Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylipainoiset ihmiset suuttuvat kun terveysvaivoihin suositellaan painonpudotusta?

Vierailija
23.08.2025 |

Etenkin jos kyseessä on esim nivelvaivat tai kolesteroli, kakkostyypin diabetes tms. Joka tapauksessa ylipaino on aina haitta terveydelle. 

Kommentit (277)

Vierailija
241/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenties siihen painonpudotukseen tuputetaan, muttei anneta henkilölle siihen riittävää tukea ja ohjeistusta, jolloin hän jää yksin asian kanssa ja todennäköisesti epäonnistuu siinä painonpudotuksessa ja tuntee itsensä epäonnistuneeksi myös muuten. Kenties.

Juu, tarjolla,ryhmät,apsit, ravitsemusneuvoja,hoitajan tapaamiset,lekuri tarvittaessa...   Mutta ei, ei ole tukea riittävästi.  ( kun ei haluta  muuttaa ruokailuja ). 

Aina "tuki" loppuu kun itse pitäs oikeesti tehdäkki jotaki

Yhteiskunnalla ei ole varaa siihen että ravintoterapeutti on lihavan vieressä koko ajan vahtimassa ja huomauttamassa että: nyt on liian iso annos, laita enemmän salaattia, et tarvitse berliininmunkkia välipalaksi.

Hus Meilahti on käynnissä jokin koe, missä valmentajalla on noin 200 asiakasta. Laihduttajat ovat saaneet hyötyä ja muutama valmentaja työpaikan. Siinä on tullut esille, että painonpudotuksen on oltava yksilöllisesti räätälöity. 

Vierailija
242/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kipuni eivät lähteneet edes hormoonikorvaus-hoidoissa.

Eräs gynekologi menetti juuri lupansa, kun oli havainnut, että jotkut naiset tarvitsevat jopa seitsemänkertaisen annoksen. Käypä hoitoon tulee ensi kuussa jotain muutoksia. Kai ainakin se, että voi käyttää koko loppuiän, jos tarve. Ehkä annostuksiinkin.

Minulle on ehdotettu hormoonikierukkaa,aion ottaa,minulla on todella rajut vaihdevuosioireet ,paitsi että olen lihonut myös hikoilen voimakkaasti:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suuttunut. Ymmärsin itsekin, että 20 kiloa ylipainoa vaikuttaa elämänlaatuuni heikentävästi. Aloin syödä vähemmän ja liikkua hieman enemmän. Herkkuja söin kerran pari viikossa jonkin keksin tai jäätelön. Söin vähäkalorisrmpaa ruokaa kuin aiemmin, mutta hyvät annoskoot, joten ei nälkäkään tullut. Vuosi on kohta mennyt ja enää pari kiloa jotta pääsen ihannepainooni 👍

Vierailija
244/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska asia ei kuulu muille ja jokainen kyllä itse tiedostaa oman painonsa. Typerää huomautella sellaisesta. Et myöskään voi tietää syytä taustalla. 

No eivät tunnu tajuavan kun ylipaino on nykyään normalisoitu. Ei 170/80 ole hoikka ja sporttinen.

Kuka on sanonut, että noilla mitoilla on hoikka ja sporttinen? Sporttinen voi kyllä olla. 

T. Tuon mittainen

Nuorena, noin 18-vuotiaana tk--lääkäri käski minua lopettamaan laihdutuksen välittömästi. Plin 183 pitkä ja painoin 80 kiloa. Mielestäni olin hirveä läski. Tämä lääkär selitti minulle ettei pituuden ja painon suhde välttämättä kerro totuutta ja näytti minulle kehostani kohtia, joita lääkäri katsoo, kun arvioidaan potilaan mahdollista ylipainoa. Mnulla niistä kohdista törrötti luut. Mahduin S vaatteiisiinkin, mutta käytin enemmän koko l, tai jos halusin piilottaa kroppaani enemmän, niin L. Ja totta se lääkäri oli, minulla oli tuolloin aika pakkomieltein suhde painoon, koska joka hltin tuutista tuli viestiä ettei naiset saa painaa yli 55 kiloa. Se oli sairasta aikaa ja se aika näyttää tulevan uudelleen muotiin. On hirveää, kun ihmiset, ja vielä aikuiset ihmiset, haukkuvat ja kiusaavat toisia.  Onko ihmekään, että lapset ja nuoret voivat niin huonosti: kun heillä ei ole hyvä aikuisia esimerkkeinä. 

Vierailija
245/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa töissä kuunnella yhden noin 30-40kg ylipainoisen tyypin valitusta kipeistä polvista. Saikuttaa jatkuvasti. 

