa ja todennäköisesti epäonnistuu siinä painonpudotuksessa ja tuntee itsensä epäonnistuneeksi myös muuten. Kenties.
Tässä sinulle ohje. Syö vähemmän kuin kulutat. Simple as that.
Energian suhteen on tiloja, joissa kulutus ei ole normaali. Jokainen ei siis pysty kuluttamaan suoraan tasavertaisesti syömäänsä 1500 kcal, vaikka laskennallisesti kuluttaisi 1500 kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on sanonut, että noilla mitoilla on hoikka ja sporttinen? Sporttinen voi kyllä olla.
T. Tuon mittainen
Vierailija kirjoitti:
Diabetes paranee kun laihtuu ainakin alkuvaiheessa.
Mikähän on läskien tekosyy että mokomat virtahevot eivät laihduta.
Eikö noita voi laittaa pakko dieetille laitokseen josta pääsisi ulos kun BMI on alle 25.
Läskit ova terveyspalvelujen suurkuluttajia ja rumentavat katukuvaa lyllertämisellään.
Koska sinä et pärjää millään muulla osa-alueella, olet keksinyt, että saat puolet kansasta itsesi "alapuolelle" tuolla konstilla. Suosittelen terapiaa. Tosin se ei auta persoonallisuushäiriöihin.
En ole koskaan ollut sporttinen,mieluummin sytytän röökin:)
Oisko vaan ihan siks kun ihan kaikki ei kuitenkaan johdu siitä ylipainosta. Heidän oireitaan ei koskaan oteta tosissaan ja aina vaan käsketään laihduttamaan. Yritä itse mennä lääkäriin niin ettei sinua kuunnella ollenkaan, oireitasi vähätellään ja et saa tarvitsemaasi apua.
Monesti nämä, jotka ovat ottaneet asiakseen valittaa lihaville ovat itse joko täysin sairaassa ruokasuhteessa tai sitten tyyppejä, jotka syövät paskasti, mutta eivät liho.
Jos minä ja miesystäväni syömme kehnosti niin toisella nousee paino, toisella ei, mutta sitten sillä, jolla nousee paino, ei nouse kolesteroli, mutta sillä samassa painossa pysyvällä nousee. Syömiset vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin.
Miksi tämä yksi "tietäjä" ei täällä vastaa. Mitä tarkoittaa sana sporttinen?
Vierailija kirjoitti:
Oisko vaan ihan siks kun ihan kaikki ei kuitenkaan johdu siitä ylipainosta. Heidän oireitaan ei koskaan oteta tosissaan ja aina vaan käsketään laihduttamaan. Yritä itse mennä lääkäriin niin ettei sinua kuunnella ollenkaan, oireitasi vähätellään ja et saa tarvitsemaasi apua.
Saat tarvitsemasi avun kun laihdutat jonka jälkeen oireesi katoavat ilman lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
tutkimusten mukaan ylipaino ei oo haitta terveydelle. terveyshaitat alkaa merkittävästi näkyä vasta kun bmi on yli 30, sillon kuolleisuus on samaa tasoa kuin alipainoisilla
puhu siis jatkossa suoraan vaan lihavuudesta
Jaa, kyllä mulla vaan todettiin jo BMI 26 maksan rasvoittumisesta johtuva maksa-arvojen nousu (alkoa tai lääkkeitä en käyttänyt). Olin 24-vuotias ja ehtinyt olla ylipainoinen huimat 2 vuotta. Laihduttamalla maksa-arvo normalisoitui puolessa vuodessa. Se oli juurikin minulle se sysäys, jonka tarvitsin, jotta laihduttaminen alkaisi motivoida: aiemmin olin ajatellut, että haitta on yksinomaan peilissä, ja ulkonäöstä en enää jaksanut välittää, koska en tykännyt kropastani laihanakaan.
Kyllä mä olen ajatellut olevani terveellä tavalla pulska. Ja "lievästi ylipainoinen". Ja että vanhuutta kohti kannattaa mielummin olla "lievästi ylipainoinen". Sitten tuli kihtioireita, verenpaineita ja sokerit aika korkealla (esidiabetes) ja munuaisarvot kertoi sen mitä kihtikin. Ja tarkistin BMI:n ja se oli kyllä ihan ylipainossa. Ei lääkärin tarvinnut paljoa suositella: tajusin että sokerit ja verenpaine riippuu suoraan läskin määrästä ja kihti on eräänlainen munuaisoire....
Pudottamalla 8 kg olin normaalipainon yläpäässä ja se on ihan ok. Kihti ei enää haittaa liikuntaa. Veriarvot on osin palautuneet, ei kokonaan.
Inhoan liikuntaa paitsi joogaa ja uimista jotka eivät sitten liikuntaa ole ollenkaan!Teen myös kävelylenkkejä.
En voi sietää ruumiillista kipua ja olen laiska.
Viiniii!viinaa ihanaa viinaa!:D