Kuinka paljon luulet että hoitajana vi tuttaa kun tällainen henkilö on kolmatta kertaa leikkauspöydällä? Tai se, että lapsille aletaan tekemään lihavuusleikkauksia? Miettikää tätä kun ulisitte ettei sinne lääkäriin pääse. Ylipaino on oikeasti pandemia! 

Niinpä, se on pandemia. Itse lihoin mirtazapin lääkityksen aloitettuani 4 kk aikana 35kg ja sen jälkeen vielä toisen psyykelääkkeet takia plus 10kg. Ruokahalu oli järkyttävä ja söin koko ajan. Lihottuani lääkärini sanoi, että sen tiedetään aiheuttavan lihomista. Ja vaihdoin paykiatria, joka oli vihainen siitä, että minulle oli kyseistä lääkettä määrätty. Nää on näitä. Ylipaino johtuu monesti stressistä ja myös elämäntavoista, sairauksista, lääkityksistä ym. Olen saanut jo 15kg tuosta pois viimeisten 5vuoden aikana, mutta matkaa on vielä. Sitä ennen oli urheilullinen nuori terve nainen, joka sairastui uupumukseen ja menetin yöunet, jonka vuoksi mittazapin. Olisin tarvinnut unilääkkeen enkä lihottavaa psyykenlääkitystä. Kaikki psyykenlääkkeet eivät tosin lihota. Sinä, arvokas sairaanhoitaja, miksi ajattelet noin ihmisestä. Ala eaim tehdä työtä, jolla voisit vaikuttaa lihavuuspandemiaan ja sen tuomiin komplikaatioihin. Luuletko, ettei sitä lihavaa ihmistä vaivaa olla lihava. Ei kukaan sairaalloisen lihava tai lihava tykkää olla lihava eikä laihdutus ole helppoa edes sen ozempikin tai lihavuusleikkauksen turvin. Keksi jotain parantaaksesi asiaa yhteiskunnassa. Ehkä voisit keksiä jotain? Pidä huoli läheisitö ja tarjoa vaikka apua uupuneelle perheenjäsenelle, joka on suuressariskissä siihen ylipainoon. Uupumus ja stressi kehossa --- yksi parhaimmista teistä ylipainoon. Ihmiset ovat tosi stressaantuneita.. siitä alkoi omakin polkuni kohti vyötäröllä roikkuvaa kahvakuulaa, joka ei ollut elämässäni millään tavoite- tai toivelistalla! Höppänä sinä! 

Vierailija
246/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Tää on kyl totta. Kovaa työtä monet tekee, jotka päivässä koko ajan seisoo ja kävelee. Ei siinä ihme, että menee osia sököksi. 

Vierailija
247/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait se nyt suututtaa jos ei anneta kipulääkettä kipeään jalkaan, vaan käsketään vaan laihduttamaan. Eikä suostuta antamaan edes laihdutuslääkkeitä.

Vierailija
248/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vituttaa töissä kuunnella yhden noin 30-40kg ylipainoisen tyypin valitusta kipeistä polvista. Saikuttaa jatkuvasti. 

Näitä on duunarialoilla paljon. Jalat ovat kipeät joten pitää saada istua paljon. Halutaan että muut tekevät enemmän töitä, mutta itse ei viitsitä edes laihduttaa. 

Ja laihtuakseen ei edes tarvitse tehdä mitään. Riittää että energiaa menee suusta alas vähemmän.

Työporukassa on useilla tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Ei olla lihavia vaan raskasta fyysistä työtä tekev mistä vaivoja tulee lähes kaikille vuosien mittaan. Ei istuta 8 tuntiin. 

Minulla alkoi tuki- ja liikuntaelinvaivat kun olin vielä ala-asteella ja alipainoinen.

Selkään tuli nopean kasvun takia skolioosi ja siitä se sitten alkoi. Sain silloin fysioterapiaa ja monenlaisia ohjeita mm. siitä miten seisotaan niin että ryhti on hyvä ja nivelet eivät taivu yliojennukseen.

Kolmekymppisenä tuli nivelrikko, enkä silloinkaan ollut ylipainoinen. Ylipainoa tuli vasta 15 vuotta myöhemmin kun tuli hyvin stressaava elämänvaihe ja liikkumiskyky meni heikoksi nivelrikon etenemisen takia. Ylipainon sain laihdutettua ystävällisen lääkärin avustuksella, mutta tekonivelleikkausta ei voitu välttää.

Polveni leikanneelta ortopediltä sain kuulla, että yliliikkuvat nivelet ovat tyypillinen nivelrikkoon johtava ongelma. Etenkin henkilöillä, jotka tekevät fyysistä työtä tai harrastavat liian raskasta liikuntaa. Itse kuulun siihen jälkimmäiseen ryhmään. Liike on lääke, paitsi että ei ollutkaan. Eikä ole niille raskaan työn tekijöillekään.

Vierailija
249/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs gynekologi menetti juuri lupansa, kun oli havainnut, että jotkut naiset tarvitsevat jopa seitsemänkertaisen annoksen. Käypä hoitoon tulee ensi kuussa jotain muutoksia. Kai ainakin se, että voi käyttää koko loppuiän, jos tarve. Ehkä annostuksiinkin.

Minulle on ehdotettu hormoonikierukkaa,aion ottaa,minulla on todella rajut vaihdevuosioireet ,paitsi että olen lihonut myös hikoilen voimakkaasti:(

Joo, mutta jos oireet eivät katoa, kokeile suurempaa estrogeenilisää. Minulle esim ei riitä Vagifem 2 x vko vaan on käytettävä suurin piirtein joka pv. 

Vierailija
250/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suuttunut. Ymmärsin itsekin, että 20 kiloa ylipainoa vaikuttaa elämänlaatuuni heikentävästi. Aloin syödä vähemmän ja liikkua hieman enemmän. Herkkuja söin kerran pari viikossa jonkin keksin tai jäätelön. Söin vähäkalorisrmpaa ruokaa kuin aiemmin, mutta hyvät annoskoot, joten ei nälkäkään tullut. Vuosi on kohta mennyt ja enää pari kiloa jotta pääsen ihannepainooni 👍

Olisi kiinnostavaa kuulla mikä noinkin merkittävään ylipainoon oli johtanut, jos se oli kädenkäänteessä korjattavissa. Jos olet ihminen, joka vain huvikseen söi liikaa, en. Ihmettele yhtään. 

Vierailija
251/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta jos oireet eivät katoa, kokeile suurempaa estrogeenilisää. Minulle esim ei riitä Vagifem 2 x vko vaan on käytettävä suurin piirtein joka pv. 

Vagifemmia menee 2 puikkoa viikossa ehkä pitäsi olla joka päivä.

Vierailija
252/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nämä ihmiset elävät valheessa, ja totuus mieluummin torjutaan kuin hyväksytään, koska se muistuttaa heitä siitä, että heidän itsensä luoma positiivinen omakuvansa ei ole totuudenmukainen, vaan vääristynyt.

Vierailija
253/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen ylipainoinen, nyt normaalipainoinen. Lääkäreiden suhtautuminen on ihan uskomatonta ylipainoisena. Jouduin kerran allergisen reaktion takia ensiapuun - minua pisti ampiainen enkä tiennyt olevani allerginen. Jopa siinä yhteydessä ylipainooni puututtiin syyllistäen. Tilanteessa, joka ei varmasti johtunut ylipainosta. Sittemmin sama on toistunut - ja olen saanut asiallista, empaattista apua. 

Tilanne ei johtunut ylipainosta,  mutta ylipaino jo sinänsä vaikeuttaa hengittämistä ja rasvakudos ahtauttaa hengitysteitä ja on siksi saattanut allergisen reaktion aiheuttaman turvotuksen takia pahentaa tilannetta, jossa vaarana on ollut hengitysteiden tukkeutuminen. Eli todellakin on tässäkin yhteydessä ollut aivan asiallista ja aiheellista ottaa ylipaino puheeksi. Eivätkö lihavat ihmiset todella tajua näitä yhteyksiä ylipainoon,  miten moneen asiaan se vaikuttaa?

Vierailija
254/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen viinini,en teitä!

Vierailija
255/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en saa syödä nälkääni,sitten mieluummin kuolen,iloisessa viinihiprakassa:)

Vierailija
256/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen ylipainoinen, nyt normaalipainoinen. Lääkäreiden suhtautuminen on ihan uskomatonta ylipainoisena. Jouduin kerran allergisen reaktion takia ensiapuun - minua pisti ampiainen enkä tiennyt olevani allerginen. Jopa siinä yhteydessä ylipainooni puututtiin syyllistäen. Tilanteessa, joka ei varmasti johtunut ylipainosta. Sittemmin sama on toistunut - ja olen saanut asiallista, empaattista apua. 

Tilanne ei johtunut ylipainosta,  mutta ylipaino jo sinänsä vaikeuttaa hengittämistä ja rasvakudos ahtauttaa hengitysteitä ja on siksi saattanut allergisen reaktion aiheuttaman turvotuksen takia pahentaa tilannetta, jossa vaarana on ollut hengitysteiden tukkeutuminen. Eli todellakin on tässäkin yhteydessä ollut aivan asiallista ja aiheellista ottaa ylipaino puheeksi. Eivätkö lihavat ihmiset todella tajua näitä yhteyksiä ylipainoon,  miten moneen asiaan se vaikuttaa?

wow millaista älyn käytön vähäisyyttä. Sanoisin, että ensiaputilanteessa ei ole järkevää alkaa paasaamaan potilaalle ylipainosta, vaan pelastaa hänen henkensä. Hän ei siinä tilanteessa nyt laihdu yhtään, vaikka miten joku  sitä haluaisi. Sitten toiseksi: yhden ihmisen kertomuksesta ei voi päätellä (eikä saa), että kaikki lihavat ovat samanlaisia, saatika, että kaikilla lihavilla olisi rasvaa hengitysteiden tiellä. 

aivan käsittämätöntä läskivihaa taas tuossa lainamaassani viestissä. 

kun itse olin lihava sain aina kuulla siitä miten on rasvaa sisäelinten ymärillä, koska vyötärönympärys ja miten on varmasti vaivan syy läskit. Yksi lääkäri lähetti minut oikein yhteiskunnan kustantamaan ultraääneen, jotta voisin itse nähdä monitorilta miten paljon rasvaa sisäelinteni ympärillä on. Radiologi totesi ettei näy rasvaa. Että tuossa ehkä olisi yksi sellainen pienen jyvän kokoinen rasvakertymä ja että normalaipainoisillakin on enemmän rasvaa sisäelintensä pinnalla. Hän myös pahoitteli minunt lähettäneen lääkärin asennetta ja sanoi ettei sellaista tarvitse sietää tai vastaanottaa. Onnitteli loistavista geeneistä.  

Vierailija
257/277 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tien voisi vaan suositella niistä terveysvaivoista paranemista.

Kyllähän lihava tietää olevansa lihava ja ymmärtää että se ei ole hyvä asia, mutta ei ole pystynyt asialle mitään tekemään. Koska hänhän on edelleenkin lihava.

Mutta tuo on tietenkin kätevä hoito kaikkiin tauteihin. Sen kun vaan suositellaan paranemaan.

Vierailija
258/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

160 cm pitkä,80 kiloa,lähes kaikki vaihdevuosissa olevat ystäväni ovat 80 kiloa tai yli,rotevaa rotua kun suomalaisina olemme.

Jossain Savossa? Sama ikäluokka Helsingissä ja pääosin olemme hoikkia tai ainakin normaalipainoisia. Keskipituuskin tuttavapiirissäni on ainakin viisi senttiä enemmän.

Olen helsinkiläinen,myös syntynyt täällä,vaikka olen vain 160 ja  painan 80 kiloa.

Ja sinähän edustat koko Helsinkiä? On nyt tilastollinen fakta, että hoikimmat ovat pääkaupunkiseudulla ja ovat myös pidempiä kuin Itä-Suomessa. 

Googlaa!

Mitä kumman ylemmyydentuntoa sinä tunnet siitä että asut Helsingissä? Vaikutat aika lapsellista.

Vierailija
259/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun nivelongelmani ovat alkaneet normaalipainoisena. Muut terveysongelmat myös joita en tässä luettele. Itselläni painonnousu oli seuraus, ei syy. Ja tämän jokainen lääkäri pystyy halutessaan tarkastamaan.

Ja se nyt on jo kauan sitten kumottu että syö vähemmän, kun kaikki painonousu ei aiheudu syömisestä. Ihan jo kortisolin liiallinen määrä estää hyvin tehokkaasti painon laskemisen.

ja kun terveysongelmat on ns. Parantumattomia, pitää hallita vähän monimutkaisemmin keinoin sitä painoa.

Ise en ole koskaan törmännyt lääkäriin joka ei ymmärtäisi kokonaisuutta ja osaisi selvittää aikajanoja.

Vierailija
260/277 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska asia ei kuulu muille ja jokainen kyllä itse tiedostaa oman painonsa. Typerää huomautella sellaisesta. Et myöskään voi tietää syytä taustalla. 

No eivät tunnu tajuavan kun ylipaino on nykyään normalisoitu. Ei 170/80 ole hoikka ja sporttinen.

Vaikka 170/80 ei ole erityisen hoikka, niin sporttinen voi totisesti olla. Ja vaikka ei olisikaan, niin se ei vaan kuulu yhtään mitään sulle. Onko tämä jotenkin vaikea sinun käsittää? Oletko rajaton, onko sinulla ehkä jopa persoonallisuushäiriö? Sinun pitäisi nyt hakeutua arviointiin ja hoitoon, se olisi hyväksi sinulle ja varsinkin kaikille joita kiusaat 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi